سوماتیک درمانی چیست؟

سوماتیک درمانی یک روش درمانی برای افرادی است که دارای مشکلات روانی هستند. همه ما می دانیم که روش های درمانی در خانواده متفاوت است. یکی از روش های درمانی در خانواده که قبلاً گفتیم خانواده درمانی ساختاری بود. خانواده مهم ترین عضو برای همه ما است. جایی که در آن می توانیم پیشرفت کنیم و مورد حمایت هستیم. رفتار درمانی در بین روان شناسان بسیار مرسوم شده است. این نوع از رفتار درمانی می تواند نشانه های مختلفی در افراد ایجاد کند. یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است.

در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که سوماتیک درمانی چیست؟  یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است.

اختلالات در افراد و سوماتیک درمانی

اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با سوماتیک درمانی چیست؟ صحبت کنیم.

رفتار درمانی و سوماتیک درمانی

رفتار درمانی اصطلاحی است که طیف وسیعی از تکنیک های مورد استفاده برای تغییر رفتارهای ناسازگار را توصیف می کند. هدف تقویت رفتارهای مطلوب و حذف رفتارهای ناخواسته است.

رفتار درمانی ریشه در اصول رفتارگرایی دارد، یک مکتب فکری که بر ایده ای متمرکز است که ما از محیط خود می آموزیم. این رویکرد در اوایل قرن بیستم ظهور کرد و برای سال‌ها به یک نیروی مسلط در این زمینه تبدیل شد. ادوارد ثورندایک یکی از اولین کسانی بود که به ایده اصلاح رفتار اشاره کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برخی از انواع درمان ریشه در بینش دارند (مانند درمان های روانکاوی و درمان های انسان گرایانه). رفتار درمانی و سوماتیک درمانی  مبتنی بر عمل است. به همین دلیل، رفتار درمانی تمایل زیادی به تمرکز دارد. رفتار درمانی مشکل است و هدف آموزش رفتارهای جدید به افراد برای به حداقل رساندن یا حذف موضوع است.

رفتار درمانی نشان می دهد که از آنجایی که یادگیری قدیمی منجر به ایجاد یک مشکل شده است، پس یادگیری جدید می تواند آن را برطرف کند.

انواع رفتار درمانی

انواع مختلفی از رفتار درمانی وجود دارد. نوع درمان مورد استفاده می تواند به عوامل مختلفی از جمله وضعیت تحت درمان و شدت علائم فرد بستگی داشته باشد.

فرآیند های رفتار درمانی شناختی و سوماتیک درمانی

فرآیند های رفتار درمانی شناختی برای ارزیابی، پیشگیری یا درمان چالش های روانی اجتماعی استفاده می کند. درمانگر ممکن است از بازی برای کمک به کودک برای یادگیری نحوه تفکر و رفتار متفاوت استفاده کند.

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) شکلی از CBT است که از هر دو تکنیک رفتاری و شناختی برای کمک به افراد برای یادگیری مدیریت احساسات، مقابله با پریشانی و بهبود روابط بین فردی استفاده می کند.

سوماتیک درمانی چیست؟

سوماتیک درمانی به عنوان تجربه جسمانی و تجربه درمانی جسمانی شناخته می شود، درمان جسمانی ذهن، بدن و روح را در کارهای درمانی درمانی گنجانده است. جسم درمانی با هدف درمان اثرات PTSD و سایر مسائل سلامت روانی و عاطفی از طریق ارتباط ذهن و بدن و از رویکرد بدن محوری استفاده می کند. بر خلاف انواع استاندارد درمان سلامت روان مانند CBT که به طور برجسته بر ذهن تمرکز می‌کند. درمان جسمی شامل روش‌های بدن‌محور مانند رقص، تنفس و مدیتیشن برای حمایت از بیماران در سفرهای شفابخش است. علاوه بر این، جلسات درمانی تجربه جسمانی شامل گفتار درمانی و تمرینات ذهن و بدن است.

هدف این درمان کمک به رهایی از نحوه تحمل یک بدن فیزیکی در برابر استرس، تنش و ضربه است، نه اینکه فقط مشکلات را به صورت کلامی حل کند.

انواع سوماتیک درمانی

رایج‌ترین و ساده‌ترین شکل سوماتیک‌درمانی به‌عنوان درمان با تجربه جسمانی شناخته می‌شود. در این روش درمانی، بیماران مشکلات خود را مانند سایر روش های درمانی سلامت روان مطرح می کنند. به جای این که فقط در مورد آن ها صحبت کنند، درمانگران جسمی بیماران را راهنمایی می کنند تا بر احساسات فیزیکی اساسی خود تمرکز کنند. از آن جا که، تمرینات ذهن و بدن ممکن است شامل کار تنفس، مدیتیشن، تجسم، ماساژ، زمین زدن، رقص یا کار آگاهی از احساسات باشد. فراتر از درمان استاندارد جسمانی، زیرگروه های متعددی از چارچوب آن به روش های خاصی استفاده می کنند. این شامل:

روان درمانی حسی حرکتی

یک درمان جامع که از بدن به عنوان منبع اطلاعات و هدف مداخله استفاده می کند.

روش هاکومی

روان درمانی که منابع علمی، روانشناختی و معنوی را ادغام می کند و بر چهار مفهوم اصلی تمرکز دارد: ملایمت، خشونت پرهیز، شفقت و توجه.

تجزیه و تحلیل انرژی زیستی

روان درمانی بدنی که کار بدنی، تحلیلی و رابطه ای را بر اساس درک انرژی ترکیب می کند.

روان درمانی بیودینامیک

ترکیبی از روش های آلوپاتیک (پزشکی) و درمان جامع که شامل ماساژ فیزیکی توسط پزشک است.

نقاط مغزی

علاوه بر ذهن و کار بدنی، این درمان شامل موقعیت چشم برای بازآموزی واکنش‌های احساسی می‌شود.

تکنیک سوماتیک درمانی

سوماتیک درمانی مبتنی بر این ایده است که آنچه در زندگی شما اتفاق می افتد نه تنها در ذهن بلکه در بدن شما نیز ذخیره می شود. با تمرکز بر احساسات فیزیکی در بدن و بحث در مورد مشکلات شما، این یک رویکرد جامع برای درمان است. تکنیک های سوماتیک درمانی عبارتند از:

  • ایجاد آگاهی بیشتر از بدن و احساسات آن
  • فراخوانی منابع عاطفی
  • تشويق توضيحات دقيق
  • حرکت، از جمله اعمال بر اساس احساسات فیزیکی
  • یادگیری ابزارهایی برای آرام کردن خود
  • تمرکز متناوب بین چیزی استرس زا و چیزی غیر استرس زا برای کمک به کاهش تنش
  • بازپخش موقعیت های گذشته با ابزارهای فیزیکی جدید
  • رهایی احساسی
  • تقویت مرزها

چه چیزی از سوماتیک درمانی می تواند به ما کمک کند؟

هر کسی می تواند جسم درمانی را به عنوان جایگزینی برای گفتار درمانی معمولی امتحان کند. برای انواع مشکلات سلامت روانی و جسمی استفاده می شود. مسائل مربوط به سلامت روان که درمان جسمی برای آن ها استفاده می شود عبارتند از:

  • PTSD
  • اضطراب
  • اعتیاد
  • اندوه
  • افسردگی
  • فشار

از نظر فیزیکی، سوماتیک درمانی ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • درد مزمن
  • اختلالات گوارشی
  • اختلال عملکرد جنسی

این درمان به دلیل تمرکز بر زمینه سازی و تمرکز حواس، می تواند یک گزینه موثر برای هر کسی باشد که به دنبال ارتباط بیشتر با خود و تجربیات خود در زندگی است.

اثربخشی

نشان داده شده است که سوماتیک درمانی شکل موثری از درمان برای بسیاری از مسائل روانی و جسمی است.

اختلال استرس پس از سانحه

ثابت شده است که درمان PTSD با تجربه جسمی یک روش موثر برای تسریع زمان لازم برای بهبودی یک رویداد آسیب زا است. مطالعات اولیه سوماتیک درمانی 5 نشان داده است که درمان موثری برای PTSD است، و خاطرنشان کرد: «تحلیل رگرسیون خطی مدل مختلط اثرات مداخله‌ای قابل‌توجهی را برای شدت علائم پس از سانحه (کوهن d = 0.94 تا 1.26) و افسردگی (کوهن d = 0.7 تا 1.08) نشان داد.  به عبارت دیگر، سوماتیک درمانی ممکن است یک روش درمانی موثر برای PTSD باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چه بیماران خاصی از این نوع درمان بیشتر سود خواهند برد، مورد نیاز است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که قربانیان سونامی مورد مطالعه قرار گرفتند، نتایج بیان کردند: “90% از شرکت کنندگان بهبود قابل توجهی را گزارش کردند یا کاملاً عاری از علائم نفوذ، برانگیختگی و اجتناب بودند. نتایج از اثربخشی و قابلیت اطمینان این نسخه اصلاح شده از تجربه درمانی جسمانی حمایت می کند.

درد مزمن و سوماتیک درمانی

ممکن است برای برخی افراد تعجب آور به نظر برسد که نوعی روان درمانی می تواند به درمان درد فیزیکی کمک کند، اما نشان داده است که چنین است. در یک مطالعه، سوماتیک درمانی به عنوان درمانی برای درد میوفاشیال دهانه رحم مؤثر بود و با اضافه شدن طب سوزنی، اثربخشی آن افزایش نیافت.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

مانند هر شکل دیگری از درمان، حضور در یک مکان عاطفی و ذهنی که در آن زمان و انرژی برای پردازش احساسات پیچیده دارید، ضروری است. اگر شخصاً سوماتیک درمانی را انجام می دهید، لمس اغلب درگیر است. به همین دلیل، عاقلانه است که اطمینان حاصل کنید که از لمس شدن توسط شخص دیگری ناراحت نمی شوید. مرزها و رضایت در تماس نقش حیاتی دارند و شما هرگز بدون رضایت لمس نخواهید شد.

سوماتیک درمانی دارای هیچ گونه خطری خاص یا منحصر به فرد در قالب آن در نظر گرفته نمی شود.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا