رفتارهایی که نشان می دهد فردی شخصیت اعتیاد آور دارد

شخصیت اعتیاد آور به این معنا است که یک فرد دارای اعتیاد باشد. در این مورد منظور این است که شخص رفتارهای سمی یا ناراحت کننده در کنار اعتیاد داشته باشد. گاهی اوقات یک سری رفتارهایی که از گذشته فرد سرچشمه می گیرد می تواند آینده و رابطه او را تحت تأثیر قرار دهد. خانواده باید بتواند نیاز های کودک خود را مدیریت کند.

اگر خانواده به تمام نیاز های کودک پاسخ مثبت دهد مسئولیت پذیری را از او خواهد گرفت. این کار باعث می شود در دوران بزرگسالی کودک دچار مشکلاتی مثل اعتیاد شود. از آن سمت هم اگر هیچ یک از نیاز های او را برآورده نکند کودک دچار کمبود اعتماد به نفس می شود. در مقاله های قبل گفتیم که خانواده اگر ناکارآمد باشد چه تاثیراتی بر فرزندان خواهد گذاشت. ما ویژگی های خانواده ناکارآمد را برای شما گفتیم. از آن سمت راه هل های درمان خانواده ناکارآمد را برای شما بررسی کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در برابر خانواده سمی چه کار باید بکنید. در ادامه می خواهیم ببینیم که رفتارهایی که نشان می دهد فردی شخصیت اعتیاد آور دارد چگونه است

خوشبختی و شخصیت اعتیاد آور

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم. ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. امروز بررسی خواهیم کرد که چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهایی که نشان می دهد فردی شخصیت اعتیاد آور دارد، صحبت کنیم.

رسانه ها  و تعریف خانواده با ویژگی شخصیت اعتیاد آور

تلویزیون و فیلم ها دوست دارند به ما نشان دهند که یک خانواده کامل باید چگونه باشد. اما اگر خانواده ما شبیه آن چه در تلویزیون است نباشد چه اتفاقی می افتد؟ اگر پویایی خانواده سمی در ما وجود داشته باشد چطور؟ یک راه برای کنار آمدن با یک خانواده سمی، یادگیری مرزهاست. و اگر از مرزها اطلاع چندانی ندارید یا در اجرای آن ها بهترین نیستید، صحبت با یک مشاور می تواند به شما کمک کند. وقتی که به استفاده از آن ها عادت ندارید، تعیین مرزها دشوار است. اگر در ایجاد و نگهداری آن ها موفق نبوده اید، احساس بدی نداشته باشید. پس از صحبت با یک مشاور، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.  شما آمادگی استفاده و اعمال آن ها را با اعضای سمی خانواده خواهید داشت.

انتخاب افراد دارای شخصیت اعتیاد آور

افراد زیادی هستند که می توانید در زندگی خود انتخاب کنید و در صورت نیاز از آن ها دور شوید. شما می توانید دوستان خود را انتخاب کنید. اگر مشکلی وجود داشت، همیشه می توانید راه های جدا شدن را انتخاب کنید. با این حال، شما نمی توانید خانواده خود را انتخاب کنید. و اگر شما یک خردسال هستید، نمی توانید آن ها را ترک کنید. گاهی اوقات، خانواده شما می توانند ویژگی هایی مثل شخصیت اعتیاد آور داشته باشند که شما دوست ندارید. در واقع برخورد با آن ها دشوار است. در مواقع دیگر، شما مطمئن نیستید که در شرایط پویایی خانواده سمی زندگی می کنید یا خیر.

افراد دارای شخصیت اعتیاد آور کنترل کننده هستند

وقتی رفتار زورگویی به وجود می آید یا باعث ترس شخص می شود، این کنترل کننده است. بزرگسالانی که تحت کنترل هستند ممکن است در ابتدا متوجه آن نشوند.

در واقع، در ابتدا، بسیاری از بزرگسالان افکار مربوط به خود را رد می کنند. آن ها می گویند طرف مقابل فقط سعی می کند “بهترین کاری را که برای من مفید است” انجام دهد. برای بزرگسالان، ممکن است تصمیم گیری شخصی شما توسط شخص دیگری ممنوع شود. این رفتار علاوه بر نوع پویایی خانواده سمی، کنترل کننده نیز هست.

رفتارهایی که نشان می دهد فردی شخصیت اعتیاد آور دارد

شخصیت اعتیاد آور به مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی اطلاق می‌شود که اعتقاد بر این است که نشان‌دهنده خطر بالاتری برای ابتلا به اعتیاد در رابطه است. توافق جهانی کمی در مورد این صفات دقیق وجود دارد. اما به طور کلی، آن‌ها به تمایل فردی برای اتکا به عادت‌های ناامن تا حد زیادی برای مقابله با مشکلات مربوط می‌شوند. شخصیت های اعتیاد آور موضوع حساسی هستند. و اعتیاد اصطلاح گسترده‌ای است که به سختی می‌توان رفتارهای دقیق را به آن نسبت داد. با این حال، در این‌جا چند رفتاری وجود دارد که نشان می دهد فردی دارای شخصیت اعتیادآور است.

ناتوانی در خودتنظیمی

خود تنظیمی به توانایی دانستن اینکه چه زمانی انجام یک سری رفتار ها ذاتاً کافی است اشاره دارد. مثلا:

در یک بوفه، می‌توانید بدانید چه زمانی بیش از مقدار کافی غذا خورده‌اید. بنابراین، زمانی که حالت سیری پیدا کردید، می توانید آن را متوقف کنید. هنگام لذت از یک لیوان نوشیدنی یا بطری آب، نباید به حالتی برسید که بیش از حد آن را مصرف کنید.

شما باید بدانید که چه زمانی باید انجام یک فعالیت خاص را متوقف کنید و برای انجام کار دیگری استراحت کنید. یا، می توانید متوجه شوید که زمان زیادی را برای چیزی صرف کرده اید و به خودتان استراحت می دهید

نکته ای در ارتباط با این زمینه

البته شما به عنوان یک انسان گهگاهی از آن محدودیت ها کنار خواهید رفت. ممکن است بعد از یک اتفاق ناگوار مقدار زیادی غذا خورده باشید، یا به گونه ای رعایت غذایی نکرده آید. اما حتی آن نیز یک عنصر خودتنظیمی را در خود دارد. شما می دانید که این اتفاق برای شما دارای آسیب است. اما با انجام آن احساس خوبی دارید، یا حتی ممکن است کمی احساس بدی داشته باشید و عهد کنید که به زودی این کار را تکرار نکنید.

ویژگی های شخصیت اعتیاد آور

فردی با شخصیت اعتیاد آور نمی تواند خود را تنظیم کند. آن‌ها نمی دانند چه زمانی از کار خود دوری کنند، چگونه متوقف شوند، یا چقدر برای انجام رفتار کافی است. ایده اعتدال با آن‌ها پردازش نمی‌شود، یا در صورت انجام، مفهوم احساس پاداش را حتی زمانی که مخرب است دنبال می‌کنند. آن را بارها و بارها انجام می دهند، و وقتی این هشدارها از بین می رود، تنها کاری که می خواهند انجام دهند این است که آن را بیشتر تعقیب کنند.

انواع افراطی رفتار

رفتار افراطی می‌تواند به هر رفتاری اشاره داشته باشد که خارج از آن‌چه از نظر اجتماعی «هنجار» در نظر گرفته می‌شود، باشد. معمولاً در یک دوره زمانی طولانی یا دائماً به عنوان بخشی از شخصیت یک فرد شخصیت اعتیاد آور انجام می‌شود. این لزوماً به تفاوت عصبی اشاره نمی‌کند، بلکه به اعمالی اشاره دارد که به دلیل آسیب‌هایی که ممکن است به خود شخص و اطرافیانش وارد کنند، بیش از حد مورد انتقاد قرار می‌گیرند. در اینجا چند نمونه از رفتار افراطی وجود دارد:

تکانشگری

رفتار تکانشی به عمل بدون در نظر گرفتن تأثیرات احتمالی آن اعمال اشاره دارد. یک فرد تکانشی ممکن است بدون این که از قبل فکر کند، در فعالیت هایی با اثرات نامطلوب آشکار شرکت کند و اساساً با برنامه ریزی ضعیف و تفکر مثبت نابجا از هر هوس خود پیروی کند. این یک مشخصه مشترک یک شخصیت اعتیاد آور است.

قطع ارتباط

کسانی که با بسیاری از احساسات شدید و دشوار مانند اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است خود را کنار بکشند و سعی کنند مسائل خود را به طور ناسالم مدیریت کنند. این منجر به استفاده از مواد یا وسایل اعتیاد آور برای احساس بهتر می شود. بنابراین، آن‌ها به آن مواد وابسته می شوند و در طول زمان تحملی ایجاد می کنند که منجر به اعتیاد کامل می شود.

اجبار

بر اساس تحقیقات، افرادی که به اعتیاد مبتلا می شوند ممکن است علائم وسواس اجباری را نشان دهند. اساسا، آن‌ها ممکن است در تلاش برای مدیریت تکانه ها بیش از حد سفت و سخت شوند. این تلاش‌ها ممکن است همچنان به سایر اعمال و مواد اعتیادآور برای ایجاد یک عادت طولانی مدت در طول زمان تبدیل شوند. این اغلب می‌تواند منجر به اعتیاد همیشگی و اجباری به مواد، پیروی از یک برنامه یا الگوی وسواس‌آمیز برای حفظ آن به روشی که می‌خواهند، شود.

صفات رفتاری منفی و مضر

فردی با شخصیت اعتیاد آور ممکن است بیشتر مستعد ویژگی های رفتاری منفی باشد که شامل اعمال بدخواهانه نسبت به دیگران است. حتی اگر نسبت به این اعمال احساس پشیمانی کنند، حاضرند این رفتار را داشته باشند تا به آنچه می‌خواهند برای ادامه اعتیاد یا فرار از عواقب اعتیاد خود دست یابند. در حالی که همه معتادان این ویژگی‌ها را نشان نمی‌دهند، بیشتر کسانی که در اعتیاد خود گم شده‌اند، این ویژگی‌ها را نشان می‌دهند. در این‌جا یک نمونه آورده شده است:

دروغ گویی

دروغ بخش اصلی اعتیاد است. یک معتاد نه تنها به خود دروغ می گوید، بلکه درباره وضعیت خود به دیگران نیز دروغ می گوید. آن‌ها می گویند که خوب هستند و آن را تحت کنترل دارند، و حتی بیشتر دروغ می گویند تا به موضوع اعتیاد خود برسند. انکار چیز قدرتمندی است که انگار باید تحت تأثیر آن قرار گرفت و گاهی اوقات برای یک معتاد، دروغ شبیه حقیقت است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا