آیا داروی اضطراب برای نوجوانان بی خطر است؟

داروی اضطراب برای نوجوانان با دیگر داروها تفاوت های خاصی دارد. همان طور که می دانید برخی اضطراب ها نمی توانند با جلسات تراپی درمان شوند. اضطراب در واقع پیشرفت استرس در مدت زمان طولانی است. اگر فردی دائما استرس داشته باشد می تواند آسیب های مختلفی را تجربه کند که یکی ز آن ها اضطراب است. روش های درمانی می تواند برای کودکان تا بزرگسالان متفاوت باشد. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا داروی اضطراب برای نوجوانان بی خطر است؟

انواع مختلف درمان و داروی اضطراب برای نوجوانان

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا داروی اضطراب برای نوجوانان بی خطر است، صحبت کنیم.

آیا داروی اضطراب برای نوجوانان بی خطر است؟

همه نوجوانان گاهی اوقات اضطراب را تجربه می کنند. احساس عصبی قبل از قرار ملاقات، نگرانی در مورد امتحان، و افزایش اضطراب قبل از یک سخنرانی بزرگ طبیعی است. اما گاهی اوقات، نوجوانان آنقدر اضطراب را تجربه می کنند که عملکرد روزانه آن ها را مختل می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در این جا ما چند راه برای تشخیص این که چه زمانی ممکن است درمان اضطراب نوجوان ضروری باشد را به اشتراک می گذاریم. ما همچنین اطلاعاتی در مورد داروی اضطراب برای نوجوانان و عوارض جانبی بالقوه آن و همچنین در مورد هشدارهای ایمنی مرتبط با دارو ارائه می دهیم. چه زمانی باید به دنبال درمان اضطراب نوجوان بود. انواع مختلفی از اضطراب نوجوانان وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • اضطراب اجتماعی
  • اضطراب جدایی
  • اختلال هراس
  • اضطراب فراگیر
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اضطراب زمانی مشکل ساز می شود که بر عملکرد اجتماعی، شغلی یا آموزشی نوجوان تأثیر بگذارد. در این جا چند نمونه از زمانی که احساسات اضطراب یک نوجوان ممکن است از درمان اضطراب منتفع شود، آورده شده است:

  • نوجوان فکر می کند همه همیشه به او خیره شده اند. در نتیجه از مصرف غذا خودداری می کنند و از صحبت در کلاس اجتناب می کنند.
  • اگر این نوجوان در یک عصر بارانی از یک تصادف رانندگی تقریباً مرگبار جان سالم به در برد. چندین ماه بعد، آن ها همچنان کابوس و فلاش بک می بینند. آن ها همچنین از استفاده ماشین در هنگام بارندگی خودداری می کنند.
  • نوجوان شروع به تجربه حملات پانیک کرده است. آنها نگران هستند که یک حمله پانیک در مدرسه اتفاق بیفتد، بنابراین شروع به امتناع از رفتن کرده اند.

اختلال اضطرابی در نوجوانان

تقریباً 60 درصد از جوانان مبتلا به اختلال اضطرابی تحت درمان قرار نمی‌گیرند. مشکل این درصد بالا این است که اضطراب قابل درمان است. در کنار درمان شناختی رفتاری (CBT) – که به عنوان گفتار درمانی نیز شناخته می شود – یکی از درمان های موثر دیگر اضطراب نوجوان، دارو است.

استفاده از  داروی اضطراب برای نوجوانان

داروهای تجویزی می توانند در درمان اختلالات اضطرابی مفید باشند. آن ها همچنین اغلب همراه با CBT استفاده می شوند. مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که ترکیبی از CBT و دارو برای کودکان بهتر از هر دو درمان به تنهایی کار می‌کند. با توجه به اینکه، وقتی نوجوانان دارای اختلالات عملکردی خفیف تا متوسط ​​هستند. آکادمی روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان به تعویق انداختن استفاده از دارو را توصیه می‌کند. مانند تمام داروها، نسخه هایی که برای درمان اضطراب استفاده می شوند خطراتی دارند. با این حال، زمانی که یک پزشک یا روانپزشک فکر می کند که مزایای ارائه شده توسط دارو بیشتر از آن خطرات است، آن ها تجویز می شوند.

انواع داروهای اضطراب برای نوجوانان

پیدا کردن داروی اضطراب مناسبی که برای نوجوان شما مفید باشد می تواند چالش برانگیز باشد. در اینجا چند مورد است که ممکن است پزشک آن ها تجویز کند.

SSRI و SNRI

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) رایج ترین داروی تجویز شده برای اضطراب در کودکان و نوجوانان هستند. آن ها با مسدود کردن بازجذب سروتونین – یک انتقال دهنده عصبی که به تنظیم ترس، نگرانی و استرس – در مغز کمک می کند، خلق و خوی را بهبود می بخشند.

SSRI های رایجی که برای درمان اختلالات اضطرابی در نوجوانان استفاده می شوند عبارتند از:

  • سلکسا (سیتالوپرام)
  • Lexapro (اسیتالوپرام)
  • پروزاک (فلوکستین)
  • زولافت (سرترالین)

اثرات نامطلوب این داروها

اگر SSRI ها اثر مطلوب را نداشته باشند، ممکن است مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) تجویز شوند. مانند SSRI ها، SNRI ها بر انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر می گذارند. آن ها همچنین از بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین جلوگیری می کنند. SNRI ها ممکن است شامل داروهایی مانند سیمبالتا (دولوکستین) و افکسور XR (ونلافاکسین) باشند. ممکن است تا 6 هفته طول بکشد تا این نوع داروها موثر باشند.

بنزودیازپین ها

اگرچه SSRI ها و SNRI ها بیشتر برای درمان اضطراب در نوجوانان استفاده می شوند، ممکن است از نسخه های دیگری نیز استفاده شود. بنزودیازپین ها دومین داروهای پرمصرف هستند و ممکن است برای نوجوانان دارای اضطراب شدید تجویز شوند. داروهای این دسته عبارتند از:

  • زاناکس (آلپرازولام)
  • والیوم (دیازپام)
  • کلونوپین (کلونازپام)

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بنزودیازپین‌ها معمولاً درمان‌های کوتاه‌مدت هستند و کمتر تجویز می‌شوند زیرا خطرات مرتبطی دارند. به عنوان مثال، نوجوانان ممکن است به آن ها وابسته شوند و بنزودیازپین ها مورد سوء استفاده قرار گیرند. توقف ناگهانی آن ها همچنین می تواند منجر به علائم ترک یا حتی تشنج شود

گزینه های دیگر

گاهی اوقات، پزشکان ممکن است داروهای دیگری را برای درمان اضطراب تجویز کنند. این ممکن است شامل تجویز داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی غیر SSRI، هیدروکسی زین یا داروهای ضد روان پریشی غیر معمول باشد. داروی دقیق تجویز شده می تواند براساس آن متفاوت باشد.

عوارض جانبی SSRI و SNRI

بسیاری از نوجوانان هنگام مصرف SSRI یا SNRI عوارض جانبی را تجربه نمی کنند. کسانی که اغلب متوجه می شوند که اثرات خفیف هستند و معمولا در چند هفته اول درمان از بین می روند. شایع ترین عوارض جانبی داروهای اضطراب SSRI و SNRI برای نوجوانان عبارتند از:

  • سرگیجه
  • دهان خشک
  • تعریق بیش از حد
  • سردرد
  • حالت تهوع

سایر عوارض جانبی داروی اضطراب برای نوجوانان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مراقبت والدین از نوجوانان

والدین و پزشکان باید عوارض جانبی بالقوه را با نوجوانان در میان بگذارند. این کار باعث می شود تا آن ها بدانند چه چیزی را انتظار دارند و بتوانند در مورد هر چیزی که تجربه می کنند گزارش دهند. اگر یکی از داروها مؤثر نباشد یا عوارض جانبی جدی ایجاد کند، نوجوان شما ممکن است نیاز به تغییر دارو داشته باشد.

هشدارهای FDA

سازمان غذا و دارو (FDA) در سال 2004 هشداری صادر کرد مبنی بر این که داروهای ضد افسردگی که اغلب برای درمان اضطراب نوجوانان استفاده می شود (مانند بسیاری از SSRI ها و SNRI ها) ارائه داد. ممکن است افکار و رفتار خودکشی را در تعداد کمی از کودکان و نوجوانان افزایش دهد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در مطالعاتی که منجر به هشدارها شد، هیچ خودکشی گزارش نشد. با این حال، در کارآزمایی‌های بالینی، میزان تفکر خودکشی یا رفتار خودکشی در بین بیمارانی که داروی ضدافسردگی دریافت می‌کردند 4 درصد بود در مقایسه با 2 درصدی که دارونما دریافت می‌کردند.

تحقیقات نشان می دهد که هشدارها در مورد استفاده از داروهای ضد افسردگی برای نوجوانان ممکن است واقعاً نتیجه معکوس داشته باشد. قبل از هشدارهای FDA (1990-2002)، مرگ و میر خودکشی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. به دنبال هشدارها (2005-2017)، کاهش ناگهانی در درمان ها مشاهده شد. اما مرگ و میر خودکشی به طور قابل توجهی افزایش یافت.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا