تروما درمانی چیست و چگونه برای مقابله با تروما کار می کند؟

یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که تروما درمانی چیست و چگونه برای مقابله با تروما کار می کند؟

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تروما درمانی چیست و چگونه برای مقابله با تروما کار می کند؟ صحبت کنیم.

وقتی تروما را تجربه کرده اید، می تواند آزاردهنده باشد

تروما درمانی چیست و چگونه برای مقابله با تروما کار می کند؟

وقتی تروما را تجربه کرده اید، فهمیدید که می تواند آزاردهنده باشد. ممکن است احساس کنید که چگونه می توانید آن چه را که پشت سر گذاشته اید پردازش کنید یا چگونه می توانید شروع به بهبود کنید. شما فقط می خواهید احساس ایمنی را دوباره تجربه کنید. اما تاثیر ضربه می تواند عمیق تر شود. حتی اگر احساس می کنید گم شده اید، امید و انواع برنامه های درمانی تروما و گروه های حمایتی موجود است که می تواند به شما کمک کند. در این مقاله، ما بهترین برنامه های درمانی تروما را برای شما بررسی می کنیم و اینکه چگونه می توانید یک مرکز درمانی و درمانگر تروما را در نزدیک خود پیدا کنید.

چگونه تروما بر مغز تأثیر می گذارد؟

دلایل زیادی وجود دارد که ضربه به ما آسیب می رساند و باعث ایجاد استرس پس از سانحه می شود. چیزی که شاید ندانید این است که ضربه به طور فیزیکی مغز ما را تغییر می دهد. به گفته درمانگران آسیب، هنگامی که شما یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنید، ذهن شما تغییر می کند. مناطقی از مغز شما که زمانی به طریقی خاص کار می کردند بر اساس بیش از حد ناشی از ضربه تغییر می کند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، آمیگدال پس از یک تجربه آسیب زا بیش از حد فعال می شود. هنگامی که عبارت “دعوا، پرواز یا یخ زدن” را می شنوید، در آن زمان است که به یک فرایند واکنش فیزیکی و احساسی نشان می دهید. شما ترومای خود را به خاطر می آورید و آمیگدال در مغز شما بیش فعال می شود. شما بیش از حد هوشیار هستید و در آماده باش هستید و مطمئن می شوید که از خطرات در امان هستید. ضربه شما واقعی است و مغز شما به شما می گوید که شما آسیب می بینید و به کمک نیاز دارید. اختلالات سلامت روان، تغییرات شخصیتی و سایر علائم می تواند در نتیجه ایجاد شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تروما می تواند به طرق مختلف زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد و ما می توانیم در این راه به شما کمک کنیم برای مطابقت با درمانگران مختلف می تواند از سایت های مختلف اینترنتی استفاده کنید.

تروما درمانی

بسیار مهم است که یک مرکز درمانی پیدا کنید که بتواند بعد از تجربه تروما به شما کمک کند. شما باید در مورد درد خود صحبت کنید و شروع به پردازش آنچه برای شما اتفاق افتاده است کنید. این ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما آن را به عنوان یک جمله قدرتمند در نظر بگیرید. شما واقعاً این توانایی را دارید که رویدادهای گذشته را پردازش کرده و زندگی قدرتمند و کاملی داشته باشید. به یاد داشته باشید که ضربه یا آسیب های روانی، تغییرات شخصیتی یا هر چیز دیگری را بر دوش خود نیاوردید.

اما می توانید با حمایت یک درمانگر تروما، گام هایی را برای ترمیم آسیب بردارید. شما می توانید یک مرکز درمانی و درمانگر آسیب در منطقه خود پیدا کنید یا از یک درمانگر ترومای آنلاین کمک بگیرید.

ترومای روانی می تواند سال ها زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

تروما درمانی چیست و چگونه برای مقابله با تروما کار می کند؟

ترومای روانی می تواند سال ها پس از رویداد یا موقعیتی که باعث آن شده، زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. این مشکلی نیست که به راحتی حل شود، به خصوص اگر سعی کنید آن را به تنهایی انجام دهید. با این حال، گفتگو درمانی برای کمک به افراد برای غلبه بر ناراحتی، درد و اختلال عملکرد ناشی از تجربه کردن تهدیدکننده ترین تجربیات بسیار مفید بوده است. در واقع، شواهدی وجود دارد که CBT و سایر اشکال درمان متمرکز بر تروما می توانند عملکرد مغز شما را پس از ضربه، از طریق چیزی به نام Neuroplasticity تغییر دهند.

پلاستیسیته عصبی به این معناست که مغز ما قابل شکل گیری است.

پلاستیسیته عصبی به این معناست که مغز ما قابل شکل گیری است. مسیرهای موجود در ذهن ما می تواند در طول زمان شکل گرفته و تغییر کند. این مفهوم به ویژه برای افرادی که ضربه های شدید را تجربه کرده اند بسیار مهم است، زیرا به این معنی است که با ابزارهای مناسب، می توانیم مغز خود را به روش های مثبت پس از ضربه دوباره تغییر دهیم. به گفته محققان علمی Su، Veeravagu، and Grant (2016)، سه مرحله مجزا از نوروپلاستیسیتی پس از تجربه یک ضربه در فرد رخ می دهد:

  • بلافاصله پس از ضربه، نورون های درون مغز شروع به مرگ می کنند. مسیرهای بازدارنده قشر کاهش می یابد ، که به شدت ذهن را تغییر می دهد. در این مرحله که یک تا دو روز طول می کشد، شبکه های عصبی ثانویه کشف می شوند. ممکن است هرگز از این مسیرها استفاده نشده باشد.
  • پس از چند روز، سیناپس های جدیدی شکل می گیرد و سلول های عصبی و سلول های دیگر جایگزین سلول های مرده می شوند. شفا در مغز شروع می شود.
  • ظرف چند هفته، سیناپس های جدید همچنان ظاهر می شوند. مغز شروع به تغییر می کند و مسیرهای جدیدی باز می شود. زمان بحرانی برای بهبودی ناشی از ضربه است. شما می توانید با درمان متمرکز بر تروما و داروها، بازسازی ذهن و بدن خود را آغاز کنید.

شما می توانید از جمله افرادی باشید که بر گذشته های آسیب زا خود کار می کنند و با گذشت زمان شروع به بهبود می کنند. اگر به دنبال کمک برای جراحت گذشته و بازیابی زندگی خود هستید، درک درمان متمرکز بر تروما می تواند به شما کمک کند تا با شروع این روند راحت تر باشید.

درمان متمرکز بر تروما چیست؟

تروما درمانی چیست و چگونه برای مقابله با تروما کار می کند؟

این مهم است که شما یک روانپزشک و برنامه درمانی برای ترومای خود را پیدا کنید که بتواند نیازهای شما را برطرف کند. درمان تروما ممکن است  مشکل باشد. یکی از درمان های تروما شامل درمان متمرکز بر ضربه است. یک نوع درمان بهداشت روانی است که توسط یک درمانگر آگاه به تروما برای کمک به افراد آسیب دیده برای مقابله با وضعیت آسیب زای خود تصویب شده است. رویداد آسیب زا چیست؟ این اساساً به رویدادی اشاره می کند که توسط فردی به عنوان تهدیدی برای سلامت عقل، یکپارچگی بدن و زندگی درک می شود. تروما زمانی رخ می دهد که مدیریت یک رویداد ناخوشایند برای شما دشوار است. این وضعیت می تواند طاقت فرسا باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

لازم است بدانید که درمان متمرکز بر تروما را نمی توان به عنوان یک نوع درمان خاص در نظر گرفت. گاهی اوقات، یک درمانگر ممکن است تصمیم بگیرد که از یک نوع به تنهایی استفاده کند یا انواع مختلف را عمداً برای درمان موثر آسیب های روانی ترکیب کند. به عنوان یک درمانگر، دانستن بهترین نوع درمان درمانی که به طور بالقوه می تواند شرایط آسیب زای بیمار را کنترل کند، همیشه ضروری است.

فواید و اهداف تروما درمانی چیست؟

همیشه نیاز است که ذهن خود را آماده کنید، حتی قبل از شروع جلسات درمانی. شما همچنین باید از کنجکاوی اهدافی که باید به آن ها برسید و حالتی که بعد از تمام جلسات خواهید داشت پر شوید. مهم است که از آسیب خود آگاه باشید، عوامل محرک شما چیست و واکنش شما در چه زمینه ای است. همچنین مهم است بدانید که هدف شما از درمان چیست؟

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا