زندگی با OCD چگونه است؟

OCD می تواند احساس اضطراب یا شرم را به بسیاری از زمینه های زندگی شما وارد کند، اما راه هایی نیز برای کاهش این احساسات وجود دارد. اگر تشخیص اختلال وسواس فکری جبری (OCD) را دریافت کرده اید، به احتمال زیاد احساس عدم اطمینان دارید. اما شما تنها نیستید. افراد بسیاری این مشکل را دارند. در این نوشته از وب سایت همکده می خواهیم بدانیم زندگی با OCD چگونه است؟ مرکز مشاوره همکده خدمات مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را به بیماران مختلف ارائه می کند.

زندگی با OCD چگونه است؟

OCD همیشه از فردی به فرد دیگر یکسان به نظر نمی رسد. اما می تواند اشکال رایجی داشته باشد، از جمله:

  • نگرانی از آلودگی که منجر به تمیز کردن بیش از حد می شود
  • احساس می کنید که اقلام باید متقارن باشند یا به روش خاصی مرتب شوند
  • تجربه افکار تکانشی یا ممنوع یا تابو
  • تمایل به احتکار و نگهداری اقلام

دکتر صنم حافظ، عصب روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه کلمبیا می گوید: «به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از OCD وجود دارد، و همه آن را به یک شکل تجربه نمی کنند. در حالی که شرایط می تواند چالش برانگیز باشد، امید وجود دارد. درمان های مختلفی در دسترس است و بسیاری از افراد علائم کمتری را به دنبال یکی یا ترکیبی از آنها مشاهده می کنند.

مشکل OCD چه احساسی دارد؟

زندگی با OCD می تواند بسیار چالش بر انگیز باشد. مهم نیست که چگونه OCD شما ظاهر می شود، علائم (اجبار و وسواس فکری) معمولاً مزاحم و غالب هستند. کنار زدن آنها برای تمرکز روی هر چیز دیگری ممکن است دشوار باشد، حتی اگر از بی اساس بودن آنها آگاه باشید. تقریباً غیرممکن است که نیاز به انجام یک عمل خاص – از جمله شستن دست‌ها یا مرتب کردن وسایل – را از بین ببرید زیرا میل به انجام آن «فقط یک بار دیگر» غیرقابل مقاومت می‌شود.

ممکن است احساس درماندگی و خارج از کنترل بودن کنید، که می تواند طاقت فرسا، ناراحت کننده و ناامید کننده باشد. همچنین تصور آینده ای بدون تسلط این افکار و اجبار بر زندگی روزمره شما می تواند دشوار باشد. در درازمدت، زندگی با OCD می‌تواند خسته‌کننده باشد – به‌ویژه اگر بخواهید آن را از خانواده، دوستان و همکاران پنهان کنید – و اگر شما را از مشارکت و لذت بردن از فعالیت‌های روزمره باز دارد، خسته‌کننده است. برای برخی، اضطراب و ناراحتی می تواند به حملات پانیک تبدیل شود.

چگونه OCD بر زندگی شما تأثیر می گذارد؟

زندگی با OCD می تواند غیرقابل پیش بینی و همه گیر باشد، به این معنی که علائم «می تواند در فعالیت های روزمره مانند کار یا مدرسه اختلال ایجاد کند». بنابراین جنبه های اصلی زندگی OCD می تواند بر چه چیزهایی تأثیر بگذارد؟

کار

گاهی اوقات تمرکز کردن برای ما سخت است. اما OCD می تواند این را تقویت کند و باعث ایجاد تحریک شود. نرخ بهره‌وری کاهش می‌یابد و ساده‌ترین کارها را به مراتب چالش‌برانگیزتر می‌کند. ممکن است از ناتوانی در انجام مکرر رفتارهای ایمنی (مانند شستن دست‌ها) تشویش داشته باشید یا نگران باشید که اگر همکاران شما را درگیر آنها کنند، چه فکری می‌کنند. در موارد شدید، ترس و اجبار می تواند مانع از خروج شما از خانه برای رفتن به محل کار شود.

تاثیر زندگی با OCD بر روابط

عزیزان ممکن است در درک OCD شما مشکل داشته باشند، مطمئن نباشند که چگونه به اجبارهای شما واکنش نشان دهند، یا احساس کنند برای اطمینان خاطر تحت فشار هستند. حافظ خاطرنشان می کند که چالش دیگری ممکن است ایجاد شود، زیرا «برخی از افراد مبتلا به OCD ممکن است بیش از حد نگران امنیت عزیزان خود باشند، [و] بنابراین از دوستان/خانواده خود بخواهند که کارها را به روش خاصی انجام دهند». همه این عوامل می توانند روابط را تیره و تار کنند. برخی از افراد زمانی تجربه OCD رابطه ای (ROCD) را تجربه می کنند که علائم آنها عمدتاً حول روابط متمرکز است.

فرزندپروری

زندگی با OCD می تواند بر فرزندپروری اثر داشته باشد. کودکان به توجه زیادی نیاز دارند و افکار یا اجبارهای مداوم OCD می تواند تمرکز کامل شما را به آنها سخت تر کند. ممکن است احساس کنید که نمی توانید با کودک خود به روش هایی که دوست دارید تعامل کنید، مانند نشستن روی زمین برای بازی، که می تواند ناراحت کننده باشد. یا ممکن است به دلیل اضطراب رفتارهای ایمنی شدیدی از خود نشان دهید – مانند امتناع از دوچرخه سواری در صورت صدمه دیدن – که می تواند بر رشد و لذت آنها تأثیر بگذارد.

تاثیر بر مدرسه

مانند بزرگسالان، هنگام بروز افکار مزاحم، تمرکز برای کودکان و بزرگسالان جوان مبتلا به OCD دشوار است. حافظ خاطرنشان می کند: «اگر کسی ترس از انجام ندادن کاری را بی نقص داشته باشد، ممکن است در تکمیل تکالیف دچار مشکل شود. همچنین ممکن است ترس داشته باشید که کلاس های خاصی مانند نقاشی یا ورزش باعث آلوده یا کثیف شدن شود.

تاثیر زندگی با OCD بر سرگرمی ها

علاوه بر ایجاد اختلال، ممکن است احساس کنید که OCD شما را از درگیر شدن در سرگرمی ها باز می دارد. ترس از مشخص شدن با رنگ پشم ممکن است شما را از بافتن باز دارد، یا ممکن است نگران باشید که جنگیدن در بازی های ویدیویی باعث آسیب رساندن به عزیزانتان در زندگی واقعی شود. در هر صورت، این می تواند ناراحت کننده باشد که احساس کنید دیگر نمی توانید در فعالیت هایی که باعث شادی می شود شرکت کنید.

اجتماعی شدن

OCD می تواند معاشرت را دشوار و خسته کننده کند. افکار مضطرب ممکن است مانع از لذت بردن شما شوند. ممکن است از آلوده شدن به اعمال شخص دیگری بترسید یا نگران باشید که در حین همراهی با آنها به طور تصادفی باعث آسیب به کسی شوید. به‌علاوه، ناتوانی در کنار گذاشتن رفتارهای اجباری می‌تواند به این معنی باشد که اغلب به رویدادها دیر می‌رسید یا کلاً آنها را از دست می‌دهید.

زندگی با OCD و سایر شرایط

حدود 90 درصد از افراد مبتلا به OCD حداقل یک بیماری روانی دیگر را تجربه می کنند که مانند خود OCD، در مورد شدت علائم می تواند متفاوت باشد.

افسردگی

از بین افرادی که با OCD زندگی می کنند، حدود 2 نفر از 5 منبع معتبر نیز افسردگی را تجربه می کنند. اگر هم با OCD و هم افسردگی زندگی می کنید، ممکن است علائمی مانند احساس گناه و مشکل در تمرکز را تجربه کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که علائم افسردگی همیشه با درمان OCD به تنهایی از بین نمی رود، بنابراین فردی که هر دو را دارد ممکن است علاوه بر حمایتی که برای OCD دریافت می کند، به مراقبت از افسردگی نیز نیاز داشته باشد.

احتکار

احتکار، یا میل اجباری به نگه‌داشتن چیزها، راهی برای افراد مبتلا به OCD است تا افکار مزاحم خود را مدیریت کنند. افرادی که با OCD زندگی می کنند و احتکار می کنند نیز می توانند در مورد دعوت دیگران به خانه خود احساس اضطراب کنند و ممکن است منزوی شوند.

زندگی با OCD و اختلال مصرف مواد

منبع معتبر تحقیقات نشان می دهد که از هر 4 نفر مبتلا به OCD، 1 نفر اختلال مصرف الکل را تجربه می کند و تقریباً از هر 5 نفر، 1 نفر اختلال مصرف مواد مخدر دارد. بسیاری برای کمک به کاهش اضطراب و استرس ناشی از افکار مسابقه ای به موادی روی می آورند، اما افکار اجباری به این معنی است که این می تواند به یک چرخه مضر تبدیل شود.

تریکوتیلومانیا

افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا ممکن است موهای ابرو، پوست سر، ناحیه تناسلی یا ریش/سبیل را بکشند. در حالی که برخی از افراد مبتلا به OCD در مقاومت در برابر اجبار در این مورد مشکل زیادی دارند، برخی دیگر در تلاش برای مدیریت افکار و اضطراب های خود این کار را انجام می دهند.

پاکسازی

این وضعیت شامل برداشتن منظم پوست تا زمانی است که خونریزی کند، و معمولاً توسط افراد مبتلا به OCD برای کمک به کاهش استرس یا ناراحتی استفاده می‌شود. مانند OCD، اجبار برای انجام این کار اغلب غیرقابل توقف است، حتی اگر بدانید که باعث درد و آسیب می شود.

اختلالات تیک

تقریباً یک نفر از هر 3 نفر مبتلا به OCD اختلال تیک را تجربه می کند، از تکان دادن مکرر بینی گرفته تا ضربه زدن و گفتن کلمات خاص. برای برخی، افکار اجباری ممکن است باعث شوند که شما یک تیک را انجام دهید تا زمانی که “به درستی” تکمیل شود، در حالی که برخی دیگر معتقدند انجام ندادن آنها منجر به چیزی وحشتناک می شود.

دریافت کمک برای مدیریت زندگی با OCD

متخصصان پزشکی از انواع داروها و روش های درمانی برای کاهش علائم و نشانه های OCD استفاده می کنند. حافظ می‌گوید: «داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی می‌توانند میزان سروتونین را در مغز افزایش دهند و افزایش سطح سروتونین می‌تواند به کاهش علائم OCD کمک کند.» تحقیقات حاکی از آن است که از هر 10 منبع معتبر، 7 نفر مبتلا به OCD با مصرف داروی مناسب، تسکین علائم را تجربه می کنند. داروهای تایید شده عبارتند از:

  • فلوکستین (پروزاک)
  • سرترالین (Zoloft)
  • پاروکستین (پاکسیل)

روان‌درمانی‌هایی مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) میزان موفقیت مشابهی را ارائه می‌دهند، و «روان درمانی پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP) همچنین می‌تواند با قرار دادن آنها در معرض ترس‌هایشان و کمک به یادگیری راه‌های مقاومت در برابر اجبار به افراد مبتلا به OCD کمک کند. می گوید. جستجوی یک درمانگر با تجربه در درمان OCD و کار با CBT یا ERP می تواند ایده خوبی باشد. لازم نیست از پرسیدن سوال در مورد رویکردهای آنها بترسید. بنیاد بین المللی OCD لیستی از متخصصان واجد شرایط را ارائه می دهد که می توانند کمک کنند.

نکات مراقبت از خود و درمان های خانگی برای مدیریت زندگی با OCD

اگر OCD باعث شود ذهن شما به طور مداوم مملو از افکار مضطرب شود، ممکن است خسته کننده باشد. انجام اقدامات اضافی برای حفظ رفاه شما می تواند مفید باشد.

ورزش

ما می دانیم که ورزش منظم برای سلامت روانی کلی مفید است، اما دلایل بیشتری برای مشارکت وجود دارد. منبع معتبر تحقیقات نشان داده است که علائم OCD و سطح اضطراب و افسردگی پس از انجام فعالیت های هوازی کمتر است. تمرین یوگا نیز می تواند مفید باشد.

ذهن آگاهی

اگرچه آرام کردن مغز برای مبتلایان به OCD می تواند چالش برانگیز باشد، تکنیک های تمرکز حواس می تواند به مدیریت و رها کردن افکار اجباری کمک کند.

خواب

استراحت خوب شبانه نیز مهم است، زیرا زمان خواب بعدی با مشکل درک شده در مدیریت افکار وسواسی مرتبط است.

نگاه نهایی بر زندگی با OCD

شما می توانید با پزشک یا درمانگر خود برای تنظیم یک برنامه درمانی متناسب با علائم خود کار کنید. صرف دانستن اینکه برنامه هایی دارید می تواند تسکین دهنده باشد. همچنین می توانید با یک گروه پشتیبانی آنلاین ارتباط برقرار کنید تا با دیگرانی که OCD را تجربه می کنند صحبت کنید. می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در این زمینه در ارتباط باشید تا بتوانید از مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا