چرا تغییر پذیری در برخی از مردم هرگز اتفاق نمی افتد؟ 

تغییر پذیری در افراد باید در شرایطی اتفاق بیفتد که باعث پیشرفت و بهبود شرایط فعلی آن ها باشد. گاهی اوقات برخی از تغییرات می تواند تاثیرات مثبتی بر زندگی ما بگذارد. برخی تغییرات هم شاید از نظر ما سخت باشد اما به هر حال باید آن را بپذیریم. بحث پذیرش اتفاقات و مسئولیت ها در زندگی یک موضوع قابل تأمل است. روان شناسان بسیار تاکید دارند که پذیرش مسئولیت حتی در زمان شکست باعث پیروزی و پیشرفت شما خواهد شد. بنابراین باید سعی کنیم در مواجهه با تغییر بهتر باشیم.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در زندگی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که اتفاقات ناگوار بسیار خطرناک و آسیب زا است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این تجربیات اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده افراد بسیار تاثیر گذار است عدم مدیریت رفتار با آن ها است. هر چیزی باید در حد تعادل خودش اتفاق بیفتد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا تغییر پذیری در برخی از مردم هرگز اتفاق نمی افتد؟

سلامت روان و مواجهه با تغییر پذیری

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا تغییر پذیری در برخی از مردم هرگز اتفاق نمی افتد، صحبت کنیم.

مواجهه با تغییر پذیری ، بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی

تغییر بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. اما دانستن این موضوع به این معنا نیست که مقابله با تغییر آسان است. یافتن راه‌هایی برای پذیرش و کنار آمدن می‌تواند این انتقال‌ها را هموارتر و کمتر دردسرساز کند. این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا تغییر بسیار دشوار است و چه کاری می توانید انجام دهید تا در مواجهه با تغییرات بهتر شوید.

چرا مقابله با تغییر پذیری آسان نیست؟

تغییر نیاز به تنظیمات و سازماندهی دارد. گاهی اوقات این ها می توانند چیزهای کوچکی مانند یافتن راهی جدید برای انجام کاری یا اضافه کردن یک مرحله جدید به برخی از کارهای روزمره شما باشند. در موارد دیگر، ممکن است متوجه شوید که تغییر باعث ایجاد اختلالات قابل توجهی در شیوه زندگی شما می شود. این می تواند در برخی موارد استرس یا احساس اضطراب و افسردگی ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این بدان معنا نیست که تغییر همیشه بد است. اما حتی تغییرات خوبی که در مورد آن ها هیجان زده هستید نیز می تواند استرس زا باشد. ممکن است همه چیز قبلاً کامل نبوده باشد. اما ممکن است در حالت  قبلی خود راحت بوده باشید. شما یک روتین داشتید.  شما می دانستید که باید چه انتظاری داشته باشید، بنابراین مواجهه با تغییر کوچک یا چالش های غیرمنتظره شما را اذیت نمی کرد. همانطور که تغییر اتفاق می افتد، روال شما مختل می شود. هنگامی که بیشتر و بیشتر از منطقه راحتی خود رانده می شوید، ناگهان باید خود را وفق دهید.

استرس و مواجهه با تغییر پذیری

استرسی که این تغییرات به ارمغان می‌آورد ممکن است گاهی اوقات بسیار طاقت‌فرسا باشد. و می تواند تأثیرات منفی بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد. برای مثال، ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

  • اضطراب
  • تغییرات در اشتها
  • افسردگی یا غم

داشتن استراتژی‌هایی برای مقابله می‌تواند به شما کمک کند در برابر استرس انعطاف‌پذیرتر شوید و سازگاری با تغییرات زندگی را آسان‌تر کنید. ممکن است نتوانید جلوی وقوع تغییرات را بگیرید، اما می‌توانید کنترل بیشتری بر نحوه واکنش خود در دست بگیرید.

خلاصه ای درباره تاثیرات مواجهه با تغییر پذیری و استرس

تغییر، چه مثبت یا منفی، می تواند استرس ایجاد کند که بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر می گذارد. گاهی اوقات این امر حتی می تواند منجر به علائم ناخوشایندی مانند اضطراب، غمگینی و سردرد شود. به همین دلیل است که ممکن است حتی پس از این که یک تغییر مثبت در زندگی شما اتفاق افتاده است، دچار مشکل شوید.

نکاتی برای مقابله با تغییرات مختلف

این که چگونه با تغییرات خود کنار می آیید می تواند در بهزیستی ذهنی کلی شما، از جمله احساس شما نسبت به زندگیتان، نقش داشته باشد. اگر برای کنار آمدن با تغییری در زندگی خود تلاش می کنید، ممکن است با احساسات منفی، تلخی یا پشیمانی از نتیجه آن مواجه شوید. اگر تمایل دارید در مواجهه با چالش‌های زندگی انعطاف‌پذیر باشید، ممکن است به راحتی بازگردید و با سهولت نسبی سازگار شوید. اما اگر تمایل دارید بیشتر با انتقال ها مبارزه کنید، ممکن است برای بازگشت به مسیر به کمک کمی نیاز داشته باشید. خوشبختانه، مراحلی وجود دارد که می‌توانید هنگام مواجهه با تغییرات انجام دهید تا به آسان‌تر کردن این تنظیمات کمک کنید.

نکته ای در ارتباط با تغییر پذیری

وقتی شما فردی هستید که شروع کننده تغییر هستید، احتمال قوی‌تری وجود دارد که احساس کنید کنترل بیشتری بر آنچه قرار است اتفاق بیفتد دارید. اغلب تغییرات غیرمنتظره در زندگی شما – خواه از دست دادن شغل، طلاق یا مرگ یکی از عزیزانتان – است که می تواند باعث ترس و تردید در شما شود که چه اتفاقی خواهد افتاد. یکی از مواردی که باید از انجام آن اجتناب کنید، تکیه بر تکنیک های مقابله اجتنابی در مواجهه با تغییرات استرس زا است. وقتی از مقابله اجتنابی استفاده می کنید، به جای مقابله با استرس، سعی می کنید از استرس دوری کنید.

اجتناب از مواجهه با تغییر پذیری برای کاهش استرس

در حالی که گاهی اوقات اجتناب می تواند استرس را در کوتاه مدت کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که در درازمدت استرس و اضطراب را افزایش می دهد. برای مثال، مقابله اجتنابی ممکن است شما را به ماندن در شغلی که از آن متنفر هستید یا در رابطه ای که شما را ناراضی می کند منجر شود. شما از مقابله با استرس ناشی از ایجاد یک تغییر قابل توجه در زندگی خود می ترسید.

چرا تغییر پذیری در برخی از مردم هرگز اتفاق نمی افتد؟

هر چه چیزها بیشتر تغییر کنند، بیشتر ثابت می مانند. افراد قادر به تغییر پذیری هستند. اما اکثر ما خارج از یک رویداد تغییر دهنده زندگی، به طور قابل توجهی تغییر نمی کنیم. طلاق یا درگذشت یکی از عزیزان می‌تواند باعث شود که ما دست از کار بکشیم، از روال عادی خود خارج شویم و نگاهی سخت و طولانی به زندگی خود بیندازیم.

اما برای برخی، حتی این نیز کافی نیست تا آن‌ها را از مسیر خود دور کند. چرا ایجاد تغییرات لازم در زندگی برای برخی افراد سخت است؟ در این‌جا (چند) دلیلی وجود دارد که مردم در مقابل تغییر پذیری شدید مقاومت می کنند.

آن‌ها از تغییر پذیری می ترسند

تغییر و ناشناسی برای بیشتر انسان ها ترسناک است. تغییر پذیری از نظر بیولوژیکی سخت به ما متصل می شود. بله، ما دوست داریم چیزهای جدید را امتحان کنیم، اما زمانی که چیزی را پیدا می کنیم که برای ما کارآمد است، تمایل داریم به آن ادامه دهیم. ما از چیزی می ترسیم که آن را نمی شناسیم. ما منطقه راحتی خود را دوست داریم.  آنقدر راحت است که حتی وقتی به خاطر شرایطی از آن بیرون رانده می شویم، در اسرع وقت به داخل آن می پریم. حتی اگر در درازمدت به ما آسیب برساند، برای ما آشناست و آن را درک می کنیم.

آن‌ها نمی دانند چگونه تغییر کنند

حتی اگر بر ترس خود از تغییر پذیری غلبه کنیم، ممکن است ندانیم برای تغییر چه کاری باید انجام دهیم. ما ممکن است منابع لازم برای ایجاد برنامه ای برای تغییر را که در نهایت نتیجه خواهد داد، نداشته باشیم. برای توسعه آن طرح، باید کمی عمیقاً به جستجوی روح بپردازیم و قبل از اینکه بتوانیم شروع کنیم، بفهمیم که ما چه کسی هستیم و واقعاً چه می خواهیم.

برخی از مردم آن‌قدرها هم قادر به تحلیل اعمال خود نیستند. آن‌ها نمی خواهند خیلی دقیق نگاه کنند زیرا از آن‌چه ممکن است ببینند می ترسند. اگر نمی دانید کی هستید و چه می خواهید، چگونه می توانید بدانید که برای تغییر چه کاری باید انجام دهید؟

آن‌ها نمی دانند که نیاز به تغییر دارند

آن‌ها فکر نمی کنند نیازی به تغییر دارند. زیرا کاری که انجام می دهند آنقدر راحت است که احساس درستی می کنند. باید از بیرون به خودتان نگاه کنید تا کمبودها و اشتباهات خود را ببینید. مردم آن‌چه را که برایشان مفید است پیدا می‌کنند و به آن پایبند می‌مانند. حتی اگر بهترین راه برای انجام آن یا به دست آوردن نتایج مورد نظرشان نباشد.

مربیان در ورزش به همین دلیل وجود دارند. تمام هدف آن‌ها این است که صدای همراهی باشد تا به بازیکن بفهماند در حال انجام کاری است که می تواند بهتر یا کارآمدتر انجام شود. بدون اینکه کسی کاستی‌هایتان را به شما نشان دهد، فکر می‌کنید که این عمل را به‌خوبی انجام می‌دهید، زیرا به نظر شما عالی است. با وجود اینکه شما آن را ضعیف انجام می دهید، اما احساس خوبی دارد.

اطرافیان آن‌ها را تشویق می کنند که تغییر پذیری را ایجاد نکنند

شما تمایل دارید کارهایی را انجام دهید که همه اطرافیان شما انجام می دهند. اگر همه اطرافیان شما پرخوری کنند، کاهش وزن دشوار است. اگر با یک همکار سیگاری زندگی کنید، ترک سیگار سخت است. اگر وقت آزاد خود را زیاد در یک بار بگذرانید، ترک نوشیدن مشروب سخت است. اینطور نیست که مردم نمی خواهند تغییر کنند، بلکه دائماً وسوسه می شوند که تغییر نکنند.

تغییر سخت است

تغییر پذیری مستلزم تلاش زیاد و سخت کوشی است. برخی افراد حاضر نیستند برای تغییری که می خواهند قربانی کنند. از خود راضی ماندن و عدم تغییر بسیار آسان است. تغییر نیاز به عزم و پشتکار دارد و چیزی کمتر از آن را نمی پذیرد.

مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده نگیرید

قبل از اینکه بتوانید تغییر پذیری کنید، باید صاحب اشتباهات خود باشید و متوجه شوید که باید کاری متفاوت انجام دهید. خیلی آسان است که شکست های خود را به گردن دیگران بیندازید. سخت است که آن کاستی‌ها را در اختیار داشته باشید و تصمیم بگیرید که آن کسی یا آن چیزی نیست که می‌خواهید باشید.

ترس از انتظار

برخی از افراد از این می ترسند که اگر وضعیت یا دیدگاه خود را با موفقیت تغییر دهند، انتظار می رود در سطح بسیار بالاتری عمل کنند. این سطح بالاتر ممکن است به تلاش و فداکاری بیشتری نسبت به آن‌چه که آن‌ها مایل به انجام آن هستند نیاز داشته باشد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا