چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان

آموزش ذهن آگاهی به کودکان یک مسئله مهم است. در دنیایی که زندگی می کنیم ذهن آگاهی موضوع بسیار مهمی است. تمرکز باعث پیشرفت افراد می شود. در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. در مقاله های قبل در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت کردیم. ذهن آگاهی می تواند موفقیت را در افراد ایجاد کند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. این تلاش و کوشش باید همراه با برنامه ریزی باید. ما در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت های بسیاری کرده ایم و گفتیم که افراد با داشتن ذهن آگاهی چه پیشرفتی خواهند کرد.

اما این بار می خواهیم چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان را بدانیم. آیا افراد با داشتن ویژگی ذهن آگاهی مناسب می توانند ازدواج بهتری داشته باشند یا خیر. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان چگونه است؟ ما در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است.

این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان صحبت کنیم.

تمرکز حواس و ذهن آگاهی در کودکان

چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان

اگر چه تمرکز حواس چیز جدیدی نیست اما ریشه در سنت بودایی دارد. فقط در چند دهه گذشته در غرب محبوبیت پیدا کرد. اخیراً، محققان فواید آموزش ذهن آگاهی در کودکان را کشف کرده اند. ذهن آگاهی یعنی آگاهی کامل از آنچه در لحظه حال اتفاق می افتد. و در دنیای پرشتاب امروزی، به راحتی می توان آنچه را که در اطراف شما می گذرد از دست داد.

بسیاری از افراد بدون آگاهی کامل از آن چه در اطرافشان اتفاق می افتد، کارهای روزمره خود را انجام می دهند. چه آن ها حواسشان به چیزی که دیروز اتفاق افتاده پرت شده باشد، چه نگران اتفاقی باشد که ممکن است فردا اتفاق بیفتد. آن ها آن چه را که در حال حاضر اتفاق می‌افتد از دست می‌دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درست مانند بزرگسالان، بچه ها به راحتی حواسشان پرت می شود و اغلب از شرایط خود بی اطلاع هستند. این واقعیت می تواند منجر به چالش هایی مانند مشکلات در مدیریت احساسات یا مشکل در کنترل رفتار آن ها شود. تحقیقات نشان می دهد که مهارت های تمرکز حواس به مغز بچه ها کمک می کند و رفتار آن ها را بهبود می بخشد. دامنه توجه آن ها بهبود می یابد. کودکان همچنین از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند و در برابر استرس انعطاف پذیرتر می شوند.

راه‌های زیادی وجود دارد که به کودکان یاد می‌دهیم تا هوشیارتر شوند

به همین دلیل است که برخی از مدارس برنامه های ذهن آگاهی در کودکان را اتخاذ می کنند. مدارسی که مهارت‌های تمرکز حواس را آموزش می‌دهند، مشکلات انضباطی کمتر و مشارکت بهتر دانش‌آموزان را گزارش می‌کنند

راه‌های زیادی وجود دارد که به کودکان یاد می‌دهیم تا هوشیارتر شوند. شما می توانید این تمرینات را با نیازهای کودکان پیش دبستانی و نوجوانان تطبیق دهید. در این جا چند روش ساده اما موثر برای آموزش مهارت های ذهن آگاهی در کودکان آورده شده است:

به کودک خود بیاموزید که از بدن و حرکات خود بیشتر آگاه شود

شما باید به کودک خود بیاموزید که از بدن و حرکات خود بیشتر آگاه شود. به آن ها بگویید وانمود کنند که روی یخ نازک راه می روند و باید به آرامی و با احتیاط حرکت کنند.

شما می توانید با تظاهر به این که یک مراقب خوب هستید، آگاهی بیشتری نسبت به حرکات آن ها ایجاد کنید. جملاتی از این قبیل بگویید: ” باید پای راست خود را به آرامی بالا بیاورید و با احتیاط آن را پایین بگذارید.” بازی های زیادی وجود دارد که می توانید برای تشویق فرزندتان به حرکت آهسته و با دقت اختراع کنید. به عنوان مثال، یک بادکنک را در هوا پرتاب کنید و به آن ها بگویید که این یک بالون با تخم مرغ است. آن ها باید با احتیاط آن را بدون شکستن در هوا نگه دارند.

نوشتن فعالیت های خاص در طول روز برای ذهن آگاهی در کودکان

چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان

از فرزندتان بخواهید در مورد فعالیت های روزانه خود بنویسد.  یا از او دعوت کنید تا در مورد فعالیت های خودشان به شما بگوید تا بتوانید آن را یادداشت کنید. بخش خاصی از روز را انتخاب کنید، مانند برنامه صبحگاهی یا بعد از ظهر آن ها در مدرسه و از آن ها بخواهید کارهایی را که انجام داده اند به خاطر بیاورند.

چند بار اولی که این تمرین را انجام می‌دهند، ممکن است مبهم باشد. مانند: “من استراحت داشتم و بعد کلاس ریاضی داشتیم.” آن ها را اصلاح نکنید یا برای جزئیات بیشتر جستجو نکنید. در عوض، به آن ها یادآوری کنید که فردا دوباره این کار را انجام خواهید داد.

تمرین برای کسب ذهن آگاهی در کودکان

با تمرین، شانس خوبی وجود دارد که آن ها روز خود را با جزئیات بیشتر شروع کنند. آن ها ممکن است شروع به گفتن جملاتی از این قبیل کنند: «وقتی در زمین بازی می دویدم واقعاً احساس گرما می کردم. بنابراین برای یک دقیقه روی نیمکت نشستم تا نفسی تازه کنم.» این تمرین به بچه‌ها کمک می‌کند تا توجه بیشتری به زمان حال داشته باشند. در واقع مانع از آن می‌شود که در طول روز فقط نیمی از آن چه انجام می‌دهند آگاه باشند.

استشمام رایحه های خوب

چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان

استشمام رایحه راه بسیار خوبی برای کمک به ذهن آگاهی در کودکان است. یک راه آسان برای درگیر کردن حس بویایی آن ها این است که به آن ها چیزی معطر بدهید، مانند یک گل یا پوست پرتقال. از آن ها دعوت کنید چشمان خود را ببندند و روی چیزی که بو می کنند تمرکز کنند. چند دقیقه را صرف توجه به این تمرین کنید. سپس چند سوال ساده از آن ها بپرسید: “نظر شما در مورد آن بو چیست؟”

کمک به کودکان برای آگاهی بیشتر از حس بویایی خود می تواند به آن ها یادآوری کند که به معنای واقعی کلمه تمرکز چیست

شمارش تنفس برای ذهن آگاهی در کودکان

یک راه ساده برای آرام کردن ذهن فرزندتان این است که به او بیاموزید که به تنفس خود توجه کند. آن ها را تشویق کنید که چشمان خود را ببندند و نفس های خود را بشمارند. به آن ها بگویید هنگام دم به “یک” و هنگام بازدم “دو” فکر کنند. به آن ها بیاموزید که وقتی ذهنشان سرگردان است به شمارش برگردند. ورزش نباید تنفس آن ها را تغییر دهد. درعوض، باید به آن ها کمک کنیم تا از نفس‌هایشان و احساس بدن و ریه‌هایشان در هنگام هوشیاری بیشتر آگاه شوند.

تمرینات تنفسی انجام دهید

یکی دیگر راه های ذهن آگاهی در کودکان تمرینات تنفسی است که به کودک شما کمک می کند تا بیشتر از احساسات بدن خود آگاه شود. به فرزندتان بگویید که از بینی نفس بکشد، انگار که یک تکه پیتزا را استشمام می کند. سپس، به آن‌ها بگویید که از دهانشان تنفس را خارج کنند. مثل این که دارند تکه پیتزا داغ را خنک می‌کنند.

تست چشایی با چشم بسته انجام دهید

روسری کردن غذا بدون توجه به طعم آن آسان است. با انجام تست چشایی چشم بسته، فرزندتان را به هماهنگی بیشتر با جوانه های چشایی خود تشویق کنید. چشمان فرزندتان را ببندید و یک لقمه کوچک از یک غذای خاص مانند موز یا توت فرنگی به او بدهید. به آن ها بگویید غذا را برای یک دقیقه در دهان خود بچرخانند و مزه إذا را حس و بیان کنند.

برای ذهن آگاهی در کودکان طعم غذاها را به درستی را بچشید

چند روش برای آموزش ذهن آگاهی در کودکان

راه دیگر برای درگیر کردن حس چشایی فرزندتان این است که آن ها را تشویق کنید تا طعم آن را بچشند. یک تکه غذای خاص مانند یک تکه آب نبات یا یک کشمش به آن ها بدهید.

کودکان را تشویق کنید تا حدود یک دقیقه به تکه غذا نگاه کنند. سپس از آن ها بخواهید آن را در دهان خود بگذارند اما به آن ها بگویید که فوراً آن را نجوند. در عوض، به کودکان خود دستور دهید که به مزه و احساس آن در دهان خود توجه کنند. آن ها ممکن است بافت ها یا طعم هایی را تجربه کنند که قبلاً هرگز متوجه آن ها نشده بودند.

یک وسیله عادی برای تمرین تمرکز به کودک خود بدهید

یک شی معمولی مانند برگ یا سنگ به فرزندتان بدهید. آن ها را تشویق کنید که آن را در دستان خود بگیرند و مدتی را صرف تماشای آن کنند. حتی اگر آن ها احتمالاً همیشه اشیاء مشابه را می بینند، نگاه دقیق تر به آن می تواند دیدگاه جدیدی به آن ها بدهد. سپس، به کودکان بگویید که برای تمرین فرآیند ذهن آگاهی در کودکان شی را توصیف کند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا