دی هیدروتستوسترون DHT و بررسی ویژگی و عملکرد های بسیاری که در بدن دارد

دی هیدروتستوسترون هورمونی است که رشد ویژگی های مردانه (آندروژن) را تحریک می کند. این از طریق تبدیل آندروژن رایج تر، تستوسترون ساخته می شود. تقریباً 10 درصد از تستوسترون تولید شده توسط یک بزرگسال در روز به دی هیدروتستوسترون تبدیل می شود. این واکنش در بیضه ها و پروستات (در مردان)، در تخمدان ها (در زنان) و همچنین پوست و سایر قسمت های بدن مانند کبد اتفاق می افتد. طبق نظر محققان افزایش تولید دی هیدروتستوسترون در بدن نشانه شروع عملکردهای فیزیولوژیکی بلوغ در پسران است که باعث رشد اندام تناسلی (آلت تناسلی، بیضه ها و کیسه بیضه) و رشد موهای ناحیه تناسلی و بدن شود. کارشناس همکده در این مقاله درباره دی هیدروتستوسترون DHT و عملکرد های حیاتی آن در بدن انسان بطور مفصل و کامل توضیح داده است.

این هورمون جنسی همچنین دلیل رشد پروستات است و بعد از ترکیب با تستوسترون باعث بروز رفتار جنسی مردانه می شود. دی هیدروتستوسترون چندین برابر پرکارتر و پرکنش تر از تستوسترون است و بسیاری از اثرات تستوسترون در بدن تنها پس از تبدیل شدن به دی هیدروتستوسترون اتفاق می افتد.

DHT چیست؟ دی هیدروتستوسترون چه ویژگی هایی دارد؟

ابتدا می خواهیم بدانیم که DHT چیست؟ دی هیدروتستوسترون (DHT) یک آندروژن است. آندروژن یک هورمون جنسی است که به ایجاد ویژگی‌های جنسی «مردانه» مانند موهای بدن کمک می‌کند. اما دی هیدروتستوسترون همچنین می تواند باعث شود موهای خود را سریعتر و زودتر از دست بدهید.

درمان هایی وجود دارد که با هدف قرار دادن خاص DHT، شروع طاسی با الگوی مردانه را کاهش می دهد. بیایید در مورد نحوه عملکرد دی هیدروتستوسترون، ارتباط هورمون دی هیدروتستوسترون با موهای شما بطور کامل و موشکافانه صحبت کنیم.

افزایش شدت دی هیدروتستوسترون در بیضه ها و پروستات (در مردان)، در تخمدان ها (در زنان) و همچنین پوست و سایر قسمت های بدن مانند کبد اتفاق می افتد. با این حال، این رقم قبل از بلوغ بسیار کمتر است، و تصور می شود که افزایش تولید دی هیدروتستوسترون ممکن است مسئول شروع بلوغ در پسران باشد و باعث رشد اندام تناسلی (آلت تناسلی، بیضه ها و کیسه بیضه) و رشد موهای ناحیه تناسلی و بدن شود. این هورمون همچنین باعث رشد پروستات می شود و تصور می شود که با تستوسترون ترکیب می شود و باعث بروز رفتار جنسی مردانه می شود.

DHT(دی هیدروتستوسترون) چه زمانی ایجاد می شود؟

DHT یک هورمون جنسی مردانه است که زمانی ایجاد می شود که آنزیم های خاصی تستوسترون را در بیضه ها و پروستات مردان و تخمدان های زنان تبدیل می کنند. DHT هورمونی قدرتمندتر از تستوسترون است که در واقع برای رشد بیشتر موها – به جز روی سر – ضروری است.

دی هیدروتستوسترون DHT و تحریک گیرنده ها

DHT گیرنده ها را تحریک می کند تا فولیکول ها را کوچک کنند. حساسیت این گیرنده ها یک ویژگی ژنتیکی است. سانوسی عمر، پزشک متخصص پوست در کلینیک پوست و مو دکتر یو در کالیفرنیا به  می‌گوید: سطح DHT شما ممکن است برای سن و جنس شما کاملاً طبیعی باشد، اما همه چیز به گیرنده‌ها بستگی دارد.

میزان نرمال دی هیدروتوستسترون در آزمایش (DHT) بدن مردان و زنان

طبق نظر محققان دی هیدروتستوسترون اثرات کمتری در زنان دارد و در نتیجه، اعتقاد بر این است که با میزان پایین دی هیدروتستوسترون در بدن، تأثیری بر آن ها نمی گذارد. با این حال، ممکن است شروع بلوغ در دخترانی با دی هیدروتستوسترون DHT بسیار کم به تعویق بیفتد و میزان موهای ناحیه تناسلی و بدن در زنان بالغ نیز کاهش یابد.

میزان هیدروتستوسترون DHT در آزمایش خون

آزمایش دی هیدروتستوسترون برای اندازه گیری مقدار DHT، که در ایجاد طاسی الگوی مردانه و مشکلات پروستات در کنار سایر مشکلات، در خون بیمار نقش دارد، استفاده می شود.

DHT ارتباط نزدیکی با تستوسترون دارد، اگرچه شکل بسیار قوی تری است که برای رشد جنسی در مردان لازم است. مردان مسن تمایل به سطوح بالاتری از DHT دارند که به طور بالقوه ممکن است منجر به مشکلاتی شود. این افزایش هورمون در آزمایش دی هیدروتستوسترون DHT باعث کاهش تراکم استخوان و قدرت عضلانی، تولید ضعیف گلبول های قرمز خون، و همچنین کاهش میل جنسی و تولید اسپرم شود.

دشمنان دی هیدروتستوسترون

تعدادی از داروها در اشکال مختلف وجود دارد که مانع از تولید بیش از حد DHT می شود. اگر زود تشخیص داده شد، می‌توانید از محصولات مو استفاده کنید که به‌طور خاص برای اثرگذاری بر روی این هورمون طراحی شده‌اند و در واقع می‌توانند رشد را تحریک کرده و به احیای آن فولیکول‌های مرده کمک کنند. بسیاری از درمان‌های ریزش مو به‌عنوان «مسدودکننده‌ها یا دشمنان دی هیدروتستوسترون DHT» تبلیغ می‌شوند. محصولاتی که یا سطح DHT را در بدن شما کاهش می‌دهند یا اثرات DHT را در سطح پوست سر مهار می‌کنند.

مسدود کننده های DHT می توانند از نظر کیفیت و اثربخشی بسیار متفاوت باشند. در حالی که برخی از آن‌ها توسط تحقیقات علمی با کیفیت بالا پشتیبانی می‌شوند، برخی دیگر اصلاً پشتیبانی نمی‌شوند

علت افزایش دی هیدروتستوسترون در مردان

مردانی که سطح بالایی از DHT (دی هیدروتستوسترون) دارند ممکن است ابتدا علائمی نداشته باشند. هنگامی که علائم DHT بالا در مردان رخ می دهد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • طاسی الگوی مردانه
  • آکنه
  • سرطان پروستات

به طور کلی برخی فعالیت ها مثل ورزش های سنگین و بیش از حد می تواند باعث سطح بالای دی هیدروتستوسترون در مردان شود. آسیب های ناشی از بالا بودن این هورمون را نیز در ابتدای این بخش گفتیم.

عوارض بالا بودن DHT در مردان

هنگامی که تستوسترون بیش از حد در بدن خود دارید، احتمال زیادی وجود دارد که DHT اضافی نیز داشته باشید. طاسی یکی از عوارض جانبی مردانی است که تستوسترون اضافی مصرف می کنند. DHT نقش مهمی در بلوغ و رشد فیزیکی مردان و زنان در دوران بلوغ دارد.

با این حال، مزایای DHT بشدت به تعادل کلی هورمونی بستگی دارد. DHT بیش از حد باعث عدم تعادل می شود که ممکن است منجر به مسائل مختلفی شود که به سلامت و تندرستی شما آسیب می رساند. به برخی از علائم رایج DHT بالا در زیر نگاهی بیندازید.

درمان DHT بالا در مردان و این که چگونه این هورمون دی هیدروتستوسترون را کاهش دهیم؟

درمان افزایش دی هیدروتستوسترون DHT درمان جایگزینی تستوسترون است. همچنین برخی تغییرات در شیوه زندگی وجود دارد که ممکن است به افزایش تولید طبیعی تستوسترون بدن و در نتیجه DHT کمک کند، مانند:

  • سبک زندگی
  • ورزش
  • کاهش چربی بدن
  • تغذیه
  • مصرف چربی های غذایی
  • مصرف روی همراه با غذا
  • مکمل
  • کراتین
  • کافئین

تاثیر DHT بر ریزش مو مردان

ما در این بخش می خواهیم بدانیم که چگونه هورمون DHT را از بین ببریم. موها در همه جای بدن شما از ساختارهای زیر پوست شما به نام فولیکول ها رشد می کنند که اساساً کپسول های کوچکی هستند که هر کدام حاوی یک رشته مو هستند. موهای درون یک فولیکول معمولاً یک چرخه رشد را طی می کنند که حدود دو تا شش سال طول می کشد.

سطوح بالای آندروژن‌ها، از جمله DHT، می‌تواند فولیکول‌های موی شما را کوچک کند و همچنین این چرخه را کوتاه کند. بنابراین باعث شود موها نازک‌تر و شکننده‌تر به نظر برسند و همچنین سریع‌تر ریزش کنند. DHT همچنین می تواند باعث شود که پس از ریزش موهای قدیمی، فولیکول های شما رشد موهای جدید را طولانی تر کند.

داروهای زیادی برای ریزش موی مرتبط با DHT وجود دارد، و بسیاری از آن‌ها با هدف قرار دادن تولید DHT و اتصال گیرنده به منبع قابل اعتماد ثابت شدند. دو نوع اصلی از داروهای کاهش ریزش موی ناشی از دی هیدروتستوسترون در مردان وجود دارد:

مسدود کننده ها

این‌ها از اتصال DHT به گیرنده های 5-AR، از جمله گیرنده های موجود در فولیکول های مو که می توانند به DHT اجازه دهند فولیکول ها را کوچک کند، جلوگیری می کند.

بازدارنده ها

این‌ها تولید DHT در بدن شما را کاهش می دهند.

فیناستراید

فیناستراید (Proscar، Propecia) یک داروی خوراکی است. در مطالعه‌ای که در سال 2012 روی 3177 مرد انجام شد، حداقل میزان موفقیت 87 درصدی آن ثبت شده است، که عوارض جانبی کمی دارد.

بالا بودن دی هیدروتستوسترون در زنان

علائم DHT بالا در زنان چیست؟ علائم متعددی وجود دارد که می تواند به DHT بیش از حد در زنان اشاره کند. این شامل:

  • افزایش توده عضلانی
  • طاس شدن
  • کلیتوریس بزرگ شده
  • موهای زائد صورت
  • آکنه
  • کاهش سایز سینه
  • سیکل های قاعدگی نامنظم
  • تغییرات در خلق و خو
  • صدای عمیق
  • میل جنسی کم
  • ریزش مو در سر
  • چاقی
  • ناباروری

اگر دی هیدروتستوسترون در بدن زنان بیش از حد لازم باشد، ممکن است فقط یک یا دو مورد از این علائم را تجربه کند. یا ممکن است بیشتر علائم موجود در لیست رخ دهد. مهم نیست که علائم شما چقدر کم یا زیاد است، برای مشخص شدن قطعی و تشخیص نیاز به انجام آزمایش هورمونی است و این امر ضروری خواهد بود. هنگامی که علت اصلی مشکل را شناختید، می توانید به دنبال درمان باشید.

علت افزایش دی هیدروتستوسترون در زنان

چرا برخی از زنان سطح دی هیدروتستوسترون DHT بالایی دارند؟ دلایل مختلفی برای افزایش تستوسترون و DHT در برخی از زنان وجود دارد. در این‌جا برخی از شایع ترین اختلالات هورمونی مسئول ریزش موی مرتبط با DHT بیان خواهد شد:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سندرم تخمدان پلی کیستیک

این وضعیتی است که در زنانی رخ می دهد که هورمون های آندروژن اضافی دارند. با پریودهای طولانی یا نامنظم، تخمدان های بزرگ و رشد موهای ناخواسته بدن مشخص می شود. همچنین با ناباروری، دیابت نوع 2، چاقی و افزایش تستوسترون مرتبط است.

  • هیرسوتیسم

این وضعیت هورمونی عمدتاً به دلیل عدم تعادل هورمون آندروژن ایجاد می شود. می تواند باعث رشد موهای بدن در قفسه سینه، پشت و صورت شود. با این حال، همچنین می تواند باعث افزایش تستوسترون شود که می تواند باعث ریزش موهای سر شود.

اگر فکر می کنید هر یک از این شرایط را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است بتواند درمان های هورمونی را توصیه کند که می تواند به بازگرداندن تعادل هورمونی و به حداقل رساندن طاسی مرتبط با DHT کمک کند.

درمان DHT بالا در زنان و چگونه دی هیدروتستوسترون DHT را کاهش دهیم؟

چند گزینه رایج برای درمان ریزش موی زنانه وجود دارد. این درمان ها به شرح زیر است:

  • اسپیرونولاکتون و تاثیر آن بر کاهش DHT در زنان

اسپیرونولاکتون یک آنتی آندروژن است که سطح تستوسترون را کاهش می دهد که به نوبه خود میزان DHT را در بدن شما کاهش می دهد.

  • ماینوکسیدیل و تاثیر آن بر کاهش DHT در زنان

یکی دیگر از داروهای موضعی، ماینوکسیدیل جریان خون را در پوست سر تحریک می کند تا رشد مو را تقویت کند. به خاطر داشته باشید که خود ماینوکسیدیل هیچ تاثیری بر DHT ندارد.

تاثیر DHT بر ریزش مو زنان

عجیب ترین چیز در مورد DHT این است که برای رشد مو در تمام بدن ضروری است، اما برای رشد موهای سر مضر است. DHT می تواند با اتصال به گیرنده های فولیکول مو و تضعیف آن‌ها باعث ریزش مو شود. این فرآیند کوچک سازی فولیکول ها نامیده می شود.

عوارض کاهش دی هیدروتستوسترون DHT

راه های زیادی برای مسدود کردن و حذف DHT وجود دارد. یکی از آن‌ها مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز است که به تبدیل تستوسترون به DHT کمک می کند.  پزشکان، به طور کلی، این سه دارو را توصیه می کنند: دوتاستراید، ماینوکسیدیل موضعی و فیناستراید. این مشکل زمانی ایجاد می شود که سطح DHT خود را کاهش دهید که می تواند به بدن شما آسیب برساند.

کاهش دی هیدروتستوسترون DHT منجر به افزایش سطح تستوسترون و استروژن در بدن می شود. تحقیقات نشان می دهد که این ممکن است منجر به اختلال عملکرد جنسی شود.

چگونه از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون جلوگیری کنیم؟

تستوسترون برای مردان مهم است. عملکردها و اثرات مفید زیادی دارد. بنابراین، آیا راهی برای کاهش سطح DHT و دست نخورده ماندن سطح تستوسترون وجود دارد؟ ما در پاراگراف قبل به برخی داروها به عنوان دو راه حل پزشکی اشاره کردیم. آن‌ها داروهای مصنوعی هستند که آنزیم تبدیل تستوسترون را به DHT مسدود می کنند. اما می توانیم یک راه حل طبیعی هم داشته باشیم.

تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون

تستوسترون با اثر آنزیم 5 آلفا ردوکتاز در بافت های هدف به DHT تبدیل می شود. این سنتز جدا شده در یک بافت هدف خاص باعث می شود دی هیدروتستوسترون DHT در درجه اول یک هورمون پاراکرین باشد. از آنجایی که عمدتاً در کبد تولید می شود، فقط مقادیر کمی در گردش خون سیستمیک وجود دارد.

تفاوت بین تستوسترون و دی هیدروتستوسترون

تفاوت اصلی بین تستوسترون و DHT در این است که تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه است. این از پیش ساز DHEA به دلیل فعالیت آنزیم های 17 βHSD و 3 βHSD در بیضه ها تشکیل شده است. در حالی که DHT (دی هیدروتستوسترون) یک هورمون جنسی مردانه است که به دلیل عملکرد از تستوسترون تشکیل شده است. آنزیم 5 آلفا ردوکتاز در بافت‌های خاصی از جمله غدد پروستات، وزیکول‌های منی، اپیدیدیمیدها، پوست، فولیکول‌های مو، کبد و مغز وجود دارد.

قرص دی هیدروتستوسترون

هر قرص شامل موارد زیر است:

دی هیدروتاکیسترول 0.125 میلی گرم، 0.2 میلی گرم یا 0.4 میلی گرم.

هر میلی لیتر محلول خوراکی Intensol TM (کنسانتره) حاوی:

  • دی هیدروتاکیسترول: 0.2 میلی گرم
  • الکل 20%

دی هیدروتاکیسترول یک محصول احیا مصنوعی تاکیسترول است که ایزومر نزدیک ویتامین D است.

دی هیدروتستوسترون در بدنسازی

در یک مطالعه اخیر اثبات شد که دی هیدروتستوسترون (DHT)، تولید نیرو را در ماهیچه های با انقباض سریع افزایش می دهد و در ماهیچه های آهسته کاهش می دهد.

منابع
yourhormones.infomedicalnewstoday.comhealthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا