استراتژی شبح یکی از راه های جدایی در رابطه

شبح یا Ghosting یک استراتژی جدایی غیرفعال است. در آن افراد برای پایان دادن (معمولا) به روابط کوتاه مدت ناپدید می شوند. افراد ممکن است به دلیل راحتی، از دست دادن جذابیت، برداشت های منفی، یا ترس از امنیت از این تکنیک استفاده کنند. افرادی از نظر خودشیفتگی، ماکیاولیسم و ​​روان‌پریشی بالاتر هستند. تمایل دارند که از این روش استفاده بیشتری کنند. در این مقاله از وب سایت همکده نیز ما به بررسی استراتژی شبح یکی از راه های جدایی در رابطه  پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

استراتژی شبح یکی از راه های جدایی در رابطه

شاید شما با کسی ملاقات می کنید. در حالی که این افراد جذاب، سرگرم کننده و خوب هستند. با این حال حس می کنید در رابطه ای آزار دهنده هستید. شما چند روز خوب دارید اما می دانید که این برای شما مناسب نیست و می خواهید توجه خود را به جای دیگری جلب کنید. اگر در این مسیر باشید چه کار میکنید؟ چگونه به این مرحله اولیه که به سختی می توانید آن را “رابطه” بنامید پایان دهید؟ آیا برای توشیدن قهوه با هم ملاقات می کنید؟ پیامک می فرستید یا تلفن را برمی دارید؟ آیا هیچ کاری انجام نمی دهید و فقط منتظر می مانید تا آنها دست از تماس بردارند؟ Ghosting اغلب برای پایان دادن به روابط کوتاه مدت استفاده می شود.

برای بسیاری از مردم “شبح” یک گزینه معقول است. Ghosting روشی آرام برای پایان دادن به یک رابطه است. حتی در حالی که برای مدت طولانی وجود داشته است. با توجه به سهولتی که افراد می توانند در عصر دیجیتال به این سبک بپردازند، استراتژی شبح در کانون توجه قرار گرفته است. در ادامه اما می خواهیم با هم به بررسی این مفهوم بپردازیم تا به دقت با این استراتژی آشنا شویم.

منظور از استراتژی شبح چیست؟

استراتژی شبح یکی از راه های جدایی در رابطه

روح به سادگی ناپدید شدن است. شما یک دقیقه آنجا هستید. (پاسخ دادن به پیامک، گرفتن تماس تلفنی، در دسترس برای ملاقات) و سپس ناگهان، هیچ پاسخی نمی دهید. پیام ها نادیده گرفته می شوند. تماس های تلفنی بی‌صدا می شوند. هر دعوتی برای ملاقات بی‌پاسخ باقی می ماند. شما ناپدید می شوید و طرف مقابل گیج، نامطمئن و تنها می ماند. بر اساس برخی برآوردها، حدود 60 تا 70 درصد از بزرگسالان از این تکنیک برای پایان دادن به رابطه خود استفاده کرده اند. البته شاید کمی سخت و استرس زا به نظر برسد. حتی می تواند همراه با اضطراب ها و مشکلاتی هم در این زمینه باشد. شبح‌سازی عموماً در روابط کوتاه‌مدت اتفاق می افتد که با تعهد کم و نزدیکی کم مشخص می شود.

در واقع، افراد زمانی به استراتژی های مناسب برای اتمام  یک رابطه فکر می کنند. جدول زمانی یک رابطه را در نظر می گیرند. روابط کوتاه و حداقلی تعامل گاهی زمینه‌ای برای اجرای استراتژی های شبح‌سازی است. البته احتمالا در روابط بلند مدت هم مسئله باشد. با این حال باید توجه داشت که مدیریت روابط اهمیت زیادی دارند. شما می توانید با کمی مدیریت رابطه عاشقانه را به خوبی پیش ببرید.

چه انگیزه هایی برای استفاده از روش گوستینگ وجود دارد؟

Ghost strategy is one way of separation in a relationship

انگیزه های شبح سازی از راحتی تا ایمنی متغیر است. عموم افراد این مطلب را به مثابه راهی برای اتمام یک رابطه قبول ندارند. با این حال هنوز هم از این تکنیک استفاده می شود؟ اما چرا استراتژی شبح هنوز هم کاربرد دارد؟ در ادامه ما انگیزه هایی که مردم بر مبنای آن از این روش استفاده می کنند را بیان می کنیم.

راحتی یکی از دلایل استفاده از تکنیک گوستینگ است. گاهی اوقات، آنچه آسان است در اولویت قرار می گیرد. انجام گفتگوهای مستقیم بیشتر برای اتمام یک رابطه می تواند ناخوشایند باشد. انرژی و زمان می برد. می تواند به مدیریت احساسات نیاز داشته باشد. از این رو شبح سازی آسان تر است. دلیل بعدی استفاده از استراتژی شبح، جاذبه محو شده است. دلایل افراد برای شبح سازی گاهی اوقات بر اساس بی حوصلگی، از دست دادن علاقه و کاهش جذابیت رمانتیک است. بیرون رفتن زودهنگام، بدون تلاش زیاد، می تواند رویکردی جذاب برای پایان دادن به رابطه به نظر برسد.

تعاملات نامطلوب و ایمنی با این تکنیک

تعاملات نامطلوب یکی از مهم ترین گزینه ها است. برای افراد درگیر در روابط دیده می شود. این مطلب نیز می تواند منجر به استفاده از تکنیک مورد نظر شود. مردم گاهی اوقات زمانی که آن شخص به آنها توهین می کند یا کاری ناپسند انجام می دهد ترجیح می دهند که از این فضای منفی دور بمانند. احساسات از جاذبه به دافعه یا به طرق دیگر از مثبت به منفی تغییر می کنند. یک نفرت یا انزجار جدید می تواند ایده یک مکالمه مستقیم بیایید این رابطه را به پایان برسانیم، بسیار ناخوشایند کند. پس روح بودن می تواند بهتر از صحبت کردن باشد.

نکته نهایی این که افراد ممکن است وارد یک رابطه شوند و به سرعت متوجه شوند که ادامه صحبت با شخص دیگری ممکن است به نفع آنها نباشد. اگر فردی سمی باشد با تکنیک روح می توان از ایمنی اطمینان پیدا کرد. در حقیقت اتمام روابط کوتاه سخت است. تکنیک بدون توضیح، ممکن است بسیار مهم باشد. یک استراتژی مهم برای اطمینان از ایمنی. بنابراین دلایل افراد برای شبح سازی متفاوت است، اما این دلایل فقط در میان افرادی است که مایل به انجام استراتژی شبح هستند. شبح مانند ناپدید شدن است، قطع ارتباط با کسی که قبلاً با او ارتباط داشتید. آیا برخی از افراد احتمال بیشتری برای انجام این عمل ناپدید شدن دارند؟ در ادامه ما می خواهیم به بررسی این مطلب مهم بپردازیم.

ویژگی های شخصیتی و اثر آن بر ناپدید شدن افراد

استراتژی شبح یکی از راه های جدایی در رابطه

ویژگی های شخصیتی دیدگاه ها را در مورد شبح‌سازی پیش‌بینی می کنند. شاید از ویژگی های سه‌گانه تاریک بالایی برخوردار هستید. ممکن است بیشتر از سایر راه های مستقیم‌تر – و احتمالاً همدلانه‌تر – برای پایان دادن به یک رابطه کوتاه‌مدت از این تکنیک استفاده کنید. سه گانه تاریک شامل خودشیفتگی، ماکیاولیسم، و روان‌پریشی است. خودشیفتگی به احساسی خاص نسبت به خود بستگی دارد. بزرگنمایی که با استفاده از دیگران برای موقعیت اجتماعی خود یا سایر منافع مطابقت دارد. ماکیاولیسم نوعی گرایش به دستکاری می باشد. راهبردهای اجتماعی حساب شده، خودخدمت و بازی کردن. روان‌پریشی نشان‌دهنده فقدان کنترل تکانه و پستی (به عنوان مثال، بی‌دردی) است.

مطالعاتی در مورد آن انجام شده. نشان می دهد که مقبولیت استفاده از این تکنیک، با ویژکی های Dark Triad مرتبط است. در مطالعه‌ای که شامل 341 شرکت‌کننده بود، افرادی که سطوح بالاتری از ویژگی های سه‌گانه تاریک را داشتند، استعداد بیشتری برای استفاده از این روش داشتند. به ویژه مردان، خصوصا با شخصیت خودشیفته. استراتژی شبح را راهی مناسب برای پایان دادن به روابط خود می دانستند.

سه گانه تاریک شخصیتی

بررسی مفهوم ناپدید شدن، از لحاظ نظری با معنای داشتن ویژگی های سه‌گانه تاریک بالاتر سازگار است. ما انتظار داریم افرادی که دارای ویژگی های سه‌گانه تاریک بالاتر هستند، علاقه‌مند تر نباشند. کمتر همدل باشند. از احتمال آسیب به احساسات دیگران دور نباشند. این با ghosting مطابقت دارد. با کمال تعجب، در حالی که سه گانه تاریک می تواند به ما کمک کند تا حدودی استراتژي شبح را درک کنیم اما تفاوت زیادی در مقبولیت این مسئله ایجاد نمی کند. در واقع این تکنیک هنوز هم درآور است. این مطلب نشان می دهد که عوامل دیگری برای درک مبنای قضاوت اشخاص با این شخصیت ضروری هستند. تحقیقات هنوز در زمینه استراتژی شبح در حال رشد است.

اما برخی پیشنهادها وجود دارد که دیدگاه “تقدیر” در مورد عشق (یعنی اعتقاد به همتایان روحی، و اینکه روابط یا کار می کنند یا کار نمی کنند) با دیدگاه های مثبت تری در مورد ارواح مرتبط است. و رفتار شبح‌آمیزتر از داشتن باورهای «رشد» (یعنی باور داشتن روابط کار می کند.

همیشه هم استراتژي شبح با قصد بد نیست

استراتژی شبح یکی از راه های جدایی در رابطه

این تکنیک می تواند تصورات بدی ایجاد کند. گاها مردم فکر می کنند که فرد دارای این شخصبت بی ادب یا بی ملاحظه است. اما همیشه این گونه است. البته شاید این افراد خوش شانس باشند. در این مسیر انتساب های خوبی را دریافت کنند. مبنی بر اینکه فرد دارای شخصیت روح بیش از حد مشغول یا بی‌علاقه به صحبت کردن بوده است. صرف نظر از اینکه چگونه رفتار این افراد تفسیر می شود، به طور کلی شبح سازی اثرات نامطلوب و منفی بر افراد دیگر دارد. در حقیقیت این مسئله با احساس طرد شدن، خشم و سلامت روانی ضعیف‌تر همراه است.

با وجود این، گاهی اوقات افراد به این دلیل شخصیت روح مانند به خود می ‌گیرند که می خواهند از خود محافظت کنند. خصوصا در زمان هایی که فکر می کنند باید سخنی مانند من تو را دوست ندارم بشنوند. این مطلب چیزی است که عموما در جدایی های مستقیم تر اتفاق می افتد. در حقیقت ممکن است این حرف تکرار شود. گاهی اوقات افرادی که از استراتژی شبح استفاده می کنند بر این باورند که در حال تفکری عمیق هستند. تفکری که می تواند مشکلات آن ها را به راحتی رفع کند. این در حالی است که مشاوره به متخصصان کارآزموده خصوصا در مرکز مشاوره همکده کمک بهتری به افراد در این مشکل می کند.

 

 

منابع
وب سایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا