عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه

زندگی خوب باید به کودکان نشان داده شود. آنچه در جامعه قابل قبول است یا نیست را نیز باید بیان کرد. ما با صحبت کردن به یک زبان خاص، خوردن یک رژیم غذایی خاص، یا تعامل با اعضای خانواده به روش های مناسب به دنیا نمی آییم. انسان ها از بزرگان خود می آموزند که چگونه رفتار کنند و با هنجارهای فرهنگی پذیرفته شده مطابقت داشته باشند. بیشتر کارهایی که ما به عنوان شهروندان متمدن و مطیع قانون می آموزیم، از الگوسازی هایی است که می بینیم تا آموزش مستقیم. از این رو در این مقاله ما عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه را بیان کرده ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه

زندگی خانوادگی یک فرد بر اساس شرایط، قومیت و سایر شرایط تنظیم می شود. شخصیت یا شخصیت های والدین تلاش می  کنند خانواده‌ای داشته باشند که بتواند نسل بعدی بادوام را  پرورش دهد. والدین می خواهند فرزندانشان عملی، سازگار، و قادر به حفظ خود در بزرگسالی رشد کنند. میزان وقوع این نتایج برای بچه ها تحت تأثیر کیفیت محیط عاطفی و رابطه ای است که بچه ها در آن بزرگ می شوند.

5 عنصر ضروری برای ایجاد زندگی مطلوب خانوادگی

عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه

در اینجا پنج تا از عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه و شرایط بنیادی زندگی خانوادگی به خوبی کار می کند. مطمئناً می توان مطالب و جزئیات بیشتری را اضافه کرد. اما درک این ویژگی های اساسی شما را در مسیر درست هدایت می کند.

نقش الگوها در والدین

والدین و الگوهای نقش بزرگسال نشان می دهند که چگونه می توان با تعارض برخورد کرد، تنوع و اختلاف را تحمل کرد. احترام متقابل هر یک از اعضای خانواده از سوء استفاده عاطفی جلوگیری می کند. بزرگسالان در خانواده قوانین مبارزه منصفانه را درک می کنند و از آنها استفاده می کنند.

ارتباطات واضح و مستقیم بدون سرزنش ارزش گذاری شده و به طور منظم استفاده می شود. مهارت های گوش دادن فعال به کودکان آموزش داده می شود. مجموعه مهارت هایی برای بیان سالم احساسات تشویق می شود. اعضای خانواده به درک یکدیگر و تایید متقابل بیشتر از توافق و اصرار برای همسو بودن همه اهمیت می دهند. این گزینه یکی از عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه محسوب می شود.

ایجاد مرزهای بین فردی یکی از عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه

عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه

مرزهای بین فردی روشن در خانواده و خارج از خانواده در ارتباط با جوامع بزرگتر مانند محله، ایالت و ملت حفظ می شود. یک مرز خوب یا مفید به وضوح مشخص می کند که چه کسی برای انجام چه کاری، با چه کسی، چه زمانی، کجا و چگونه مناسب است. خانواده درک می کند که والدین/بزرگسالان چه کسانی هستند و فرزندان چه کسانی هستند و از هر یک در رابطه با سایر اعضای خانواده چه انتظاراتی می رود. مرزهای مشخصی بین خانواده و سایرین که خارج از خانواده تعریف شده اند حفظ می شود. رهبران هر خانواده با در نظر گرفتن پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت مرزهایی را تعیین می کنند.

مرزها ممکن است در طول زمان برای برآوردن نیازها یا ارزش های خانواده و جامعه تغییر کنند. مرزهای مفید مسئولیت ها، تعهدات و امتیازات را روشن می کند. برای مثال، اعضای خانواده در نقش بزرگسال یا والدین مسئول بزرگ کردن بچه ها، پرداخت صورت حساب ها و حمایت هستند، نه بچه ها. از بچه ها انتظار می رود که بازی کنند، به مدرسه بروند و یاد بگیرند که چگونه بزرگسالانی اجتماعی و سازنده باشند. وظیفه آنها حل مسائل مربوط به روابط بزرگسالان نیست. بچه ها بیشتر با خواهر و برادرشان بازی می کنند، رقابت می کنند و همکاری می کنند تا با والدینشان. از اعضای خانواده در نقش فرزندان انتظار می رود که از بزرگسالان خانواده و قوانین خانه اطاعت کنند.

بهبود رابطه

با توجه به رضایت دوجانبه، والدین این حق را دارند که رابطه خود را با یکدیگر به صورت دلخواه ارائه کنند و ممکن است باز به فرزندآوری توجه کنند. والدین مجرد نیازهای بزرگسالان خود را با سایر بزرگسالان خارج از خانواده برآورده می کنند نه با فرزندان.  در عین حال، بزرگسالان و والدین در خانواده حق/وظیفه دارند که در مورد زندگی خانوادگی تصمیمات نهایی را بگیرند. خانواده ها دارای دموکراسی نیستند. این خود یکی از عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه می باشد.

روابط در خانواده با توجه منظم ارزش گذاری، پرورش و حفظ می شود.

والدین به قرار ملاقات می روند. همچنین، به طور منظم، هر بزرگسال به عمد زمان را با هر کودک تنظیم می کند و تعاملات یک به یک را پرورش می دهد. خواهر و برادرها ممکن است با هم دعوا کنند، اما آنها باید بیرون از خانواده (مثلاً در مدرسه) از یکدیگر حمایت کنند. خانواده به عنوان یک گروه تعطیلات و سایر فعالیت های خانوادگی را انجام می دهند، و یک تاریخچه عمیق و غنی از زندگی خانوادگی و خزانه‌ای از خاطرات گرامی می سازند که می توانند در مواقع سخت از آنها استفاده کنند.

کودکان فارغ از خانواده ها و والدین

عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه

کودکان یاد می گیرند که، صرف نظر از آنچه در ازدواج والدینشان می گذرد (از جمله طلاق یا جدایی)، می توانند روی این چهار واقعیت تضمین شده حساب کنند:

آنها به خاطر آنچه هستند دوست دارند و از آنها انتظار نمی رود که شبیه یا متحد یکی از والدین شوند.

در حین رشد، تمام نیازهای آنها توسط والدینشان تأمین می شود، از جمله تأمین، محافظت و تشویق برای پیگیری سرنوشت منحصر به فرد خود. هر یک از والدین با هر کودک رابطه ای دارند که تحت فشار نیست.پدر و مادر دیگر به هر نحوی باشد. کودکان دارای حداقل مثلث بین والدین خود هستند و به عنوان واسطه استفاده نمی شوند.

هر اتفاقی که در ازدواج والدینشان بیفتد تا حدی بر آنها تأثیر می گذارد. اما ازدواج به آنها مربوط نیست: آنها باعث آن نشده اند، نمی توانند آن را کنترل کنند و نمی توانند آن را تغییر دهند. مرزهای مناسب حکم می کند که مشکلات از هر جهت برای فرزندان آن ازدواج ممنوع باشد. بچه ها طرف هیچ یک از والدین را نمی گیرند یا نقش یک شریک جایگزین والدین را بازی نمی کنند.

نحوه ترمیم آسیب یکی از عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه

زمانی که روابط در خانواده زخمی یا آسیب ببیند، والدین/بزرگسالان می توانند نحوه ترمیم آسیب را نشان دهند. کودکان از آنچه می بینند یاد می گیرند که کمک گرفتن از سلامت عاطفی و روانی، گفتن «متاسفم» و مقابله با مشکلات به جای اجتناب یا انکار، مشکلی ندارد. والدین مهارت های حل تعارض را مدل می کنند. اعضای خانواده از سرزنش، قضاوت و انتقاد از یکدیگر برای مشکلات و گرفتاری ها اجتناب می کنند. در عوض، آنها به نقشی که در درام بازی می کنند نگاه می کنند و برای بهبود آن تلاش می کنند، نه اینکه سعی کنند عیوب یکدیگر را نشان دهند و آنها را تغییر دهند. اعضای خانواده برای رشد، پیشرفت و بلوغ در خود و یکدیگر ارزش قائل هستند و به دنبال آن هستند نه کمال.

نکته پاداش

عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه

وقتی خانواده شما در یک لحظه سرد و سخت هستند چه کاری باید انجام دهید:

والدین/بزرگسالان راه های سالمی برای آرام شدن و حفظ آرامش بیشتر از کودکان پیدا می کنند. در اسرع وقت، این مسئولیت والدین/بزرگسالان است که یک جلسه خانوادگی تشکیل دهند. همه اعضای خانواده باید شرکت کنند. هیچ کس نباید کنار گذاشته شود

علنا، مستقیم و بدون سرزنش کسی، بحران مطرح می شود. سپس از هر یک از اعضای خانواده خواسته می شود که حداقل یک کار مناسب را که می توانند برای بازگرداندن آرامش و عملکرد منظم به خانواده انجام دهند، شناسایی کنند. ممکن است رهبر(های) خانواده مرور نقش ها و مرزهای مناسب و مفیدی را که برای هر یک از اعضای خانواده اعمال می شود مفید بدانند.

اعضا را تشویق کنید که به خاطر داشته باشند و از هر فرد به خاطر خوبی هایی که در تبدیل خانواده به مکانی امن و حمایت کننده برای زندگی کمک می کنند تشکر کنند.

راه حل های لازم برای مشکلات شناسایی شده مورد بحث قرار می گیرد. رهبران خانواده از خرد و بلوغ خود برای انتخاب بهترین راه حل (ها) برای مشکلات موجود استفاده می کنند.

ممکن است یک جلسه خانوادگی بعدی برای بررسی و ارزیابی پیشرفت و انجام تنظیمات لازم در راه حل ها برنامه ریزی شود.

به دنبال سلامتی در زندگی خانوادگی خود باشید

عناصر ضروری برای زندگی خانوادگی بهینه اهمیت زیادی دارد. مطمئناً، پرتره بالا از یک خانواده با عملکرد خوب در سمت ایده آلیسم اشتباه می کند. با این حال، با تلاش و پشتکار، حرکت به سمت این صفات می تواند اتفاق بیفتد. بهترین تلاش خود را به کار بگیرید و تسلیم نشوید. تمرین آگاهانه و دقیق برای به دست آوردن و حفظ الگوهای روشن و مؤثر تعامل خانوادگی مورد نیاز است. خانواده یک موجودیت ارگانیک است که زندگی می کند، نفس می کشد و یا در حال رشد است یا می میرد. برای زنده ماندن باید از آن مراقبت، تغذیه، محافظت و حمایت شود.  در هنگام یادگیری مهارت ها و روش های جدید، درخواست یک مشاور هرگز ضرری ندارد. ممکن است بخواهید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در تماس باشید.

.

منابع
وب سایت goodtrapy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا