چند رفتاری که باعث کنترل افراد می شود، چگونه است.

کنترل افراد توسط یک شخص زمانی اتفاق می افتد که خود ان فرد مرزهای تعیین شده برای خود را از بین ببرد. این افراد دوست دارند سر همه چیز رهبری کنند. اصولاً شاید بسیاری از ما توانایی مدیریت داشته باشیم اما رهبری سخت است. در جهانی که زندگی می کنیم داشتن بهترین رفتار جز ویژگی های یک شخص ایده‌آل است. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. در روان شناسی افراد رفتار های متفاوتی از خود بروز می دهند.

هر فرد می تواند در طول زندگی خودش رفتارهای مختلفی داشته باشد. این که یک رفتار خوب یا بد باشد به شرایط فرد بستگی دارد. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم یک سری افراد هستند بسته به شرایط مختلف خانوادگی یا اجتماعی و محیط اطرافشان واکنش های مختلفی از خود بروز می دهند. این واکنش ها می تواند به خاطر اتفاق ناگوار باشد که برای یکی از اعضای خانواده اتفاق می‌افتد یا به خاطر علت های مختلف دیگر که به دلایل مختلف سراغ فرد می آیند. رفتار ها تعاریف و کاربرد های مختلفی دارند.

روانشناسی رفتار و کنترل افراد

کسی که روانشناس رفتار باشد یا یک متخصص باشد می تواند بفهمد که آن فرد در آن لحظه چه تصمیماتی می گیرد یا این که این رفتار به چه علتی است. رفتار ها انواع مختلفی هم دارند. امروز می خواهیم در ارتباط با رفتار کنترلی با شما صحبت کنیم. رفتار ناسازگار ممکن است در کودکان و بزرگسالان اتفاق بیفتد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتاری که باعث کنترل افراد می شود، صحبت کنیم.

کنترل افراد قبل از اینکه افراد خودشان را فاش کنند

کنترل عجیب و غریب در رفتار: فردي كه احساس نياز وسواسي به اعمال كنترل بر خود و ديگران و در دست گیری هر موقعيتي دارد. اگر چنین است، احتمال دارد که نام و چهره آن‌ها را به خاطر بسپارید. این افراد اثری در مغز به جا می گذارند که نادیده گیری آن سخت است. برخی از افراد کنترل کننده خودشیفته مرزی هستند. آن‌ها نه تنها از نحوه درک خود بی اطلاع هستند، بلکه احتمالاً اهمیتی هم نمی دهند که شما به آن‌ها بگویید.

نکته

برخی از افراد کنترل کننده از شرایط سلامت روانی قابل تشخیص رنج می برند. امی مورین، نویسنده کتاب افرادی که از نظر ذهنی قوی انجام نمی‌دهند، می‌گوید: «بسیاری از افرادی که با افسردگی، اضطراب و مسائل مربوط به استرس وارد مطب درمان من می‌شوند، یک چیز مشترک دارند: آن‌ها زمان زیادی را صرف تمرکز بر روی چیزها می‌کنند. آن‌ها نمی توانند کنترل کنند.»

صرف نظر از منطقی که پشت رفتار آن‌ها وجود دارد، افراد کنترل کننده وجه مشترک دیگری نیز دارند: آن‌ها تقریباً همه را دیوانه می کنند.

کنترل افراد یکی از ویژگی های اخلاقی

در هر یک از ما کمی کنترل وجود دارد. چند بار تا به حال به طور غیرمنطقی به خاطر چیزی که نمی‌توانید کنترل کنید، خود را شکنجه کنید؟  با این حال، یک تفاوت بزرگ بین شما و افرادی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت وجود دارد: شما با افکار خود متوقف شوید. افسانه‌های کنترل هر جا که می‌روند اثر سمی بر جای می‌گذارند. علاوه بر این، آن‌ها نارضایتی غیرمنطقی خود را به طرز نفرت انگیزی بدون فکر دوم بیان می کنند.

در این‌جا چند نشانه دیگر وجود دارد که نشان می دهد کنترل افراد در زندگی وجود دارد و نکاتی برای جلوگیری از آن‌ها:

آن‌ها نمی توانند در یک کار تیمی فعالیت کنند

عضویت در یک تیم به معنای کنار گذاشتن یک ظاهر کنترل است. به طور قابل پیش بینی، افراد دارای کنترل عجیب و غریب در رفتار به خوبی با این وضعیت کنار نمی آیند.  در واقع، بسیاری از کنترل فریک ها تنها هستند. بنابراین هنگامی که آن‌ها مجبور به عضویت در یک تیم شوند (که باید باشند)، به سرعت تبدیل به هم تیمی های سرسخت و پرهیاهو می شوند.

سعی می کنند مردم را متقاعد کنند که تغییر کنند

افراد دارای کنترل عجیب و غریب در رفتار اعتقاد راسخ دارند که می دانند چه چیزی برای همه بهتر است.  افراد کنترل کننده نمی توانند در مقابل میل به سخنرانی به دیگران در مورد “راه درست” برای انجام هر کاری، خوب، تقریباً هر کاری مقاومت کنند. دیوانه های کنترل فریبنده تر، نادرستی و نادرستی را منتشر می کنند تا سعی کنند کسی را به نفع خود تغییر دهند.

کنترل افراد یعنی آن‌ها نمی توانند روابط را حفظ کنند

روایت های مختلف کنترل افراد منطقی را دفع می کنند. چه کسی می خواهد – به هر عنوان – با کسی که خودش را به هر کاری که شما انجام می دهید درگیر باشد؟ آن‌ها نه تنها سعی می کنند هرگونه احساس خودمختاری را که دارید شکست دهند، بلکه شما را به طور تقریباً ثابت “اصلاح” می کنند.

برای اشتباهات صادقانه دلسوزی کمی دارند

در حالی که افراد کنترل کننده بسیار مایلند که خطاهای خود را نادیده بگیرند. اما شما می توانید دریافت هرگونه همدردی با خطاهای خود را فراموش کنید. افراد دارای کنترل عجیب و غریب در رفتار دیدگاه مشکل آفرینی نسبت به موفقیت دارند و معتقدند که این موفقیت تنها نتیجه اخلاق کاری و توانایی است. این به این دلیل است که آن‌ها معتقدند اشتباهات شخص دیگری نشانه های “بدیهی” تنبلی یا حماقت آنهاست.

در مورد آن، افراد دارای کنترل عجیب و غریب در رفتار معتقدند که موفقیت در هر شرایطی قابل دستیابی است.

همیشه در حال اصلاح افراد هستند

جای تعجب نیست که افراد کنترل کننده نمی توانند در برابر فرصت اصلاح شخص دیگری مقاومت کنند. از ابراز اعتراض به دیدگاه یک نفر تا “بهبود” انتخاب کلمات یک نفر، میل سیری ناپذیر آن‌ها برای همیشه

به نمایش گذاشته می شود. به‌علاوه، افراد کنترل‌کننده، به‌ویژه آن‌هایی که منطق دارند، استدلال‌های متقابل را خوب نمی‌پذیرند.

اجتناب از کنترل عجایب

البته ممکن است نتوانید به طور کامل از این اشخاص دارای ویژگی کنترل افراد دوری کنید. با این حال، راهی برای پاسخ به آن‌ها وجود دارد که به طور قابل توجهی کار را آسان تر می کند. پرستون نی، M.S.B.A، چند نکته زیر را برای برخورد با افراد دارای کنترل عجیب و غریب در رفتار توصیه می کند:

خونسردی خود را حفظ کنید: “یکی از رایج ترین ویژگی های افراد پرخاشگر، مرعوب کننده و کنترل کننده این است که آن‌ها دوست دارند عمدا شما را ناراحت کنند.”

چند رفتاری که باعث کنترل افراد می شود، چگونه است.

«روابط سمی می تواند تقریباً هر کسی را پنهان کند. و کنترل افراد از طرف شریک زندگی هیچ مرزی نمی شناسد – افراد در هر سن، جنسیت، گرایش جنسی یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی می توانند در کنترل روابط باشند و هر یک از آن‌ها را ایفا کنند. ~ آندریا بونوار.

تلاش برای کنترل دیگران به فردی با ذهنیت سخت و بی اعتنا نیاز دارد. کسی که شخص دیگری را کنترل می کند، هم غیرقابل تحمل است و هم تحمل ناپذیر. آن‌ها نابالغ، خود محور، متکبر و حتی خودشیفته هستند. برخی خطرناک هستند.

آن‌ها همچنین به طور بالقوه متحرک هستند و در انجام بازی های فکری ماهر هستند. آدم های عجیبی هستند. بعداً کمی بیشتر به طرز فکر یک فرد کنترل کننده می پردازیم.

تاکتیک های کنترل افراد

چیزی که مخصوصاً در مورد یک فرد کنترل‌کننده غیرقابل تحمل است، عدم همدلی آنهاست (یک ویژگی خودشیفتگی و روان‌پریشی). این کار باعث می شود تا زمانی که آن‌چه را که «مال آن‌ها» است به دست می‌آورند، به کسی که آسیب می‌زنند اهمیتی نمی‌دهند.

این طرز فکر کاملاً طغیان‌کننده است

البته، برای اینکه یک فرد کنترل کننده بتواند «آنچه مال اوست را به دست آورد»، به کسی نیاز دارد که از آن بهره برداری کند. آن‌ها اهمیتی نمی دهند که آن شخص کیست، مگر به دلایل جنسی. در این صورت، تنها پیش نیاز ظاهری جذابیت فیزیکی است. در این‌جا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

– افراد در هر سن، جنس، گرایش جنسی، یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی می توانند در یک رابطه کنترل کننده باشند.

– رابطه می تواند افلاطونی، عاشقانه یا جنسی باشد که به نقطه بعدی می انجامد.

– برخی فرآیند کنترل افراد دوست دارند. این روش ترجیحی آن‌ها برای کنترل هنگام قرار ملاقات یا در یک “رابطه” است.

– اگرچه ممکن است، اما هر فرد کنترل کننده ای خشن یا پرخاشگر نیست – برخی از آن‌ها از نظر استراتژیک منحرف هستند. این موضوع بر رگه خودشیفتگی یک فرد کنترل کننده تاثیر می گذارد.

– رفتار کنترلی اغلب تا زمانی که نوعی پیوند شکل نگیرد آشکار نمی شود. به این ترتیب، «پیدا شدن» برای آن‌ها سخت‌تر می‌شود – و گاهی اوقات، برای طرف مقابل دور شدن سخت‌تر است.

تعریف دو نوع بسیار متفاوت از کنترل افراد

قبل از پرداختن به اینکه چه چیزی یک فرد کنترل کننده را متمایز می کند، بیایید بین شخصیت محکم (“زور”) و شخصیت کنترل کننده تمایز قائل شویم. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک سوال ساده از خود بپرسید:

آیا آن‌ها به شما اجازه می دهند خودتان باشید یا به ناحق بر رفتار شما تأثیر می گذارند؟

افراد کنترلی به دلیل تحمیل تغییر بر دیگران شناخته می شوند. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است اصرار کنند که وزن کم کنید، لباس جدید بخرید، موهای خود را کوتاه کنید، رژیم بگیرید یا تقاضای نامناسب دیگری داشته باشید.

نکته

افراد دارای ویژگی های کنترل افراد اغلب در تعاملات خود با شما حساسیت و درایت ندارند. یک شخصیت قوی ممکن است کمی کمتر حساس یا با درایت باشد، اما آن‌ها هرگز از مرز عبور نمی کنند. در ذهن یک فرد کنترلی، چنین خطی وجود ندارد.

چند نوع رفتار کنترل افراد

اکنون که در مورد برخی از کلیات فرد کنترلی صحبت کردیم. بیایید در مورد رفتارهای معمول چنین فردی در حالی که خود را آشکار می کنند صحبت کنیم.

نوسانات ناشی از کنترل افراد است

واژه نوسان به عنوان “مسئولیت تغییر سریع و غیرقابل پیش بینی، به ویژه برای بدتر” تعریف می شود. در این مقاله، نوسانات به نوسانات خلقی سریع و منفی یک فرد کنترلی اشاره دارد. بسیار معمول است که یک فرد کنترلی در کوچک‌ترین “تخلف” منفجر شود. این نوع رفتار باید به عنوان یک علامت خطرناک در نظر گرفته شود. رفتار ناپایدار، گاهی اوقات، پیش درآمدی برای درگیری فیزیکی یا آزار است.

تحقیر و ظلم برای کنترل افراد

یک فرد کنترلی می تواند کاملاً گیج کننده باشد. یک دقیقه آن‌ها به شما تعارف می کنند و روحیه شما را بالا می برند، سپس چیزی تحقیرآمیز و بی رحمانه

می گویند. این یک بازی مریض و پیچیده است – متأسفانه، بازی‌ای که خیلی از افراد خوب در آن بازی می‌کنند.

رفتار کنترل افراد به گونه ای است که آن‌ها از توجه خودداری می کند

جای تعجب واقعی نیست – افراد کنترلی شنوندگان خوبی نیستند. در واقع، آن‌ها اصلاً برای توجه اهمیتی ندارند. وقتی کسی سعی می کند با یک فرد کنترل کننده گفتگوی جدی داشته باشد، اغلب به جایی نمی رسد.

به دلیل امتناع یک فرد کنترل‌کننده از توجه به دیگران، معمولاً این افراد کنار می‌روند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا