دوران کودکی چگونه و چه زمانی به پایان می رسد؟

دوران کودکی یکی از حساس ترین دوران زندگی است و همه ما باید این را بدانیم. زندگی ناملایمات زیادی دارد. دوران کودکی برای خانواده ها نیز باید مهم باشد. این که بگوییم کودک چه زمانی بزرگ می شود بستگی به خود او دارد. هر چند شرایط مختلفی مثل خانواده و جامعه می تواند در این موارد تاثیر گذار باشد. در مقاله های قبل در ارتباط با تئوری رشد در کودکان صحبت کردیم. ما گفتیم که کودکان چگونه می توانند رشد جسمانی و شناختی داشته باشند. در ادامه اما می خواهیم ببینیم که دوران کودکی چه زمان به پایان می رسد. کودکی در کنار لحظات شیرین خود نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد.

در ادامه می خواهیم ببینیم که دوران کودکی چگونه و چه زمانی به پایان می رسد؟ در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با دوران کودکی چگونه و چه زمانی به پایان می رسد؟ با شما صحبت کنیم.

وقتی به دوران کودکی خود فکر می کنید، چه تصور می کنید؟

دوران کودکی

وقتی به دوران کودکی خود فکر می کنید، چه تصور می کنید؟ آیا فقط وقایعی را که در دوران بلوغ رخ داده است، ذکر می کنید؟ آیا دوران نوجوانی خود را نیز شامل می شوید؟ شما حتی ممکن است سال های کودکی خود را به عنوان یک بزرگسال اولیه که در آن احساس جوان و ساده لوح بودن می کردید، وارد کنید. صرف نظر از این، این دوران کودکی است که شما ممکن است اغلب به آن فکر نکنید. اگر چه مطمئناً موضوع جالبی را برای بحث ایجاد می کند. در این مقاله، ما مفهوم دوران کودکی را بررسی می کنیم. در واقع می بینیم که چه زمانی شروع می شود، چه زمانی به پایان می رسد. هر چیزی که در آن می تواند در بزرگسالی شما را تحت تاثیر قرار دهد را مورد بررسی قرار می دهیم.

دوران کودکی کی است؟

اگر مانند اکثر بزرگسالان هستید، احتمالاً قبل از سه سالگی چیزی را به یاد نمی آورید. از نظر آماری، شما بیشتر دوست دارید دوران کودکی خود را در همین سنین به خاطر بیاورید.  اگر چه ممکن است خاطرات شما از آن زمان خیلی روشن یا دقیق نباشد.

در حقیقت، حتی ممکن است دسترسی به این خاطرات در سنین بالاتر برای شما دشوار باشد. اما نگران نباشید، زیرا شما در این زمینه تنها نیستید. “فراموشی دوران کودکی” شامل به خاطر سپردن کمترین چیزهایی است که فکر می کنید باید قبل از 10 سالگی انجام دهید.

بسیاری از روانشناسان سنی را که به دوران نوجوانی می رسد پایان دوران کودکی شما می دانند

بسیاری از روانشناسان سنی را که به دوران نوجوانی می رسد پایان دوران کودکی شما می دانند. از نظر بیولوژیکی، این امر دلایلی صادق است. چرا  که در این زمان است که بدن شما شروع به بلوغ می کند. این یعنی  در نهایت رشد خود را متوقف می کند. با این حال، بسیاری از افراد نوجوانی را ادامه دوران کودکی خود می دانند. در اکثر جوامع، شما تا سن خاصی به عنوان یک فرد خردسال در نظر گرفته می شوید.

در واقع مسئولیت های بزرگسالانی که بر عهده می گیرید معمولاً تا آن زمان انجام نمی شود. به عنوان مثال، در کشور های اروپایی، شما در سن 18 سالگی به عنوان یک بزرگسال قانونی شناخته می شوید. اما تا 21 سالگی نمی توانید مشروبات الکلی بخرید. حقیقت را باید گفت، اکثر افراد در این سن به سختی از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند. سوالات مربوط به مقایسه دوران نوجوانی و در واقع بزرگسال بودن با تعهدات زندگی واقعی مسئاه مهمی است.

تاریخچه دوران کودکی

دوران کودکی

در عصر کنونی، کودکان اغلب بی گناه، شکننده و نیازمند حمایت هستند. تعداد کمی از ما می خواهیم فرزندان خود را در معرض مفاهیم یا ایده های خاصی قرار دهیم  تا زمانی که آن ها به اندازه کافی بزرگ نشده و بتوانند با آن ها کنار بیایند. با این حال، اگر حتی چند دهه به عقب برگردید، تاریخ نشان داده است که همه چیز همیشه به این شکل نبوده است. اگر به برخی از تصویرهای کودکان در طول تاریخ نگاه کنید، ممکن است از تفاوت مفهوم کودک بودن متعجب شوید. برای مثال، یک کودک​​ را در اوایل انقلاب صنعتی در نظر بگیرید. تقریباً به محض این که سن کافی برای راه رفتن داشتند، به طور معمول بیشتر کارها برایشان تعیین می شد. آن ها تربیت سختی داشتند و کودکی آن ها شبیه چیزی نبود که اکثر ما به یاد می آوریم. در واقع، قانون استانداردهای عادلانه کار، که اشتغال افراد زیر 16 سال را تنظیم می کند، تا سال 1938 تصویب نشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با پیشرفت جامعه ما در وضعیت امروز، ما به آرامی شروع به ایجاد دیدگاه متفاوتی در مورد بی گناهی در دوران کودکی کردیم. بیشتر مردم متوجه اهمیت آن و چگونگی تأثیر عمده آن بر تجسم سازی بزرگسالان ما شدند. این باور در طول قرن نوزدهم وارد ایدئولوژی اصلی شد و از آن زمان به بعد تکامل یافته است.

روان شناسی مدرن و دوران کودکی

از آن زمان روانشناسی مدرن به ما نگاهی به مغز کودکان و نحوه تکامل آن ها نیز انداخته است. مفهوم دوران کودکی و پیچیدگی آن نسبت به آن چه در ابتدا تصور می شد بسیار جذاب بوده است. دوران کودکی را می توان به سه مرحله اساسی تقسیم کرد.

مرحله 1: دوران کودکی

در نهایت، دوران کودکی ما دقیقاً از کجا شروع می شود؟ همان طور که قبلاً ذکر شد، اکثر ما قبل از سه سالگی چیزی را به خاطر نمی آوریم. به همین دلیل است که برخی می گویند سن نوزاد و کودک نوپا نباید حساب شود. با این حال، دیگران ادعا می کنند که دوران کودکی بلافاصله در اولین روز نوزادی آغاز می شود. به هر حال، این مرحله ای است که در آن کودکان دائما در حال یادگیری و رشد هستند. این جایی است که آن ها شروع به صحبت با بچه های دیگر می کنند. حتی آن ها با دنیای اطراف خودشان را آزمایش می کنند. در حالی که والدین آن ها را راهنمایی می کنند. دوران کودکی اولیه شما معمولاً در حدود هشت سالگی به پایان می رسد.

مرحله 2: دوران کودکی میانه

دوران کودکی میانی شما از نه سالگی شروع می شود و در آغاز سال های بلوغ شما به پایان می رسد. در این مرحله، شما شروع به بلوغ می کنید. شما دوست می شوید، استعدادهای خود را کشف می کنید و حتی کارهای خاصی را به طور مستقل به عهده می گیرید. این ها همه نشانه های رشد و نمو سالم هستند و معمولاً در طول سالهای پیش از ظهور وجود دارند.

مرحله 3: نوجوانی

دوران کودکی

اگرچه این جا از نظر بیولوژیکی دوران کودکی شما به پایان می رسد. اما در جوامع امروزی بسیاری از نوجوانان کودک محسوب می شوند. اگر چه بدن آن ها هنوز در حال رشد و بلوغ است. اما معمولاً برای زندگی مستقل یا انجام برخی از وظایف بزرگسالان بسیار غیرمسئولانه تلقی می شوند. در این مرحله، شما شروع به کشف بیشتر در مورد خود می کنید تمایلات جنسی و احساسات نسبت به دیگران در حالی که استقلال شما همچنان در حال توسعه است.

دوران کودکی من چگونه شکل می گیرد؟

موقعیت های زیادی در دوران کودکی شما وجود دارد. این ها ممکن است در آن زمان بی اهمیت به نظر برسند، اما تأثیر زیادی بر شخصیت امروز شما داشته اند. به عنوان مثال، یک خانواده حامی به احتمال زیاد عملکرد تحصیلی و زندگی کودک را بهبود می بخشد. کودکی که در محیطی بی محبت با والدین غفلت بزرگ شده است ممکن است آسیب ببیند.،او ممکن است بزرگ شود که به چیزهایی مانند نمرات یا موقعیت اجتماعی اهمیت ندهد. با این وجود استثنائاتی وجود دارد.

والدین بیش از حد محافظتی و دوران کودکی

دوران کودکی

والدین بیش از حد محافظتی  همه کارهایی را که فرزندشان انجام می دهند. آن ها به  صورت کوچک مدیریت می کنند، ممکن است با رسیدن به بزرگسالی بیش از حد به دیگران وابسته شوند. به طور کلی که والدین همیشه باید از فرزندان خود محافظت کنند.  آن ها را از خطر دور نگه دارند. این کودک همچنین باید اتاق تصمیم گیری خود را داشته باشد تا بتواند حس استقلال بیشتری را به دست آورد. کودکی که طلاق والدین خود را در سنین پایین تجربه می کند، ممکن است با بزرگ شدن در روابط دچار مشکل شود.

آن ها ممکن است نسبت به خود احساس ناامنی کنند. کودکانی که مجازات های سخت و بدنی دریافت می کنند ممکن است با افزایش سن دچار مشکلات خشم شوند یا در عملکرد دچار مشکل شوند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا