پویایی خانواده سمی: علائم و چگونگی کنار آمدن با آن ها

خانواده مهم ترین مکان برای آینده ما است. فرزندان اگر بخواهند پیشرفت کنند به حمایت خانواده نیاز دارند. البته این حمایت نباید به گونه ای باشد که خود کودک تلاشی نداشته باشد. خانواده باید بتواند نیاز های کودک خود را مدیریت کند. اگر خانواده به تمام نیاز های کودک پاسخ مثبت دهد مسئولیت پذیری را از او خواهد گرفت. از آن سمت هم اگر هیچ یک از نیاز های او را برآورده نکند کودک دچار کمبود اعتماد به نفس می شود.

در مقاله های قبل گفتیم که خانواده اگر ناکارآمد باشد چه تاثیراتی بر فرزندان خواهد گذاشت. ما ویژگی های خانواده ناکارآمد را برای شما گفتیم. از آن سمت راه هل های درمان خانواده ناکارآمد را برای شما بررسی کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در برابر خانواده سمی چه کار باید بکنید. در ادامه می خواهیم ببینیم که پویایی خانواده سمی: علائم و چگونگی کنار آمدن با آن ها چگونه است.

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم. ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. امروز بررسی خواهیم کرد که چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با پویایی خانواده سمی: علائم و چگونگی کنار آمدن با آن ها صحبت کنیم.

رسانه ها و تعریف خانواده

پویایی خانواده سمی

تلویزیون و فیلم ها دوست دارند به ما نشان دهند که یک خانواده کامل باید چگونه باشد. اما اگر خانواده ما شبیه آن چه در تلویزیون است نباشد چه اتفاقی می افتد؟ اگر پویایی خانواده سمی در ما وجود داشته باشد چطور؟ یک راه برای کنار آمدن با یک خانواده سمی، یادگیری مرزهاست. و اگر از مرزها اطلاع چندانی ندارید یا در اجرای آن ها بهترین نیستید، صحبت با یک مشاور می تواند به شما کمک کند. وقتی که به استفاده از آن ها عادت ندارید، تعیین مرزها دشوار است. اگر در ایجاد و نگهداری آن ها موفق نبوده اید، احساس بدی نداشته باشید. پس از صحبت با یک مشاور، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. شما آمادگی استفاده و اعمال آن ها را با اعضای سمی خانواده خواهید داشت.

انتخاب افراد در زندگی

افراد زیادی هستند که می توانید در زندگی خود انتخاب کنید و در صورت نیاز از آن ها دور شوید. شما می توانید دوستان خود را انتخاب کنید. اگر مشکلی وجود داشت، همیشه می توانید راه های جدا شدن را انتخاب کنید. با این حال، شما نمی توانید خانواده خود را انتخاب کنید. و اگر شما یک خردسال هستید، نمی توانید آن ها را ترک کنید. گاهی اوقات، خانواده شما می توانند ویژگی هایی داشته باشند که شما دوست ندارید. در واقع برخورد با آن ها دشوار است. در مواقع دیگر، شما مطمئن نیستید که در شرایط پویایی خانواده سمی زندگی می کنید یا خیر.

به هر حال، هر خانواده ای مشکلات خود را دارد. مردم روزهای بدی را سپری می کنند، یا ممکن است در مسیر زندگی مشکلاتی وجود داشته باشد مانند مشکلات مالی. اگر نوجوان هستید، تشخیص تفاوت بین فرزند پروری و کنترل دشوار است. بنابراین در این جا برخی از علائم یک خانواده سمی وجود دارد.

آن ها کنترل کننده هستند

بسیاری از نوجوانان والدین خود را کنترل کننده می نامند. با این حال، بست والدین عادی و کنترل والدین تفاوت وجود دارد. وقتی رفتار زورگویی به وجود می آید یا باعث ترس شخص می شود، این کنترل کننده است. بزرگسالانی که تحت کنترل هستند ممکن است در ابتدا متوجه آن نشوند. در واقع، در ابتدا، بسیاری از بزرگسالان افکار مربوط به خود را رد می کنند. آن ها می گویند طرف مقابل فقط سعی می کند “بهترین کاری را که برای من مفید است” انجام دهد. برای بزرگسالان، ممکن است تصمیم گیری شخصی شما توسط شخص دیگری ممنوع شود. این رفتار علاوه بر نوع پویایی خانواده سمی، کنترل کننده نیز هست. برخی از راه‌هایی که خانواده سمی سعی می کنند دیگران را کنترل کنند عبارتند از:

  • تلاش برای متقاعد کردن شما برای تصمیم گیری در مورد زندگی خود که در آن راحت نیستید
  • از پول یا غذا به عنوان وسیله ای استفاده می کنند تا بتوانید کاری را که آن ها می خواهند انجام دهید
  • نصب برنامه های ردیابی در دستگاه های شخصی بدون اطلاع شما

یک فرد بالغ کنترل کننده ممکن است در موارد شدید تری فشار وارد کند. او ممکن است سعی کند به دیگری در مورد لباس، جواهرات یا آرایش چه چیزی را می تواند بپوشد یا نمی تواند بپوشد صحبت کند.

آن ها همیشه شما را سرزنش می کنند

پویایی خانواده سمی

افرادی که رفتار سمی دارند به ندرت اشتباه خود را مشاهده می کنند. با این وجود، آن ها به راحتی می توانند عیب و ایراد دیگران را بیابند. هنگامی که پویایی خانواده سمی در داخل یک خانواده رخ می دهد، یکی از اعضای خانواده ممکن است دیگری را به خاطر مشکلات خود سرزنش کند. او این که مسئولیت اقدامات خود را که ممکن است در ایجاد مشکل نقش داشته باشد بر عهده بگیرد، انجام نمی دهد. در مواقعی برخی از افراد متوجه اشتباه خود نمی شوند. اگر این اتفاقی است که اغلب رخ می دهد، مشکل باید مورد بحث قرار گیرد.

مجازات را به جای انضباط اشتباه نگیرید

نظم و انضباط وسیله ای است برای آموزش زندگی انجام می شود. آموزش به کسی با استفاده از یک کد رفتاری یا تصحیح برای آموزش درست و غلط به کودک استفاده می شود. هنگامی که پویایی خانواده سمی رخ می دهد، ممکن است یک نفر قربانی شود. این یک نوع تنبیه است و زمانی اتفاق می افتد که هیچ جلوگیری انجام نمی شود. در عوض، اگر والدین یا همسران روزهای بدی را سپری می کنند، ممکن است از یکی دیگر از اعضای خانواده ناراحت شوند. گاهی اوقات ممکن است مجازات برای نوع رفتاری که باید اصلاح شود، بیش از حد باشد. بزرگسالان در روابط سمی اغلب از رفتار خاموش به عنوان نوعی تنبیه استفاده می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اعضای خانواده مجبور نیستند درگیر مشاجرات فیزیکی شوند. یا تنبیهی را دنبال کنند تا این رفتار سمی تلقی شود. گاهی اوقات، صرف تهدید یکی دیگر از اعضای خانواده می تواند نوعی مجازات سمی باشد. ترسی که طرف بی گناه پس از تهدید توسط یکی دیگر از اعضای خانواده احساس می کند بسیار واقعی است.

همه گاه به گاه احساس عصبانیت می کنند

پویایی خانواده سمی

توجه به این نکته ضروری است که همه گاه به گاه احساس عصبانیت می کنند. و ممکن است تهدیدهای بیهوده ای انجام دهند. با این حال، هنگامی که پویایی خانواده سمی وجود دارد، اعضای خانواده که درگیر رفتارهای سمی هستند اغلب تهدید می کنند. آن ها از این تهدیدها به عنوان وسیله ای برای کنترل استفاده می کنند. حتی وقتی تهدیدها اجرا نشوند، می توانند تأثیر ماندگاری بر فرد تهدید شده داشته باشند. آن ها همیشه نسبت به شما انتقاد می کنند. به نظر می رسد یکی از اعضای خانواده سمی هرگز نمی تواند راضی باشد.

مهم نیست که سایر اعضای خانواده به چه دستاوردهایی می رسند یا سایر زمینه های زندگی چقدر خوب تنظیم شده اند. فرد سمی همیشه راهی برای انتقاد و تضعیف شخصیت طرف مقابل پیدا می کند. این می تواند بسیار ناامید کننده باشد.

رسیدگی به این رفتارها و ایجاد الگویی برای بهبودی از پویایی های سمی خانواده

اغلب برای رسیدگی به این رفتارها و ایجاد الگویی برای بهبودی از پویایی های سمی خانواده به مشاوره نیازاست. بسیاری اوقات، همه این ها فرافکنی است. برخی از والدین احساس می کنند که دیگر نمی توانند پس از بچه دار شدن به اهداف خود برسند. آن ها همچنان سعی می کنند به فرزندان خود فشار بیاورند و آن ها را تبدیل به کسب کنند که خودشان دوست داشتند بشوند. آن ها احساسات شما را نفی می کنند. خانواده نزدیک یکدیگر را تشویق می کنند. اعضای خانواده به شما در بیان احساسات شما گوش می دهند و در مواقع سخت از شما حمایت خواهند کرد. از طرف دیگر، پویایی خانواده سمی می تواند رو به بهبود برود.

آن ها اغلب با آن چه شما می گویید مخالفت می کنند، حتی اگر بدانند که شما درست می گویید. اگر شخص سمی دلیل اضطراب یا افسردگی شما باشد، به احتمال زیاد سعی می کند شما را متقاعد کند. متقاعد به این که مشکل شما هستید. در واقع او به دنبال درست کردن وضعیت نیست.

افراط و تفریط رقابت خواهر و برادر و پویایی خانواده سمی

پویایی خانواده سمی

هر خانواده ای که بیش از یک فرزند داشته باشد، به احتمال زیاد هر از گاهی شاهد رقابت خواهر و برادر است. در حقیقت، رقابت خواهر و برادر می تواند به تقویت رقابت سالم و تلاش برای موفقیت کمک کند. با این حال، وقتی رفتار شدید یا خطرناک می شود، رفتار سمی تلقی می شود. برخی از نمونه های رقابت سمی خواهر و برادر عبارتند از:

  • خواهر و برادر دیگر را هر بار که دچار مشکل می شوند سرزنش می کنند
  • تلاش برای تحقیر خواهر و برادر دیگر

https://www.regain.us/advice/family/toxic-family-dynamics-the-signs-and-how-to-cope-with-them/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا