راه‌هایی برای غلبه بر کلاستروفوبیا در خانواده

کلاستروفوبیا یکی از انواع فوبیا ها است که می تواند در بین اعضای خانواده باشد. همان طور که می دانید ترس بخشی از زندگی ما است. چرخه زندگی به گونه ای است که همیشه به مانند یک دریای آرام  نیست. در واقع در زندگی چالش های وجود آورد که ممکن است برای ما گذر از آن ها سخت باشد.

شما ممکن است در بین دوستان یا اطرافیان خود اشخاصی را دیده باشید که سالیان سال به خاطر یک سری مشکلات روانی زندگی خود را مختل کرده اند. برخی از آن ها وسواس دارند. برخی هم ممکن است دچار ترس ها یا فوبیا ها شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه‌هایی برای غلبه بر کلاستروفوبیا در خانواده چگونه است.

ترس و کلاستروفوبیا در همه افراد وجود دارد

وحشت و فوبیا حتی برای افراد بزرگسال هم وجود دارد و ممکن است ریشه در کودکی داشته باشد. ترس ها و فوبیا ها می تواند در طول زندگی اگر کنترل نشود همراه فرد بماند. بهتر است برای درمان آن ها با مشاور یا درمانگر مشورت کنید. ما در ارتباط با فوبیاهای ارتفاع یا ترس از پرواز برای شما صحبت کردیم و گفتیم که این گونه افراد چه ویژگی های دارند. یا ما در ارتباط با ترس برخی از افراد حتی از دندان پزشکی هم صحبت کردیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه‌هایی برای غلبه بر کلاستروفوبیا در خانواده، صحبت کنیم.

ترس یک واکنش طبیعی در طول زندگی روزمره فرد است

ترس یک واکنش طبیعی در طول زندگی روزمره فرد است و این یک غریزه است که به دلایلی وجود دارد. این زندگی بی شماری را از انواع سناریوهای مختلف نجات داده است. زندگی با احتیاط یعنی باهوش بودن، اما همه ترس ها مولد یا نجات دهنده نیستند و برخی ترس ها می توانند مانع زندگی روزمره فرد شوند. این ترس ها می توانند خود را به صورت فوبیا یا کلاستروفوبیا نشان دهند، که نوعی اختلال اضطرابی است که به عنوان ترس مداوم از یک شی یا موقعیت تعریف می شود. در این جا لیستی از رایج ترین هراس هایی که امروزه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، خواهید یافت.

اگر نمی دانید چند فوبیای برتر چیست شما تنها نیستید. اکنون با یک متخصص بهداشت روانی به صورت آنلاین صحبت کنید تا فوبیا شما درمان شود.

ترس از عنکبوت

آراکنوفوبیا ترس غیرعقلانی عنکبوت ها است. برای افرادی که دچار این حالت هراس هستند، می توانند از نظر عنکبوت، یا فقط تصور یک عنکبوت که در گوشه ای کمین کرده است، از نظر جسمی بیمار شوند. اگر عنکبوت را تشخیص دهند، ممکن است در جای خود خشکشان بزنند و نتوانند چشم خود را از آن بردارند. آراکنوفوبیا ترس شماره یک است که روزانه انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. شدت این فوبیا متفاوت است، زیرا برخی از افراد ممکن است از ایده عنکبوت دچار ترس شوند و برخی از نظر جسمی از مناطقی که عنکبوت در آن ها ممکن است مانند پارک، زیرزمین و غیره اجتناب کنند.

Ophidiophobia

Ophidiophobia ترس غیرمنطقی از مارهاست. این دومین ترس رایج در بین مردم است. بسیاری از افرادی که این ترس را دارند برای بیرون رفتن از جایی که می دانند مارها رایج هستند مشکل دارند. آن ها ممکن است از پیاده روی یا رفتن به خانه دوستی که از وجود مار آگاه هستند، اجتناب کنند. این فوبیا با دیدن مار ایستاده و با صدای خش خش به کسی متفاوت است. در آن لحظه ترس مورد انتظار است و غریزه بقا را تقویت می کند. با این حال، ترس شدید از یک مار بدون هیچ گونه تهدید قریب الوقوع غیر منطقی خواهد بود.

ترس از ارتفاع در کنار کلاستروفوبیا یکی از رایج ترین ترس ها

آکروفوبیا ترس شدید از ارتفاع است. موضوع خنده‌دار این فوبیا این است که هرکس از آن رنج می برد ممکن است در فاصله چند اینچی زمین احساس ترس کند. آن ها نیازی به بلند شدن چند صد فوت به آسمان ندارند. برای کسانی که از این نوع فوبیا رنج می برند، فقط تصور انجام فعالیتی که شامل ارتفاع می شود ممکن است برای افزایش ضربان قلب و شروع ترس وحشتناک آن ها کافی باشد. با این حال، درمان برای غلبه بر این ترس به ظاهر ساده است. بسیاری از مردم گزارش می دهند که در حالی که از ارتفاع می ترسیدند، برای غلبه بر ترس خود به چتربازی یا بانجی جامپینگ رفتند. در حالی که ترسیده بودند، آن ها گزارش دادند که با زنده ماندن از اقدامات شجاعانه خود و زندگی برای گفتن در مورد آن، احساس می کنند که بیشتر بر این ترس تسلط دارند.

آگورافوبیا و تشابهات آن با کلاستروفوبیا

آگورافوبیا ترس از ترک خانه، بیرون رفتن، یا فضاهای باز است. این هراس ناشی از این ترس است که محیط اطراف آن ها ایمن نیست، بنابراین آن ها باید در داخل خود باقی بمانند تا عوامل ایمنی از بین بروند. بسیاری از افرادی که دچار آگورافوبیا هستند، در خروج از خانه با مشکل زیادی رو به رو هستند و اغلب برای درمان این بیماری نیاز به درمان بهداشت روانی دارند.

هراس افراطی

سینوفوبیا ترس غیرمنطقی از سگ است. درست مانند مارها، اگر سگ از دهان کف می کند و رشد می کند، ترسیدن یک واکنش مناسب است. با این حال، اگر کسی از تصور این که سگ یا سگی با آرامش در خیابان با صاحبش قدم می زند وحشت داشته باشد، بیشتر به سمت یک فوبیا متمایل می شود. بسیاری از افرادی که به این فوبیا مبتلا هستند اذعان می کنند که ترس آن ها از سگ ممکن است کمی غیر منطقی باشد. آن ها ممکن است از دوستان خود بخواهند که سگ خود را قبل از مراجعه به اتاق دیگری برای کاهش این ترس قرار دهند.

راه‌هایی برای غلبه بر کلاستروفوبیا در خانواده

کلاستروفوبیا یک وضعیت اضطرابی است که به شما این احساس را می دهد که انگار از نزدیک در حال خفه شدگی هستید. هنگامی که شما بیش از حد با هم هستید، کلاستروفوبیا خانوادگی ممکن است ایجاد شود. پناهگاه اخیر در دستورات محلی بر مردم تأثیر منفی گذاشته است. بسیاری از خانواده ها فقط چند ساعت در شب ها با هم هستند و آرزوی زمان بیشتری را با عزیزانشان دارند.  اگر با همراهی اعضای خانواده بیش از حد مشکل دارید، در این‌جا چند نکته وجود دارد که اطمینان حاصل کنید که توسط عزیزانتان محصور نمی شوید.

چند راه برای مقابله با کلاستروفوبیا خانوادگی

در این‌جا چند رفتاری وجود دارد که می توانید برای غلبه بر احساس کلاستروفوبیا خانوادگی اتخاذ کنید.

مدیتیشن

مدیتیشن راهی عالی برای رهاسازی انرژی منفی و ایجاد جریانات مثبت است. وقتی احساس می‌کنید تحت تأثیر فرزندان یا همسرتان قرار گرفته‌اید، مدیتیشن می‌تواند ذهن شما را به مکان دیگری منتقل کند که در آن آرامش و آرامش وجود دارد.

زمانی را در طبیعت بگذرانید

اگر همه با بازی‌های ویدیویی خود در خانه هستند، استفاده از فضای باز ممکن است همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید. پابرهنه راه بروید و به خودتان اجازه دهید زمینگیر شوید. همچنین اجازه دهید پرتوهای گرم و طلایی خورشید در روح شما نفوذ کند. وقتی احساس می کنید ناراحت هستید و به فضا نیاز دارید، هیچ چیز بهتر از هوای تازه نیست.

مرزهای خود را تعیین کنید

وقتی همه در کنار شما هستند، و کلاستروفوبیا خانوادگی همه چیز را فرا گرفته است، باید مرزهای محکمی تعیین کنید. بچه ها دوست دارند به والدین بچسبند و در نزدیکی باشند. محدودیت هایی را برای همه تعیین کنید تا فضای شخصی شما به طور کامل توسط دیگران تسخیر نشود.

یک نقطه آرام را شناسایی کنید

برخی از والدین دوست دارند مکانی ایجاد کنند که بتوانند به آن‌جا بروند تا از همه چیز دور شوند. می توانید اتاق خواب، گاراژ یا زیرزمین خود را به عنوان خلوتگاه خود شناسایی کنید. به خانواده خود بگویید که نمی خواهید وقتی در فضای خود هستید مزاحمتان شوند.

به موسیقی گوش دهید

گاهی اوقات، چیزی بسیار آرامبخش در مورد موسیقی وجود دارد. ویدیوهای آنلاین زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. این کار باعث می شود تا خود را آرام کنید. خواه گوش دادن به امواج اقیانوس باشد یا شنیدن صدای باران، ابزاری بیابید که می تواند به شما کمک کند وقتی همه چیز اشتباه به نظر می رسد آرام بمانید.

چند تماس با دوستان خود

در حالی که ممکن است هنوز نتوانید از آن‌جا خارج شوید، حداقل می توانید از قدرت اینترنت برای ارتباطات خود استفاده کنید. با برنامه هایی می توانید با خانواده و دوستان خود تماس بگیرید. اگر نیاز دارید که از اتفاقات خانه خود خلاص شوید د، سایت های چت راهی برای انجام این کار هستند.

از اعضای خانواده برای کلاستروفوبیا کمک بخواهید

وقتی فرزندانی دارید که دائماً به توجه شما نیاز دارند، باید محدودیت های خود را درک کنید. شما فقط می توانید خیلی کارها را در یک روز انجام دهید. وقتی با هم بودن به شما کمک نمی کند، باید با دوستان یا اقوام تماس بگیرید تا کمک کنند. حتی اگر فقط یک یا دو ساعت وقت دارید که به تنهایی به جایی بروید، ارزش آن را دارد که کمی ذهن و ناراحتی خود را پاک کنید.

فعالیت های گروهی سرگرم کننده را انجام دهید

اگر کلاستروفوبیا به سمت شما می آید، پس باید نحوه فعالیت های خود را تغییر دهید. بسیاری از مردم چاره ای جز با هم بودن ندارند، بنابراین ممکن است از زمانی که دارید لذت نبرید. چرا بازی های مختلف  انجام نمی دهید؟  کارهای کوچکی که انجام می دهید واقعاً می توانند در از بین بردن یکنواختی روز کمک کنند. به علاوه، وقتی سرگرم می‌شوید و می‌خندید، زمان کمتری برای استرس در مورد احساسات کلاستروفوبیا که ایجاد کردید خواهید داشت.

دوش بگیرید

زمانی که فشار استرس شما بیش از حد قابل تحمل است، آزمایش، تحریک پذیری، و عدم تحمل شما آسان است. خوشبختانه، می توانید مشکلات خود را با یک حمام مناسب حل کنید.  آب بسیار آرام بخش است و می تواند استرس و اضطراب شما را از برخورد با خانواده دور کند. در را ببندید، چند شمع روشن کنید و داخل یک وان بخوابید. این بهترین کاری است که می توانید برای مقابله با کلاستروفوبیا  انجام دهید.

از همسر خود درخواست عاشقانه داشته باشید

از همسرتان بخواهید که شما را ماساژ دهد. استرس می تواند به سرعت باعث شود عضلات شما در ناحیه پشت و گردن احساس فشار کنند. با ماساژ می توانید با این استرس مبارزه کنید. وقتی فشار محکمی بر این عضلات دردناک وارد می کنید، می تواند تنشی را که باعث ایجاد احساس بدی در شما می شود، از بین ببرد. وقتی بعد از ماساژ استراحت می کنید همه چیز می تواند بسیار متفاوت به نظر برسد.

بخندید

اگر کلاستروفوبیا شروع به تأثیرگذاری کرده است، پس باید بخندید. خنده برای روح مفید است زیرا به شما اجازه می دهد تا هورمون های استرس مانند کورتیزول را ترشح کنید. وقتی آن هورمون ها را ترشح می کنید، فوراً احساس آرامش می کنید. تحقیقات نشان می دهد که برای احساس این اثرات باید مقدار قابل توجهی بخندید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا