درمان های اختلال وسواس فکری-عملی چیست؟

اختلال وسواس فکری-عملی خودش از بین نمی رود. شما نمی توانید به ان بی توجه شده یا روی رفتارها و افکار تکراری که زندگی شما را کنترل می کنند فکر کنید. تنها چیزی که می توانید روی آن کنترل داشته باشید تصمیم شما برای دریافت درمان های اختلال وسواس فکری-عملی است.

اولین گام دیدن پزشک است.

یک تست نشان می دهد آیا علائم شما نتیجه ی مشکلات فیزیکی است یا نه. اگر اینطور نبود پزشک به شما یک متخصص سلامت روان را پیشنهاد خواهد داد، مانند روان درمان یا یک مددکار اجتماعی، کسی که بتواند یک برنامه ی درمانی برای شما تهیه کند.

برای بسیاری از افراد، ترکیب گفتار درمانی و داروها بهترین نتیجه را خواهد داشت.
  • درمان رفتار شناختی یا CBT؛ درمان رفتارشناختی یک چرخه است: وسواس، اضطراب، اجبار و تسکین. درمان رفتار شناختی نوعی از روان درمانی است که به شما ابزارهایی برای فکر کردن، عمل کردن و واکنش به افکار و عادات ناسالم می دهد. هدف جایگزین کردن افکار منفی با افکاری سازنده است.
  • درمان مراجعه و پیشگیری از پاسخ عملی یا ERP؛ این یک نوع خاص از درمان رفتارشناختی است. همانطور که از نام درمان متوجه می شوید در این درمان شما در معرض چیزهایی قرار می گیرید که محرک اضطراب شما هستند، البته برای زمانی کوتاه. شما به جای روال های تکراری خود راه های جدیدی برای واکنش نشان دادن به آن ها یاد می گیرید. درمان مراجعه و پیشگیری از پاسخ عملی فرایندی است که به صورت یک به یک با متخصص سلامت روان یا به شکل گروهی انجام می شود، چه تنها با حضور خودتان یا با حضور خانواده.
  • داروها برای درمان های اختلال وسواس فکری-عملی؛ داروهای ضدافسردگی اغلب اولین داروهای تجویزی برای اختلال وسواس فکری-عملی هستند. پزشک ممکن است از شما بخواهد کلومیپرامین، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین یا دیگر داروهای ضدافسردگی را متناسب با سن، وضعیت سلامت و علائم خود مصرف کنید.
چه درمان هایی برای اختلال وسواس فکری-عملی وجود دارد؟ | مرکز مشاوره همکده
ممکن است چند ماه زمان ببرد تا داروهای درمانی اختلال وسواس فکری—عملی تاثیر کنند.

همچنین ممکن است این داروها برای شما عوارض جانبی همراه داشته باشند، مانند خشکی دهان، حالت تهوع و فکر به خودکشی. اگر افکاری برای کشتن خودتان دارید باید فورا با پزشکتان تماس بگیرید.

داروهای خود را مرتبا و مطابق برنامه مصرف کنید. اگر عوارض جانبی آن را دوست نداشته یا حس می کنید بهتر شده و نیازی به مصرف دارو ندارید از پزشک خود بپرسید چطور می توان این داروها را بدون ایجاد خطر ترک کرد. اگر چند دوز را فراموش کرده یا کنار گذاشته اید ممکن است دچار عوارض جانبی یا برگشت مشکل خود شوید.

  • درمان های دیگر. گاهی اختلال وسواس فکری- عملی خوب به داروها یا درمان واکنش نشان نمی دهد. درمان های تجربی برای وضعیت حاد اختلال عبارتند از:
  • تحریکات مغزی عمیق؛ زمانی که الکترودها با جراحی در مغز شما کاشته می شوند.
  • آزمایشات بالینی؛ می توانید برای امتحان کردن درمان های تایید نشده عضو گروه های تحقیقی شوید.
  • درمان الکترومغناطیسی؛ الکترودهایی که به سر شما متصل می شوند برای شروع تشنج به مغز شما شک می دهد، که باعث می شود مغز هورمون هایی مانند سروتونین آزاد سازد.
چه درمان هایی برای اختلال وسواس فکری-عملی وجود دارد؟ | مرکز مشاوره همکده

نکاتی برای زندگی با اختلال وسواس فکری-عملی

اهداف درمانی برای اختلال وسواس فکری- عملی آموزش مغز و کنترل علائم با حداقل میزان از داروهای ممکن است. با خوردن غذاهای سالم، ورزش و دریافت خواب کافی سلامت فیزیکی خود را حفظ کنید. حمایت عاطفی نیز اهمیت دارد: اطراف خود را با دوستان، اعضای خانواده و کسانی که این اختلال را درک می کنند پر کنید.

حتی زمانی که اوضاع خوب پیش می رود اختلال شما می تواند ناگهان روز شما را خراب کند. افکار وسواسی و رفتاری عملی – و اضطرابی که با ان ها همراه است – می تواند زمان و انرژی زیادی را صرف کند.

با وجودی که داروها و درمان راه های اصلی برای حل مشکلات این اختلال در زندگی هستند اما مراقبت از خود سلاحی جادویی با فواید بسیار است.

غذا و وضعیت روانی و درمان های اختلال وسواس فکری-عملی

تنها چیزی که مهم تر از خوردن غذای سالم است خوردن منظم آن می باشد. وقتی گرسنه هستید قند خون شما می افتد. این شما را خسته می کند. می توانید از صبحانه ی خود شروع کرده و سعی کنید به جای وعده های غذایی بزرگ برای ناهار یا شام وعده های غذایی کوچکتری بخورید.

می توانید از گزینه های زیر استفاده کنید:

  • مغزها و دانه ها؛ که سرشار از مواد غذایی سالم هستند.
  • کربوهیدرات های پیچیده؛ مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل باعث ثبات سطح قند خون شما می شوند.
  • پروتئین هایی مانند تخم مرغ و گوشت؛ که به تدریج به بدن شما سوخت رسانی می کنند تا بدن شما تعادل بهتری داشته باشد.
  • از کافئین دور بمانید محرکی که در چای، قهوه، نوشابه یا نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد. این ماده می تواند سطح اضطراب بدن شما را زیاد کند.

از داروهای تجویزی پزشک استفاده کنید.

شاید بخواهید برای فرار از اختلال وسواس فکری-عملی از داروهای غیرتجویزی یا الکل استفاده کنید. اما این ها محرک هایی با لباس مدل هستند. نوشیدن الکل می تواند باعث شود حس کنید اضطراب شما از بین می رود اما قبل از ترک سیستم بدن شما اضطراب بیشتری را ایجاد خواهد کرد. برخی به سراغ نیکوتین می روند، محرکی که در سیگارها وجود دارد.

خوابیدن و درمان های اختلال وسواس فکری-عملی

چه درمان هایی برای اختلال وسواس فکری-عملی وجود دارد؟ | مرکز مشاوره همکده

اضطراب می تواند خوابیدن را برای شما دشوار کند. اما خواب برای سلامت روانی شما مفید است. به جای اینکه انتظار داشته باشید دراز کشیده و به سرزمین خواب و رویا بروید، یک روال خواب مشخص کنید که به موفقیت بدن شما کمک می کند. زمانی که به صفحات الکترونیکی نگاه می کنید را تا ده دقیقه کم کرده و به جای ان دوش آب گرم گرفته یا به یک موسیقی آرامش بخش گوش دهید. نور و صداهای مزاحم را حذف کرده و دمای اتاق خود را مناسب تنظیم کنید تا بتوانید بخوابید و در طول شب خواب بمانید..

فعال باشید.

وقتی احساس اضطراب دارید بدن از خود هورمونی به نام کورتیزول ازاد می سازد. این هورمون در مقدار کم مفید است اما سطح بالای ان مضر می باشد. ورزش منظم سطح کورتیزول را در سطح مناسب نگه داشته و برای تمامی استخوان ها و اعضای بدن و عددی که روی ترازو می بینید مفید است.

درمان های اختلال وسواس فکری-عملی – داروهای خود را مصرف کنید.

چه درمان هایی برای اختلال وسواس فکری-عملی وجود دارد؟ | مرکز مشاوره همکده

شاید این حس متداول باشد اما مصرف دوز درست در زمان مناسب اهمیت بالایی دارد. اگر دوزی را فراموش کرده یا تصمیم به کنار گذاشتن آن گرفتید باید علائم خود را چک کنید. اگر عوارض جانبی برای شما مشکل ساز شده یا قبل از مصرف هر داروی جدید با پزشک خود مشورت کنید، از جمله مصرف داروهای بدون نسخه یا ویتامین ها.

ریلکس بودن را یاد بگیرید.

اگر ندانید چطور این کار را انجام دهید نمی توانید به بدن خود ارامش دهید. تکنیک های ریلکسیشن مانند یوگا یا مدیتیشن، کمی پیاده روی در طبیعت یا نقاشی کشیدن به بدن شما یاد می دهد برای آرام بودن باید چه حسی داشته باشید. راه های مختلفی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما موثرتر خواهد بود و روزانه سی دقیقه از وقت خود را صرف آن کنید.

منابع
webmd.comwebmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا