کنترل عجیب و غریب در رفتار قبل از اینکه افراد خودشان را فاش کنند

کنترل عجیب و غریب در رفتار یکی از ویژگی های اخلاقی در افراد است که می تواند به شدت آسیب زا باشد. این افراد دوست دارند سر همه چیز رهبری کنند. اصولاً شاید بسیاری از ما توانایی مدیریت داشته باشیم اما رهبری سخت است. در جهانی که زندگی می کنیم داشتن بهترین رفتار جز ویژگی های یک شخص ایده‌آل است. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. در روان شناسی افراد رفتار های متفاوتی از خود بروز می دهند.

هر فرد می تواند در طول زندگی خودش رفتارهای مختلفی داشته باشد. این که یک رفتار خوب یا بد باشد به شرایط فرد بستگی دارد. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم یک سری افراد هستند بسته به شرایط مختلف خانوادگی یا اجتماعی و محیط اطرافشان واکنش های مختلفی از خود بروز می دهند. این واکنش ها می تواند به خاطر اتفاق ناگوار باشد که برای یکی از اعضای خانواده اتفاق می‌افتد یا به خاطر علت های مختلف دیگر که به دلایل مختلف سراغ فرد می آیند. رفتار ها تعاریف و کاربرد های مختلفی دارند.

روانشناسی رفتار و کنترل عجیب و غریب در رفتار

کسی که روانشناس رفتار باشد یا یک متخصص باشد می تواند بفهمد که آن فرد در آن لحظه چه تصمیماتی می گیرد یا این که این رفتار به چه علتی است. رفتار ها انواع مختلفی هم دارند. امروز می خواهیم در ارتباط با رفتار کنترلی با شما صحبت کنیم. رفتار ناسازگار ممکن است در کودکان و بزرگسالان اتفاق بیفتد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با  رفتارهایی که یک فرد کنترلی را آشکار می کنند، صحبت کنیم.

رفتارهایی که کنترل عجیب و غریب در رفتار را آشکار می کنند

آیا شما یک فرد کنترلی هستید؟ این احتمال وجود دارد که اگر راه‌های کنترلی دارید، حتی متوجه نحوه عمل خود نشوید. احتمالاً معتقدید که توصیه یا انتقاد سازنده ای را به دیگران ارائه می دهید که لازم است، اما روش های خود را نمی بینید.

آیا تمایل دارید همه کارها را به عهده بگیرید زیرا احساس می کنید هیچ کس دیگری آن‌ها را به درستی یا به خوبی شما انجام نخواهد داد؟ فرد کنترلی ترس های درونی دارد که نمی داند چگونه آن ها را پردازش کند و گرفتار افکار غیرمنطقی می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این افراد احساس ضعف، حقارت یا عدم نیاز می کنند، بنابراین باید تمام جنبه های زندگی خود را مدیریت کنند. آیا شما یا کسی که دوستش دارید با یک فرد کنترلی مشکل دارید؟ در این‌جا چند نشانه وجود دارد که می تواند به شما در برقراری ارتباط کمک کند.

آن‌ها باید آخرین تصمیم گیری را داشته باشند

فردی با طبیعت کنترل گر تمایل دارد که همه چیز را بداند. اگرچه آن‌ها این را نمی گویند، اما معتقدند که از همه اطرافیانشان باهوش تر و تحصیل کرده تر هستند. آن‌ها هرگز اجازه نخواهند داد که شما در یک موضوع پیروز شوید، زیرا آن‌ها نمی توانند اشتباه کنند. این‌ها کسانی هستند که همیشه باید حرف آخر را بزنند و اگر در یک گفتگو حرف آخر را نزنند، احساس می کنند که وضعیت حل نشده است. وقتی مشکلی پیش می آید، آن‌ها می خواهند راه حلی را ارائه دهند. برتری از نظر همه برای نفس آن‌ها ضروری است.

برنامه کنترل عجیب و غریب در رفتار تنها چیزی است که مهم است

آیا وقتی کوچکترین تغییری در برنامه های شما ایجاد می شود عصبانی می شوید؟ یکی از نشانه‌های اصلی که نشان می‌دهد کسی مشکل کنترلی دارد این است که می‌خواهد همه چیز مطابق با نیازهای برنامه‌اش انجام شود. سایر علائم برجسته شامل داشتن همه چیز در خانه است، و کارها باید به روش خود یا در بزرگراه انجام شوند.

اصلاح افراد ضروری است

خطا در زندگی یک فرد کنترلی مجاز نیست. اگر اشتباهی در اطراف این شخص اتفاق بیفتد، او احساس می کند که مجبور است به اشتباه خود اشاره کند. اشتباهات و اتفاقات نادرست باعث می شود که آن‌ها به شدت احساس اضطراب، عصبانیت و ناامیدی کنند.

هر زمان که در حضور یک فرد کنترلی قرار می گیرید، آن‌ها از این فرصت به عنوان فرصتی برای اصلاح شما یا اشاره به اشتباهات شما استفاده می کنند. آن‌ها دریغ نمی‌کنند که شما را در مورد هر کاری که انجام می‌دهید که نادرست است، حتی ارسال کلمات غلط املایی روی یک متن، آگاه کنند. آن‌ها بدشان نمی آید که شما را در جمع شرمنده کنند، اگر به این معنی باشد که خودشان را برتر از شما نشان دهند.

نکته ای در ارتباط با کنترل عجیب و غریب در رفتار

اگر کاری را که شما انجام می دهید به عنوان یک خطا پیدا کنند، هرگز پایان آن را نخواهید شنید. متأسفانه، آن‌ها نمی خواهند ببینند که شما در حال بهبود زندگی خود هستید، بنابراین توصیه آن‌ها از محل درستی نمی آید. در عوض، آن‌ها می خواهند نشان دهند که چگونه از همه نظر استثنایی هستند، زیرا همیشه حق با آنهاست.

فرد کنترلی تفویض اختیار نمی کند

کنترل هر موقعیتی کار سختی است، اما این افراد در تفویض اختیار خوب نیستند. آن‌ها احساس می کنند مجبورند همه کارها را خودشان انجام دهند. زیرا فکر می کنند هیچ کس دیگری واجد شرایط نیست. این رفتارها ناشی از مسائل مربوط به اعتماد است. اگر آن‌ها باید کاری را محول کنند، احساس می‌کنند که با همان تخصص که می‌توانند آن را انجام دهند، انجام نمی‌شود. حتی اگر بخواهند کمک بخواهند، احتمالاً به شما نشان می دهند که چگونه این کار را انجام دهید و در نهایت به هر حال تمام آن را انجام می دهند.

آن‌ها فرد کارهای تیمی نیستند

کار به عنوان یک گروه یا تیم زمانی که فرد کنترلی وجود دارد می تواند سخت باشد. افرادی که به صورت گروهی کار می کنند به افراد کنترل کننده اجازه نمی دهند اقتدار خود را ابراز کند. این افراد معمولاً رهبران هر گروهی هستند و نحوه رفتار سایرین در واحد را دیکته می کنند.

کنترل عجیب و غریب در رفتار قبل از اینکه افراد خودشان را فاش کنند

کنترل عجیب و غریب در رفتار: فردي كه احساس نياز وسواسي به اعمال كنترل بر خود و ديگران و در دست گیری هر موقعيتي دارد. اگر چنین است، احتمال دارد که نام و چهره آن‌ها را به خاطر بسپارید. این افراد اثری در مغز به جا می گذارند که نادیده گیری آن سخت است. برخی از افراد کنترل کننده خودشیفته مرزی هستند. آن‌ها نه تنها از نحوه درک خود بی اطلاع هستند، بلکه احتمالاً اهمیتی هم نمی دهند که شما به آن‌ها بگویید.

نکته

برخی از افراد کنترل کننده از شرایط سلامت روانی قابل تشخیص رنج می برند. امی مورین، نویسنده کتاب افرادی که از نظر ذهنی قوی انجام نمی‌دهند، می‌گوید: «بسیاری از افرادی که با افسردگی، اضطراب و مسائل مربوط به استرس وارد مطب درمان من می‌شوند، یک چیز مشترک دارند: آن‌ها زمان زیادی را صرف تمرکز بر روی چیزها می‌کنند. آن‌ها نمی توانند کنترل کنند.»

صرف نظر از منطقی که پشت رفتار آن‌ها وجود دارد، افراد کنترل کننده وجه مشترک دیگری نیز دارند: آن‌ها تقریباً همه را دیوانه می کنند.

کنترل عجیب و غریب در رفتار یکی از ویژگی های اخلاقی

در هر یک از ما کمی کنترل وجود دارد. چند بار تا به حال به طور غیرمنطقی به خاطر چیزی که نمی‌توانید کنترل کنید، خود را شکنجه کنید؟  با این حال، یک تفاوت بزرگ بین شما و افرادی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت وجود دارد: شما با افکار خود متوقف شوید. افسانه‌های کنترل هر جا که می‌روند اثر سمی بر جای می‌گذارند. علاوه بر این، آن‌ها نارضایتی غیرمنطقی خود را به طرز نفرت انگیزی بدون فکر دوم بیان می کنند.

در این‌جا چند نشانه دیگر وجود دارد که نشان می دهد کنترل عجیب و غریب در رفتار وجود دارد و نکاتی برای جلوگیری از آن‌ها:

آن‌ها نمی توانند در یک کار تیمی فعالیت کنند

عضویت در یک تیم به معنای کنار گذاشتن یک ظاهر کنترل است. به طور قابل پیش بینی، افراد دارای کنترل عجیب و غریب در رفتار به خوبی با این وضعیت کنار نمی آیند.  در واقع، بسیاری از کنترل فریک ها تنها هستند. بنابراین هنگامی که آن‌ها مجبور به عضویت در یک تیم شوند (که باید باشند)، به سرعت تبدیل به هم تیمی های سرسخت و پرهیاهو می شوند.

سعی می کنند مردم را متقاعد کنند که تغییر کنند

افراد دارای کنترل عجیب و غریب در رفتار اعتقاد راسخ دارند که می دانند چه چیزی برای همه بهتر است.  افراد کنترل کننده نمی توانند در مقابل میل به سخنرانی به دیگران در مورد “راه درست” برای انجام هر کاری، خوب، تقریباً هر کاری مقاومت کنند. دیوانه های کنترل فریبنده تر، نادرستی و نادرستی را منتشر می کنند تا سعی کنند کسی را به نفع خود تغییر دهند.

آن‌ها نمی توانند روابط را حفظ کنند

روایت های مختلف کنترل افراد منطقی را دفع می کنند. چه کسی می خواهد – به هر عنوان – با کسی که خودش را به هر کاری که شما انجام می دهید درگیر باشد؟ آن‌ها نه تنها سعی می کنند هرگونه احساس خودمختاری را که دارید شکست دهند، بلکه شما را به طور تقریباً ثابت “اصلاح” می کنند.

برای اشتباهات صادقانه دلسوزی کمی دارند

در حالی که افراد کنترل کننده بسیار مایلند که خطاهای خود را نادیده بگیرند. اما شما می توانید دریافت هرگونه همدردی با خطاهای خود را فراموش کنید. افراد دارای کنترل عجیب و غریب در رفتار دیدگاه مشکل آفرینی نسبت به موفقیت دارند و معتقدند که این موفقیت تنها نتیجه اخلاق کاری و توانایی است. این به این دلیل است که آن‌ها معتقدند اشتباهات شخص دیگری نشانه های “بدیهی” تنبلی یا حماقت آنهاست.

در مورد آن، افراد دارای کنترل عجیب و غریب در رفتار معتقدند که موفقیت در هر شرایطی قابل دستیابی است. (فقط در همان شرایط به شکست های آشکار آن‌ها اشاره نکنید.)

همیشه در حال اصلاح افراد هستند

جای تعجب نیست که افراد کنترل کننده نمی توانند در برابر فرصت اصلاح شخص دیگری مقاومت کنند. از ابراز اعتراض به دیدگاه یک نفر تا “بهبود” انتخاب کلمات یک نفر، میل سیری ناپذیر آن‌ها برای همیشه

به نمایش گذاشته می شود. به‌علاوه، افراد کنترل‌کننده، به‌ویژه آن‌هایی که منطق دارند، استدلال‌های متقابل را خوب نمی‌پذیرند.

اجتناب از کنترل عجایب

البته ممکن است نتوانید به طور کامل از این افراد سمی دوری کنید. با این حال، راهی برای پاسخ به آن‌ها وجود دارد که به طور قابل توجهی کار را آسان تر می کند. پرستون نی، M.S.B.A، چند نکته زیر را برای برخورد با افراد دارای کنترل عجیب و غریب در رفتار توصیه می کند:

خونسردی خود را حفظ کنید: “یکی از رایج ترین ویژگی های افراد پرخاشگر، مرعوب کننده و کنترل کننده این است که آن‌ها دوست دارند عمدا شما را ناراحت کنند.”

فاصله خود را حفظ کنید: «مگر اینکه چیز مهمی در خطر است، خودتان را صرف تلاش برای دست‌ و پنجه نرم کردن با فردی نکنید که ریشه‌های منفی دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا