گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی

معتادان به رابطه ی جنسی بدون فکر کردن به عواقب عمده ی این کار دست به هر رابطه ای می زنند. یک معتاد جنسی اغلب از رابطه ی جنسی به عنوان راهی سریع برای تسکین اضطراب، تهایی، درد یا دیگر انواع استرس استفاده می کند و این حلقه برای شش ماه قبل از قابل تشخیص بودن اختلال ادامه دارد. بر اساس امارها تقریبا 12 میلیون معتاد جنسی در ایالات متحده هستند. خوشبختانه درست مانند اعتیادهای دیگر، راه های مختلفی برای برخورد با اعتیاد جنسی وجود دارد. گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی را در ادامه بیان می کنیم.

درک اجبار جنسی

اگر با این اعتیاد برخورد دارید درک اضطرار جنسی برای شما اهمیت زیادی دارد. رفتارهای جنسی اجباری یا اضطراری که با نام اختلال هایپر سکشوال نیز شناخته می شوند شرایطی است که در آن شما کاملا در رفتارها، افکار یا حتی احساسات جنسی غرق شده و این رفتار با کار، سلامت، روابط و دیگر فعالیت های عادی تان تداخل ایجاد می کند.

در برخی موارد این فکر دائمی شامل فعالیت ها یا رفتارهای جنسی است که در حالت عادی سالم و لذت بخش هستند. در برخی مورد این فکر شامل فانتزی هایی در مورد رفتارهای جنسی غیرعادی است که اغلب غیرقانونی یا غیرعادی در نظر گرفته می شوند. جدا از طبیعتی که این تفکر دائمی دارد، اضطرار جنسی می تواند زندگی شما را نابود سازد.

چگونه اعتیاد جنسی را تشخیص دهیم؟

گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی | مرکز مشاوره همکده

همه نمی دانند چطور می توان اعتیاد جنسی را تشخیص داد. شاید تشخیص اعتیاد جنسی کار ساده ای نباشد زیرا برخی افراد در کل این اصطلاح را برای انواع فعالیت های جنسی استفاده می کنند. به همین دلیل تشخیص باید توسط یک فرد متخصص در زمینه ی اعتیاد جنسی انجام شود. این متخصص باید فاکتورهایی را در نظر بگیرد که باعث بروز علائم میل جنسی شدید می شوند. برخی شرایط که می توانند این وضعیت را ایجاد کنند شامل مصرف مواد یا مشکلات روحی مختلف است، مانند اختلال وسواس فکری – عملی، اختلال دو قطبی و اختلال بیش فعالی، کم توجهی. بروز مشکل می تواند ناشی از این حقیقت باشد که شما ممکن است همزمان هردو این شرایط را داشته باشید.

اما گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی چیست؟

چگونه اعتیاد به رابطه ی جنسی را بشناسیم؟

شناخت این اعتیاد کار ساده ای نخواهد بود. علائم متعددی برای اعتیاد جنسی وجود دارد، با این وجود شما می توانید اریابی کنید که آیا خودتان یا یکی از عزیزان شما درگیر اعتیاد جنسی است یا نه.

علائم دیگر اعتیاد جنسی عبارتند از:

  • تحریکات شدید جنسی
  • مشکل در ایجاد ارتباط عاطفی جدید
  • میل به فعالیت های جنسی غیرعادی
  • بی توجهی به عواقب فعالیت های جنسی
  • استفاه از رابطه ی جنسی به عنوان رفتاری برای فرار
گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی | مرکز مشاوره همکده

اعتیاد جنسی در شکل ها و درجات مختلفی ظاهر می شود، درست مانند اعتیاد به مواد. در برخی موارد تنها چند علامت بالا قابل تشخیص هستند. همه ی معتادان جنسی بدون در نظر داشتن عواقب رفتارهای نادرست خود به کارشان ادامه می دهند. اغلب افراد در ابتدا از اعتیاد خود به عنوان ابزاری برای تطابق با مشکلات مختلف استفاده می کنند اما اعتیاد ادامه داشته و باعث ایجاد حلقه ای دائمی از همان مشکلاتی می شود که در ابتدا سعی در برخورد با آن را داشتید. بنابراین باید همزمان با نمودار شدن هریک از این علائم باید فورا به سراغ دریافت کمک بروید.

پس از آن باید بدانیم گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی چیست؟

گام هایی که می توانید برای کمک به فرد دچار اعتیاد جنسی بردارید.

درست مانند اعتیادهای دیگر، برخی معتادان جنسی حتی از مشکل خود خبر ندارند و درخواست کمک کردن نیز همیشه کار ساده ای نیست. به همین علت شما باید گام هایی که برای کمک به فرد بیمار جنسی بردارید را بشناسید.

گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی | مرکز مشاوره همکده

صحبت با فرد مبتلا به اعتیاد جنسی

اولین کاری که باید انجام دهید صحبت کردن با فردی است که مظنون به مشکل با اعتیاد جنسی است. وقتی با یک فرد دچار اعتیاد جنسی صحبت می کنید باید به یاد داشته باشید اغلب برای یک معتاد صحبت کردن در مورد مشکلاتش کار ساده ای نخواهد بود. متاسفانه هیچکس نمی تواند بدون پذیرفتن اینکه مشکلی دارد درمان شود. در صحبت هایتان انتقادی نباشید اما سعی کنید حرف های خود را به مشکل فرد ارتباط دهید.

نوجوانان و جوانان

گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی – یادگیری تطابق با اعتیاد جنسی

اگر شما از اعتیاد جنسی رنج می برید احتمال اینکه فکر کنید نمی توانید این عادت خود را کنار بگذارید زیاد است. خبر خوب اینکه راه های موثری برای مقابله با اعتیاد شما وجود دارد. در یادگیری برخورد با اعتیاد جنسی، باید از اشتباهات قبلی خود که بر آن غلبه کرده اید درس بگیرید. باید با خودتان صادق باشید و برای دریافت بهترین درمان تلاش کنید.  

گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی

گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی | مرکز مشاوره همکده

برای سال ها انسان های مختلف برای چگونگی درمان اعتیاد جنسی مشکل داشتند. در حال حاضر انواع متفاوت درمان وجود دارد اما بیشتر ان ها شامل روان درمانی و تکنیک های فارماکوتراپی (داروسازی بالینی) می شود. درمان روانی شامل گروه درمانی است، که در آن معتادان در گروه هایی عضو می شوند که از ان ها حمایت کرده و به نوعی دوستشان می شوند. برنامه های درمانی برای بستری در بیمارستان یا درمان سرپایی شامل تمرکز روی تشخیص محرک های رفتاری است. این درمان به بیمار کمک می کند یاد بگیرد چگونه انتخاب های بهتری داشته، با اعتیاد خود برخورد کرده و در کل این عادت را از بین ببرد.

همچنین برای معتادان به رابطه ی جنسی برنامه های روان درمانی فردی نیز وجود دارد، که بیشتر آن ها از روش روان درمانی روان پزشکی یا درمان های رفتار شناختی (CBT) استفاده می کنند. در روش درمانی CBT تمام گزینه ها در برنامه های درمانی معتادان به مواد منعکس می شود در حالی که در روان درمانی مرتبط با روان شناسی با تناقض های مهمی که محرک این رفتارهای جنسی غیرکارامد هستند برخورد می شود. برخی داروها شاید در برخورد با اعتیاد جنسی موثر باشند اما این بستگی به روش درمانی متخصص اعتیاد دارد که ارزیابی می کند کدام درمان برای استفاده ی کدام فرد مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سوالات مرتبط با رابطه ی جنسی تحقیقات بیشتری انجام دهید.

تصمیم گیری بین گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی

گزینه های درمانی برای اعتیاد به رابطه جنسی | مرکز مشاوره همکده

یک برنامه ی درمانی خوب باید روی موضوعات اصلی تمرکز داشته باشد، اعتیاد جنسی. معتادان یا کسانی که دوستش دارند باید روی گروه های توان بخشی که توسط افراد متخصص با تجربه در اعتیاد جنسی مدیریت می شود تمرکز کنند. همچنین اگر راه حل شامل یک برنامه ی درمانی مداوم برای کسانی باشد که درمان را تمام کرده اند بهتر است زیرا شانس بازگشت کمتر خواهد شد.

منابع
psychguides.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا