امواج مغزی آلفا و تاثیر آن برای کاهش افسردگی

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات در دنیای امروزی است. امواج مغزی آلفا یکی از مواردی است که می تواند افسردگی را کاهش دهد. در مقاله های قبل گفتیم که این امواج می تواند افسردگی را کاهش دهد. اختلالات روانی همیشه در دنیا قابل بحث بوده اند. در روان شناسی افراد نظرات مختلفی درباره اختلالات روانی گفته اند. متاسفانه به دلیل حضور بیماری کرونا در این دو سال اخیر اختلالات روانی در بین مردم بیشتر شده است.

یکی از این اختلالات روانی شایع افسردگی است. افسردگی بسیار خطرناک است. حتی در برخی موارد گفته شده که افسردگی باعث خودکشی برخی افراد هم شده است. پزشکان و روان شناسان هر ساله سعی دارند تا از طریق راه های مختلف افسردگی را در افراد کاهش دهند. اگر به یاد بیاورید در مقاله های قبل در ارتباط با انواع افسردگی ها صحبت کردیم.

کاهش آسیب به بدن با امواج مغزی آلفا

امواج مغزی آلفا و تاثیر آن برای کاهش افسردگی

هر کدام از این ها به دلایل خاصی ایجاد شده بودند و به بخش های مختلف بدن آسیب می زدند. افسردگی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. پس نمی توانیم بگوییم که کودکان یا بزرگسالان در سن های مختلف اصلا احتمال این که افسردگی بگیرند را ندارند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی تلفنی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با امواج مغزی آلفا و تاثیر آن برای کاهش افسردگی صحبت کنیم.

کنار آمدن افراد با افسردگی توسط امواج مغزی آلفا

کنار آمدن با افسردگی خنده آور نیست. اگر احساس بیهودگی، خستگی، غم، کمبود انرژی یا خالی بودن می کنید، ممکن است با افسردگی زندگی کنید. اگر با افسردگی دست و پنجه نرم کنید، تنها نیستید. افسردگی تقریباً 17.3 میلیون بزرگسال در کشور های اروپایی را آزار می دهد (حدود 7.1 درصد از افراد بالای 18 سال) که حداقل یک دوره مهم افسردگی در هر سال دارند. انواع افسردگی شامل افسردگی بالینی، اختلال افسردگی اساسی و اختلال عاطفی فصلی (SAD) است.

امواج مغزی آلفا نشان دهنده یک الگوی فعالیت الکتریکی تولید شده توسط مغز است.

امواج مغزی آلفا نشان دهنده یک الگوی فعالیت الکتریکی تولید شده توسط مغز است. مغز از میلیون ها نورون تشکیل شده است که از سیگنال های الکتریکی برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. هنگامی که گروه‌هایی از نورون‌ها با هم به روش خاصی شلیک می‌کنند تا سیگنال‌هایی را به گروه‌های دیگر نورون ارسال کنند، الگوهای حاصل به عنوان امواج مغزی شناخته می‌شوند. این الگوهای الکتریکی با انواع مختلف فعالیت در مغز و همچنین حالت‌های مختلف هوشیاری مرتبط هستند.

امواج آلفا معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که شما درگیر فعالیت‌هایی مانند رویاپردازی، مراقبه یا تمرین ذهن آگاهی هستید. تحقیقات نشان می دهد که این نوع امواج مغزی ممکن است در کاهش علائم افسردگی و بهبود خلاقیت نقش داشته باشد.

شناسایی امواج مغزی آلفا

پنج نوع مختلف امواج مغزی وجود دارد. امواج مغزی توسط ابزاری به نام الکتروانسفالوگرام (EEG) اندازه گیری می شود. تصویری که این ابزار ایجاد می کند، این فعالیت الکتریکی را به گونه ای به تصویر می کشد که شبیه امواج است.

EEG به فرکانس این امواج یا چرخه های فعالیت در ثانیه نگاه می کند. برخی از این امواج سریعتر و برخی دیگر کندتر هستند—امواج آلفا جایی در وسط هستند.

انواع امواج مغزی

امواج مغزی آلفا و تاثیر آن برای کاهش افسردگی

پنج نوع امواج مغزی و فرکانس های مرتبط با آن ها عبارتند از:

  • برخی امواج دلتا، که بین5 تا 4 هرتز (هرتز) هستند، در حالت های عمیق خواب بدون رویا رخ می دهند.
  • امواج تتا که بین 4 تا 8 هرتز هستند در هنگام خواب سبک یا آرامش عمیق رخ می دهند.
  • امواج آلفا که بین 8 تا 12 هرتز اندازه‌گیری می‌کنند. این ها زمانی اتفاق می‌افتند که افراد احساس آرامش می‌کنند و زمانی که مغز بدون تمرکز روی چیزی در حالت بیکار است.
  • امواج بتا، که بین 12 تا 30 هرتز اندازه گیری می کنند. امواجی هستند که در بیشتر حالت های هوشیار و بیداری رخ می دهند. این یک فعالیت سریع است که نشان دهنده توجه و هوشیاری است.
  • امواج گاما، که بین 25 تا 100 هرتز اندازه گیری می کنند. سریع ترین امواج مغزی با طول موج هستند که با فعالیت هایی مانند یادگیری، حل مسئله و پردازش اطلاعات مرتبط هستند.

کاری که امواج مغزی آلفا انجام می دهند

وقتی مغز امواج آلفا تولید می کند به این دلیل است که در حالتی آرام است. به همین دلیل است که افراد هنگام انجام فعالیت های کاهش استرس مانند مدیتیشن، این امواج را تجربه می کنند. وقتی فعالیت امواج آلفا برجسته است، فعالیت مغز در EEG چگونه به نظر می رسد؟ هنگامی که مغز این نوع امواج EEG را نشان می دهد، اغلب به این معنی است که فرد بر روی یک فکر خاص متمرکز است و به حواس پرتی های ناخواسته توجه نمی کند. آن ها تمایل دارند فعالیت های حسی را نادیده بگیرند و در حالت آرام هستند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد یافتن راه هایی برای تقویت این امواج آلفا ممکن است مزایای زیادی داشته باشد. برخی از اثرات مثبت تقویت امواج آلفا شامل کاهش استرس، کاهش اضطراب، کاهش افسردگی و بهبود تفکر خلاق است.

تاثیر امواج مغزی آلفا بر افسردگی

علاقه به استفاده از امواج آلفا پس از توسعه بیوفیدبک افزایش یافت. تکنیکی که شامل استفاده از بازخورد از ابزاری است که فعالیت مغز را اندازه گیری می کند تا یاد بگیرد چگونه آگاهانه امواج آلفا ایجاد کند. تحقیقات نشان داده است که امواج آلفا ممکن است مزایای مثبتی داشته باشند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کاهش افسردگی

همه ما می دانیم که در زندگی مشکلات زیادی وجود دارد که می تواند به ما آسیب بزند. استفاده از تکنیکی به نام تحریک جریان متناوب ترانس کرانیال (tACS) برای القای فعالیت موج آلفا باعث کاهش علائم افسردگی در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی شد. در حالی که حجم نمونه مطالعه کوچک بود، نتایج پتانسیل درمانی افزایش امواج آلفا را برای مبارزه با افسردگی نشان می‌دهد.

خلاقیت بیشتر با امواج مغزی آلفا

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که فعالیت امواج آلفا با خلاقیت مرتبط است. آن ها دریافتند که این اثر می تواند با استفاده از تحریک غیرتهاجمی مغز ایجاد شود. در حالی که چنین اثراتی ممکن است برای تقویت تفکر خلاق مفید باشد، همچنین نویدبخش کمک به کاهش افسردگی است.  افراد مبتلا به علائم افسردگی اغلب در الگوهای تفکر تکراری گیر می کنند. برخی راه ها می تواند به افراد در کاهش اختلالات روانی و اضطراب های مختلف کمک کند.

کاهش اضطراب

امواج مغزی آلفا و تاثیر آن برای کاهش افسردگی

امواج آلفا با حالت‌های ذهنی آرام‌تر و آرام‌تر مرتبط هستند. به همین دلیل است که محققان معتقدند ممکن است برای کاهش اضطراب و استرس مفید باشند. یک مطالعه نشان داد که آموزش نوروفیدبک امواج مغزی آلفا به شرکت کنندگان کمک کرد تا سطح اضطراب خود را کاهش دهند.

مطالعه دیگری نشان داد که افزایش فعالیت آلفا و تتا در لوب های اکسیپیتال مغز به کاهش اضطراب و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر کمک می کند.

نکاتی برای افزایش امواج آلفا

آموزش بیوفیدبک یکی از راه های یادگیری چگونگی القای آگاهانه امواج آلفا است. محققان به بررسی این موضوع به عنوان یک درمان درمانی برای افسردگی و اضطراب ادامه می دهند.  ثافزایش امواج آلفا ممکن است افسردگی را کاهش دهد.

نکاتی که می توانید برای کمک به بهبود توانایی خود در تجربه این نوع امواج مغزی انجام دهید. افزایش فعالیت موج آلفا با:

مدیتیشن

مدیتیشن مزایای سلامتی زیادی دارد و با افزایش امواج آلفا مرتبط است.

تنفس عمیق

تنفس عمیق می تواند راهی موثر برای مبارزه با احساس اضطراب باشد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که ممکن است به تقویت فعالیت آلفا در مناطق کلیدی مغز کمک کند

تمرین ذهن آگاهی

امواج مغزی آلفا و تاثیر آن برای کاهش افسردگی

مطالعات نشان داده اند که آموزش ذهن آگاهی می تواند منجر به افزایش فعالیت امواج آلفا شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که این تمرین ممکن است به افرادی که درد مزمن، اضطراب یا افسردگی را تجربه می کنند کمک کند.

یوگا

حالت آرام مرتبط با امواج مغزی آلفا ممکن است هنگام انجام یوگا افزایش یابد و برخی تحقیقات نشان داده اند که تمرین منظم یوگا ممکن است فعالیت آلفا را در مغز افزایش دهد.

ایروبیک

برخی از محققان پیشنهاد می کنند که ورزش هوازی می تواند فعالیت امواج مغزی آلف را نیز افزایش دهد. در حالی که امواج آلفا نویدبخش کاهش علائم اضطراب و افسردگی هستند. اما اگر زمانی که قرار نیست اتفاق بیفتند نیز می توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند. برای مثال، در حالی که امواج آلفا اغلب درست قبل از به خواب رفتن وجود دارند، نباید در هنگام خواب رخ دهند. هنگامی که امواج آلفا در طول خواب رخ می دهند، می توانند به اختلالات خواب کمک کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مغز معمولاً در طول خواب عمیق امواج دلتا تولید می کند. اگر امواج آلفا به جای آن رخ دهد، خواب را مختل می کند و باعث می شود افراد در روز بعد احساس خستگی کنند.

سخن آخر

امواج مغزی آلفا نقش مهمی در فعالیت مغز دارند و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است برای کاهش علائم اضطراب و افسردگی مفید باشند. نوروفیدبک روشی است که می تواند به شما امکان القای این امواج مغزی را تا حد معینی بدهد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا