جداشدگی عاطفی چیست؟

جدا شدن همیشه سخت بوده و فشارهای زیادی به افراد وارد خواهد کرد. جدایی انواع مختلفی دارد. جداشدگی عاطفی یک موضوع بسیار با اهمیت است. یکی از مواردی که جداشدگی عاطفی نمی تواند ایجاد شود عدم شناخت اولیه بین زن و شوهر است. خیلی از انسان ها ازدواج را ساده نیست گیرند. درصورتیکه که ازدواج مهم ترین اتفاق دوران زن کی ما است. چرا که ما باید شخصی مناسب برای خود پیدا کنیم. درست است که در این زمینه عشق حرف اول را می زند.

حتی ممکن است دیده باشید که بسیاری از افراد به خاطر شرایط ازدواج خود مدت ها با خانواده خود قهر بوده اند. در واقع منطق در کنار احساسات می تواند به شما در انتخاب همسر کمک کند. خیلی از افراد بوده اند که به خیال عاشق بودن تصمیماتی گرفته اند که الان پشیمان شده اند. پشیمانی از ازدواج با همان طلاق بسیار آسیب زا خواهد بود. اگر صاحب فرزند باشید طلاق به او هم می تواند آسیب های روانی برساند. در ادامه می خواهیم ببینیم که جداشدگی عاطفی چیست؟

جداشدگی عاطفی در رابطه ها چیست؟

جداشدگی عاطفی چیست؟

این طبیعی است که در هر رابطه های ناراحتی یا بحث به وجود بیاید اما افراد باید بلد باشند که این عوامل را مدیریت کنند. برای همین امر روان شناسان می گویند که افراد باید بتوانند خصوصا بعد از ازدواج قدرت کنترل خشم خود را داشته باشند. جدایی و طلاق ممکن است باعث ایجاد مشکلات روانی در هر دو فرد و اگر بچه ای وجود داشته باشد در بچه آن ها هم مشکلاتی به وجود بیاید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با جداشدگی عاطفی چیست؟ صحبت کنیم.

جداشدگی عاطفی چیست؟

انفصال عاطفی به قطع ارتباط یا جدا شدن از احساسات دیگران اشاره دارد. این می تواند شامل ناتوانی یا عدم تمایل به درگیر شدن در زندگی عاطفی افراد دیگر باشد. در حالی که این جدایی ممکن است از افراد در برابر استرس، آسیب و اضطراب محافظت کند. اما این می‌تواند در رفاه روانی، اجتماعی و عاطفی فرد نیز اختلال ایجاد کند.

زمانی که افراد با موقعیت‌های استرس‌زا یا دشوار مواجه می‌شوند، گاهی اوقات جدایی عاطفی می‌تواند به عنوان یک مکانیسم مقابله‌ای رخ دهد. در موارد دیگر، می تواند نشانه ای از یک وضعیت سلامت روان باشد.

علائم جداشدگی عاطفی چگونه است؟

تعدادی از علائم و نشانه های جدایی عاطفی وجود دارد. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دوسویی نسبت به دیگران
  • اجتناب از افراد، موقعیت ها یا فعالیت ها
  • مشکل در همدلی با دیگران
  • مشکل روابط اجتماعی با دیگران
  • احساس عدم ارتباط با افراد دیگر
  • از دست دادن علاقه به افراد و فعالیت ها
  • از دست دادن ارتباط با مردم
  • عدم توجه به افراد دیگر
  • مهارت شنیداری ضعیف
  • ترجیح دادن تنها بودن
  • مشکلات در شکل گیری و حفظ روابط
  • مشکلات در بیان احساسات
  • عدم تلاش برای ایجاد احساسات مثبت

مهم است که به یاد داشته باشید که جداشدگی عاطفی یک وضعیت سلامت روانی نیست، اما ممکن است نشانه برخی از اختلالات روانی باشد.

شناسایی جداشدگی عاطفی

اگر فکر می کنید ممکن است علائم جداشدگی عاطفی را تجربه کنید، باید با پزشک یا متخصص سلامت روان صحبت کنید. چنین علائمی می تواند پاسخی به یک موقعیت حاد اما موقت باشد یا ممکن است نشانه ای از یک وضعیت سلامت روان باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پزشک شما می تواند علائم شما را ارزیابی کند، به تاریخچه سلامتی شما نگاه کند و سلامت جسمانی شما را ارزیابی کند. این کار باعث می شود تا به رد هر گونه شرایط پزشکی که ممکن است در علائمی که تجربه می کنید کمک کند.

پزشک یا درمانگر شما سوالاتی در مورد سابقه سلامتی شما از جمله احساسات، خلق و خوی و رفتارهای شما می پرسد. آن ها از شما می پرسند که آیا تغییرات اخیر را در این زمینه ها تجربه کرده اید یا خیر. آن ها می خواهند در مورد تأثیر این علائم بر زندگی شما و مدت طولانی بودن آن ها بیشتر بدانند.

علل جداشدگی عاطفی

جدایی عاطفی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این ها می تواند شامل تجربیات گذشته و شرایط روانی باشد. اما همچنین می تواند رفتار هدفمندی باشد که می تواند به عنوان راهی برای مقابله یا تعیین حد و مرز در موقعیت های طاقت فرسا استفاده شود. برخی از علل رایج جدایی عاطفی در زیر ذکر شده است.

تجربیات

سوء استفاده، غفلت، و آسیب های گذشته می تواند به جدایی عاطفی کمک کند. کودکانی که در موقعیت های آزاردهنده بزرگ می شوند ممکن است از این جدایی به عنوان راهی برای مقابله استفاده کنند. در موارد دیگر، کودکان ممکن است در نتیجه سوء استفاده از آن ها دچار مشکلات دلبستگی شوند که به مشکلات مربوط به وابستگی عاطفی و درگیر شدن در زندگی افراد دیگر کمک می کند.

شرایط سلامت روان و جداشدگی عاطفی

جدایی عاطفی همچنین می تواند نشانه تعدادی از شرایط روانی باشد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اختلال دوقطبی
  • افسردگی
  • اختلالات شخصیت
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

داروها

جداشدگی عاطفی همچنین می تواند یک عارضه جانبی مربوط به برخی داروها از جمله داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) باشد. اگر در حین مصرف داروی ضدافسردگی خود دچار انحراف عاطفی شدید، باید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم دوز مصرفی شما داشته باشد یا شما را به داروی دیگری تغییر دهد.

جداشدگی عاطفی نیز می تواند مشکلی مرتبط با اختلال مصرف مواد باشد. اگر علائم مشکل مواد را دارید و در حال تجربه جدایی عاطفی هستید، گزینه های درمانی خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

رفتار داوطلبانه در ارتباط با جداشدگی عاطفی

در موارد دیگر، افراد به عنوان راهی برای مقابله با استرس، ایجاد مرزها و کاهش احساس اضطراب، از نظر عاطفی جدا می شوند. این گاهی اوقات می‌تواند یک مکانیسم مقابله‌ای مثبت در مواردی باشد که با یک مشکل موقتی روبرو هستید. اما اگر به یک الگوی رفتاری بیش از حد استفاده شده تبدیل شود که بر توانایی شما برای ایجاد روابط سالم با افراد دیگر تأثیر می‌گذارد، می‌تواند مشکل‌ساز شود. در برخی موارد، جداسازی عاطفی می تواند به محافظت از افراد در برابر اثرات تجارب آسیب زا کمک کند

انواع

جداشدگی عاطفی نیز ممکن است نشانه ای از اختلال دلبستگی باشد. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اختلال دلبستگی واکنشی

این وضعیت ممکن است به دلیل سوء استفاده و بی توجهی دوران کودکی ایجاد شود. در نتیجه، کودکان قادر به ایجاد پیوندهای عاطفی سالم با مراقبان خود نیستند. علائم می تواند شامل مشکلات کنترل و بیان احساسات باشد

اختلال درگیری اجتماعی مهار نشده

این وضعیت ممکن است زمانی رخ دهد که بچه ها نتوانند وابستگی معناداری با مراقبین ایجاد کنند. علائم شامل رفتار بیش از حد دوستانه و محبت آمیز با غریبه ها و نشان دادن کم یا بدون ارجحیت به مراقبان اصلی آن ها است.

درمان

رویکرد مورد استفاده برای پرداختن به جداشدگی عاطفی بستگی به این دارد که دقیقاً چه چیزی باعث آن شده است. پزشک علائم شما را ارزیابی می کند و ممکن است تشخیص دهد که می تواند به تعیین برنامه درمانی شما کمک کند.

اگر علائم شما مربوط به یک بیماری روانی مانند افسردگی، PTSD یا اختلال شخصیت باشد، پزشک احتمالاً درمان این بیماری را برای کمک به کاهش علائم شما توصیه می کند.

بهترین برنامه‌های درمانی آنلاین

جداشدگی عاطفی چیست؟

ما بررسی‌های بی‌طرفانه بهترین برنامه‌های درمانی آنلاین را امتحان کرده‌ایم، آزمایش کرده‌ایم و نوشته‌ایم.

درمان هایی که ممکن است پزشک شما توصیه کند شامل روان درمانی و دارو می باشد. رویکردهای روان درمانی که ممکن است برای درمان جداشدگی عاطفی مورد استفاده قرار گیرند. این ها عبارتند از درمان شناختی-رفتاری (CBT) و درمان پذیرش و تعهد (ACT):

  • CBT به باورهای منفی و رفتارهای ناسازگاری می پردازد که به جدایی عاطفی کمک می کند. این به افراد کمک می‌کند مکانیسم‌های مقابله‌ای جدیدی را بیاموزند. این به آن ها امکان می‌دهد مهارت‌های عاطفی قوی‌تری را بدون تکیه بر جدایی به عنوان راهی برای مقابله، توسعه دهند.
  • ACT جنبه‌هایی از ذهن‌آگاهی را در بر می‌گیرد تا به افراد کمک کند تا از احساسات خود آگاه‌تر و کنترل شوند.

مقابله

اگر در حال تجربه جداشدگی عاطفی هستید ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی و روابط شما می شود.  کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به ادغام مجدد ارتباطات عاطفی خود در زندگی خود انجام دهید. این شامل:

تمرین ذهن آگاهی

ذهن آگاهی تکنیکی است که به افراد کمک می کند تا بر لحظه حال تمرکز کنند. از جمله محیط فیزیکی و پاسخ های عاطفی. یادگیری نحوه مشارکت در ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که به احساسات خود توجه کنید و خودآگاهی ایجاد کنید.

تقویت روابط

وقتی شروع به ایجاد آگاهی بیشتر از احساسات خود می کنید، یافتن راه هایی برای ارتباط با افراد ایمن که از رشد شما حمایت می کنند بسیار مهم است. این امر به ویژه در صورتی صادق است که جدایی عاطفی شما پاسخی به روابط متخاصم در زندگی شما باشد.

یافتن راه هایی برای آسیب پذیری عاطفی

جداشدگی عاطفی چیست؟

یادگیری این که چگونه از نظر احساسی خود را بهتر کنید زمان می برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا