آیا واقعاً می توانید به اتفاقات بعد مرگ یکی از عزیزان غلبه کنید؟

مرگ موضوعی است که برای همه افراد در دنیا اتفاق می افتد. به هر حال همه ما شاهد مرگ عزیزان خود بوده ایم. هر زمانی ممکن است یک نفر در دنیا عزیز خودش را از دست بدهد. طبیعتاً افسردگی بعد از مرگ عزیزان ما به صورت یک اتفاق روتین وجود دارد. بسیاری از افراد هستند که بعد از مرگ یکی از نزدیکان خود دچار مشکلات روانی می شوند. مرگ یکی از عزیزان و کنترل اتفاقات بعد از آن می تواند دشوار باشد.

اما به راستی چه کسانی می توانند بعد از دشوار ترین مشکلات آینده ای درخشان بسازند؟ اگر به زندگی نامه افراد موفق نگاه بیندازید متوجه می شوید که آن ها فراز و نشیب های بسیاری را در زندگی خود داشته اند.  نکته مهم این است که آن ها چگونه توانسته اند از پس این ناملایمات بربیایند. یکی از این ناملایمات می تواند مرگ عزیزان باشد. خیلی از افراد را دیده این که پس از مرگ عزیزان خودشان بی احساس شده اند. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا واقعاً می توانید به اتفاقات بعد مرگ یکی از عزیزان غلبه کنید؟

اختلالات مختلف و مرگ یکی از عزیزان

آیا واقعاً می توانید به اتفاقات بعد مرگ یکی از عزیزان غلبه کنید؟

برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا واقعاً می توانید به اتفاقات بعد مرگ یکی از عزیزان غلبه کنید، صحبت کنیم.

وجود بیماری همه گیری و تاثیرات آن بر مرگ یکی از عزیزان

از زمان شروع همه گیری، ما بیش از میلیون ها نفر (و در حال شمارش) مبتلا به ویروس COVID-19 از دست داده ایم. بسیاری از ما به فعالیت های قبل از همه گیری بازگشته ایم و ممکن است دیگر از شمار روزانه مرگ و میرها غافل نشویم. در حالی که مرگ ها در ابتدا فاجعه به نظر می رسیدند، اما اکنون به یک اتفاق عادی تبدیل شده اند. دفعاتی که ما چیزی را تجربه می کنیم می تواند حساسیت ما را نسبت به آن کاهش دهد. وقتی به طور مرتب در معرض مرگ قرار می گیرید، می توانید نسبت به آن حساسیت ایجاد کنید و بر نحوه همدردی، عزاداری و اندوه شما تأثیر بگذارد.

مبانی حساسیت زدایی و ارتباط آن با مرگ یکی از عزیزان

این کار باعث می شود تا اضطراب یا ترس را که با یک موقعیت تحریک کننده همراه است، مانند دیدن عنکبوت، رانندگی یا دریافت واکسن، از بین ببرد. درمان ممکن است با تخیل شروع شود و با قرار گرفتن در معرض آسیب، پایان یابد، ترس را به حداقل برساند و شما را نسبت به موقعیت حساس کند، بنابراین هنگام تجربه آن در زندگی واقعی وحشت نکنید.

مرگ یکی از عزیزان و تاثیرات آن بر احساسات و عواطف

اگر یکی از عزیزانتان را از دست داده اید، احتمالاً قبلاً متوجه شده اید که احساسات و عواطف زیادی همراه با از دست دادن غیرمنتظره یا مورد انتظار یک عزیز وجود دارد. مهم نیست که از نظر روند سوگواری مرگ یکی از عزیزان در کجا هستید، مهم است که به یاد داشته باشید که احساسات شما معتبر هستند و در زمان بهبودی در جدول زمانی هیچ کس دیگری قرار ندارید. یکی از مرکز های روانشناسی برای این که بفهمد مردم چگونه از غم خود عبور می کنند و در عین حال از دست دادن خود را گرامی می دارند، با فرانک اندرسون، MD، روان درمانگر و روانپزشک متخصص در درمان تروما مصاحبه کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این مقاله نحوه مقابله افراد با پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت پس از مرگ را پوشش می دهد. همچنین نحوه برخورد با خاطرات منفی یا احساس گناه را مورد بحث قرار می دهد. چگونه با عواقب فوری مرگ یکی از عزیزان کنار بیاییم.

دکتر اندرسون توضیح می دهد که در فرهنگ امروزی، اغلب فشار زیادی برای حرکت و بهبودی سریع پس از فقدان وجود دارد. بنابراین، او مصمم است که هدف نباید فقط ادامه دادن و غلبه بر کسی باشد.

به یاد داشته باشید که به خودتان شفقت نشان ندهید

آیا واقعاً می توانید به اتفاقات بعد مرگ یکی از عزیزان غلبه کنید؟

شفا به زمان نیاز دارد و شما باید صبر و شکیبایی خود را نشان دهید تا با سرعت خود از غم و اندوه خود عبور کنید. هدف من هنگام کار با کسی که متحمل ضرری است این است که به او کمک کنم آنچه را که نیاز دارد یا می‌خواهد نگه دارد و آنچه را که دیگر به او خدمت نمی‌کند یا نیازی به حمل ندارد، رها کند. به خودتان اجازه دهید تا طیف وسیعی از احساسات را تجربه کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به جای تمرکز بر مراحل متمایز غم و اندوه و تلاش برای عبور از آن ها، تحقیقات در واقع نشان می‌دهد که این می‌تواند مضر باشد. این که به این ایده‌های از پیش تعیین‌شده در مورد مراحل چگونه به نظر می‌رسند، باعث ضرر می شود، به خصوص برای افرادی که چنین احساسی ندارند.  دکتر اندرسون این توصیه را تکرار می‌کند و می‌گوید که هدف باید مستقر شدن در یک مکان ذهنی آرام باشد نه نگرانی در مورد جایی که فکر می‌کنید قرار است باشید.

اندرسون تجربه نسبتاً متداول شخصی را در مواجهه با مرگ یکی از عزیزان توصیف می کند: آن ها در عواقب فوری مرگ سرریز عشق و حمایت دریافت می کنند و سپس احساس انزوا را تجربه می کنند. زیرا بقیه تمایل دارند به حالت عادی برگردند.

آرامش بعد از مرگ یکی از عزیزان زمان بر است

به یاد داشته باشید که آرامش زمان می برد. در حالی که احساس نیاز به ادامه کار آسان است. اما خوب نیست که برای غصه و ناراحتی وقت بگذارید. دکتر اندرسون تکرار می‌کند که پردازش تمام احساساتی که همراه با فقدان است به زمان نیاز دارد. و افراد باید احساس راحتی کنند که به اندازه‌ای که نیاز دارند وقت بگذارند. او خاطرنشان می‌کند که اغلب خود را به مشتریان یادآوری می‌کند که تنها مدت کوتاهی است که احساس می‌کنند می‌خواهند از احساس غم و اندوه خود عبور کنند. او می گوید: «گذر زمان در مواجهه با غم و اندوه مهم است.

چگونه بعد از گذشت زمان با مرگ یکی از عزیزان کنار بیاییم؟

دکتر اندرسون در مورد راههایی صحبت می کند که به کمک آن ها به مراجعین پس از گذشت مدتی از فقدان بهبود می یابد.

خاطرات را در آغوش بگیرید

به طور کلی، اندرسون افراد را تشویق می کند که خاطرات یا رویاهایی را که به طور مداوم ظاهر می شوند، حتی اگر زمان گذشته است، در آغوش بگیرند. اندرسون می‌گوید: «من متوجه شدم افرادی که دائماً به آن شخص فکر می‌کنند یا به طور مکرر خاطرات یا سناریوهای مربوط به معشوق خود را تکرار می‌کنند، اغلب قسمت‌هایی از آن‌ها دارند که سعی می‌کنند خاطرات را زنده نگه دارند.

منظور او این است که ذهن در تلاش است تا یاد  مرگ یکی از عزیزان را زنده نگه دارد. در حالی که ممکن است احساس کنید نمی‌توانید چیزی را پشت سر بگذارید.  ممکن است ذهن شما در تلاش باشد تا خاطراتی را که باعث شادی شما شده‌اند نگه دارد.

نظر اندرسون در ارتباط با این زمینه

اندرسون همچنین تصریح می‌کند که اگر ذهن شما دائماً چیزی را تکرار می‌کند، ممکن است به این معنی باشد که خاطره مهمی است که می‌تواند هنگام بهبودی شما را به آرامش برساند.

احساسات خود را دفن نکنید

دکتر اندرسون توضیح می‌دهد که او بیمارانش را تشویق می‌کند. این کار باعث می شود تا بر آن چه در لحظه حال احساس می‌کنند تمرکز کنند، که اغلب می‌تواند منجر به بهبودی شود. هنگامی که مردم این کار را با موفقیت انجام می دهند، مردم اغلب با در نظر گیری واقعی آن چه که احساس می کنند، احساس اعتبار بیشتری می کنند.

تشخیص معنی واقعی ضرر

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از مردم پس از این که احساساتی را احساس  می کنند دچار تغییراتی می شوند. آن ها معنا و زمینه مرگ عزیزان خود را به دست آورده اند و به محل شفا می رسند. این امر به ویژه زمانی مرتبط است که افراد می توانند به احساسات مختلف اجازه بروز دهند. که در آن واحد وجود داشته باشند، به این معنی که می توانند غم و اندوه خود را بپذیرند. و در عین حال همچنان به معنای رابطه پایبند باشند. این می تواند به افراد کمک کند تا به جایی برسند که کنترل احساساتشان آسان تر باشد.

به یاد داشته باشید که خاطرات منفی طبیعی هستند

درک و توانایی کنترل احساسات با مرگ یکی از عزیزان بسیار سخت است. اگر احساس کنید که هرگز به خاطر چیزی شخصی با او صلح نکرده اید. همچنین معمول است که مردم هر کاری را که می توانستند برای ارائه آن ها انجام دهند را دوباره پخش کنند. در حالی که این چیزها طبیعی هستند، اگر بهبودی را دشوارتر کنند قابل درک است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا