علائم تشخیصی Sociopath در DSM 5

همان طور که گفتیم اختلالات مختلفی در دنیا وجود دارند. اختلالات می توانند جسمی و روانی باشند. هر کدام از ما ممکن است در طول زندگی دچار مشکلاتی شویم. یکی از این مشکلات اختلالات روانی است. در دنیایی که زندگی می کنیم و به علت بیماری همه گیری افراد بیشتر دچار این اختلالات می شوند. اختلالات اگر درمان نشوند می توانند بسیار آسیب زا باشند. این رفتار می تواند شامل گزینه های مختلفی باشد. برای مثال وقتی که فرد بتواند رفتار خود را در زمینه های مختلف بهبود بخشد می تواند توانایی‌اش خود را افزایش دهد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با DSM 5 و علائم تشخیصی Sociopath صحبت کنیم.

معیارهای تشخیصی را برای کمک به تشخیص دقیق اختلالات بهداشت روان

DSM 5 و علائم تشخیصی Sociopath | مرکز مشاوره همکده

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم (DSM-5)، که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده است، معیارهای تشخیصی را برای کمک به تشخیص دقیق اختلالات بهداشت روان توسط متخصصان بهداشت روان تعیین می کند. در حالی که بسیاری از روانشناسان و سایر متخصصان بهداشت روان معتقدند که جامعه درمانی و روان درمانی باید به عنوان تشخیص های مستقل طبقه بندی شوند، DSM، که منبع اصلی معیارهای تشخیصی است، آن ها را به عنوان تشخیص های مستقل طبقه بندی نمی کند.

توصیف افراد، براساس علائم آن ها، با اختلال شخصیت ضد اجتماعی تشخیص داده می شوند.

این معیار ها  اصطلاحاتی هستند که برای توصیف افراد، براساس علائم آن ها، با اختلال شخصیت ضد اجتماعی تشخیص داده می شوند. اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) نوعی اختلال شخصیت است که بر واکنشهای عاطفی فرد تأثیر می گذارد و منجر به عدم توانایی مراقبت از احساسات یا نیازهای دیگران می شود. به طور کلی اعتقاد بر این است که افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، که اغلب تحت عنوان روانپریش یا جامعه شناس شناخته می شوند فاقد احساس وجدان اخلاقی هستند.

آیا می خواهید در مورد جامعه درمانی بیشتر بدانید؟

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

معیارها و ویژگی های اختلال شخصیت ضد اجتماعی

طبق DSM-5، اختلال شخصیت ضد اجتماعی به عنوان الگوی فراگیر نادیده گرفتن و نقض حقوق دیگران از 15 سالگی رخ داده است، که توسط سه (یا بیشتر) از موارد زیر نشان داده شده است:

  • عدم انطباق با هنجارهای اجتماعی مربوط به رفتارهای قانونی، همانطور که با انجام مکرر اقدامات مستوجب بازداشت نشان داده شده است.
  • فریبکاری، همانطور که دروغ گفتن مکرر، استفاده از نام های مستعار یا اتصال دیگران برای سود یا لذت شخصی نشان داده شده است.
  • تکانشگری یا عدم برنامه ریزی.
  • تحریک پذیری و پرخاشگری، همانطور که توسط درگیری های فیزیکی یا حملات مکرر نشان داده شده است.
  • بدون توجه به امنیت خود و دیگران.
  • عدم مسئولیت مداوم، همانطور که توسط عدم تکرار در حفظ رفتار مداوم کار یا رعایت تعهدات مالی نشان داده شده است.
  • عدم پشیمانی، یا ناتوانی در احساس گناه، همانطور که با بی اعتنایی نسبت به آسیب دیدگی، بدرفتاری یا سرقت از دیگری نشان داده می شود.

بزرگسالان با اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD)  و DSM 5

DSM 5 و علائم تشخیصی Sociopath | مرکز مشاوره همکده

بسیاری از بزرگسالانی که با اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) تشخیص داده شده اند، قبل از 15 سالگی سابقه علائم اختلال سلوک را دارند. علاوه بر این، اختلالات در درک خود و شخصیت های بین فردی و همچنین صفات آسیب شناختی وجود دارد. علائم در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود و سال ها ادامه می یابد. علائم دیگری که ممکن است فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی داشته باشد عبارتند از:

  • بسیار جذاب یا شوخ بودن به منظور دستکاری کسی یا بدست آوردن خواسته های او
  • احساس برتری یا استکبار را از خود بروز می دهد
  • تکانشی و مستعد ریسک پذیری یا انجام رفتارهای خطرناک با کم توجهی به چگونگی تأثیر آن بر دیگران
  • عدم همدلی یا احساس نسبت به دیگران یا یک موقعیت
  • ممکن است رفتاری خصمانه، پرخاشگرانه از خود بروز دهد یا خشونت بار شود
  • غیر صادق بودن یا دروغ گفتن به مردم
  • به آنچه درست یا غلط است توجه و عنایت نکنید
  • بی مسئولیت بودن
  • ناتوانی در حفظ روابط سالم
  • عدم رعایت قوانین یا هنجارهای اجتماعی و ممکن است سابقه رفتار مجرمانه داشته باشد
نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی کسی به طور مداوم این علائم را از خود نشان می دهد و جای نگرانی وجود دارد، ممکن است از خود بپرسید چه خبر است و به دنبال کمک پزشکی باشید. پس از یک مکالمه اولیه و ارزیابی بدنی، پزشک ممکن است بیمار را به یک متخصص بهداشت روان ارجاع دهد که برای تشخیص بیماری اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) موارد زیر را بررسی کند.

  • اختلالات قابل توجه در عملکرد خود (هویت یا خود جهت دهی) و عملکرد بین فردی (همدلی یا صمیمیت).
  • یک یا چند ویژگی شخصیتی بیمارگونه.
  • نقص در شخصیت در طول زمان پایدار است و در شرایط ثابت است.
  • اختلالات شخصیتی به عنوان بخشی هنجاری از یک مرحله رشد یا یک محیط اجتماعی بهتر درک نمی شود.
  • مصرف مواد یا شرایط پزشکی تنها دلیل آن نیست.

تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی و DSM-5

هنگامی که اختلال شخصیت ضد اجتماعی تشخیص داده شد، ارزیابی تشخیصی برای تعیین اختلالات خاص شخصیتی پیش می رود. انواع مختلفی از اختلالات شخصیت در DSM-5 ذکر شده است. بنابراین، فقط یک متخصص بهداشت روان که متخصص اختلالات شخصیت است می تواند بیماری را به درستی تشخیص دهد و یک برنامه درمانی ارائه دهد. به خاطر داشته باشید که همه اختلالات شخصیتی به دارو نیاز ندارند و برخی از آن ها با استفاده از روش های درمانی مبتنی بر شواهد قابل درمان هستند.

نحوه استفاده از DSM 5 برای تشخیص یک Sociopath

DSM 5 و علائم تشخیصی Sociopath | مرکز مشاوره همکده

بعد از این که ارزیابی پزشکی برای کمک به رد هرگونه بیماری پزشکی انجام شد، یک ارائه دهنده مراقبت های اولیه معمولاً بیماران را برای ارزیابی بیشتر علائم به یک متخصص بهداشت روان ارجاع می دهد. تشخیص  اختلال شخصیت ضد اجتماعی بر اساس ارزیابی روانشناختی است که افکار، احساسات، الگوهای رفتاری، روابط و سابقه خانوادگی فرد را بررسی می کند.

DSM معیارهایی را برای تشخیص اختلالات شخصیت معرفی می کند

DSM معیارهایی را برای تشخیص اختلالات شخصیت، مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی بیان می کند. علائم اختلال شخصیت معمولاً یکسان هستند. معیار تشخیصی برای هر نوع، شامل علائم خاص و همچنین مدت زمان و شدت علائم است. بنابراین، مهم است که در مورد همه علائم صادق و درست باشید زیرا اطلاعات ارائه شده برای ارائه تشخیص استفاده می شود. طبق DSM، اختلالات شخصیتی در سه خوشه با برچسب شخصیت های نوع A، نوع B و نوع C سازمان یافته اند. اختلال شخصیت ضد اجتماعی تحت شخصیت های خوشه B قرار می گیرد، که شامل اختلالات مشخص شده با رفتار ناپایدار یا چشمگیر و درگیر شدن در رفتارهای فوق العاده تکانشی، نمایشی، غیرقانونی و بی بند و باری است.

تخصص روانشناس یا روانپزشک نیز در صحت تشخیص نقش بسزایی دارد.

تخصص روانشناس یا روانپزشک نیز در صحت تشخیص نقش بسزایی دارد. به همین ترتیب، تحقیق در مورد متخصصان بهداشت روان مجاز و بررسی تعدادی از آنها برای تعیین بهترین انتخاب بسیار مهم است. بهتر است با کسی بروید که تجربه زیادی در کار با اختلالات شخصیتی دارد. تشخیص یک sociopath می تواند برای خانواده و فرد ویرانگر باشد، بنابراین شما می خواهید مطمئن شوید که هیچ اشتباهی انجام نمی شود. آموزش بالینی، صدور مجوز و بررسی بیماران همه روش های خوبی برای تحقیق و انتخاب روانپزشک، روانشناس، درمانگر یا مشاور مجاز است.

معیارها و ویژگی های DSM-5 برای یک جامعه شناس چیست؟

DSM 5 و علائم تشخیصی Sociopath | مرکز مشاوره همکده

معیارهایی که برای تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی استفاده می شود معیارهایی است که برای تأسیس کسی که دارای گرایشات اجتماعی-پاتی است استفاده می شود. Sociopath یک تشخیص بالینی نیست، بلکه اصطلاحی است که برای توصیف ویژگی های برخی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی استفاده می شود. معیارهای زیر برای تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی در DSM 5 ذکر شده است:

  • اختلالات قابل توجه در عملکرد شخصیت
  • نقص در عملکرد شخصیت را می توان با عوامل مختلفی شناسایی کرد.
  • هویت: خودمحوری؛ عزت نفس ناشی از سود شخصی، قدرت یا لذت.
  • خود جهت دهی: تعیین هدف بر اساس رضایت شخصی. به عبارت دیگر، رعایت کم و بی توجهی به معیارهای اجتماعی، مانند اطاعت از رفتار اخلاقی قانونی یا معقول.

اختلالات در عملکرد بین فردی می تواند شامل موارد زیر باشد:

عدم پشیمانی پس از صدمه زدن یا بدرفتاری با دیگری.

صمیمیت: از روابط صمیمی متقابل عاجز است، زیرا بهره برداری وسیله اصلی ارتباط با دیگران است. این امر معمولاً با رفتار فریبکارانه یا ارعاب برای کنترل دیگران قابل تشخیص است.

 

منابع
betterhelp.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا