افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد

احساس اعتماد به نفس مزایای شگفت انگیزی دارد. اعتماد به نفس می تواند به شما در موفقیت در محل کار، در قرار ملاقات و انتخاب زوج و به طور کلی در زندگی کمک کند. اعتماد به نفس همچنین باعث ایجاد احساسات درونی مثبت می شود، از جمله شادی، احساس امنیت بیشتر از خود، و عزم راسخ برای تداوم در مواجهه با سختی ها. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد

شاید راه‌های مختلفی را امتحان کرده باشید تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و هیچ موفقیتی نداشته باشید. یا شاید آنقدر که دوست دارید اعتماد به نفس ندارید. اگر هر یک از موقعیت ها در مورد شما صادق است، احتمالاً می توانید از به چالش کشیدن برخی از افسانه های رایج در مورد اعتماد به نفس سود ببرید. این افسانه ها، مانند آلودگی، در هوا هستند. ما اغلب متوجه نمی شویم که چه تعداد سموم را بدون اینکه بدانیم تنفس می کنیم. در ادامه این مقاله افسانه های مضر اعتماد به نفس، همراه با پیشنهاداتی در مورد چگونگی باز کردن راه به روی یک تفکر واقعی تر و مطمئن تر آورده شده است.

وقتی اعتماد به نفس دارم، دیگر احساس ترس یا عصبانیت نخواهم کرد

افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد

همانطور که دکتر راس هریس در کتاب تأمل برانگیز خود، شکاف اعتماد، اشاره می کند، اعتماد به معنای نبود ترس نیست. زندگی ما را با چالش‌های گوناگونی روبرو می‌کند و «… وقتی با یک چالش واقعی روبرو می‌شویم که در آن چیز مهمی در خطر است، پاسخ جنگ یا گریز آغاز می‌شود». این بدان معناست که اضطراب، عصبی بودن و هیجان بخشی طبیعی از رویارویی با هر تلاش جدیدی خواهد بود.

یک طرز فکر مفیدتر

برای مبارزه با افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد، طرز تفکری مفید وجود دارد. به خود یادآوری کنید: “احساس ترس یا عصبی بودن یک واکنش طبیعی به ریسک کردن یا تلاش برای چیز جدیدی است.” در واقع، اگر چنین احساسی دارید، می‌تواند سرنخی از انجام کاری باشد که واقعاً برایتان مهم است.

اعتماد به نفس: شما یا آن را دارید یا ندارید

در حالی که درست است که بخشی از اعتماد به نفس، شاید تا 50 درصد، در ژن‌های شما نهفته است، اما می‌توانید کارهای زیادی برای تقویت 50 درصد دیگر انجام دهید. برای مثال، می‌توانید «ضریب اطمینان» خود را با ریسک کردن، امتحان کردن چیزهای جدید، توسعه مهارت‌هایتان و به روش‌های بسیار دیگری که در اینجا و اینجا فهرست شده‌اند، افزایش دهید.

یک طرز فکر مفیدتر

به خود یادآوری کنید که چیزی به نام اعتماد به نفس مطلق وجود ندارد. انتظار داشته باشید که احساس اعتماد به نفس شما با تجارب روزانه شما در نوسان باشد. بدانید که هیچ کس در تمام زمینه های زندگی اعتماد به نفس ندارد. همچنین طبیعی است که هر از گاهی دوره هایی از شک و تردید به خود را پشت سر بگذارید. اگر به خود شک دارید، از آن استفاده کنید! آلیس بویز، وبلاگ نویس PT خاطرنشان می کند که برای انجام بهترین کار خود به دوره هایی از شک و اعتماد به نفس نیاز دارد، زیرا شک به خود می تواند محرکی برای یادگیری بیشتر و صرف انرژی بیشتر در کار او باشد.

تنها یک نوع اعتماد وجود دارد

افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد

یکی از افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد همین گزینه است. وقتی به یک فرد با اعتماد به نفس فکر می کنید، آیا تصویری از شخصی به دست می آورید که به شدت برون گرا است. قاطع، شاید حتی کمی زورگو. یک نوع رهبری؛ و غالب؟ من این نوع اعتماد را “اعتماد برونگرا” می‌دانم.

اما یک “اعتماد به نفس درون گرا” نیز وجود دارد. در حالی که سبک درونگرا معمولاً خودنمایی نیست، فردی درونگرا که ارزش‌های قوی دارد، می‌داند چه چیزی را مطرح می‌کند و بی‌سر و صدا اعتماد به نفس دارد. می‌تواند با مهارت‌های محکم، ارتباطات محبت‌آمیز، و نمایش متواضع‌تر خود احترام به دست آورد. فرقی نمی کند که شخصیت شما بیشتر به سمت درون گرا متمایل باشد یا به سمت برون گرا. اگر برای شما مهم است، می توانید یاد بگیرید که یک رهبر مؤثر و با اعتماد به نفس باشید. (جایگزین های دیگری برای اعتماد به نفس سنتی وجود دارد، از جمله رویکردهایی که به طور کامل در این مقاله توضیح داده شده است.)

طرز تفکری مفید درباره اعتماد به نفس

به خودتان بگویید: “من می توانم به روش خودم اطمینان داشته باشم.” تعریفی از اعتماد به نفس ارائه شده توسط نویسنده کارولین وب – «چه احساسی دارید وقتی بهترین خود هستید» – بر این نکته تأکید دارد.

من باید قبل از انجام پروژه هایی که برایم مهم هستند، اعتماد به نفس داشته باشم

این افسانه وضعیت را دقیقاً به عقب می برد! همانطور که راس هریس اشاره می کند، «اقدامات اعتماد به نفس اول هستند. احساس اعتماد بعداً ظاهر می شود.» به عبارت دیگر، واقعیت این است: “به محض اینکه به پروژه هایی که برایم مهم هستند رسیدگی کنم، شروع به احساس اعتماد به نفس خواهم کرد.” هریس می‌گوید: «و زمانی که بارها و بارها اقدام کردید، به طوری که مهارت‌هایی را برای دستیابی به نتایجی که می‌خواهید داشته باشید، سپس متوجه احساس اعتماد به نفس خواهید شد».

یک طرز فکر مفیدتر

افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارند، نیاز به بازبینی خواهند داشت. به خودتان بگویید: «نیازی نیست قبل از انجام کاری که مهم است احساس اعتماد به نفس داشته باشم. وقتی کاری را که مهم است انجام دهم، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهم داشت.»

تنها دستیابی به چیزهای بزرگ اعتماد به نفسی را که آرزو دارم را برای من به ارمغان می آورد

افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد

می توانید به طور روزانه فقط با تشخیص کارهای کوچکی که به خوبی انجام می دهید، اعتماد به نفس ایجاد کنید. به عنوان مثال، وقتی متوجه پیروزی‌های کوچک زندگی روزمره خود می‌شوید، از مهربانی با یک دوست یا همکار گرفته تا پیشرفت در لیست تماس‌های تلفنی گرفته تا حفظ خلق و خوی خود در موقعیت‌های ناامیدکننده، به اعتماد به نفس خود می‌افزایید. افسانه “چیزهای بزرگ” فقط نسخه دیگری از این است که “تا زمانی که فلان کار را انجام ندهم، نمی توانم اعتماد به نفس داشته باشم.” مواظب باشید.

طرز فکری مفید در این باره

بیشتر زندگی شامل برنده شدن جایزه نوبل، اولین بودن در فروش یا شکستن تمام رکوردهای یک ورزش نیست. اگرچه این دستاوردها هیجان‌انگیز هستند، اما رویدادهای نادری هستند و برای اکثر ما هرگز اتفاق نمی‌افتند. در مقابل، اگر بر توجه به موفقیت‌های کوچک خود تمرکز کنید، در روند نزدیک‌تر شدن به اهداف خود و عمل به ارزش‌های خود در طول زندگی روزمره، شادی خواهید یافت. خود گفتاری احتمالی: “من می توانم از لذت بردن از موفقیت های کوچکم رضایت و اعتماد به نفس به دست بیاورم.”

انتقاد و بازخورد منفی اعتماد به نفس من را از بین می برد

افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد در حوزه های مختلف است. انواع خاصی از افراد سادیست و بدخواه از تلاش برای ویران کردن دیگران با غلبه بر انتقاد آنها بسیار خوشحال می شوند. تا جایی که می توانید از چنین افرادی دوری کنید. با این حال، اغلب می توانید از انتقاد و بازخورد منفی دیگران برای رشد شخصی و حرفه ای خود استفاده کنید. شما نمی توانید در هیچ مهارتی بدون آگاهی از اشتباه خود پیشرفت کنید. بسیاری از همکاران خوشحال خواهند شد که شما را به سمت سطح بالاتری از شایستگی در کار راهنمایی کنند. دوستان شما می توانند به شما بازخورد بسیار ارزشمندی در رابطه بدهند. حتی مضرترین منتقدان شما نیز می توانند در رشد شما نقش داشته باشند. فقط فرمول ساده زیر را دنبال کنید.

یک طرز فکر مفیدتر

تصمیم بگیرید که با ذهنی باز به انتقاد گوش دهید. سپس به منتقد خود بگویید: «متشکرم. من در مورد آن فکر خواهم کرد.» بعد بهش فکر کن آیا می توانید از انجام کاری به روشی متفاوت سود ببرید؟

انتقاد از خود به من اعتماد به نفس می دهد تا به اهدافم برسم

افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد

از کسانی که از ما انتقاد می کنند گله داریم. اما در مورد آن منتقد درونی بی رحم چه می شود؟ آیا معتقدید اگر از صدای خشن درونی استفاده کنید، به موفقیت بیشتری دست خواهید یافت؟ خودگویی اینگونه ممکن است نتیجه چنین باوری باشد: “بیا، بچه نباش”. “چه مشکلی با شما دارد؟”، “بهتر است بیشتر تلاش کنید، وگرنه به طرز بدی شکست می خورید”، “شما برای خانواده خود بدنام هستید” و غیره.

جای تعجب نیست که این خودگویی ناخوشایند هیچ کمکی به اعتماد به نفس افراد نمی کند. به گفته کریستین نف، کارشناس شفقت به خود، «بیشتر مردم معتقدند که باید از خود انتقاد کنند تا انگیزه ای برای رسیدن به اهداف خود پیدا کنند. در واقع، وقتی مدام از خود انتقاد می‌کنید، افسرده می‌شوید و افسردگی یک ذهنیت انگیزشی نیست.»

یک طرز فکر مفیدتر

اگر می خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، انتقاد از خود را کنار بگذارید و یک طرز فکر دلسوزانه برای خود اتخاذ کنید. به گفته نف، شفقت به خود در واقع باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود. همانطور که توسط کتی کی و کلر شیپمن در کد اعتماد خلاصه می شود، شفقت به خود «یک شبکه ایمنی است که در واقع ما را قادر می سازد برای چیزهای بیشتر و حتی سخت تر تلاش کنیم. انگیزه را افزایش می دهد زیرا از شکست جلوگیری می کند. در نهایت این که افسانه های مهم درباره اعتماد به نفس که شما را عقب نگه می دارد منجر به مشکلات زیادی می شود.

 

 

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا