راه های سالم برای ابراز حسادت در روابط

ابراز حسادت در روابط می تواند آسیب های زیادی به خود شخص و اطرافیان برساند. حسادت تا حدودی می تواند مفید باشد. اما مسئله اصلی این است که حسادت باید مدیریت شود. در دنیای امروزی روابط و برقراری آن نیاز به اعتماد بین هر دو فرد دارد. هر نوع رابطه ای بعد از مدتی ممکن است نیاز به برقراری ارتباط جنسی داشته باشد. ممکن است روحیات همسر شما نیز تغییر کند. روابط عاشقانه در افراد مختلف متفاوت است. ‌

برخی از افراد توانایی ایجاد رابطه ندارند. در واقع آن ها نمی توانند خود را به شخصیتی برسانند که به غیر از رابطه جنسی به چیز دیگری فکر کنند. شخصیت در افراد مختلف متفاوت است. رابطه جنسی انواع مختلفی دارد. گاهی اوقات در اطرافیان خودمان کسی را می ببینیم که اعتیاد به روابط جنسی دارند. این گونه اشخاص باید برای درمان خود به مشاوره مراجعه کنند. مشاوره می تواند برای روابط جنسی به افراد مختلف کمک کند. در مقاله های قبل در ارتباط با روابط مختلف صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه های سالم برای ابراز حسادت در روابط چگونه است؟

خوشبختی در زندگی و ابراز حسادت در روابط

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم. ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. امروز بررسی خواهیم کرد که چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در راه های سالم برای ابراز حسادت در روابط، صحبت کنیم.

تحقیقات در ارتباط با این زمینه

مردان همچنین می خواهند در مورد از دست دادن میل جنسی وعدم ابراز حسادت در روابط خود مدیتیشن کنند. با امتناع از تسلیم شدن به  ارضای جنسی، انرژی از طریق بدن مرد به داخل او باز می گردد. این به او این امکان را می دهد تا در ساعاتی دیگر عشق بورزد و بعد از رسیدن به ارضای جنسی، احساس انرژی، تمرکز و شفافیت کند. برعکس احساس خستگی.

برای عدم ابراز حسادت در روابط متعهد باشید که با یکدیگر صادق باشید

می توانید نسبت به یکدیگر متعهدتر باشید و رسیدن به بالاترین خود آسان تر خواهد بود.

عدم رابطه جنسی و ابراز حسادت در روابط

این یک باور عمومی است که میل جنسی یا رابطه جنسی زنان به طور ذاتی در طول بارداری افزایش می یابد، اما اغلب درست برعکس است. عوامل دیگر می تواند به طور جدی میل جنسی یک زن باردار را تضعیف کند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا تغییراتی که یک زن در طول بارداری تجربه می کند می تواند بر وضعیت جسمی و عاطفی او و در نتیجه باعث از دست دادن میل جنسی او شود.

راه های سالم برای ابراز حسادت در روابط

ابراز حسادت در روابط یک احساس مشترک انسانی است و تقریباً همه ما آن را در مقاطعی در روابط، به ویژه روابط عاشقانه تجربه کرده ایم. گاهی اوقات این احساس حسادت زودگذر است. اما در برخی مواقع ممکن است این حسادت را فرا بگیرد و ممکن است احساس کنیم که باید این احساسات را به شریک زندگی خود ابراز کنیم. سوال این است که چگونه این کار را به شیوه ای سالم و مفید انجام دهیم. این کار باعث می شود تا احساسات و نگرانی های ما شنیده شود و خطوط ارتباطی و اعتماد در رابطه دست نخورده باقی بماند. بیایید نگاهی به معنای حس حسادت در روابط عاشقانه بیندازیم و چگونه با شریک زندگی خود در مورد این احساسات گفتگو کنید.

آیا حسادت در روابط طبیعی است؟

تجربه احساس ابراز حسادت در روابط بسیار رایج است. خواه شریک زندگی شما کاری انجام دهد که ممکن است این احساسات را توجیه کند. همانند معاشقه با شخص دیگری یا خیانت در رابطه. تئوری هایی وجود دارد که حسادت مبنایی تکاملی دارد و انسان ها به گونه ای تکامل یافته اند که از روابط عاشقانه خود محافظت کنند. این کار باعث می شود تا احتمال خیانت را دفع کنند.

انواع ابراز حسادت در روابط به صورت سالم در مقابل ناسالم

بسیاری از ما حسادت را در منظری منفی درک می کنیم. ما یک فرد حسود را فردی می‌دانیم که نسبت به رابطه خود احساس اضطراب و ناامنی می‌کند. یا ممکن است به شریکی خشمگین و مالک فکر کنیم که به هر حرکت دیگری مشکوک است، خواه موجه باشد یا نباشد. اما در حالی که اشکال وسواس گونه حسادت می تواند کاملاً ناسالم باشد. و گاهی اوقات می تواند به سوء استفاده عاطفی یا خشونت تبدیل شود. گاهی اوقات حسادت یک احساس سالم برای تجربه در یک رابطه است.

وقتی از دریچه‌ای متفاوت به آن نگاه می‌کنیم، ممکن است یک شریک حسود کسی باشد که نسبت به رابطه خود احساس شور و اشتیاق دارد و می‌خواهد با بیان نیازها و مرزهای خود، پایه‌ای از اعتماد ایجاد کند.

ارتباط حسادت با موارد دیگر در روابط

در واقع، محققان دریافتند که حسادت در روابط با:

  • افزایش عشق به شریک زندگی
  • احساسات بزرگ تر از “عاشق بودن”
  • ثبات رابطه بیشتر

به عبارت دیگر، ابراز حسادت در روابط گاهی اوقات می‌تواند جزء سالم روابط باشد و وقتی به اشتراک گذاشته شود و به شیوه‌ای مثبت بیان شود، ممکن است شادی کلی و طول عمر رابطه را افزایش دهد.

توضیحات درباره خیانت در روابط

مهم است به خاطر داشته باشید که اگر فکر می‌کنید که شریک زندگی‌تان خیانت می‌کند. چه در حال داشتن روابط جنسی با کسی، داشتن یک رابطه عاطفی یا پا گذاشتن یک قانون توافق شده برای نحوه رفتار در رابطه‌تان – با شما روبرو هستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر دلیلی برای این باور دارید که شریک زندگی شما یک مرز جدی در رابطه شما را شکسته است، احساس ناراحتی و آسیب یک واکنش طبیعی است. و در حالی که ممکن است حسادت را نیز تجربه کنید، پرداختن به این موضوع به اندازه یادگیری بیان خود ساده نیست. همچنین باید روی نحوه رسیدگی به سوء ظن خیانت به روشی واضح و محترمانه تمرکز کنید. صحبت با یک دوست قابل اعتماد یا درمانگر از قبل می تواند به شما در انجام این کار کمک کند. همچنین ممکن است بخواهید زوج درمانی را به عنوان راهی برای مقابله با عواقب خیانت به همسرتان در نظر بگیرید.

 راه سالم برای ابراز حسادت در روابط

اگر احساس حسادت را در رابطه خود تجربه می کنید، لازم نیست آن ها را در خود نگه دارید، و انجام این کار سالم نیست. همانطور که گفته شد، برخورد با شریک زندگی خود با احساسات خود به شکلی انفجاری یا تهاجمی بهترین رویکرد نیز نیست. سالم‌ترین راه برای ابراز احساسات حسادت این است که صادقانه، مستقیم، و خودتأییدکننده باشید. اما همچنین نسبت به احساسات و مرزهای شریک زندگی‌تان حساس باشید.

با کمی درون نگری شخصی شروع کنید

برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد حسادت هستند، به ویژه افرادی که با اعتماد به نفس پایین، ناامنی و اضطراب سر و کار دارند. تنهایی و سبک دلبستگی ناایمن نیز می تواند باعث شود احتمال حسادت در یک رابطه عاشقانه بیشتر شود. صرف مدتی برای در نظر گیری واکنش‌های شخصی خود نسبت به سایر روابط باید موضوعات دیگر را بررسی کنید. رفتارها یا سایر فعالیت‌های محرک حسادت شریک زندگی‌تان، می‌تواند بینش‌هایی در مورد آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه حس حسادت شما ممکن است به شما بگوید به شما ارائه دهد. در مورد ابراز حسادت در روابط خود با یک درمانگر یا دوست  صحبت کنید.

قبل از مکالمه با خود فکر کنید

بهتر است مکالمه را در جایی با احساسات شدید شروع نکنید، حتی اگر حسادت شما به این شکل باشد.  در صورت امکان، کمی وقت بگذارید و آن چه را که می خواهید بگویید را از قبل یادداشت کنید. زیرا این می تواند به شما در جمع آوری افکارتان کمک کند. آن چه را که می خواهید بگویید با تمرین به تنهایی یا انجام یک مکالمه ساختگی با یک دوست تمرین کنید. اگر این روش ها برای شما مفید است، قبل از مکالمه، کمی تنفس عمیق و مراقبه انجام دهید.

نگرانی ها را به اشتراک بگذارید

اگر شروع به فهرست تمام کارهایی که او انجام می دهد و باعث ابراز حسادت در روابط شما می شود، برای شریک زندگی تان حالت تدافعی پیدا می کند. در عوض، به جای این که از محل سرزنش یا اتهام زنی بیایید، بر احساسات و نگرانی های خود تمرکز کنید. به جای جملات «شما» از عبارات «من» استفاده کنید. مثلا:

بگویید: «وقتی می بینم شما این کار را انجام می دهید احساس حسادت می کنم و می خواستم در مورد آن صحبت کنم»

صبور و دلسوز باشید

حتی اگر این احساسات را تا حد امکان با حساسیت مطرح کنید، باید انتظار داشته باشید که شریک زندگی شما احساسات قوی خود را در پاسخ داشته باشد. از این گذشته، شما به آن ها می گویید که کاری که انجام می دهند، یا چیزی در مورد رابطه آن ها با شما، باعث ایجاد احساس حسادت در شما می شود. قابل درک است که آن ها ممکن است احساس تدافعی یا ناراحتی کنند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا