هذیان های بدنی در روان شناسی

در روان شناسی اختلالات بسیاری مانند هذیان های بدنی در روان شناسی وجود دارد. در مقاله های قبل در ارتباط با یک سری از این اختلالات با شما صحبت کردبم. ما گفتیم که افراد دارای اختلالات مختلفی می توانند باشند و خودشان خبر نداشته باشند یا این که تا آخر عمر با آن زندگی کنند. نکته ای که همه باید بدانند این است که اختلالاتی در روان شناسی وجود دارد که شاید برای ما یک رفتار عادی باشد اما می تواند باعث ایجاد مشکلات در افراد شود. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند.

هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. به عنوان مثال دیگر افرادی هستند که در دوران نوجوانی دچار مشکلات خانوادگی شده اند ممکن است در آینده هم آن را داشته باشند. 

هذیان های بدنی در روان شناسی

آیا تابحال شنیده اید کسی بگوید که یک ورزشکار در مورد توانایی های جسمی خود “توهم” می زند؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که یک مجری مشهور یا شخصیت سیاسی در حال تجربه “توهمات با عظمت” است؟ یا شاید شما احساس کرده باشید که اگر یک کارگر در پایان سال انتظار افزایش حقوق زیادی داشته باشد “باید خیالی باطل” باشد. در این صورت، تنها شما نیستید.

بسیاری از افراد به طور روزمره از کلمه “توهم” استفاده می کنند.

هذیان های بدنی در روان شناسی

بسیاری از افراد به طور روزمره از کلمه “توهم” استفاده می کنند. آنها چشمان خود را می چرخانند ، شانه های خود را بالا می اندازند و به گفته های خود فکر نمی کنند. تعداد بسیار کمی از افراد این کلمه را به معنای اصلی آن متصل می کنند و تعداد کمی از افراد می فهمند که اختلال هذیان یک بیماری پزشکی واقعی است، که تأثیر زیادی بر ذهن می گذارد.

آیا علائم توهمات بدنی را تجربه کرده اید؟

یکی از تظاهرات اختلال هذیان، توهم جسمی، می تواند باعث شود فرد نسبت به حواس خود بی اعتماد شود و از بدن خود بترسد. قبل از بررسی جزئیات توهمات نوع سوماتیک و علائم آن ها، درک دامنه وسیع تر اختلال هذیان مفید است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری نادر روانپزشکی و کشف گزینه های درمانی در ادامه مطلب، بخوانید.

اختلال هذیان چیست؟

اگر چه مردم معمولاً از کلمه “توهم” برای اشاره به هر گونه باور نادرست یا غیرمعمول استفاده می کنند، اما تعریف روانشناختی این اصطلاح به یک “سیستم سفت و سخت عقاید” گفته می شود که فرد با آن مشغول است و شخص آن را محکم نگه می دارد، علی رغم منطقی بودن پوچ بودن باورها و فقدان شواهد اثبات کننده. ” در عین حال هذیان های بدنی در روان شناسی هم شرایط خاص خود را دارند.

تمام توهمات را می توان برچسب “خلق و خوی همخوان” یا “خلق و خوی ناسازگار” گذاشت.

تمام توهمات را می توان برچسب “خلق و خوی همخوان” یا “خلق و خوی ناسازگار” گذاشت. یک توهم “مطابق با خلق” با یک حالت روانی به ویژه افسرده یا شیدایی سازگار است. به عنوان مثال، افراد در یک حالت افسرده ممکن است باور داشته باشند که عزیزانشان قصد ترک آن ها را دارند. افراد در یک حالت شیدایی ممکن است  و همچنین مطابق خلق و خوی، باور داشته باشند که استعدادهای عجیب آن ها شناخته نشده و هدر می رود.

توهمات “ناسازگار در ذهن” کاملاً از حالت روحی عمومی فرد جدا می شوند.

در مقابل، توهمات “ناسازگار در ذهن” کاملاً از حالت روانی عمومی فرد جدا می شوند. از آن جا که آن ها کاملاً متفاوت از خلق و خوی کلی فرد هستند، بسیاری از افرادی که این نوع توهمات را تجربه می کنند غالباً شک می کنند که افکار و احساسات آن ها توسط یک نیروی بیرونی در ذهن آن ها جای گرفته است. آن ها ممکن است معتقد باشند که افراد دیگر، گروه ها یا موجودات ماوراالطبیعه ذهن آن ها را به دست می گیرند، به دنبال الگویی اعتقادی که روانشناسان آن را درج فکر می نامند.

نکته ای در ارتباط با هذیان های بدنی در روان شناسی

برخی از افراد توهمات «عجیب و غریب» را تجربه می کنند که عملاً غیرقابل تصور است و ممکن است درک یا پردازش آن برای افراد دیگر بسیار دشوار باشد. به عنوان مثال، فردی که دچار توهمات بدنی عجیب و غریب است ممکن است معتقد باشد که بیگانگان اعضای اصلی بدن خود را بدون ایجاد جای زخم برداشته اند، یا این که ربات های انسان نما جایگزین اعضای خانواده آن ها شده اند.

همه توهمات بدنی اینقدر دور از ذهن نیست.

هذیان های بدنی در روان شناسی

با این حال، همه توهمات بدنی اینقدر دور از ذهن نیست. بسیاری از توهمات رایج، که توسط روانپزشکان در طبقه بندی “غیر عجیب و غریب” طبقه بندی شده است، از لحاظ نظری امکان پذیر است اما بسیار بعید است. حفظ این توهمات، علی رغم فقدان شواهد، موضوع مشترکی است که تمام موارد اختلال هذیان را متحد می کند. چند نمونه از متوهم ترین توهمات عبارتند از:

  • اعتقادی مبنی بر این که دولت، پلیس یا نهاد قدرتمند دیگری شما را دنبال می کند و در مورد فعالیت های شما اطلاعات جمع آوری می کند.
  • باوری که به اینکه جهان به زودی در حال پایان است، خواه از طریق نیروهای ماوراالطبیعه، بلایای طبیعی یا جنگ های انسانی.
  • اعتقادی مبنی بر این که شخص مهم دیگر شما، علی رغم فقدان شواهد پشتیبان، بی وفا بوده است.
  • اعتقادی مبنی بر این که شما دارای استعدادها یا دستاوردهای غیرمعمول، مانند مهارت استثنایی به عنوان پیانیست کلاسیک یا استعدادی ناشناخته برای تحقیقات علمی هستید.

این باورها همیشه دقیق نیستند

گر چه این باورها همیشه دقیق نیستند، اما بسیاری از آن ها از نظر فنی امکان پذیر است. بسیاری از مردم نسبت به همسر خود خیانت نمی کنند. پلیس برخی افراد را انجام می دهد و می تواند آن ها را ردیابی کند. بسیاری از استعدادها و مهارت ها شناخته نمی شوند. فقط وقتی این باورها در غیاب کامل شواهد به وجود می آیند که اوهام محسوب می شوند. به همین دلیل، تعیین این که آیا یک توهم “غیر عجیب” با تجربه روزمره کسی منطبق است، می تواند چالش برانگیز باشد.

نکته ای در ارتباط با هذیان های بدنی در روان شناسی

از نظر ناظران خارجی، بیشتر افراد با این عقاید “غیر عجیب” بلافاصله “خیالی” به نظر نمی رسند. بسیاری می توانند زندگی کاملا عادی داشته باشند، در حالی که برای برخی از افراد، اوهام آن ها ناتوان کننده است و مانع توانایی آن ها در انجام عملکردهای طبیعی می شود.

ویژگی مشترک افراد با این اختلال

  • هذیان ها نیز با توجه به مضمون کلی آنها طبقه بندی می شوند. بسیاری از توهمات به طور طبیعی پیرامون مضامین حسادت، آزار و اذیت و بزرگواری قرار می گیرند. توهمات بدنی در اطراف احساسات جسمی، اختلالات بدنی و ظاهر جمع می شوند. یک نکته این است که بدن فرد بیمار، غیرطبیعی است یا به نوعی تغییر یافته است. از نظر نوع و شدت، اکثر افراد مبتلا به اختلال هذیان از چند ویژگی مشترک برخوردارند:
  • آن ها اغلب اعتماد به دیگران را دشوار می دانند.
  • وقتی اعتقاداتشان مستقیماً به چالش کشیده شود، می توانند خصمانه یا پرخاشگر ظاهر شوند.
  • بسیاری می توانند به یک تجربه روشن کننده اشاره کنند که طی آن سرانجام علت علائم خود را “درک” کردند.
  • در مقابل، برخی از افراد مشغول توهمات خود هستند. این می تواند باعث پریشانی و حواس پرتی قابل توجهی در طول زندگی روزمره آن ها شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در موارد نادر، افراد مبتلا به اختلال هذیان ممکن است به طور چشمگیری سبک زندگی خود را تغییر دهند. آن ها ممکن است با دیگری قابل توجه باشند، به مکان جدیدی نقل مکان کنند، شغل خود را تغییر دهند یا حتی ظاهر خود را تغییر دهند تا سعی کنند خود را از توهم خلاص کنند.

هذیان های بدنی در روان شناسی چیست؟

هذیان های بدنی در روان شناسی

نگرانی در مورد ابتلا به بیماری مسری یا ابتلا به بیماری نادر غیرمعمول نیست. در برهه ای از زمان، همه ما این کار را انجام داده ایم، به ویژه هنگامی که بطور ناگهانی بثورات را پیدا کنیم یا کمی بیشتر سرفه کنیم. اما خیالات نوع سوماتیک بسیار قانع کننده تر، سازگارتر و قانع کننده تر از این ترس های زودگذر و موقت است.

نکته

اکثر افرادی که آن ها را تجربه می کنند تصدیق واقعی نبودن آن اختلالات را غیرممکن می دانند و گاهی اوقات برای یافتن یک “درمان” یا “رفع” به اقدامات شدید متوسل می شوند. آن ها همچنین تمایل دارند در برابر هر واقعیتی که اعتقاد مغالطه آمیز آن ها را نقض یا تضعیف کند، مقاومت کنند، حتی اگر این حقایق بتواند به طور قاطع و علمی اثبات شود.

چه عواملی باعث توهم نوع سوماتیک می شود؟

روان پزشکان تلاش کرده اند تا علل توهمات نوع سوماتیک یا اختلال هذیانی را به طور کلی شناسایی کنند و علائم آن را برای افراد مشخص کنند.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا