چند اصل رهبری مثبت

رهبری مثبت برای کسانی که وارد شغل جدید می شوند یک فرایند کمکی است. اصولاً شاید بسیاری از ما توانایی مدیریت داشته باشیم اما رهبری سخت است. در جهانی که زندگی می کنیم داشتن بهترین رفتار جز ویژگی های یک شخص ایده‌آل است. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. در روان شناسی افراد رفتار های متفاوتی از خود بروز می دهند. هر فرد می تواند در طول زندگی خودش رفتارهای مختلفی داشته باشد.

این که یک رفتار خوب یا بد باشد به شرایط فرد بستگی دارد. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم یک سری افراد هستند بسته به شرایط مختلف خانوادگی یا اجتماعی و محیط اطرافشان واکنش های مختلفی از خود بروز می دهند. این واکنش ها می تواند به خاطر اتفاق ناگوار باشد که برای یکی از اعضای خانواده اتفاق می‌افتد یا به خاطر علت های مختلف دیگر که به دلایل مختلف سراغ فرد می آیند. رفتار ها تعاریف و کاربرد های مختلفی دارند.

روانشناسی رفتار و رهبری مثبت

کسی که روانشناس رفتار باشد یا یک متخصص باشد می تواند بفهمد که آن فرد در آن لحظه چه تصمیماتی می گیرد یا این که این رفتار به چه علتی است. رفتار ها انواع مختلفی هم دارند. امروز می خواهیم در ارتباط با رفتار ناسازگار با شما صحبت کنیم. رفتار ناسازگار ممکن است در کودکان و بزرگسالان اتفاق بیفتد. ما ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با  چند اصل رهبری مثبت صحبت کنیم.

در برخی موارد، تقریباً همه کودکان رفتار ناسازگار خود را ایجاد می کنند.

برخی مواقع هم تقریباً همه کودکان رفتار ناسازگار خود را ایجاد می کنند. به والدین خود نگاه می کنند و با تأکید پاسخ منفی را به همه کارهایی که به آن ها گفته شده می گویند. اگر چه شنیدن آن می تواند ناامید کننده باشد، عدم رعایت می تواند بخشی از رشد کودک سالم باشد

بررسی اجمالی برای رهبری مثبت

کودکان باید محدودیت ها را آزمایش کنند. یا خود را اثبات کنند، و سعی  کنند مستقل تر باشند. و در حالی که استقلال فردی سالم است، یک الگوی مداوم وجود ندارد. حتی اگر فرزندان شما بگویند: “تو نمی توانی مرا مجبور کنی. وقتی به آن ها می گویید اسباب بازی های خود را بردارید، یا وقتی به آن ها می گویید که وقت ورود به خانه است آن ها رفتار ناسازگار انجام می دهند. وانمود می کنند که نمی توانند صدای شما را بشنوند، انجام اقدامات مناسب آن ها را ترغیب می کند تا بهتر گوش دهند.

توجه مثبت برای ایجاد رهبری مثبت داشته باشید

عدم توجه می تواند راهی عالی برای جلب توجه کودکان باشد. حتی اگر توجه منفی باشد، برخی از بچه ها به هر حال کنجکاو آن می شوند.  در واقع، یک مطالعه نشان داد که نادیده گرفتن رفتارهای ناسازگار در سازگاری بیشتر کودکان موثر است. یکی دیگر از راه های جلوگیری از رفتار ناسازگار عدم رعایت این امر این بود که روزانه به کودک توجه مثبت کنید. با هم یک بازی انجام دهید، وقت خود را صرف صحبت کنید، یا قدم بزنید. فقط چند دقیقه توجه مثبت می تواند تا حد زیادی به کاهش سرکشی کمک کند.

رفتار سازگار را در کودک خود ستایش کنید

در حالی که وقتی رفتار کودک شما دائماً از گوش دادن خودداری می کند، مشاهده رفتار خوب دشوار است. اما یافتن رفتارهای خوب برای ستایش بسیار مهم است. حتی ممکن است مجبور شوید درخواست های ساده ای را به فرزندان خود بدهید تا تنها از تمجید آن ها پیروی کنید. در میز شام، ممکن است بگویید: “لطفاً فلفل را به من بده.” سپس، به محض این که آن ها گفتند: “ممنون که فلفل را درست زمانی که از شما خواستم به من دادید.” این تعریف یا تمجید پیام را ارسال می کند که از انطباق آن ها قدردانی می کنید.

چگونه از رهبری مثبت برای تشویق رفتارهای خوب استفاده کنیم؟

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

دستورالعمل های موثر را ارائه بدهید

اطمینان حاصل کنید که رفتار تحقیرآمیزی که مشاهده می کنید در واقع سرکشی است. ممکن است فرزندان شما صدایتان را  نشنوند. یا در انجام بازی های ویدئویی یا استفاده از تلفنشان بسیار حواسشان پرت هستند. ممکن است لازم باشد نحوه راهنمایی را تغییر دهید.

برقراری تماس چشمی یا قرار دادن دست روی شانه به شما کمک می کند قبل از صحبت کردن توجه او را جلب کنید. سر و صدای پس زمینه را خاموش کنید و مطمئن شوید که فرزندان شما توجه می کنند. این کار باعث می شود تا بتوانند آن چه را که شما به آن ها می گویید انجام دهند جذب کنند.

برای رهبری مثبت انتخاب های خاص را ارائه دهید

یکی از بهترین راه ها برای مبارزه با رفتارهای مخرب ارائه دو انتخاب است. هنگامی که شما انتخاب هایی را ارائه می دهید. بچه های شما احساس می کنند که تا حدودی بر وضعیت کنترل دارند. از پرسش هایی مانند “آیا می خواهید الان لباس بپوشید؟” استفاده می کنند.

شما ممکن است سوالاتی مانند “آیا می خواهید پیراهن قرمز خود را بپوشید یا پیراهن زرد را بپوشید؟” بپرسید.  فقط مطمئن شوید قبل از ارائه گزینه ها می توانید با انتخاب فرزند خود زندگی کنید.

از قانون و اصطلاح انضباط مادربزرگ استفاده کنید

قانون انضباط مادربزرگ در خانواده، که همه چیز را به عنوان مشوق توصیف می کند یک راه حل خوب برای رهبری مثبت است. این کار باعث می شود تا عواقب منفی را نشان ندهد. این می تواند یکی از بهترین راه ها برای تشویق رعایت باشد. کودکان باید به طور منظم از آن ها استفاده می کنند. در نهایت می بینند که زمانی که امتیازات خود را به دست می آورند، تحت کنترل آن‌ ها است.

چند اصل رهبری مثبت

سورن کیرکگارد، فیلسوف دانمارکی قرن نوزدهم، زمانی نوشت: «گذشته زندگی را فقط می‌توان به عقب برگرداند، اما باید رو به جلو زندگی کرد». به نظر می رسد کی یرکگور فهمیده بود که ما اکنون کجا خواهیم بود: کنار آمدن با یک بیماری همه گیری در حال ظهور، گرفتاری برای شکاف های اجتماعی گسترده، همگی آسیب های زیادی را می رسانند. وی شاید ناآگاهانه، نیاز به رهبری مثبت را پیش‌بینی می‌کرد. او به ما توصیه های خوبی می کند. اگر می‌خواهیم بیشتر از آن‌چه که هستیم و در سال‌های آینده باشیم، باید سخت‌ترین درس‌های زندگی را بگیریم. ما به چه نوعی از رهبری مثبت نیاز داریم تا فراتر از این چالش ها رشد کنیم؟ چگونه به روش های مثبت “رو به جلو” زندگی کنیم؟

گوش دادن عمیق، اصالت و شفقت

رهبری مثبت شامل توجه دقیق و عمیق است. توجه در سطح عمیق به معنای محبوبیت، درک، احترام گذاشتن و مراقبت است. این در تضاد شدید با نوع توجه و درک سطحی است که زمان می گذرد تا فرد بتواند دوباره صحبت کند. توجه و تمرکز عمیق و درکی که از آن ناشی می شود، بخشی ضروری از ارتباطات معتبر است. بدون این فرآیند، ممکن است دشوارتر باشد که به رهبرانمان اعتماد کنیم. زیرا شک و تردید در مورد اینکه آیا نیازهای شخصی، باورها، ارزش‌ها و تجربیات زندگی‌شده واقعاً احساس شدند یا خیر، باقی می‌ماند.

توجه به رهبری مثبت شفقت را عمیق تر می کند و هرچه درک بیشتری داشته باشیم، احتمال بیشتری وجود دارد که در سختی های زندگی به یکدیگر کمک کنیم.

حساسیت به طیف کامل تجربیات انسان

طیف کامل تجربیات انسانی جنبه های مثبت و منفی زندگی را در بر می گیرد. یکی از شرکت کنندگان در آزمایش پیشنهاد کرد که رهبری مثبت برای کسانی هستند که “با قلب باز” به تمام احساساتی که ممکن است در کسانی که می خواهند به آن‌ها کمک کنند ظاهر می شوند. حساسیت به رهبری مثبت شامل این ایده که ما همیشه در حال سختی هستیم. شرایط انسانی ایجاب می کند که ما همیشه در حالتی از نوسان یا رشد باشیم – گاهی دردناک و گاهی خوشایند.

رهبران مثبت این واقعیت را می پذیرند و به جای تحریک یا انکار به آن با پذیرش و ارزش گذاری پاسخ می دهند. در آزمایش های زندگی درس های ارزشمندی وجود دارد که به کاوش حساس نیاز دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به عنوان بخشی از این کاوش، رهبران مثبت برای نشان دادن آسیب پذیری باز هستند. آن‌ها آزادانه اعتراف می کنند که مانند هر کس دیگری زمین می خورند. در این بحث اتفاق نظر وجود داشت که نشان دادن خود به عنوان ابرانسان، ارتباطات اجتماعی را ضعیف می‌کند و شکافی را که رهبران برای ایجاد تغییرات مثبت باید از آن عبور کنند، بیشتر می‌کند. در آغوش گیری تمام دامنه هستی نیز نوعی عشق بی قید و شرط در رهبری مثبت است. دیگران را تشویق می کند که پذیرش و مهربانی را به عنوان نیروهای راهنما در زندگی بپذیرند.

ذهن آگاهی و ذهنیت مثبت

هر یک از ما یک رهبر متولد شده ایم زیرا در راس زندگی خود قرار داریم. ما انتخاب می کنیم که توجه خود را روی آن متمرکز کنیم. ما می‌توانیم از طریق انتخاب‌هایمان با الگو قرار دادن دیگران به رهبران بزرگی تبدیل شویم: در گفتار، رفتار و کردار. این فرآیند با پرورش زندگی درونی ما برای شکوفایی آغاز می شود. با این چند کلمه، روانشناسان این حقیقت را به تصویر می کشند که ارتباط مستقیمی بین افکار و احساسات ما و نحوه تجربه ما از دیگران و جهان وجود دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هدایت خودمان در بالاترین سطح به معنای توجه به لحظات کوچک شادی و معناست. وقتی آن لحظات را می‌بینیم، ارزش قدردانی و دوست داشتن را تقویت می‌کنیم. ما شادی را اینگونه انتخاب می کنیم. رهبری مثبت با این موضع آگاهانه می توانند به راحتی مراقبت و نگرانی خود را نسبت به رفاه دیگران گسترش دهند.

قدردانی، مهربانی و ایجاد فضاهای عاطفی مثبت

رهبری مثبت جز ویژگی رهبران ایده آل هستند و ما می دانیم که تمرین قدردانی به این شادی کمک می کند. محققان دریافتند که ابراز قدردانی در واقع با خواب بهتر، افسردگی کمتر و روابط قوی‌تر همراه است. وقتی صحبت از فرهنگ سازی و ایجاد محیط های مثبت به میان می آید، قدردانی می تواند یک نیروی مقاوم در محل کار باشد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا