متمرکز کردن انرژی و احساسات

وقتی روی چیزی تمرکز می‌کنیم که نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم، به راحتی می‌توان احساس کرد که در یک بیراهه گیر کرده‌ایم. در واقع، هر چه بیشتر بر روی چیزهایی که خارج از کنترل ما هستند تمرکز کنیم، بیشتر احتمال دارد که احساس اضطراب، عصبانیت و ناامیدی کنیم. برعکس، وقتی روی آنچه می‌توانیم کنترل کنیم تمرکز می‌کنیم، می‌توانیم احساس خوبی، اعتماد به نفس، توانمندی و احساس موفقیت کنیم. اما چگونه تشخیص دهیم که چه چیزی درون و خارج از کنترل ماست؟ در این نوشته از وب سایت همکده می خواهیم متمرکز کردن انرژی و احساسات  را بررسی کنیم. مرکز مشاوره همکده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

در این پست بررسی خواهیم کرد که آیا می توانیم احساسات و افکار خود را کنترل کنیم؟ چگونه؟ ما به این خواهیم پرداخت که چرا کنترل افکار و احساسات می تواند بد باشد و چگونه بر چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید غلبه کنید. در نهایت، ما به روش‌هایی مبتنی بر تمرین ذهن‌آگاهی نگاه می‌کنیم تا به شما در کنترل بهتر ذهن و احساس کمک کنیم.

آیا می توانیم احساسات و افکار خود را کنترل کنیم؟

اغلب به نظر می رسد که جهان معتقد است ما هدایتگران توانمند افکار و احساسات خود هستیم. اگر تا به حال گفته شده است که نگران نباشید یا آرام باشید بدون شک خواهید دانست که ما از کجا به کجا می رویم. این می تواند منجر به تلاش برای کنترل عناصری از زندگی ما شود که در واقع خارج از کنترل ما هستند و منجر به ناامیدی و ناتوانی می شود. با این حال، وقتی به آنچه در کنترل ما است توجه کنیم، می‌تواند منجر به پذیرش بیشتر چیزی شود که نمی‌توانیم.

در حالی که بیرون راندن افکار و احساسات ناخواسته از ذهن ما یک مهارت مطلوب است، کنترل افکار و احساسات آنقدرها هم که خیلی ها می گویند ساده نیست. تصور کنید اگر کسی به شما بگوید اگر پنج دقیقه آینده به گل فکر نکنید به شما جایزه می دهد. شما سعی می کنید تمام افکار گل را از ذهن خود دور کنید و به جای آن به چیز دیگری فکر کنید. با این حال، متوجه می‌شوید که افکار شما به همان چیزی که قرار است از آن اجتناب کنید بازمی‌گردد. حتی زمانی که متوجه می‌شوید که دیگر به گل‌ها فکر نمی‌کنید، دوباره به گل‌ها فکر می‌کنید. متمرکز کردن انرژی و احساسات  این گونه اثر می گذارد.

اثر بازگشتی سرکوب افکار چیست؟

مثالی که در بخش قبل توضیح دادیم نکات مهمی برای ما توضیح می دهد. این همان چیزی است که روانشناسان آن را اثر بازگشتی سرکوب افکار می نامند. هنگامی که سعی می کنیم افکار خود را سرکوب کنیم، این فکر متعاقباً اغلب با فرکانس افزایش یافته برمی گردد. بنابراین، صرف زمان و انرژی برای حذف افکار و احساسات از ذهنتان می‌تواند کنترل کمتری بر نحوه تأثیرگذاری این احساسات به شما بدهد.

به طور خلاصه، گفتن به خود یا شنیدن اینکه دیگران به ما می گویند، فکر نکنیم یا احساس نکنیم، مفید نیست، البته غیرممکن است. در حالی که همه ما ممکن است راهبردهایی برای فراموش کردن موقت احساسات دردناک داشته باشیم، وقتی به نقطه جوش رسیدند می توانند خود را از زیر خاک بیرون بیاورند و توهم کنترل ما را از بین ببرند.

چه چیزی را می توانیم کنترل کنیم؟

اکنون ما این افسانه را که ما کنترل کامل افکار و احساسات خود را در دست داریم، پاک کردیم، می‌توانید به خاطر تجربه برخی از احساسات خود را آرام کنید. به خود بگویید: این ها خارج از کنترل ما هستند. ما مطمئن هستیم که شما اکنون در مورد آنچه که من می توانم کنترل کنم تعجب می کنید. این مفهوم را کنار بگذارید که می توانید افکار دشوار را کنترل و سرکوب کنید.

احساسات به شما انرژی بیشتری می دهد تا به آنها توجه کنید. این چیزی است که ما می توانیم کنترل کنیم. این نحوه پاسخگویی ما به افکار و احساساتمان است که اختیار داریم. این شامل وقت گذاشتن برای توجه به نحوه تأثیرگذاری افکار و احساسات ما و برداشتن گام هایی برای تغییر این مسیر است. در ادامه این پست بررسی خواهیم کرد که چگونه می توانیم از تمرین ذهنی برای انجام این کار استفاده کنیم.

کنترل افکار و متمرکز کردن انرژی و احساسات

نحوه رفتار ما بیشتر در کنترل ماست تا افکار و احساسات ما. به عنوان مثال، ما می‌توانیم احساس اضطراب کنیم، اما با شجاعت زیادی عمل کنیم. این به این بستگی دارد که ما چقدر به احساساتمان اجازه می دهیم بر کاری که انجام می دهیم تأثیر بگذارد. البته، همه احساسات منفی نیستند، اما زمانی که احساساتی مانند اضطراب و ترس بر رفتار ما کنترل می‌کنند و بر الگوهای فکری ما تسلط می‌یابند، می‌توانیم گام‌هایی برای به دست آوردن مجدد آن کنترل برداریم. این شکل از کنترل با هوش هیجانی ما مرتبط است. یعنی میزانی که ما می توانیم احساسات خود را از واکنش های خود جدا کنیم.

گذراندن زندگی با خلبان خودکار می تواند به این معنی باشد که توسعه هوش هیجانی می تواند دشوار باشد و تداوم استرس، شک به خود، نگرانی ها، ترس ها و اضطراب ها هنجار غالب وجود روزانه ما باقی بماند. با تقویت آگاهی خود از نحوه عملکرد ذهن خود، می توانید به مرحله ای برسید که به جای اینکه به احساسات خود پاسخ دهید، پاسخ دهید.

متمرکز کردن انرژی و احساسات با تمرین ذهن آگاهی

آگاهی از اینکه چیزهایی وجود دارند که می توانید و نمی توانید آنها را کنترل کنید، اولین مرحله در توانمندسازی خود و تمرکز مجدد انرژی خود در مناطقی است که کنترل در دسترس است. بازیابی کنترل را می توان از طریق ذهن آگاهی به دست آورد. ذهن آگاهی تمرین حضور، خودآگاهی و درگیر بودن در کاری است که در آن لحظه انجام می دهید و در کجا هستید. در تمرین ذهن آگاهی، ما توجه خود را برای مشاهده افکار و احساسات خود آموزش می دهیم و رفتار خود را نسبت به آنها تغییر می دهیم. آهسته آهسته می‌توانیم خودمان را آموزش دهیم تا توجه خود را به زمان حال جلب کنیم و با آنچه در ذهنمان می‌گذرد و پاسخمان به دنیای اطرافمان بازتر باشیم.

همه ما می توانیم به قدرت تغییردهنده ذهن آگاهی دسترسی داشته باشیم. در اینجا چند تکنیک وجود دارد که به شما کمک می کند تا در مسیر بازیابی کنترل آنچه می توانید کنترل کنید، سفر خود را شروع کنید.

به افکار و احساسات خود توجه کنید

متمرکز کردن انرژی و احساسات با توجه به آن ها مدیریت می پذیرد. تمرین ذهن آگاهی ما را ترغیب می کند که این باور را که می توانیم افکار و احساسات خود را کنترل کنیم، کنار بگذاریم. در عوض، به ما می آموزد که توجه داشته باشیم و آگاهی خود را نسبت به آنچه احساس می کنیم افزایش دهیم. با هماهنگ شدن با جزر و مد ذهن خود، کنترل بیشتری بر قدرت احساسات خود بر رفتار خود خواهید داشت.

در این راستا، ذهن آگاهی یک فرآیند کنترلی است. همانطور که آگاهی خود را از احساسات خود و نحوه پاسخگویی به آنها افزایش می دهید، متوجه خواهید شد که صدایی که در ذهن شما وجود دارد همیشه قابل اعتماد نیست. درک این نکته که افکار شما گاهی اوقات مفید نیستند و مجبور نیستند اعمال شما را دیکته کنند، گام بزرگی در بازیابی کنترل نحوه تأثیر افکار و احساسات بر رفتار شما است.

تمرکز بر زمان حال با متمرکز کردن انرژی و احساسات

ذهن آگاهی چیزی است که می توان از آن در هر مکانی و در هر زمان استفاده کرد. حفظ توجه خود در زمان حال یک تمرین کلیدی برای دستیابی به یک حالت ذهنی است. دلیل حفظ ذهن در زمان حال این است که در اینجا به احتمال زیاد آرامش و آرامش ذهن وجود دارد. جایی است که می‌توانیم بیشترین هماهنگی را با احساسات، افکار و شرایط روحی داشته باشیم و تمرکزمان در آن‌جا بیشتر است. از طرف دیگر، افکار و احساساتی که در گذشته یا آینده باقی مانده اند نه تنها می توانند حواس ما را پرت کنند، بلکه می توانند در شرایطی مانند افسردگی و اضطراب ظاهر شوند، زمانی که توجه شما به مکان دیگری در زمان معطوف شود.

بنابراین، بودن در زمان حال به چه معناست و چگونه به ما کمک می کند تا کنترل را دوباره به دست آوریم؟ تنظیم حواس و مشاهده مناظر، بوها، صداها و احساس دنیای اطرافمان راهی برای جلب توجه شما به زمان حال است. هنگامی که ذهن شما در زمان حال متمرکز است، در مورد آنچه که ممکن است رخ دهد وسواس ندارد. به شما این امکان را می دهد که افکار و احساسات خود را زودگذر ببینید تا دائمی. توجه به زمان حال به شما این امکان را می دهد که وقتی متوجه شدید که گرفتار افکار و احساسات ناخوشایند هستید، توجه خود را دوباره متمرکز کنید.

اقدام به تغییر برای متمرکز کردن انرژی و احساسات

توجه به افکار و احساسات و آموزش ذهن برای تمرکز بر زمان حال نیاز به تمرین دارد. با این حال، هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، بهتر خواهید شد و نتیجه می تواند تأثیر چشمگیری بر رفاه شما داشته باشد. نکته پایانی ما در مورد اقدام به تعیین برخی از اهداف دست یافتنی برای شروع سفر شما اشاره دارد. فکر کردن در مورد اینکه می‌خواهید زندگی‌تان کجا باشد و چه کسی می‌خواهید تبدیل شوید، راه مطمئنی برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی‌تان است.

نگاه نهایی

مبارزه با دنیایی که به شما می‌گوید مسئول احساستان هستید، ممکن است غیرممکن به نظر برسد. همچنین می تواند منجر به سرزنش خود شود. با این توصیفات باید گفت که متمرکز کردن انرژی و احساسات می تواند اقدام ویژه ای برای بهبود شرایط ما باشد. شرایط سخت می تواند منجر به پیچیدگی تجربه افکار و احساساتی که هیچ کنترلی روی آنها ندارید و میل به سرکوب آنها دارید. اذعان به اینکه چیزهایی وجود دارد که می توانید و در زندگی خود کنترل کنید، گام مهمی در تمرکز انرژی و توجه شما در زمینه های مناسب است.

ذهن آگاهی تمرینی موثر در بازیابی کنترل افکار و احساسات و نحوه واکنش شما به آنهاست. با تمرین، روند تمرکز مجدد بر لحظه حال به شما کمک می کند تا بپذیرید که احساس خاصی دارید، بدانید که دائمی نیست و برای حرکت به سمت زندگی که می خواهید قدم بردارید. در این زمینه حتی می توانید با مشاوره گام بزرگ تری بردارید. گام هایی که می تواند شما را به سمت و سویی ویژه سوق دهد.

 

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا