تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی

وقتی سبک دلبستگی ناسالمی دارید، ممکن است خود را کنار بکشید یا محکم بگیرید. دوران کودکی اهمیت زیادی در زندگی افراد دارد. این دوران می تواند منجر به بهبود شرایط افراد در بزرگسالی شود. این در حالی است که می تواند منجر به موارد منفی مانند افسردگی یا اضطراب و غیره نیز بگردد. از این رو در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی

ممکن است قبلاً با برخی از راه‌هایی که آسیب‌های عاطفی دوران کودکی می‌تواند بر ما به عنوان بزرگسالان تأثیر بگذارد آشنا باشید. حتی اگر نتوانید عواقب بعدی را نام ببرید، آنها را احساس می کنید. چه احساس قربانی دائمی داشته باشید، حتی زمانی که سال‌ها از چیزی که به شما آسیب وارد کرده دور شده‌اید، رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه در هنگام ناراحتی، عقب‌نشینی در حالت انفعال، یا ایجاد یک نسخه کاذب و همیشه شاد از خودتان، راه‌های زیادی وجود دارد که آسیب‌های عاطفی دوران کودکی ادامه پیدا کند. حتی بعد از بزرگ شدن هم روی شما تاثیر می گذارد. اما ممکن است کمتر با روش‌هایی که آسیب‌های عاطفی دوران کودکی بر روابط بزرگسالان ما تأثیر می‌گذارد آشنا باشید.

آنچه در کودکی برای ما اتفاق می افتد می تواند بر سبک دلبستگی ما در روابط بزرگسالی ما تأثیر بگذارد. تروما به شدت بر دلبستگی تأثیر می گذارد. اغلب افرادی که در خانه‌های شاد، سالم و باثباتی بزرگ شده‌اند که مراقبان از نظر عاطفی در دسترس بوده و به نیازهای آنها پاسخ می‌دهند، سبک دلبستگی ایمن دارند. این افراد شرکای خود را از خود دور نمی کنند یا خیلی محکم نمی چسبند. در حالی که ممکن است در روابط خود مشکلاتی داشته باشند، سبک دلبستگی ناسالم دلیل آن نیست.

خیلی از ما اینقدر خوش شانس نیستیم

تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی

تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی می تواند به راحتی روابط ما را به چالش بکشد. هنگامی که مراقبان ما ما را طرد می کنند یا به نیازهای ما پاسخ نمی دهند، ممکن است سبک دلبستگی ناایمن-اجتنابی یا طرد کننده-اجتنابی ایجاد کنیم. اگر این سبک دلبستگی را دارید، احتمالاً از روابط نزدیک اجتناب می کنید یا شرکای خود را در فاصله عاطفی نگه می دارید. ممکن است احساسات خود را پنهان کنید. مردم را از خود دور کنید. اسرار خود را حفظ کنید و زمانی که دیگران احساسات خود را نشان می دهند خاموش شوید. با وجود این رفتارها و ظاهراً بی علاقگی به صمیمیت، افراد ناامن-اجتنابی اغلب به شدت تمایل به روابط دارند و احساس تنهایی می کنند.

کودکانی که بی‌توجهی یا بدرفتاری مداوم را تجربه می‌کنند، ممکن است سبک دلبستگی ترسناک-اجتنابی یا آشفته- بی‌طرفانه ایجاد کنند. وقتی فردی که قرار است شما را دوست داشته باشد و از او مراقبت کند، فردی است که شما را آزار می دهد، منطقی است که شما بزرگ شوید و از صمیمیت و تنهایی بترسید. افراد دارای سبک دلبستگی برای اعتماد به افراد مشکل دارند. از نظر عاطفی خود را از همه چیز دور می کنند. از طرد شدن می ترسند و ممکن است از ابراز محبت ناراحت باشند. اگر مراقبان ما بین پاسخگو بودن به نیازهای ما و نادیده گرفتن آنها در نوسان باشند، ممکن است سبک دلبستگی ناایمن-دوسوگرا یا مضطرب-مشغول ایجاد کنیم.

بزرگسالانی که این سبک دلبستگی را دارند اغلب “چسبنده” نامیده می شوند. اگر این سبک دلبستگی شماست، احتمالاً میل به صمیمیت زیاد دارید. همیشه مراقب تغییرات در رابطه خود هستید. گاهی اوقات تا حد پارانویا. ممکن است احساس کنید که بیشتر از شریک زندگی خود به شریک زندگی خود وفادار هستید. عزت نفس پایینی دارید. سطح بالایی از اختلالات عاطفی (نوسانات خلقی) را نشان می دهید.

تروما در روابط ما

تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی

تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی را می توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد. یکی از آنها تروما است. تروما نه تنها در روابط بزرگسالان ما را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه بر شرکای ما نیز تأثیر می گذارد. درمانگران ازدواج و خانواده درمرکز مشاوره همکده، تأثیر یک سبک دلبستگی ناسالم را همیشه بر افراد مهم می دانند. وقتی سبک دلبستگی ناسالمی دارید، ممکن است در تشخیص احساسات شریک زندگی خود یا پاسخ مناسب به احساسات او مشکل داشته باشید. ممکن است وقتی شریک زندگیتان عصبانی یا غمگین است احساس ناراحتی کنید و ندانید که چگونه واکنش نشان دهید. و ممکن است خود را کنار بکشید، یا خیلی محکم بچسبید. در نتیجه هم به رابطه خود و هم به شخصی که دوست دارید آسیب بزنید.

برای بهبود شرایط خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی

فقط دانستن سبک های دلبستگی می تواند کمک کننده باشد. این امر می تواند تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی را کاهش دهد. از این رو اگر می‌ دانید که فردی مضطرب هستید و متوجه تغییرات کوچکی در رفتار همسرتان می‌شوید، می‌دانید که سبک دلبستگی ناسالم شما احساسات شما را مختل می‌ کند. تصور کنید شریک زندگی شما با روحیه بد به خانه می آید. شما به این نتیجه می رسید که کار اشتباهی انجام داده اید، یا فکر می کنید به این معنی است که او دیگر شما را دوست ندارد. اما اگر می‌دانید سبک دلبستگی شما واکنش شما را هدایت می‌کند و نه واقعیت‌های موقعیت، می‌توانید کمی به مغز خود فرصت تنفس بدهید و پاسخ مناسب‌ تری را انتخاب کنید. صحبت کردن با شرکای ما در مورد سبک های دلبستگی نیز می تواند کمک کننده باشد.

داشتن شریکی متناسب در زندگی

وقتی شریک زندگی شما از مشکلات دلبستگی شما آگاه باشد، می تواند به شما کمک کند تا بر آنها غلبه کنید. اگر تمایل دارید دیگران را دور کنید و شریک زندگی تان احساس می کند که شما این کار را انجام می دهید، می تواند قبل از اینکه خیلی دیر شود، در مورد آن با شما صحبت کند. شریکی را پیدا کنید که سبک دلبستگی او با شما سازگار باشد. بدیهی است که دو نفر با سبک دلبستگی ایمن بهترین وضعیت را دارند. اما اگر در حال خواندن این پست هستید، تصور می کنم که زندگی شما یکی از این موارد نبوده است.

همچنین یافتن شریکی را که سبک دلبستگی او با شما کار می کند کمی دشوارتر می کند. اما غیرممکن نیست. بهترین شرط شما این است که فردی را با سبک دلبستگی متفاوت از سبک دلبستگی خود بیابید، یا فردی را با سبک دلبستگی ایمن بیابید که نسبت به تأثیرات تروما بر شما حساس باشد و مایل به همکاری با شما باشد.

تاثیر ترومای دوران کودکی نباید دائمی باشد

تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی

تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی می تواند پیچیده باشد. پس باید بتوانید آن را کنترل کنید. مهمترین چیزی که باید در مورد ترومای دوران کودکی بدانید این است که تأثیر آن نباید دائمی باشد. مطالعات نشان می دهد که در حالی که زخم های عاطفی دوران کودکی ممکن است مغز شما را تغییر داده باشد، نوروپلاستیکی ذاتی شما به این معنی است که می توانید دوباره آن را تغییر دهید. آگاهی از سبک دلبستگی، تمرین و صبر برای غلبه بر غرایز ناسازگار و درمان می تواند به شما در غلبه بر آسیب و ایجاد و حفظ روابط عاشقانه بزرگسالان کمک کند. در عین حال باید بدانید که سبک دلبستگی شما می تواند به روابط شما کمک کند یا به آنها آسیب برساند.

به همین دلیل است که باید از این مسئله آگاهی داشته باشید که سبک دلبستگی شما چگونه بر روابط شما تأثیر می گذارد؟ یا این که سبک دلبستگی شریک زندگی شما چیست؟ و حتی بهتر از آن باید بدانید که سبک دلبستگی رابطه شما چیست؟ حتی بهترین کار این است که بدانید چگونه سبک دلبستگی شما دنیای شما را رنگ می کند. تمامی این موارد اهمیت زیادی در رابطه شما خواهند داشت. این در حالی است که ترومای دوران کودکی را هم باید کنترل کنید. در حقیقت با پشت سر گذاشتن آن است که می توانید به نتیجه اساسی در این زمینه برسید.

نکات نهایی تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی

ترومای دوران کودکی و هر آسیبی که در بچگی می بینید می توانید در بزرگسالی خود را به شکل های مختلفی نشان دهد. می تواند به شکل افسردگی بروز کند. یا حتی تبدیل به اضطراب شود. می تواند حتی شما را به یک شخص چسپنده تبدیل کند. از این رو نکات نهایی مهمی در این باره وجود دارد که شما باید به آن ها توجه کنید. در این مقاله از وب سایت همکده ما نکات مهمی در ارتباط با تاثیر دوران کودکی آسیب زا بر روابط بزرگسالی بیان کردیم. نکته مهمی که در نهایت برای شما ارائه دادیم این است که اثرات این تروما نباید دائمی باشد. اما برای رفع آن باید چه کار کنید؟

اصلی ترین اقدامی که باید در این زمینه انجام دهید، مراجعه به مشاوران و کارشناسان است. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران شناخته می شود. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری برای رفع مشکلات روان شناسی و آسیب های دوران کودکی شما است. اما اگر امکان مراجعه حضوری را ندارید به راحتی می توانید با مشاوره تلفنی روان شناسی مشکلات خود را برطرف کنید. این مرکز ارائه دهنده خدمات تلفنی روان شناسی برای متقاضیان است.

 

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا