زندگی با اختلال ناخوشی قاعدگی

مشترک بودن خانه و زندگی با کسی که دچار اختلال ناخوشی قاعدگی است می تواند سخت باشد، البته اگر برای آن اماده نباشید. علائم اختلال ناخوشی قاعدگی، اگر درمان نشده بمانند، می توانند اثرات مخربی روی زندگی فرد و تمام کسانی داشته باشد که با او هستند. خوشبختانه با کمک تحقیقات، درمان ها و حمایت هایی برای کمک به تمام افراد برای برخورد با این اختلال وجود دارد، برای فردی که مشکل می تواند برای او ناتوان کننده باشد. برای درک چگونگی زندگی با اختلال ناخوشی قاعدگی باید در ابتدا کمی بیشتر در مورد این اختلال و چگونگی مدیریت ان بدانید.

زندگی با اختلال ناخوشی قاعدگی|مرکز مشاوره همکده

این اختلال چطور کار می کند

اختلال ناخوشی قاعدگی چیزی فراتر از نفخ و انقباضات قبل از قاعدگی است. این بیماری یک اختلال خلقی است که با دیگر علائم قاعدگی همراه می شود. اختلال ناخوشی قاعدگی با نزدیکتر شدن روزهای قاعدگی شدت یافته و فرد مبتلا را از میزان بالایی تنش، اضطراب و پرخاشگری آزار می دهد. این بیماری اختلالات خلقی همراه را تشدید کرده و باعث ایجاد مشکل در درمان ان برای چند روز در ماه می شود. اختلال ناخوشی قاعدگی یک اشکال در عملکرد شیمی مغز است که محرک ان تخمدان ها می باشد. علائم اغلب قبل از تخمک گذاری شروع شده و تا چند روز ابتدای قاعدگی ادامه دارد. این چرخه هر ماه خودش تکرار می شود. اختلال ناخوشی قاعدگی بر اثر تغییرات هورمونی است که در نتیجه ی تخمک گذاری تحریک می شوند، در نتیجه بدون این بخش از چرخه ی قاعدگی ایجاد نخواهد شد.

این شرایط روی بیش از هشت درصد از زنان اثر دارد. این اتفاق هربار بعد از اولین قاعدگی در بزرگسالان ایجاد شده و تا زمان یائسگی ادامه خواهد داشت.

در مورد علائم

زندگی با اختلال ناخوشی قاعدگی|مرکز مشاوره همکده

این شرایط چیزی فراتر از روزهای بد در طول قاعدگی است. این اختلال چرخه در هر ماه و در زمان مشخصی در چرخه ی قاعدگی آشکار می شود. اختلال ناخوشی قاعدگی تمام ماه ادامه ندارد. مبتلایان این اختلال حداقل هفت تا ده روز از ماه هیچ علامتی نداشته و مانند یک بیمار به نظر نمی رسند. علائم شرایط همراه با این اختلال جدا از این هستند.

علائم اختلال ناخوشی قاعدگی شدید بوده و اغلب باعث تغییر زندگی فرد خواهد شد. پزشکان می گویند بیمار باید حداقل پنج مورد از علائم زیر را داشته باشد تا مبتلا به این اختلال تشخیص داده شود:

  • مشکل در تمرکز
  • نداشتن تحرک
  • فکر به خودکشی
  • از دست دادن انرژی
  • خواب زیاد یا بی خوابی
  • افسردگی یا حس بی پناهی
  • احساس اضطراب، تنش یا استرس
  • از دست دادن کنترل، احساس گیجی
  • از دست دادن علاقه به چیزهای مورد علاقه
  • زودرنجی که با نزدیک شدن قاعدگی افزایش می یابد.
  • ظهور علائم شدید اختلال ناخوشی قاعدگی مانند حساس شدن سینه ها، انقباض، نفخ، در ماهیچه و افزایش وزن

هریک از این پنج علامت بعد از تخمک گذاری آشکار می شوند. اختلال تا زمان شروع قاعدگی شدت می یابد. در طول روز اول و دوم، علائم فروکش کرده و بیمار به تدریج به حالت عادی برمی گردد. این علائم تا ده روز قبل از شروع دوباره ادامه دارند.

برخورد با این شرایط

زمانی که تشخیص و درمان صورت گرفت هنوز لازم است در خانه کارهایی را برای تسکین علائم ادامه دهید تا زمانی که درمان مناسب را پیدا کنید. گاهی دو یا سه دوره طول می کشد تا بفهمید این روش درمانی برای شما موثر بوده است یا نه. در طول این زمان مریض یا خانواده ی او می توانند تغییراتی ایجاد کنند تا علائم قابل تحمل تر شوند. تغییرات در سبک زندگی می توانند کمک کنند از برخی فاکتورها که علائم اختلال ناخوشی قاعدگی را تشدید می کنند دور بمانید.

روی آوردن به رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و شروع ورزش تنها چند مورد از کارهایی هستند که می توانند به شما کمک کنند. چاقی، سیگار کشیدن و رژیم غذایی ضعیف همه از عوامل مشکل ساز متداول برای این اختلال هستند. با تغییر در این فاکتورها، می توانید به تسکین برخی از علائم فیزیکی و روانی این بیماری کمک کنید. ایجاد این تغییرات می تواند به افسردگی، اختلال فصلی و اختلال دوقطبی که اغلب همراه با اختلال ناخوشی قاعدگی هستند کمک کند.

زندگی با اختلال ناخوشی قاعدگی|مرکز مشاوره همکده
تکنیک های ریلکسیشن می توانند به تسکین اضطراب و تنشی که در بیماران اختلال ناخوشی قاعدگی متداول است کمک کنند.

یوگا، مدیتیشن و تفریحات ارامش بخش همه مثال هایی از تکنیک های ریلکسیشن هستند که می تواند به کاهش تنش بعد از شروع تخمک گذاری کمک کنند. داشتن یک یادداشت روزانه کمک می کند بتوانید شرایط خود را بهتر درک کنید و بعلاوه پزشکان نیز می توانند شرایط هر روز شما در این دوران را ببینند.

یادداشت های روزانه برای اختلال ناخوشی قاعدگی کمک می کند. شروع و پایان اختلال خود را مشخص کرده و محرک هایی که باعث شدیدتر شدن مشکل می شوند را بشناسید. با داشتن ارتباط با اعضای خانواده و دوستان در جلسات درمان یا ملاقات های گروهی می توانید با حس افسردگی و پریشانی خود مبارزه کنید. گاهی تنها دانستن اینکه شما لازم نیست به تنهایی این شرایط را پشت سر بگذارید می تواند کمک فوق العاده ای باشد. می توانید چت روم ها و گروه های آنلاین را امتحان کنید، در گروه های اجتماعی عضو شوید و برای یافتن بهترین گزینه ی برای خود و شرایطتان از گفتار درمانی کمک بگیرید.

علاوه بر تمام موارد بالا، به یاد داشته باشید این یک بیماری مغز است و قربانیان آن هیچ کنترلی روی مشکل خود ندارند. ایجاد حمایت و وفق دادن خود با شرایط در طول دوران بروز علائم اختلال می تواند به همه کمک کند.

ملاقات های منظم با پزشک و کنترل دوز داروها برای داشتن خانه ای امن در کنار بیمار اختلال ناخوشی قاعدگی اهمیت دارد. تمام داروها را مانند تجویز پزشک مصرف کنید حتی اگر هیچ علامتی نداشتید. برخی داروها خاصیتی دارند که در بدن انباشته شده و باید برای کار کردن در جریان خون وارد شوند. ملاقات های منظم با پزشک برای چک کردن پیشرفت شما و ارزیابی هرگونه علائم جدید است. این دیدارها را در فرایند درمانی خود ثابت نگه دارید.

این یک شرایط ساده نیست

زندگی با اختلال ناخوشی قاعدگی|مرکز مشاوره همکده

اختلال ناخوشی قاعدگی به شکل های متفاوت روی زنان زیادی اثر می گذارد. بنابراین هیچ روش درمانی یا تکنیک تطابقی منحصر به فردی وجود ندارد که برای همه ی بیماران موثر باشد. با انجام مراقبت های لازم در طول درمان می توانید راه داشتن یک زندگی شاد در کنار فردی که مبتلا به اختلال ناخوشی قاعدگی است را شروع کنید. این یک بیماری است که روی هر فردی که با بیمار در تماس باشد اثر می گذارد اما داروهای مدرن و برخی از تکنیک های تطابقی به شما اطمینان می دهند که در آتش این بیماری قرار نگیرید. به هرحال شما نباید در این بین آسیبی ببینید.

پزشک ممکن است بیمار را برای وجود مشکلات دیگری که ممکن است در کنار این اختلال وجود داشته باشند چک کند. وقتی به دنبال راهی برای تغییر شرایط زندگی خود هستید و می خواهید زندگی خود را با درمان اختلال ناخوشی قاعدگی تطابق دهید این شرایط را به یاد داشته باشید.

منابع
psychguides.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا