وقتی صحبت از سلامت روان کودکان به میان می آید، والدین به حمایت نیاز دارند

سلامت روان کودکان وابسته به مواردی است که روانشناسان می توانند آن ها را به خانواده توضیح دهند. کودکان حساسیت های بسیاری در سنین خود دارند. خانواده ها نقش اساسی و مهمی در تربیت فرزندان دارند. این نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که وقتی صحبت از سلامت روان کودکان به میان می آید، والدین به حمایت نیاز دارند.

رفتار در خانواده و سلامت روان کودکان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با وقتی صحبت از سلامت روان کودکان به میان می آید، والدین به حمایت نیاز دارند، صحبت کنیم.

نظرات پزشکی در مورد سلامت روان کودکان

گروه های پزشکی پیشرو در زمینه سلامت روان کودکان و نوجوانان وضعیت اورژانسی اعلام کرده اند. بیش از 140000 کودک در سراسر کشور های مختلف یکی از والدین یا مراقب خود را به دلیل کووید-19 از دست داده اند که می تواند برای سلامت روان آن ها مخرب باشد. کارشناسان از دولت می خواهند که بودجه مراقبت های بهداشت روانی کودکان را افزایش دهد.  و برنامه هایی را با هدف کاهش خودکشی جوانان تقویت کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کووید-۱۹ ممکن است تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی کودکان نداشته باشد، اما اثرات موج‌دار آن بر سلامت عاطفی آن‌ها آسیب وارد کرده است. به همین دلیل است که گروه‌های پزشکی پیشرو اخیراً وضعیت اضطراری ملی در سلامت روان کودکان و نوجوانان اعلام کردند.

بیانیه مشترک آکادمی اطفال، آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان، و انجمن بیمارستان کودکان اشاره می کند که سلامت روانی کودکان در دهه گذشته بدتر شده است. خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین افراد 10 تا 24 ساله است

استرس ناشی از بیماری همه گیری و سلامت روان کودکان

اما با ادامه استرس ناشی از بیماری همه گیر به تشدید این مشکلات،  کارشناسان می گویند سلامت روان کودکان اکنون در بحران است. استرس همه گیری به کودکان آسیب می رساند. وقتی آمار را مشاهده می کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا کارشناسان زنگ خطر را در مورد بدتر شدن وضعیت سلامت روان کودکان به صدا در می آورند.

نزدیک به یک سوم والدین می گویند که فرزندشان در حال حاضر از سلامت روانی یا عاطفی بدتری نسبت به قبل از همه گیری برخوردار است. اضطراب و افسردگی در میان جوانان در سراسر جهان میزان پیش از همه گیری آن ها را دو برابر کرده است.  برخی کشورها در اوایل همه گیری، در مقایسه با سال 2019، جهش چشمگیر 51 درصدی را تجربه کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کارشناسان می گویند که تغییرات گسترده سبک زندگی در طول همه گیری برای کودکان بسیار استرس زا بوده است. «در طول همه‌گیری، کودکان با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند. در بهترین شرایط، جوانان درجاتی از انزوا و اختلال در یادگیری را تجربه کرده‌اند.  سارا ادواردز، استادیار و مدیر پزشکی بخش روانپزشکی کودکان و نوجوانان در بیمارستان کودکان دانشگاه مریلند می‌گوید: نوجوانان به‌ویژه با اختلال در روال‌های روزمره و عدم تعامل اجتماعی با همسالان دست و پنجه نرم کرده‌اند.

نظریات درباره سلامت روان کودکان

«نوجوانان وظیفه رشدی دارند که از والدین خود جدا شوند و مستقل تر شوند. آن ها قرار است در حال ایجاد روابط خارج از خانواده خود باشند و بیماری همه گیری در این امر دخالت کرده است. یکی دیگر از عوامل بدتر شدن سلامت روان کودکان، استرسی است که والدین و مراقبان آن ها در طول این بیماری همه گیری تجربه کرده اند. ایلان شاپیرو، MD، FAAP، مدیر پزشکی آموزش بهداشت و سلامت در خدمات بهداشتی AltaMed خاطرنشان می کند که تماشای “مرگ افراد به علت وجود بیماری COVID-19 آسیب های زیادی به کودکان می رساند” یا ضربه عاطفی بزرگی برای یک جوان است. او توضیح می‌دهد: «مشاهده این‌که چقدر نگران مسائل مالی هستند، از بین رفتن آن ها و تجربه گرسنگی به دلیل از دست دادن شغل، ویرانگر است.

مرگ والدین و مراقبان چه تاثیری بر سلامت روان کودکان دارد؟

افزایش نرخ کودکانی که با یتیمی مواجه می شوند، بحران سلامت روان جوانان را بیشتر می کند. بیش از 140000 کودک بین 1 آوریل 2020 تا 30 ژوئن 2021 مرگ والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ را تجربه کردند. چنین فقدان قابل توجهی می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت روان و رفاه کلی کودک داشته باشد، چه در عواقب فوری و چه پس از آن. دکتر ادواردز خاطرنشان می کند که شرایط مربوط به مرگ بسیاری از والدین و مراقبان در اثر کووید-19 – از جمله فوت ناگهانی و ناتوانی خانواده در صحبت یا ملاقات با آن ها در بیمارستان – می تواند کودکان را در معرض خطر غم و اندوه آسیب زا در دوران کودکی قرار دهد.

وقتی صحبت از سلامت روان کودکان به میان می آید، والدین به حمایت نیاز دارند

یک نظرسنجی اخیر نشان داد که اکثریت والدین در این شرایط برای شروع مکالمات نیاز به حمایت دارند. در سالیان گذشته، یک وضعیت اورژانسی در سلامت روان کودکان و نوجوانان توسط آکادمی اطفال، آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان اعلام شد. میزان اضطراب و افسردگی دوران کودکی در طول گذشته همچنان در حال افزایش است. دهه، 2 و خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین 10 تا 24 سال است. در حالی که کاستی‌های سیستمیک قطعاً عاملی است که به این اعداد کمک می‌کند، اکنون مهم‌تر از همیشه حمایت از سلامت روان کودکان و نوجوانان در خانه است. برای اینکه یک جوان بتواند کمک یا درمان مورد نیاز خود را دریافت کند، والدین و مراقبان باید در مورد سلامت روان گفتگو کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، نظرسنجی اخیری که توسط The Harris Poll به نمایندگی از بیمارستان‌های کودکان سراسر کشور انجام شد. این نتایج نشان داد که بیش از 90 درصد از والدین کودکان زیر 18 سال احساس می‌کنند بحث درباره سلامت روان با فرزندانشان مهم است، تقریبا 60 درصد والدین به کمک نیاز دارند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که تنها 43 درصد از افراد کشور های مختلف می گویند که خانواده آن‌ها در زمان رشد آشکارا در مورد سلامت روان صحبت می کردند.

سلامت روان کودکان و فرهنگ امروزی

روانپزشک Venkata Jonnalagadda، می گوید: “گفت و گوی سلامت روان با فرهنگ فعلی که مایل به گفتگوهای صریح و ابهام زدایی و بی حیایی از بیماری روانی است، فرصتی مهم است. ” خیلی خوب است که مردم، به‌ویژه والدین، برای شروع این مکالمه راحت تر هستند – مکالمه‌ای که خودشان هم می‌دانستند که در جوانی می‌خواستند.» برای والدینی که به دنبال پایان دادن به چرخه سکوت در مورد سلامت روان کودکان هستند و گفتگوهای حیاتی و گاهی نجات دهنده با فرزندان خود دارند، راهبردهای مفیدی وجود دارد که باید امتحان کنند.

شروع گفتگو با کودک

کیت تونستال، مادر دو فرزند که درباره فرزندپروری می نویسد، یادآوری می کند که کودکان می توانند در پاسخ به سلامت روان بسیار متفاوت باشند. تونستال می گوید: «به دست آوردن تعادل بین ارائه پشتیبانی بدون کنجکاوی می تواند بسیار مشکل باشد. پرسش از کودک در مورد فرآیند سلامت روان کودکان، گروه دوستان یا اهداف آینده آن‌ها می تواند راهگشا باشد. اما آن‌ها همیشه این کار را انجام نمی دهند. در بحث تونستال زمانی که دختر بزرگش، پیکسی، تمایلی به صحبت رو در رو ندارد، تونستال پیشنهاد می‌کند خانواده ها پیاده‌روی را امتحان کنند. این اغلب فشار را از افراد کم می کند و مکالمه را آسان تر و در دسترس تر می کند.

ترویج راه های ارتباطی

لانا استنر، نویسنده و مادر پنج فرزند، برای ترویج راه‌های ارتباطی ، گذراندن وقت در فضای اجتماعی و همچنین درمان با حیوانات خانگی DIY را توصیه می‌کند. نشان دادن عشق و توجه بیشتر به حیوان خانگی با هم، یا حتی شرکت در کلاس یوگا می تواند فرصتی برای ارتباط فراهم کند.

ارتباط والیدن با فرزندان و سلامت روان کودکان

استنر می‌گوید: «والدین در حالی که توسط یک نوزاد نرم می‌شوند، به صحبت های او گوش می‌کنند. “پیدا کردن آن لحظات مشترک به آن‌ها اجازه می دهد تا در مورد آن‌چه در زندگیشان می گذرد صحبت کنند و به شما اعتماد کنند. همه این‌ها در واقع فقط پیش نیاز است. اهمیت ایجاد لحظات صحبت قبل از این که زندگی به سمت نابودی برود و مشکلات سلامت روان شدت یابد، زیاد است. شما فرزند نوجوانی دارید، مهم نیست که زندگی اجتماعی و خانوادگی شما چقدر پایدار است، زمانی وجود خواهد داشت که باید آن مکالمات را انجام دهید.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که آن مکالمه جریان دارد، Jonnalagadd از والدین می خواهد که بدون قضاوت یا وقفه گوش دهند. او می‌گوید، بدون توجه به اینکه مشکلات سلامت روان کودکان چقدر تکان‌دهنده هستند، سعی کنید در عین ابراز همدردی، بیانی خنثی داشته باشید. و به خاطر داشته باشید که لازم نیست همه پاسخ ها را بدانید. جونالاگادا می‌گوید: «اشکال ندارد که بگوییم، من جواب‌ها را نمی‌دانم، اما می‌توانیم آن‌ها را با هم پیدا کنیم.» “به دنبال متخصص اطفال یا یک ارائه دهنده سلامت روان برای کودک خود باشید.”

دوری کودکان از فضای مجازی و سلامت روان کودکان

در جستجوی این پاسخ ها، Jonnalagadda توصیه می کند که کودکان را از فضا های گفتگو و انجمن های آنلاین دور کنید. او می‌گوید: «به سایت‌های قابل اعتمادی مانند آکادمی روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان یا کلینیک های روانشناسی مراجعه کنید.

معرفی یک تمرین نوشتاری

تونستال می‌گوید در حالی که صحبت با کودک بسیار باارزش است، وی یادداشت‌برداری را راهی برای ارتباط با یک کودک و کمک به آن‌ها برای برقراری ارتباط می داند. او خودش مزایای سلامت روان کودکان با ژورنال نویسی را تجربه کرد و می خواست این ابزار را از سنین پایین با دخترش به اشتراک بگذارد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا