حسادت در ازدواج چه طور اتفاق می افتد و چه کاری باید انجام شود؟

حسادت یک احساس عادی است. در واقع ، هر کس در دوره ای از زندگی خود حسادت را تجربه می کند. اما، مسائل وقتی اتفاق می افتد که حسادت از یک احساس سالم به چیزی ناسالم و غیر منطقی تبدیل شود. خواه شریک حسود باشید یا همسرتان حسود باشد، حسادت غیر منطقی و بیش از حد می تواند در نهایت ازدواج شما را از بین ببرد. در این مقاله مروری بر حسادت وجود دارد که شامل مراحلی است که می توانید برای غلبه بر این احساسات در ازدواج خود بردارید. در این مقاله در واقع ما به این پرسش پاسخ می دهیم که حسادت در ازدواج چه طور اتفاق می افتد و چه کاری باید انجام شود؟

اگر پس از پایان این مقاله احساس نیاز به مشاوره داشتید می توانید از مشاوره متخصصان مرکز مشاوره همکده استفاده نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

بررسی اجمالی این مطلب که حسادت در ازدواج چه طور اتفاق می افتد؟

حسادت در ازدواج چه طور اتفاق می افتد و چه کاری باید انجام شود؟

حسادت واکنشی در برابر تهدید ادراک شده – واقعی یا خیالی – نسبت به یک رابطه ارزشمند و بسیار معمول است. طبق نظرسنجی سراسری مشاوران ازدواج، حسادت مسئله ای است که در یک سوم کل زوجین در حین مشاوره ازدواج دیده می شود. کمی حسادت می تواند در یک رابطه اطمینان بخش باشد و حتی ممکن است در ما برنامه ریزی هایی ایجاد کند. اما، بسیاری از حسادت ها بسیار طاقت فرسا و ترسناک هستند، خصوصاً به این دلیل که می تواند منجر به رفتار های خطرناکی مانند تعقیب، خشونت عادی یا دیجیتالی و آزار جسمی شود.

هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنید حسادت با گذشت زمان یا ازدواج بهتر می شود. حسادت احساسی نیست که بتوان با آرزو ها آن را برطرف نمود. حسادت به هسته درونی هر فرد می رود و ریشه های عمیقی دارد. برای غلبه بر احساسات حسادت، آگاهی و تلاش لازم است.

حسادت عادی در مقابل حسادت نا سالم

حسادت گاه به گاه طبیعی است و می تواند رابطه را زنده نگه دارد. اما وقتی شدید یا غیر منطقی شود، می تواند به طور جدی به یک رابطه آسیب برساند. توانایی تشخیص حسادت سالم و حسادت ناسالم برای موفقیت رابطه مهم است.

حسادت عادی

در روابطی که احساس حسادت ملایم و گاه به گاه است، به زوجین یادآوری می کند که یکدیگر را دوست داشته باشند. حسادت همچنین می تواند باعث شود زوجین از یکدیگر قدردانی کنند و تلاش آگاهانه ای داشته باشند تا مطمئن شوند همسرشان احساس ارزشمندی می کند. حسادت همچنین احساسات را افزایش می دهد، باعث می شود عشق احساس قوی تری داشته باشد و پر سورتر باشد. در دوزهای کوچک و قابل کنترل، حسادت می تواند یک نیروی مثبت در یک ازدواج باشد.

وقتی یک رابطه سالم حسادت را تجربه می کند، یک نفر تهدیدی بالقوه برای ازدواج می بیند و ابراز نگرانی یا حسادت می کند. زن و شوهر با هم موضوع را منطقی بحث می کنند و در مورد چگونگی حرکت به جلو به توافق می رسند. آن ها هر دو به این رابطه متعهد هستند و نسبت به یکدیگر مطمئن می باشند.ما می خواهیم بداینم حسادت در ازدواج چه طور اتفاق می افتد

حسادت نا سالم در یک رابطه چیست؟

وقتی حسادت شدید یا غیر منطقی باشد، داستان بسیار متفاوت است. حسادت غیر منطقی یا بیش از حد معمولاً نشانه هشدار دهنده یک رابطه بالقوه سو استفاده کننده است. سرانجام افراد حسود احساسات و ناامنی های خود را چنان تحت تأثیر قرار می دهند که شروع به اعمال کنترل بر شرکای خود می کنند. ریشه حسادت ناسالم بیشتر در ترس از رها شدن و نگرانی از این است که واقعاً مورد محبت واقع نشوید. حسادت نا سالم با موارد زیر مشخص می شود:

  • نسبت به آنچه شریک زندگی انجام می دهد یا احساس می کند، پارانوئید باشید.
  • مطالبه حساب از جایی که شریک زندگی بوده است.
  • بروز ناامنی و ترس غیرمعمول
  • ارائه داستان سرایی ها و اتهاماتی که درست نیستند.
  • زیر سوال بردن بیش از حد رفتارها و انگیزه های شریک زندگی
  • دنبال کردن شریک زندگی
  • نقض آزادی شریک زندگی یا ممنوعیت وی از دیدن دوستان یا خانواده
  • خواندن ایمیل ها و متن ها یا گوش دادن به پیام های صوتی که انتظار کشف آن ها را دارید.
  • خیانت یا دروغ
  • ارسال پیام کوتاه های بسیار زمانی که زن و شوهر کنار هم نیستند.

علل حسادت در یک رابطه چیست؟

حسادت در ازدواج چه طور اتفاق می افتد و چه کاری باید انجام شود؟

افرادی که با حسادت دست و پنجه نرم می کنند اغلب احساسات زیادی را تجربه می کنند از جمله ترس، عصبانیت، اندوه، نگرانی، غم، شک، درد، خود ترحمی و تحقیر. آن ها همچنین ممکن است با احساس شکست مواجه شوند، احساس مشکوک بودن داشته باشند، یا احساس خطر کنند. حسادت می تواند توسط عوامل زیادی ایجاد شود اما برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:

  • ناامن بودن یا داشتن تصویر ضعیف از خود
  • ترس از رها شدن یا خیانت
  • احساس تملک شدید یا تمایل به کنترل
  • داشتن احساس مالکیت غلط بر همسرشان
  • داشتن انتظارات غیر واقعی در ارتباط با ازدواج
  • حفظ انتظارات غیرواقعی از همسرشان
  • زنده ماندن یک تجربه آسیب زا از رها شدن در گذشته
  • نگرانی برای از دست دادن

عواقب حسادت در رابطه چیست؟

هدف ما این است که بدانیم حسادت در ازدواج چه طور اتفاق می افتد؟ غیر معمول نیست که زوجین حسادت نسبت به عشق را اشتباه تعبیر می کنند. اما به نمایش گذاشتن حسادت غیر عادی چیزی جز خراب کردن عشق را به همراه ندارد. در صورت عدم رسیدگی، با گذشت زمان، شخص حسود هراس، عصبانیت و کنترل بیشتری پیدا می کند و در نهایت این حسادت ویرانی در رابطه ایجاد می کند. برای کسانی که حسادت غیر عادی دارند، احساسات پیشگویی دقیق خواهد بود. همانطور که [شرکای آن ها] سعی می کنند از آن ها اجتناب کنند، بدترین ترس آن ها یعنی از دست دادن عشق و احترام تحقق می یابد. در نهایت، حسادت می تواند به کینه و دفاع منجر شود.

همچنین اعتماد به یک رابطه را از بین می برد و به بحث و جدال بیشتری منجر می شود، خصوصاً اگر فرد حسود خواسته های خود را مطرح کند و دائماً فرد مقابل را زیر سوال ببرد. تجارب عاطفی شدید همچنین می تواند منجر به علائم جسمی شود. بعضی اوقات افراد حسود نیز با واکنش های جسمی مانند لرزیدن، احساس سرگیجه، افسردگی و مشکل خواب روبرو می شوند. عصبانیت مداوم و نیاز آن ها به اطمینان خاطر همچنین می تواند به پایان ازدواج یا رابطه منجر شود، به خصوص اگر آن ها بد دهن شوند و با حسادت خود از راه های سالم برخورد نکنند.

مدیریت حسادت در رابطه

افراد و شرایطی وجود خواهد داشت که امنیت ازدواج شما را تهدید می کند. در واقع می توان گفت که تجربه کمی حسادت امری طبیعی است. نکته مهم این است که باید وقت بگذارید و در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و در مورد برخی مرز ها که از ازدواج و قلب شما محافظت می کند، به توافق برسید. نکته اصلی این است که شما با آرامش در مورد موضوعات بحث می کنید و با هم راه حل می دهید.

به ریشه های حسادت خود بازگردید و آن ها را شناسایی کنید.

وقتی یکی از شرکا به طور مداوم احساس حسادت می کند ، مهم است که بدانید چرا این اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، آیا شریک زندگی حسود احساس ناامنی می کند زیرا شما به عنوان یک زن و شوهر وقت زیادی را با هم نمی گذرانید؟ یا، آیا این ازدواج به دلیل خیانت دارای مشکلات اعتماد است؟ سوال بپرسید. سعی کنید درک کنید که حسادت از کجا ناشی می شود و برای رفع آن چه کاری می توان انجام داد.

سعی کنید برای جلوگیری از حسادت در رابطه تان اعتماد ایجاد کنید.

حسادت در ازدواج چه طور اتفاق می افتد و چه کاری باید انجام شود؟

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از حسادت، ایجاد فضای اعتماد است. این روند با قابل اعتماد بودن هر دو شریک آغاز می شود. به عبارت دیگر وفادار بودن، متعهد بودن و صادق بودن می تواند مشکلات را برطرف نماید و تا حد امکان از میزان حسادت افراد در یک رابطه کم کند. افراد معتمد درباره اینکه چگونه وقت خود را می گذرانند دروغ نمی گویند. آن ها همچنین به همسر خود خیانت نمی کنند. اگر هر دو از این دام ها محافظت کنید، اعتماد به رابطه افزایش یافته و حسادت را از بین می برد. این در پاسخ به سوال ما که حسادت در ازدواج چه طور اتفاق می افتد اهمیت دارد.

پیوندی سالم با هم داشته باشید تا از حسادت کاسته شود.

راه هایی برای گذراندن وقت با هم و پیوند برقرار کنید. ازدواج فراتر از زندگی مشترک و تختخواب مشترک است. این شامل نشان دادن محبت ، گذراندن وقت با هم و ایجاد دلبستگی به یکدیگر است. علاوه بر این، هر گونه تهدید به پیوستگی شما باید باعث نگرانی شود. حسادت زمانی مناسب است که نشانه ای از خطر ازدواج باشد.

سواستفاده ها را در حسادت تشخیص دهید.

حسادت در پاسخ به تهدید واقعی برای رابطه طبیعی است. اما ، اگر یکی از شرکا بدون دلیل حسادت می کند، این می تواند یک پرچم قرمز باشد به خصوص اگر این حسادت شامل عصبانیت شدید، انتظارات غیرواقعی و اتهامات بی اساس باشد. دقت کنید که این الگو ها ممکن است بار ها و بار ها تکرار شوند. همین تکرار ها می توانند مشکلات بسیاری را پدید آورند. مشخصه دیگر حسادت توهین آمیز یا ناسالم تلاش برای اعمال کنترل بر شخص دیگر و همچنین ایجاد اتهامات عجیب است. سعی کنید قبل از این که هر چیز از کنترل تان خارج شود تا جایی که می توانید اوضاع را مدیریت کرده و در نهایت کمک بگیرید.

 

 

منابع
verywellmind.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا