نحوه بازگردانی صمیمیت عاطفی پس از دعوا با شریک زندگی خود

صمیمیت عاطفی موضوع مهم در بین زوجین است. این که ما چگونه بعد از هر اتفاق یا بحثی صمیمیت عاطفی را برگردانیم کار سختی است. همان طور که سلامت جسمانی و روانی برای ما مهم هستند، سلامت عاطفی نیز مهم است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن بشناسید.

همان طور که در مقاله های قبل گفتیم افراد برای رسیدن به سلامت روانی باید نکات مختلفی را در نظر بگیرند. این کارها برای سلامت عاطفی نیز باید انجام شود. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. هر کدام از این اختلالات و درد های عاطفی می تواند در افراد مختلف علائم متفاوتی داشته باشد. در واقع درد های عاطفی می تواند از کودکی شروع شده باشد. علت های آن هم می تواند رفتار نامناسب افراد خانواده با کودک باشد. درد های عاطفی باید مورد درمان قرار بگیرند چرا که در صورت عدم درمان باعث ایجاد آسیب در افراد می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که نحوه بازگردانی صمیمیت عاطفی پس از دعوا با شریک زندگی خود چگونه است؟

اختلالات در زوجین و ایجاد صمیمیت عاطفی

برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نحوه بازگردانی صمیمیت عاطفی پس از دعوا با شریک زندگی خود، صحبت کنیم.

سلامت عاطفی، به عنوان بهزیستی و صمیمیت عاطفی شناخته می‌شود

سلامت عاطفی، که به عنوان صمیمیت عاطفی نیز شناخته می‌شود. این فرآیند توانایی فرد برای مدیریت احساسات و تجربیات متنوعی است که در زندگی با آن مواجه می‌شود. مرکز ملی سلامت عاطفی، فرآیند گفته شده را اینگونه تعریف می‌کند: «آگاهی، درک و پذیرش احساسات و توانایی ما برای مدیریت مؤثر از طریق چالش‌ها و تغییر».

تاریخچه سلامت و صمیمیت عاطفی

به گفته موسسه گلوبال سلامتی، مفهوم سلامتی در کل در دهه 1950 در پیش زمینه آگاهی عمومی قرار گرفت. اشکال باستانی تندرستی، مانند آیورودا و طب سنتی چینی، هزاران سال است که وجود داشته‌اند. اما فرهنگ‌های غربی تا زمان‌های مدرن‌تر به این اندازه در مورد سلامتی فکر نمی‌کردند.

هیچ فردی با داشتن ایده سلامت عاطفی اعتبار ندارد. درک این موضوع که اگر فردی از نظر عاطفی احساس خوبی نداشته باشد، یک زندگی سالم و رضایت بخش نیز ندارد. این موضوع در دهه های اخیر رشد کرده است، و اکنون نقطه کانونی جنبش سلامت کلی است. اکتبر ماه سلامت عاطفی است، که نشان می دهد این مفهوم در حال حاضر برای بسیاری اهمیت دارد.

چگونه سلامت و صمیمیت عاطفی بر زندگی شما تأثیر می گذارد؟

ممکن است متوجه نشوید که سلامت عاطفی یا فقدان آن در چند حوزه مختلف زندگی دخیل است. بیایید ببینیم که چگونه توانایی شما در مدیریت، درک و مدیریت احساساتتان بر زندگی شما تأثیر می گذارد.

روابط

وقتی با دیگران تعامل می کنیم، مهم است که دیدگاه های خود را در مورد مسائل مختلف درک کنیم. گاهی اوقات ما با دیگران مخالفیم و برای شاد و سالم نگه داشتن روابط، باید بتوانیم به آرامی و مناسب اختلاف نظر داشته باشیم.

اگر نتوانید به خوبی با احساسات خود کنار بیایید، مقابله با احساسات دیگران دشوار است. وضعیت سلامت عاطفی بر روابط ما چه شخصی و چه حرفه ای تأثیر می گذارد. به منظور بهترین ارتباط  با دیگران، هرچه از نظر عاطفی سالم تر باشیم، حمایت و مراقبت بیشتری داریم. در واقع می توانیم از کسانی که دوستشان داریم و به آن ها احترام می گذاریم ارائه دهیم.

کار و مدرسه

ممکن است سالیان سال در حرفه انتخابی خود سپری کرده باشید. یا هنوز تصمیم می‌گیرید در زندگی خود چه کاری انجام دهید. توانایی شما در مدیریت موقعیت‌ها به محض بروز آن ها برای موفقیت شما حیاتی است. دانستن این که چه احساسی دارید، برخورد با احساساتتان، و توانایی پیشروی از چالش ها با ذهنیت مثبت، همگی منجر به نتایج بهتری در زندگی تحصیلی و حرفه ای شما می شود.

سلامت روان در مقابل سلامت و صمیمیت عاطفی

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما سلامت عاطفی شما بخش بزرگی از سلامت روان و سلامت کلی شما است. این واقعیت برای همه صادق است.  اما برای کسانی که با چالش‌ها و شرایط سلامت روان مواجه هستند، می‌تواند تاثیرگذارتر باشد. شما باید در مورد چگونگی مقابله با چالش های سلامت روان خود یاد بگیرید. اگر با احساسات و عواطف خود در تماس باشید و بتوانید با آن ها کنار بیایید، در پیمایش آن ها بسیار موفق خواهید بود.

تأثیر سلامت و صمیمیت عاطفی ضعیف

راه‌های زیادی وجود دارد که ناتوانی در انجام یک وضعیت عاطفی مثبت در طول زندگی می‌تواند منجر به پیامدهای بدتری شود. به ویژه به این دلیل که یک حالت هیجانی منفی یک حالت استرس‌زا است. در این جا چند نمونه آورده شده است:

  • ایمنی پایین: استرس سیستم ایمنی را ضعیف می کند.
  • فشار خون بالا: استرس طولانی مدت فشار خون را بدتر می کند.
  • افزایش بیماری: استرس همه چیز را از مشکلات قلبی گرفته تا مشکلات روانی بدتر می کند
  • مسائل مربوط به رابطه
  • مشکلات در کار
  • مشکل در تمرکز

فواید سلامت و صمیمیت عاطفی قوی

به همان اندازه که سلامت عاطفی ضعیف می تواند مشکلات بزرگی در زندگی شما ایجاد کند، داشتن سلامت عاطفی قوی می تواند به شما کمک کند تا پیشرفت کنید. اینها برخی از مزایای متعدد داشتن رفاه عاطفی خوب است:

  • روابط شما با دیگران می تواند بهترین حالت را داشته باشد.
  • کاهش استرس باعث کاهش بیماری و افزایش ایمنی می شود.
  • مثبت اندیشی باعث ارتقای بهره وری می شود و به شما کمک می کند در زندگی کارهای بیشتری انجام دهید.

چگونه سلامت عاطفی خود را بهینه کنیم؟

اکنون که فهمیدید سلامت عاطفی چقدر برای یک زندگی سالم اهمیت دارد، احتمالاً از خود می‌پرسید که آیا کار خاصی وجود دارد که بتوانید انجام دهید تا سلامت عاطفی شما در بهترین حالت خود باشد.

نحوه بازگردانی صمیمیت عاطفی پس از دعوا با شریک زندگی خود

در طول هر رابطه ای، درگیری، مشاجره و اختلاف نظر وجود دارد. گاهی اوقات، آنقدر بد می شود که اختلاف از یک مشاجره نسبتاً آزاردهنده به یک دلشکستگی تبدیل می شود. شما یا شریک زندگی تان موظف به بیان چیزهای زیبا و شنیدنی به دیگری هستید که مسائل آشکاری را در صمیمیت عاطفی شما ایجاد می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که پیوندهای فیزیکی و عاطفی هر دو در سلامت هر رابطه ای مؤثر هستند، پس از دعوا، تمایل به به اشتراک گذاری بدن و احساسات خود می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. بهبودی پس از یک درگیری بد یا هر شکلی از خیانت از طرف شریک زندگی خود یک روند طولانی درمان است. این امکان وجود دارد که به جایی که رابطه تان قبل از درگیری بود بازگردید یا حتی آن را بهتر کنید، اما این نیاز به صبر و خرد دارد.

این سوال در زمینه صمیمیت عاطفی مطرح می شود: چگونه صمیمیت عاطفی را در رابطه خود پس از یک درگیری بد بازیابی می کنید؟ متخصصان در مسائل روابط شما را از طریق چند مرحله راهنمایی می کنند که می تواند به شما کمک کند رابطه خود را نجات دهید. پس از دعوا با شریک زندگی خود، برای بازگرداندن صمیمیت عاطفی قدم بردارید.

وقتی بعد از بحث و مشاجره به جلو می روید، این موارد را در نظر داشته باشید.

تغییر باید با شما شروع شود

نیاز به تغییر باید از جایی شروع شود. ممکن است بخواهید روند درمان را از درون خود شروع کنید. برای تأمل در زمان‌های شادی، غمگینی، اشتباهات را کنار بگذارید و ابتدا خودتان را ببخشید. التیام یک رابطه و بازگردانی صمیمیت عاطفی نیاز به چندین حرکت ملایم و باز دارد در حالی که به شریک زندگی خود فکر می کنید. تمام خشم خود را رها کنید و به جای ایجاد مشاجره دیگر، روی تعهد به رابطه شروع کنید. از حالت تدافعی، توجیه اشتباهات و نادیده گرفتن مشکل واقعی خودداری کنید.

طرز فکر خود را از سرزنش به بخشش تغییر دهید. به شما کمک می کند آرام تر بمانید.

یک نفر باید اولین حرکت را انجام دهد

همانطور که قبلاً گفته شد، التیام یک رابطه نیاز به ملایمت و صبر دارد. همچنین به کسی نیاز دارد که آن رابطه را نجات دهد، ناراحتی را کنار بگذارد و مسئولیت محافظت از آن را بر عهده بگیرد. برای هر دو طرف عادی است که احساس کنند طرف مقابل باید اشتباه خود را بپذیرد. برای غلبه بر این مرحله چالش برانگیز که در آن می توانید اولین حرکت را انجام دهید، به خرد نیاز دارید. اگر شما صدای عقل در رابطه خود هستید، پس این مسئولیت شماست که به شریک زندگی خود نزدیک شوید. همچنین باید صمیمیت عاطفی و ارتباطات خود را به او یادآوری کنید. اولین حرکت را زمانی انجام دهید که اوضاع آرام است و به نظر می رسد که شریک زندگی شما در حال و هوای مناسبی است.

ارتباطات حرف اول را می زند

درمانگران برای صمیمیت عاطفی اصرار دارند که ارتباط و درک در یک رابطه دست به دست هم می دهند. با نگاه به شرایط، می توانید تمام روز را صرف برقراری ارتباط با شریک زندگی خود در مورد احساسات و افکار خود کنید. اما اگر آن‌ها شما را درک نکنند، همه چیز بیهوده است. زمانی را انتخاب کنید که شریک زندگی شما در حال برقراری ارتباط و تفاهم با شما باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما می توانید این مرحله صحبت را با اشاره به آن آغاز کنید و به آن‌ها اجازه دهید. این کار باعث می شود تا برای بحث و گفتگو آماده شوند و در زمانی که زمانش فرا رسید احساسات خود را بیرون بیاورند. وقتی زمان مناسب است، آشکارا در مورد اختلاف نظر صحبت کنید. سعی کنید در مورد آنچه احساس می کنید آرام و صادق باشید. در بیشتر موارد، درگیری‌ها به دلیل یک رویداد به وجود نمی‌آیند، بلکه به دلیل اوج گیری احساسات ایجاد می‌شوند.

تنها راهی که شما و شریک زندگی تان می توانید از صمیمیت عاطفی را ایجاد کنید از طریق برقراری ارتباط است. درک کنید که شریک زندگی شما چه چیزی را پشت سر گذاشت. بگذارید مشکلات و ناراحتی های شما را نیز از چشم شما ببینند.

عذرخواهی کنید

هم شما و هم شریک زندگیتان باید اشتباهات خود را بپذیرید و برای اشتباهات خود متاسف باشید. پس از پذیرش اشتباهات خود از همسر خود عذرخواهی کنید و به آن‌ها فرصت دهید همین کار را انجام دهند. تنها زمانی می توانید به مرحله صمیمیت عاطفی بروید که هر دو یکدیگر را ببخشید و بپذیرید که آن را رها کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا