چه زمانی رشد پسران متوقف می شود؟

رشد مهم ترین مسئله در زندگی همه ما است. ما باید بتوانیم در زندگی به رشد جسمانی و فکری و شخصیتی برسیم. هر کدام از این ها خصوصا در زمینه رشد پسران نیازمند کمک اطرافیان ما است. اگر افراد بتوانند برای رشد خود بیشترین تلاش را داشته باشند به موفقیت نزدیک تر هستند. در دنیایی که زندگی می کنیم روز به روز در حال پیشرفته شدن هستیم.

حال اگر ما نتوانیم رشد خودمان را بهبود ببخشیم و سطح ذهن خودمان را بالا ببریم طبیعتاً دچار مشکل خواهیم شد. یکی از مهم ترین مراحل رشد در انسان رشد دوران کودکی است. دوران کودکی بسیار حساس است و نیاز به بررسی دقیق توسط والدین دارد. یهتر است والدین در این دوره حساس بیشتر مراقبت کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چه زمانی رشد پسران متوقف می شود؟ درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است.

اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چه زمانی رشد پسران متوقف می شود؟ صحبت کنیم.

توقف رشد پسران در چه زمانی خواهد بود؟

چه زمانی رشد پسران متوقف می شود؟

اگر یک پسر جوان یا نوجوان دارید (در این مورد، کودکی که در بدو تولد به او مرد اختصاص داده شده است)، ممکن است از خود بپرسید که چه زمانی رشد آن ها متوقف می شود؟ یا این که  به قد کامل بالغ خود می رسند. همچنین به یاد داشته باشید که رشد فقط مربوط به قد نیست. همان طور که کودک شما در طول سال های نوجوانی رشد می کند و بالغ می شود، تغییرات پیچیده و گاهی شگفت انگیز زیادی را تجربه خواهد کرد. همانطور که شما روند رشد پسران خود را پیش بینی می کنید و آن را مشاهده می کنید، احتمالاً سوالات زیادی خواهید داشت

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از والدین به این فکر می‌کنند که رشد در دوران بلوغ چه زمانی آغاز می‌شود و از نظر تغییرات و جهش‌های رشد چه انتظاری باید داشته باشند. سؤالات دیگر عبارتند از این که چگونه بفهمیم فرزند شما به درستی رشد نمی کند و چه زمانی رشد کودک شما به پایان می رسد.

چه زمانی پسران به طور کلی رشد نمی کنند؟

همه بچه ها در مورد رشد و بلوغ جسمی جدول زمانی خاص خود را دارند و منحنی خاص خود را دنبال می کنند. با این حال، دختران  از لحاظ رشد و بلوغ با رشد پسران تفاوت هایی دارند. آن ها معمولاً یک تا دو سال زودتر از پسران بلوغ را شروع کرده و به پایان می‌رسانند.

پسرها معمولاً در حدود 11 یا 12 سالگی بلوغ را شروع می کنند. هنگامی که بلوغ شروع می شود، این روند معمولاً حدود چهار سال طول می کشد و در آن نقطه رشد قابل توجهی به پایان می رسد. به این ترتیب، بیشتر پسرها در سن 16 سالگی رشد می کنند. اما برخی از پسران تا سن 18 سالگی به صورت کامل به بزرگسالی خود نمی رسند.

رشد پسران چه زمانی شروع می شود؟

در حالی که دختران ممکن است از 8 تا 13 سالگی بلوغ را شروع کنند، رشد پسران معمولاً یک یا دو سال دیرتر شروع می‌شوند. جایی بین 9 تا 14 سالگی، با میانگین 11 سالگی. اگر تا آن زمان علائم بلوغ را در کودک خود مشاهده نکردید، باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

علائم بلوغ چیست؟

بلوغ فقط افزایش قد نیست، بلکه تغییرات مهم بدنی را در بر می گیرد. برخی از این تغییرات ممکن است برای کودک شما عجیب یا ناراحت کننده به نظر برسد. برای شما خوب است که درک کلی از آن چه باید بدانید باشید داشته باشید. این کار باعث می شود تا بتوانید به هر سؤالی که ممکن است فرزندتان در مورد آن چه در بدنش می‌گذرد پاسخ دهید. در این جا جدول زمانی کلی برای تغییرات بلوغ در پسران آمده است. دقیقاً زمانی که پسران این روند را شروع می کنند متفاوت است، اما زمانی که شروع می شود، معمولاً از ترتیب مشابهی پیروی می کند.

علائم اولیه رشد پسران

چه زمانی رشد پسران متوقف می شود؟

اولین علامت بلوغ در پسران بزرگ شدن اعضای خاص بدن و همچنین تیره شدن برخی بخش های آلت تناسلی و نازک شدن پوست آن است. یکی دیگر از علائم اولیه ظاهر شدن موهای ناحیه تناسلی در پایه آلت تناسلی است

سایر علائم بلوغ

پس از حدود یک سال، تغییرات فیزیکی بیشتری اتفاق می‌افتد. این ها شامل تغییرات متوالی است که در ادامه برای شما خواهیم گفت.

  • موهای ناحیه تناسلی ضخیم‌تر و فراوان‌تر می‌شوند و به دنبال آن موهای زیر بغل، موهای صورت و ضخیم‌تر شدن موهای پا و بازو. موهای سینه معمولاً آخرین بار ظاهر می شوند
  • آلت تناسلی ابتدا در طول و سپس عرض رشد می کند و رشد کامل آن بین 13 تا 18 سالگی اتفاق می افتد.
  • پسران در دوران بلوغ شروع به دیدن رویاهای جنسی یا انزال شبانه خواهند کرد. آن ها همچنین ممکن است به طور مکرر شروع به خودارضایی کنند که طبیعی است
  • صدای پسران با پیشرفت بلوغ عمیق تر می شود
  • اکثر پسرها نیز در این مدت دچار جوش یا آکنه می شوند

جهش رشد پسران در دوران بلوغ

همه پسرها در مورد جهش رشد با هم متفاوت هستند. اما پسرها قطعاً در دوران بلوغ در حال رشد هستند. در واقع، بلوغ دوره زمانی است که حداقل 25 درصد از رشد کلی پسران شما اتفاق می افتد.

اوج جهش رشد پسران معمولاً در اواخر بلوغ، حدود دو سال پس از شروع بلوغ اتفاق می‌افتد. در طول این مدت، آن ها ممکن است حدود 3 سانت در سال رشد کنند. بیشترین رشد تا زمانی که پسران 16 ساله شوند به پایان می رسد، اما ممکن است تا 18.2 سالگی به رشد خود ادامه دهند.

حتی با کاهش جهش رشد پسران، ممکن است به افزایش توده عضلانی ادامه دهند. و البته، رشد پا را فراموش نکنید. تا زمانی که پسر شما در حال رشد است، این رشد ادامه خواهد داشت.

چه چیزی بر قد کودک شما تأثیر می گذارد؟

قد کودک در درجه اول توسط ژنتیک تعیین می شود و معمولاً با ترکیبی از بخش های ژنتیکی مادر و پدر کودک تعیین می شود. عوامل محیطی، به ویژه تغذیه، ممکن است بر قد کودک شما نیز تأثیر بگذارد. ارائه وعده های غذایی سالم و متعادل مهم است. هنگامی که کودک شما رشد سریعی را که همراه با بلوغ است، طی می کند، باید انتظار افزایش اشتها را داشته باشید. در این مدت کالری فرزندتان را محدود نکنید.

در موارد نادر، کودک شما ممکن است عدم تعادل در هورمون های رشد خود داشته باشد. این باعث رشد غیر طبیعی سریع یا آهسته او می شود. در این صورت ارزیابی کامل پزشک ضروری خواهد بود.

اگر نگران رشد پسران خود هستید چه کاری باید انجام دهید؟

چه زمانی رشد پسران متوقف می شود؟

در مورد رشد پسران در دوران بلوغ، طیف وسیعی از اطلاعات وجود دارد. برخی از پسرها از 9 سالگی یا تا اواخر 14 سالگی رشد خود را شروع می کنند.

با این حال، اگر پسر شما قبل از 9 سالگی شروع به نشان دادن علائم بلوغ کرد یا در سن 14 سالگی هیچ نشانه ای از بلوغ نشان نداد، با پزشک اطفال خود مشورت کنید. اگر پزشک اطفال فکر می کند ممکن است مشکلاتی در رشد کودک شما وجود داشته باشد، ممکن است آزمایشاتی از جمله ارزیابی هورمونی و حتی اشعه ایکس برای اندازه گیری رشد و تکامل اسکلتی را پیشنهاد کند. اگر پزشک اطفال شما تشخیص دهد که مشکلی وجود دارد، ممکن است شما را به یک متخصص، مانند متخصص ژنتیک یا متخصص غدد اطفال ارجاع دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از والدین نگران رشدی هستند که در دوران بلوغ اتفاق می افتد. آیا فرزند من خیلی سریع رشد می کند؟ خیلی کند است؟ آیا باید رژیم غذایی آن ها را تغییر دهم؟ چه زمانی آن ها از این رفتارهای بچه گانه دست می کشند؟

کودکانی که دوران بلوغ را می گذرانند ممکن است در مورد رشد خود نیز نگران باشند، به خصوص اگر رشد خود را با همسالان خود مقایسه کنند. اگر فرزند شما اولین یا آخرین کسی است که جهش های رشد بلوغ را پشت سر می گذارد، ممکن است احساس خودآگاهی یا اضطراب کند.

نکته

چه زمانی رشد پسران متوقف می شود؟

به‌عنوان والدین، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان با گفتگوی آزاد در مورد تغییراتی که در بدنش اتفاق می‌افتد، و عادی‌سازی حتی ناخوشایندترین قسمت‌ها، از بلوغ عبور می‌کند. عبور از بلوغ نیازمند حمایت هایی از طرف خانواده است. چرا که ممکن است در این دوره اتفاقات ناگواری خصوصا در مدرسه برای کودکان اتفاق بیفتد.

مطمئن شوید که در مورد ظاهر بدن آن ها و همچنین سرعت رشد آن ها همه چیز مثبت باقی می ماند. به همین ترتیب، اگر در مورد رشد یا رشد کودک خود در دوران بلوغ نگرانی دارید، حتما با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا