شرایط اضطراب با عملکرد بالا و روش بهبود

اضطراب با عملکرد بالا کمی شبیه به یک فروتنی به نظر می رسد، درست است؟ این نشان می‌دهد که شما آن را با هم نگه می‌دارید (حتی شکوفا می‌شوید)، صرف نظر از اینکه چقدر مضطرب و تحت فشار هستید. اما علیرغم محبوبیت این اصطلاح در مکالمات و جستجوهای گوگل، در واقع در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان یک وضعیت سلامت روان شناخته نشده است. بنابراین وقتی در مورد اضطراب با عملکرد بالا صحبت می کنیم، منظورمان چیست و در مورد آن چه باید بکنیم؟ شرایط اضطراب با عملکرد بالا و روش بهبود آن چیست؟ در ادامه این مقاله از همکده به بررسی این مسئله می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز در کنار خدمات حضوری خود، مشاوره تلفنی روان شناسی را هم ارائه می دهد.

اضطراب با عملکرد بالا چیست؟

در DSM-5 اضطرابی با عملکرد بالا پیدا نخواهید کرد، اما این بدان معنا نیست که کارشناسان از مفهوم آن آگاه نیستند. این اصطلاحی است که اغلب در کنار سایر ویژگی‌هایی که تجربیات مشابه را توصیف می‌کنند، استفاده می‌شود. اما در عین حال، تشخیص‌های رسمی سلامت روان نیستند. مانند کمال‌گرایی، اعتیاد به کار، و شخصیت نوع A.

جاش اسپیتالنیک، روانشناس دارای مجوز، دکترا، مدیر عامل متخصصان اضطراب آتلانتا، توضیح می دهد که شرایط “با عملکرد بالا” به احتمال زیاد به اضطراب تحت بالینی یا اضطرابی اشاره دارد. کاملاً معیارهای یک اختلال اضطراب رسمی را برآورده نمی کند. به این دلیل است که نوعی اختلال در عملکرد شما (خواه در کار، مدرسه، زندگی اجتماعی، روابط و غیره باشد) یک معیار کلیدی برای تشخیص بیماری روانی است. به عنوان مثال، معیارهای تشخیصی برای اختلال اضطراب فراگیر شامل این نکته است: “اضطراب، نگرانی یا علائم جسمی باعث ناراحتی یا اختلال بالینی قابل توجه در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم می شود.” شرایط اضطراب با عملکرد بالا و روش بهبود آن می تواند متفاوت از حالت های دیگر باشد.

اضطراب با عملکرد بالا و دید بالینی روان شناسان

دکتر اسپیتالنیک می‌گوید: وقتی می‌گویم اضطراب با عملکرد بالا در دید بالینی، واقعاً چیزی که می‌گویم این است که فردی جنبه‌های شناختی، عاطفی و فیزیولوژیکی اضطراب را تجربه می‌کند. این ممکن است شامل مواردی مانند بی قراری، تحریک پذیری، مشکلات خواب، ضربان قلب، افکار ناخواسته، و بسیاری دیگر از علائم ناراحت کننده اضطراب باشد. همیشه برای اطرافیان شما قابل توجه نیستند. اما چیزی که گم شده، بخش رفتاری است – اینکه چگونه این علائم منجر به اختلال در زندگی روزمره شما می شود.

آلیسیا هاج یکی از روان پزشکان مطرح می گوید: آنها لزوماً تحت فشار فرو نمی ریزند. زیرا ممکن است تصور کنید که تشخیص شدید وجود دارد. این افراد بهره‌وری یا مشغله زیادی می‌بینند، اما در نهایت هنوز از نظر فیزیکی بسیار فعال هستند – آنها نگرانی، نشخوار فکری و دلهره زیادی دارند.

چه زمانی اضطراب با عملکرد بالا یک مشکل است؟

شرایط اضطراب با عملکرد بالا و روش بهبود می تواند با پیچیدگی هایی همراه باشد. از این رو باید بدانیم که چه زمانی اضطراب با عملکرد بالا مشکل است. بر کسی پوشیده نیست که کمال گرا بودن، چند وظیفه ای بودن، و فردی که عموماً کارهای بدی انجام می دهد، در بسیاری از جنبه های جامعه ما پاداش و تقویت می شود. اگر احساس کرده اید که خستگی، ناامیدی و سرگیجه شما تنها بخشی از یک فرد امروزی بودن است، به خصوص اگر درگیر چیزهای زیادی باشید. اما مطمئناً تنها نیستید. بنابراین، چه زمانی تحت فشار قرار گرفتن در مورد لیست بی پایان کارهایتان از مرز ابتدایی به قلمرو اضطراب با عملکرد بالا عبور می کند؟

عایشه شباز، درمانگر و مربی، L.C.S.W.، می گوید: تفاوت بین فردی که دارای اضطراب با عملکرد بالا نیست و فردی که دارای اضطراب است، علائم اضطراب است. «آیا در طول روز بیقراری دارید؟ آیا می توانید تعادل یکنواخت و الگوی طبیعی خواب داشته باشید؟ آیا علائم گوارشی دارید زیرا مربوط به عصبی بودن، غرق شدن، مضطرب بودن یا استرس است؟ اساساً، اگر علائم ذهنی یا جسمی اضطراب را تجربه می کنید، این چیزی است که ارزش توجه به آن را دارد.

با این حال، اکثر مردم – چه متوجه باشند چه ندانند – به نظر می رسد به معیارهای مندرج در DSM پایبند هستند. آنها تا زمانی که علائم منجر به عواقب واقعی در زندگی روزمره نشود، مانند از دست دادن ضرب الاجل یا رویدادهای خاص، به دنبال کمک نیستند. در واقع، بسیاری از افراد با موفقیت ممکن است تا زمانی که متوجه کاهش عملکرد یا بهره وری خود نشوند، علائم خود را برطرف نکنند. حتی اگر این علائم شامل ترس شدید، نگرانی مداوم و علائم فیزیولوژیکی اجتناب ناپذیر استرس باشد.

نگاه مشاوران بر شرایط اضطراب با عملکرد بالا

دکتر اسپیتالنیک، که خاطرنشان می‌کند تعداد کمی از بزرگسالان با اضطراب با عملکرد بالا وارد عمل می‌شوند. می‌گوید: «اگر مشکل از نظر رفتاری ظاهر نشود، برخی افراد می‌گویند: «من مشکلی ندارم». در عوض، او تمایل دارد شرایط سخت را زمانی ببیند که به عملکرد آنها ضربه می زند. از سوی دیگر، او تعداد زیادی از بچه‌ها، نوجوانان و دانش‌آموزان را می‌بیند که والدینشان نگران هستند که فرزند پراسترس آنها به سمت فرسودگی شغلی پیش برود. علیرغم حضور و غیاب عالی و معدل آنها. فرسودگی شغلی اصطلاح دیگری است که اغلب می شنوید در ارتباط با اضطراب با عملکرد بالا است. هر دو اشاره به تمایل فرهنگ ما برای توصیف یک تجربه عاطفی و جسمی پر مشقت دارد به گونه ای که نسبت به آنچه در DSM می توانید پیدا کنید مرتبط تر و کمتر دارای آسیب شناسی است.

دکتر هاج می‌گوید: «فکر می‌کنم فرسودگی شغلی بسیار بیشتر مورد بحث قرار گرفت، زیرا اساساً تجلی مسائل عاطفی و سلامتی است، اما در ارتباط با کار است». از آنجایی که ما در جامعه خود بسیار بر کار و بهره وری تمرکز کرده ایم، این اصطلاح به نوعی تبدیل به یک اصطلاح فراگیر برای شرایط اضطراب با عملکرد بالا شد.

شباز خاطرنشان می کند، اما اضطراب با عملکرد بالا تنها در محیط های حرفه ای رشد نمی کند. همچنین می‌تواند توسط انتظارات اجتماعی که بر اساس جنسیت، نژاد، فرهنگ، وضعیت والدین و سایر عوامل بر افراد تحمیل می‌شود، تقویت شود.

درمان اضطراب با عملکرد بالا چیست؟

اگر اضطراب با عملکرد بالا اساساً اضطرابی است که هنوز به عواقب واقعی در زندگی روزمره شما منجر نشده است، چرا علائم را قبل از اینکه فرصتی برای تأثیرگذاری بر عملکرد شما داشته باشند بررسی نکنید؟ در حالی که این ممکن است شامل درمان و/یا دارو باشد، دکتر اسپیتالنیک خاطرنشان می‌کند که هرکسی که اضطراب با عملکرد بالا را شناسایی می‌کند، لزوماً به آن نوع مداخله نیاز ندارد.

برای برخی از افراد، پرداختن به علائم اضطراب – به ویژه نگرانی، نشخوار فکری و بی قراری – می تواند از طریق تمرین های ذهن آگاهی و مدیتیشن اتفاق بیفتد. شباز می‌گوید: «اضطراب در آینده اتفاق می‌افتد – این‌ها چه می‌شوند، فرضی هستند. یعنی چیزهایی که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند. «[یکی] از راه‌های مبارزه با اضطراب این است که خود را به لحظه حال برگردانیم زیرا وجود در لحظه حال و آینده تقریباً غیرممکن است.»

اما پرداختن به علائم تنها یک تکه از پازل است. همچنین مهم است که نگاهی طولانی و سخت به محیطی بیندازید که ممکن است شرایط اضطراب با عملکرد بالا را تحریک و تقویت کند. آیا در صنعتی هستید که حجم کاری غیرواقعی و ناپایدار معمول است؟ بیش از آن چیزی که یک فرد به تنهایی قادر به انجام آن باشد، تعهداتی به عهده گرفته اید؟ آیا فقط به این دلیل «عملکرد» دارید که توسط جامعه یا همسالانتان به شما گفته شده است که باید «چهره شجاعی داشته باشید». «اجازه ندهید کسی عرق شما را ببیند»؟

برای بهبود به بررسی محیط بپردازید

Shabazz به شما پیشنهاد می کند که با این سوال شروع کنید که آیا محیط شما می تواند تغییر کند یا اینکه آیا می توانید رابطه خود را با آن محیط تغییر دهید. آیا جایگزینی برای واقعیت فعلی شما وجود دارد؟ آیا راه هایی وجود دارد که بتوانید کارهای کمتری انجام دهید یا کارها را متفاوت انجام دهید و بدانید که هنوز هم زندگی ارزشمندی دارید؟

روش بهبود با تعادل

دکتر اسپیتالنیک موافق روش بهبود است. توضیح می‌دهد که بیشتر این کار شامل فهرست‌بندی ارزش‌های شما خارج از موفقیت حرفه‌ای می باشد. حتی صحبت با افرادی است که آنها را تحسین می‌کنید. (به طور ایده‌آل در همان صنعت شما) در مورد روش‌هایی که آنها تعادل کار و زندگی خود را مدیریت می‌کنند. بررسی کتاب‌ها، سمینارها و وبینارها همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا دیدگاه خود را در مورد چگونگی ایجاد تعادل بین فردی و حرفه‌ای خود تغییر دهید.

برای جستجوی درمان منتظر اختلال نباشید

شرایط اضطراب با عملکرد بالا می تواند در نهایت پیچیدگی های خاص خود را داشته باشد. اما در نهایت، بدانید که برای جستجوی درمان لازم نیست منتظر بروز اختلال باشید. دکتر اسپیتالنیک هم درمان شناختی رفتاری (CBT) و هم درمان پذیرش و تعهد (ACT) را برای افرادی که با اضطراب با عملکرد بالا شناسایی می شوند، پیشنهاد می کند.

او می‌گوید: «CBT می‌تواند مهارت‌های بسیار اولیه را خیلی سریع به افراد بیاموزد. تنها در چند جلسه. برای کاهش استرس، یافتن تعادل فیزیکی و عاطفی در زندگی‌شان، و رسیدن به اهداف معقول و قابل دستیابی که پایدار هستند». بنابراین، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند به افراد کمک کند. ارزش‌هایی را که برایشان مهم است، چه حرفه‌ای و چه شخصی، شناسایی می کنند. راه‌هایی برای دستیابی به آنها می یابند.» همچنین می‌توانید از طریق مرکز مشاوره همکده به دنبال راه های اساسی و ویژه ای برای درمان خود باشید. روش هایی که توسط متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده ارائه می شود هم به صورت حضوری و هم با مشاوره تلفنی روان شناسی می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند.

نگاه نهایی بر اضطراب با عملکرد بالا

در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی شرایط اضطراب با عملکرد بالا و روش بهبود آن پرداختیم. تکنیک های مهمی را در این زمینه بیان نمودیم. اما بدانید در حالی که جامعه ممکن است به ما بگوید که نگه داشتن آن در زمانی که بیش از حد کار می کنید و غرق هستید نشان افتخار است، زمان آن رسیده است که اعتبار و پایداری این طرز فکر را زیر سوال ببریم. دکتر هاج می گوید: «ارزش شما در بهره وری شما نیست. “این در داشتن یک زندگی معنادار است. می تواند به روش های بسیار زیادی انجام شود.” از این رو بهترین کار این است که برای بهبود خود اقدام کنید.

در ابتدا با بررسی علائم خود پیش بروید. این کار باعث می شود تا شناخت بیشتری از اضطراب با عملکرد بالا پیدا کنید. در ادامه می توانید با بررسی شرایط خود برای مشاوره های تخصصی اقدام کنید. برای این کار می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. این مرکز هم با خدمات حضوری و هم با مشاوره تلفنی روان شناسی خود به یاری شما آمده است و شرایط را برای بهبود شما مهیا می کند.

 

 

منابع
self

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا