استراتژی های ساده برای مقابله با افراد غیرمنطقی

برخی از افرادی که به نظر می رسد “غیر معقول” هستند ممکن است اختلال شخصیت داشته باشند. افراد «غیر معقول» شامل کسانی هستند که در ظاهر به عنوان «شوخی» اظهارنظر های تحقیرآمیز می کنند یا دیگران را دستکاری می کنند. هنگامی که با یک فرد غیرمنطقی سر و کار دارید، مهم است که این امید را از دست بدهید که او تبدیل به فردی می شود که آرزو می کند. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی استراتژی های ساده برای مقابله با افراد غیرمنطقی پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران محسوب می شود. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و در کنار آن مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.‌

آیا افرادی در زندگی شما وجود دارند که خیلی سعی می کنید با آنها کنار بیایید. اما همیشه به نوعی با احساس ناامیدی، غمگینی، عصبانیت یا تحقیر تعامل را ترک می کنید؟ آیا افرادی هستند که می ترسید با آنها برخورد کنید یا با آنها وقت بگذرانید زیرا فقط چیزی در آنها وجود دارد که قدرت شما را از بین می برد یا شما را به سمت “دیوانه” رفتار کردن تحریک می کند. آن هم زمانی که معمولاً فردی عاقل و خوش برخورد هستید. یا به نوعی همیشه موفق می شود شما را مجبور کند از چیزی که برای رفاه شما مهم است دست بکشید؟

استراتژی های ساده برای مقابله با افراد غیرمنطقی

در ابتدای این مسیر ما به بررسی دیدگاه متخصصان روان شناسی می پردازیم. یکی از آن ها تجربیات خود را این گونه بیان می کند. یکی از مشتریان کوچینگ من تجربه شخصی که به او نزدیک است را با من در میان گذاشت. او با وجود اینکه ادعا می‌کند دوستی حامی و دوست‌داشتنی است، در طول مکالمه مدام حفاری‌های کوچکی انجام می‌دهد. هر زمان که او یک ملاقات را ترک می کند، مشتری من یک درد توخالی از “غم و ناامیدی” را احساس می کند که تا روز بعد ادامه می یابد. پس از گذراندن وقت با این شخص، او اغلب در راه خانه در ماشین از عصبانیت منفجر می شود و همسرش به او مانند دیوانه نگاه می کند. او اینطور نیست. اما ماهیت ناسالم گفتگو که توسط “دوست” او مسموم شده است اینطور است.

هنر درک و برخورد با افراد غیرمنطقی احتمالاً بزرگترین درسی است که در چند سال اخیر آموخته‌ام، ناشی از برخی بحران‌های بین فردی و حرفه‌ای که تجربه کردم و در ابتدا فکر می‌کردم تقصیر من بوده است. من بسیار خوش شانس بودم که یک مربی روابط شگفت انگیز را پیدا کردم که سابقه روانشناسی و تخصص منحصر به فرد در اختلالات شخصیت دارد. او به من کمک کرد تا ببینم که معمولاً با افراد بی نظم سر و کار دارم و در تلاش برای کارآمد کردن روابط، اشتباهات کلاسیکی مرتکب می شوم.

ویژگی های افراد مبتلا به شرایط روانی مرزی

متخصصان روان شناسی در زمینه استراتژی های ساده برای مقابله با افراد غیرمنطقی ایده های بسیاری را ارائه می دهند. با این حال درک اینکه با افراد مبتلا به اختلال شخصیت واقعی سروکار دارند لحظه ای بزرگ است. مسئله این است که ممکن است فهرست واضحی از ویژگی‌هایی وجود داشته باشد که فرد مبتلا به PD مرزی، ضد اجتماعی یا خودشیفته را در DSM (راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی) توصیف می‌کند. اما وقتی با یکی از این افراد سر و کار دارید، اغلب تا زمانی که زمان زیادی را با آنها سپری نکنید، (به طور قابل تشخیص) آشکار نمی شود. و حتی در آن صورت، اگر واقعاً از نظر عاطفی گرفتار شده اید، ممکن است نتوانید به تنهایی آن را تشخیص دهید.

تعامل با آنها ممکن است باعث شود که شما نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید، یا ممکن است چیزهایی را بگویند و انجام دهند که برای شما مناسب نیست. اغلب، آن‌ها چنان شیوه جذاب دیگری در مورد خود دارند که راهی پیدا می‌کنند تا بعد از آن شما را بخندانند، یا کاری خوب انجام دهند که شما را در مورد اینکه «کدام یک» شخص واقعی است، گیج می‌کند. اکثر مردم ترجیح می‌دهند روی چیزهای خوب تمرکز کنند و موارد آسیب‌شناختی را کم اهمیت جلوه دهند، که اغلب در معرض خطر است.

اختلال شخصیت کامل

استراتژی های ساده برای مقابله با افراد غیرمنطقی

یک فرد دشوار در زندگی شما ممکن است اختلال شخصیت کامل نداشته باشد. آنها ممکن است فقط ویژگی های مرتبطی داشته باشند که هر از گاهی خود را نشان می دهند. هنوز هم بودن در کنار آنها بر عزت نفس و رفاه شما تأثیر می گذارد.برای اهداف این مقاله در ارتباط با استراتژی های ساده برای مقابله با افراد غیرمنطقی، در ادامه این بخش لیست کوتاهی از انواع افرادی وجود دارد که می توان آن ها را غیر معقول دانست:

  • کسانی که نمی توانید با آنها گفتگوی منطقی داشته باشید. آنها به نوعی کلمات شما را پیچ و تاب می دهند یا کاملاً شما را گیج می کنند و سپس به شما می گویند که شما هستید که نمی دانید چگونه ارتباط برقرار کنید.
  • افرادی که کامنت‌های تحقیرآمیز یا آشکاراً به شما می‌گویند و به عنوان یک «شوخی» به شما می‌گویند.
  • افرادی که حاضر نیستند دیدگاه شما را در نظر بگیرند یا به جنبه‌های شما گوش دهند (یا فقط بی‌پرده به شما خیره می‌شوند، یا می‌خندند، یا منفجر می‌شوند، وقتی می‌خواهید “احساس خود را” توضیح دهید)
  • افراد با خصوصیات قلدری
  • سوء استفاده کنندگان کلامی یا احساسی (اینها همچنین می توانند از ظریف تا آشکار متغیر باشند)
  • دستکاری کننده ها
  • دروغگوها
  • افرادی که شما را در گودال احساس بد، غمگین بودن یا احساس بیماری دفن می کنند.
  • افرادی که شما را تحریک می کنند تا دیوانه وار یا نامتعادل رفتار کنید (و دوست دارند احساس کنید که مشکلی در شما وجود دارد). آن هم وقتی رفتار شما در بقیه عمرتان دلیلی بر این است که شما اینطور نیستید.
  • افراد بسیار جذابی که برای واقعی بودن بیش از حد خوب هستند و انگیزه پنهانی دارند.

مدیریت استراتژی های ساده برای مقابله با افراد غیرمنطقی

اما در این میان موارد بسیار زیادی وجود دارد که در ارتباط با نحوه مدیریت و به حداقل رساندن آسیب به روز ها، سلامت عقل و زندگی می توانید یاد بگیرید. این موارد عبارتند از:

زمان را با آن ها به حداقل برسانید

در کوتاه ترین زمان ممکن به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آسیب شناسی راه طولانی و پیچیده ای دارد. از این رو سعی کنید زمان خود را برای در معرض این مشکل بودن کم کنید.

شرایط را منطقی نگه دارید

من فردی بسیار کلامی و متمرکز بر قلب هستم، بنابراین همیشه سعی می کنم با این افراد (و تقریباً هر کس دیگری) از منظر احساسی یا همدلانه ارتباط برقرار کنم و با آنها استدلال کنم. افراد غیرمنطقی معمولاً اهمیتی نمی‌دهند، و پاسخ آنها (یا فقدان آن) اغلب شما را بیشتر ناراحت می‌کند. ارتباطات را مبتنی بر واقعیت، با استفاده از حداقل جزئیات حفظ کنید. توجه کنید که این نوع ارتباط قلب محور فقط با افراد معقولی که به آنها اهمیت می دهند کار می کند.

در گفتگو روی آنها تمرکز کنید

استراتژی های ساده برای مقابله با افراد غیرمنطقی

راهی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نظرات تحقیرآمیز، دستکاری یا تحریف کلمات این است که تا حد امکان کمتر صحبت کنید. حداقل اطلاعات را داوطلبانه ارائه دهید و آنها را وادار کنید که در مورد خودشان صحبت کنند (اگر مجبورید در اطراف آنها باشید یا با آنها صحبت کنید) – آنها موضوع گفتگوی بسیار امن تری نسبت به شما هستند. این گزینه در زمینه مدیریت استراتژی های ساده برای مقابله با افراد غیرمنطقی به شما کمک زیادی می کند.

این رویا را رها کنید که روزی همان کسی می شوند که آرزو می کنید

من همیشه این را در مربیگری مشتریان و همچنین در خودم می بینم. افرادی در زندگی ما هستند که لحظاتی دارند که به نظر می رسد والدین / شریک زندگی / همسر / دوست هستند (هر چیزی که مناسب است را وارد کنید) که همیشه احساس می کردید می توانند باشند، اما در نهایت همیشه به طور قابل توجهی ما را آزار می دهند یا ناامید می کنند. به طرز شگفت انگیزی، ما به آن دچار می شویم و دفعه بعد که با ما خوب رفتار کردند یا به نظر می رسید که برگ جدیدی برگردانده اند، دوباره امیدمان را تقویت می کنیم. از دست دادن امید و پذیرفتن کامل این شخص همانگونه که واقعاً هستند، می تواند تسکین باورنکردنی بعد از آرزوهایی باشد که گاهی یک عمر آرزو می کند.

از موضوعاتی که شما را به دردسر می اندازد دوری کنید

قبل از وارد شدن به تعامل با یک فرد دشوار، موضوعاتی را که باعث حمله می شود را در ذهن خود مرور کنید. در مورد اجتناب از آنها فعال باشید. به عنوان مثال، اگر همسرتان همیشه در مورد انتخاب شغل شما کنکاش می‌کند، بی‌طرفانه پاسخ دهید. اگر از شما پرسیدند که کار چطور پیش می‌رود، بلافاصله موضوع را تغییر دهید.

سعی نکنید آنها را وادار کنید که دیدگاه شما را ببینند

سعی نکنید خودتان را توضیح دهید یا سعی نکنید آنها را وادار کنید که شما را درک کنند و با دیدگاه شما همدردی کنند. آنها این کار را نخواهند کرد و شما فقط با تلاش کردن احساس بدتری خواهید داشت.

ایجاد حواس پرتی یکی از روش های مدیریت استراتژی های ساده برای مقابله با افراد غیرمنطقی

اگر مجبورید با کسی وقت بگذرانید که معمولاً شما را ناراحت می کند، سعی کنید در شرایطی که باعث حواس پرتی می شود در کنار او باشید. تعامل بر اساس نوعی فعالیت تفریحی یا سرگرمی باشد. یا به شما کمک کنید تا شما را از حلقه اصلی کولیزئوم خارج کند. (مثلاً پیشنهاد خرد کردن سبزیجات در آشپزخانه قبل از یک شام خانوادگی). اگر بتوانید آنها را وادار به انجام کاری کنید که توجه آنها را جلب کند (آن را از شما دور کند)، حتی بهتر است.

 

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا