حفظ تعادل هورمون های جنسی در بدن زنان

حفظ تعادل هورمون های جنسی در بدن زنان بسیار مهم است. عدم تعادل هورمونی این روزها متداول شده است. وقتی در مورد هورمون ها حرف می زنیم می توانید به یک سموفنی موسیقی فکر کنید. همه ی این نت ها هماهنگ هستند و زمانی که یکی از ریتم خارج می شود دیگری نیز سریعا آن را دنبال می کند. هورمون ها در این کنسرت بسیار کلیدی هستند، آدرنال، تیروئید، انسولین اما اینجا تمرکز ما روی هورمون های جنسی زنانه است. با وجودی که چیزهای زیادی روی عدم تعادل هورمون های جنسی اثر دارند خیر خوب این است که زنان بسیاری می توانند این عدم تعادل را با دارو درمان سازند.

شاید هیچوقت به خاطر باورهای قدیمی پزشکی در مورد این داروها چیزی ندانید، به نظر می رسد این باور وجود دارد که زنان در تمام دوران زندگی خود که بارور هستند باید از این درد رنج ببرند. زنان در طول سندروم پیش از قاعدگی، بلوغ، و بعد از قاعدگی ( سال های نزدیک یا بعد از آخرین قاعدگی ) از انقباضات، یائسگی و اضطراب روحی رنج می برند.

آیا بدن زنان ضعیف و ناقص است؟

حفظ تعادل هورمون های جنسی در بدن زنان

چرا در طول فرایند پیری سطح هورمون جنسی بدن زنان تا نود درصد سقوط می کند؟ آیا زنان طوری آفریده شده اند تا از تغییرات خلقی، تحلیل ماهیچه ها، خواب ضعیف، مشکلات حافظه و مشکلات جنسی رنج ببرند؟ حفظ تعادل هورمون های جنسی در بدن زنان اهمیت دارد.

البته نه.

تحمل این رنج در مورد چرخه ی تولید مثل ضرورتی ندارد. این نتیجه ی شانس بد شما نیست. بلکه به خاطر عادات بد است، مانند نوشیدن الکل و سیگار کشیدن، خوردن رژیم غذایی با مواد قندی و کربوهیدرات های فراوری شده ی بالا، مصرف لبنیات و گلوتن، نداشتن ورزش کافی، قرارگیری در محیط های سمی و استرس شدید.

75 درصد از زنان دارای رکود هورمونی هستند که باعث سندروم پیش از قاعدگی شده و نیاز به درمان پزشکی اغلب حرفی بی معنا به نظر می آید. همه بر این باورند که زنان باید به مرور پیر شده و شادابی فیزیکی، عاطفی و جنسی خود را از دست دهند.

سندروم پیش از قاعدگی و علائم یائسگی و بسیاری از مشکلات دیگر همه نشانه های عدم تعادل در هورمون های جنسی است. این ها نتیجه ی ژن های جهش یافته ای نیستند که با زیاد شدن سن فعالیت جنسی شما را خراب می کنند. به جای آن علائم قابل درمانی از عدم تعادل هورمونی نهفته در سیستم مرکزی بدن می باشند. شما باید هورمون های جنسی خود را به تعادل برگردانید و این مشکلات اغلب ناپدید خواهند شد.

حقیقت این است که زنان اصلا لازم نیست درد بکشند.

به جای اینکه سریعا به فکر هورمون درمانی بیفتید ( که شاید اولین درمان پیشنهادی از پزشک شما باشد) باید حدس بزنید علت چیست؟! چه چیزی باعث مشکل شده است. اگر متوجه شدید نیاز به هورمون دارید باید راهی برای جایگزینی آن پیدا کنید تا هورمون ها در بدن شما در یک ردیف قرار گیرند.

حفظ تعادل هورمون های جنسی در بدن زنان

به بیان دیگر ببینید چه چیزی باعث این عدم تعادل هورمونی شده است و مشکل پنهان را درمان کنید.

متعادل ساختن هورمون فرایندی کمی پیچیده است و گاه نیاز به کمی پیچ و تاب دارد. اما با دنبال کردن این درمان می توانید شاد، هشیار، سرزنده و شاداب شوید.

رژیم غذایی شما پایه ای است که به تعادل هورمون های جنسی کمک می کند.

اولین گام حذف عادات بد است. ما می دانیم قند، کافئین، الکل، استرس و نداشتن ورزش همه باعث بدترشدن سندروم پیش از قاعدگی شده و همه ی مشکلات ناشی از عدم تعادل هورمونی خواهند شد- از جمله یائسگی.

عدم تعادل هورمونی توسط خوراکی های بد تحریک خواهد شد. اگر مواد قندی بخورید انسولین، استروژن و تستوسترون بیشتری تولید خواهد شد. هر نوع آرد و مواد قندی می توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند. لبنیات و گلوتن اغلب محرکی برای التهاب و عدم تعادل هورمونی هستند. ماده ی شیمیایی زنوبیوتیک و مواد شیمیایی محیطی مانند حشره کش ها می توانند مخربی قوی برای تعادل هورمونی بوده و باعث خارج شدن هورمون ها از حدتعادل می گردند.

حفظ تعادل هورمون های جنسی در بدن زنان | مرکز مشاوره همکده

لبنیات یکی از بزرگترین محرک ها برای عدم تعادل هورمونی است، به خاطر تمامی هورمون های طبیعی موجود در شیر و چه برای آنتی بیوتیک ها و هورمون های افزوده شده به شیر. حتی شیرهای ارگانیک که از گاوهای باردار تهیه می شوند نیز سطح هورمون ها را به هم می زنند. در حقیقت لبنیات بالای 60 درصد از هورمون هایی را دارد که باعث عدم تعادل هورمونی می شوند. لبنیات و گلوتن متداول ترین خوراکی های حساسیت زا هستند که شاید با حذف آن از رژیم غذایی خود بتوانید سود بیشتری ببرید.

بعد از حذف کردن خوراکی های بد، باید آن را با خوراکی های خوب جایگزین کنید. رژیمی کامل، غیرفراوری شده، ارگانیک و سرشار از مواد گیاهی یا فراورده های حیوانی پایدار شده انتخاب خوبی هستند. وقتی بر این نوع از رژیم غذایی تمرکز دارید مصرف هورمون ها،  آنتی بیوتیک ها و زنواستروژن ها را به حداقل رسانده اید. برداشتن گام هایی مانند انتخاب غذاهای ارگانیک و نوشیدن آب فیلتر شده می تواند به مقدار قابل توجهی روی تعادل هورمونی اثر داشته باشد.

راهکارهای دیگر برای تعادل هورمونی و حفظ تعادل هورمون های جنسی در بدن زنان

جدا از رژیم غذایی، راه های زیادی برای تعادل هورمون های جنسی بدون استفاده از دارو وجود دارد.
  • حذف یا کاهش مصرف الکل. الکل، حتی شراب قرمز، استروژن را بالا برده و خطر ابتلا به  سرطان را افزایش می دهد.
  • کاهش استرس.استرس شدید می تواند محرکی برای عدم تعادل هورمونی بوده یا آن را تشدید نماید. کلید کار یافتن راهی است که برای کاهش استرس شما موثر باشد. این راه می تواند یوگا، مدیتیشن یا درمان باشد.
  • پروتئین کافی بخورید. مصرف مقدار کافی از پروتئین اهمیت زیادی دارد. پروتئین آمینواسیدهای ضروری که بدن خودش نمی تواند بسازد و باید هرروز برای حفظ سلامت ماهیچه، استخوان و پوست استفاده شود را فراهم می کند.
حفظ تعادل هورمون های جنسی در بدن زنان
  • ورزش کردن. وقتی ورزش می کنید سندروم پیش از قاعدگی و مشکلات دیگر برای شما کمتر خواهد بود. ورزشی که دوست دارید را انتخاب کنید. دو، پیاده روی طولانی، وزنه برداری، رقص یا هر نوع تحرک دیگری که بتوانید از آن لذت ببرید.
  • خوب بخوابید. خواب کم می تواند تاثیر مخربی روی سندروم پیش از قاعدگی، یائسگی و دیگر مشکلات داشته باشد. هشت ساعت خواب با کیفیت و بدون وقفه در هرشب یکی از بهترین چیزها برای تعادل سطح هورمون های بدن است. 
  • حفظ تعادل هورمون های جنسی در بدن زنان – مکمل های غذایی را هوشمندانه مصرف کنید. روغن ماهی و ویتامین های B و D به تعادل استروژن کمک می کنند. این ویتامین ها را می توانید از طریق یک مولتی ویتامین با مواد معدنی و مقدار کافی از کلسیم و منیزیم دریافت کنید. پروبیوتیک ها، آنتی اکسیدان ها و فیتونوتریتنت ها ( ویتامین E، چای سبز و سلنیوم ) و چربی امگا6 ضدالتهاب می توانند به تعادل هورمون های جنسی کمک کنند.
بعلاوه پروتئین روی آزادسازی هورمون هایی که اشتها و دریافت غذا را کنترل می کنند تاثیر دارد.

تحقیقات نشان داده اند خوردن پروتئین سطح هورمون گرسنگی گرلین را کاهش داده و محرکی برای تولید هورمون هایی است که باعث می شوند احساس سیری کنید.

منبع: https://drhyman.com/blog/2015/08/14/how-do-i-naturally-balance-female-sex-hormones/

توجه: مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا روانپزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مرکز مشاوره همکده بعنوان بزرگترین مرکز مشاوره تلفنی روانشناسی کشور ، خدمات مشاوره روانشناختی را بصورت شبانه روزی در زمینه های مشاوره ازدواج ، مشاوره طلاق ، مشاوره فردی ، مشاوره خانواده ، اعتیاد ، مشاوره جنسی ، مشاوره کودکان ، فرزند پروری ، افسردگی ، مثبت اندیشی ، اضطراب و… ارائه می نماید و شما می توانید به روش های مختلف و با حداقل هزینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از مزایای مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره همکده ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

شیوه های ارتباط با ما:

 ارسال پیامک 20 به 20005555

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا