روانپزشکی سالمندان چیست؟

روانپزشکی سالمندان موضوع بسیار مهمی است. همه ما می دانیم که روانپزشکی و روانشناسی روش بسیار مفیدی است. در دنیای امروزی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. سالمندان نیز همانند کودکان و نوجوانان نیاز به مشاوره دارند. خانواده ها اگر بتوانند از ابتدا با مشاور صحبت کنند می توانند در آینده نیز با بزرگسالان در ارتباط باشند. سالمندان علاوه بر مراقبت های پزشکی و جسمانی به روان شناسی هم نیاز دارند. حتی در این بین افرادی که ضعیف تر هستند آسیب های بیشتری می بینند.

از این رو روان شناسان راه های مختلفی برای جلوگیری از این آسیب ها ایجاد کرده است. همیشه در هر جمعی شخصیت های وجود دارد که ممکن است شما از آن ها خوشتون نباید. افراد قلدر یکی از آن ها هستند. خیلی از ما دوستانی داشتیم که این اختلال را در خود داشته اند.  قلدری در بزرگسالان موضوع امروز ما است. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که روانپزشکی سالمندان چیست؟

راه حل های مختلف روانپزشکی سالمندان

روانپزشکی سالمندان چیست؟

برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با روانپزشکی سالمندان چیست؟ صحبت کنیم.

تحلیل گر رفتار کاربردی چیست؟

تحلیل گران رفتار کاربردی رفتار را مطالعه می کنند. همان طور که از نام آن پیدا است، تحلیلگران رفتار کاربردی رفتار را مطالعه می کنند. تحلیل گران اعمال کاربردی، بسته به علایق و تخصص های خاص آن ها، می توانند طیف گسترده ای از اعمال، موقعیت ها و محیط ها را مطالعه کنند. این متخصصان اغلب بر کاربردهای عملی تحقیقات روانشناختی متمرکز هستند و برای تجزیه و تحلیل و تغییر رفتارهای بالقوه مضر با بیماران کار می کنند.

تحلیل گران رفتار کاربردی اغلب مستقیماً با چه افرادی کار می کنند؟

تحلیل گران رفتار کاربردی اغلب مستقیماً با افرادی کار می کنند که برای کنترل رفتار خود تلاش می کنند. آن ها می توانند با استراتژی های درمانی، به بیماران کمک کنند تا الگوهای رفتاری جدیدی شکل دهند و دلایل رفتارهای ناخواسته را برای تغییر آن ها کشف کنند.

نکته

به طور خاص، تحلیل گران رفتار کاربردی ممکن است با بیمارانی کار کنند که برای پیمایش تفاوت های رفتاری ناشی از اوتیسم، ناتوانی های رشد، اختلالات رفتاری، اختلالات عاطفی و سایر موارد بهداشت روانی به کمک نیاز دارند.

تحلیل رفتار چیست؟

تحلیل رفتار تا حد زیادی از رفتارگرایی شکل گرفت، مکتبی از اندیشه روانشناختی که در قرن بیستم شکل گرفت. رفتارگرایی بر رفتار انسان متمرکز است و این نظریه را مطرح می کند که، برای اعمال تغییرات رفتاری، به ویژه در مورد بهداشت روان، لازم است که خود رفتارها را مورد توجه قرار دهیم، نه این که به دلایل دیگر روانشناختی یا محیطی بپردازیم.

تحلیل رفتاری برای مطالعه و کشف قوانینی است که رفتار انسان را کنترل می کند.

روانپزشکی سالمندان چه نوع تخصصی است؟

روانپزشکی سالمندان چیست؟

روانپزشکی سالمندان تخصصی است که بر پیشگیری، ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات عاطفی و روانی در بزرگسالان 65 سال و بالاتر متمرکز است. پیری اجتناب ناپذیر است، اما این کار را آسان تر نمی کند. با افزایش سن، تغییرات طبیعی بیولوژیکی و روانی و همچنین ایجاد برخی از شرایط سلامتی و روانی مانند بیماری‌های مزمن، ناتوانی‌های جسمی، سندرم‌های روان‌پزشکی و بیماری‌های همراه رخ می‌دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همانطور که افراد به زندگی طولانی تری ادامه می دهند، تقاضا برای روانپزشکی سالمندان افزایش می یابد. در حال حاضر، میانگین طول عمر یک فرد مکن است 78.8 سال باشد. و اداره سرشماری  کشور های مختلف تخمین می زند که تا سال 2030، یک پنجم جمعیت ایالات متحده سالمندان (65 سال و بالاتر) در نظر گرفته می شوند.

در زیر، یک مرور کلی از روانپزشکی سالمندان، آن چه برای تبدیل شدن به یک روانپزشک سالمندان لازم است و چگونگی پیدا کردن یک روانپزشک در منطقه خود ارائه می دهیم.

تاریخچه مختصر روانپزشکی سالمندان

روانپزشکی سالمندان به عنوان  روانپزشکی دوران مسن بودن افراد نیز شناخته می شود. اولین موسسه ای که به طب سالمندی علاقه نشان داد، اداره مخصوص مشاوره سربازان مسن بود. زیرا  سربازان سالخورده با تعدادی از شرایط مختلف سلامت روان مواجه بودند.

در حالی که روانپزشکان چندین دهه است که از افراد مسن مراقبت می کنند، این تخصص نسبتاً جدید است. در سال 1976، اولین مرکز تحقیقاتی، آموزشی و بالینی سالمندان (GRECC) افتتاح شد. و به دنبال آن اولین مرکز استادی سالمندان در دانشگاه کرنل در سال 1977 ایجاد شد.

انجمن روانپزشکی سالمندان

روانپزشکی سالمندان چیست؟

در سال 1978، انجمن روانپزشکی سالمندان (AAGP) تأسیس شد. اما تا سال 1991 اولین آزمون های روانپزشکی سالمندان انجام نشد. آن ها نیاز به یک گواهی مجدد اجباری هر ده سال دارند. این رشته در 45 سال گذشته به طور قابل توجهی رشد کرده است و اکنون تعدادی برنامه فلوشیپ روانپزشکی سالمندان در سراسر کشور وجود دارد که هدف آن ها رسیدگی به سلامت روان افراد مسن آمریکایی است.

نیاز روزافزون به روانپزشکان سالمندان

اگر چه نیاز روزافزونی به روانپزشکان سالمندان وجود دارد، این شغل معمولاً مورد توجه نیست. طبق یک مطالعه در دانشگاه میشیگان در سال 2018، کمتر از 2000 روانپزشک افراد مسن وجود دارد. به این معنی که در هر 100000 بزرگسال 65 سال و بالاتر، تنها 2.6 روانپزشک سالمندان وجود دارد.

تبدیل شدن به یک روانپزشک سالمندان

برای تبدیل شدن به یک متخصص روانپزشکی سالمندان، شرایط لازم است. این ممکن است بخشی از دلیل کم بودن تعداد آنها باشد. برای تبدیل شدن به یک روانپزشک سالمندان، باید مدرک دکترای پزشکی (MD) یا دکترای استئوپاتی (DO) را کسب کنید و یک دوره آموزشی تخصصی حداقل یک سال فراتر از چهار سال آموزش روانپزشکی بزرگسالان را تکمیل کنید.

شما همچنین باید آزمون مدارک روانپزشکی عمومی انجمن روانپزشکی و نورولوژی (ABPN) را بگذرانید. مدارک تحصیلی از هیئت های روانپزشکی و عصب شناسی در روانپزشکی سالمندان نیز موجود است.

از آنجایی که روانپزشکان سالمندان آموزش تخصصی گسترده ای دریافت می کنند، می توانند به بسیاری از سندرم های افراد در اواخر عمر و شرایط سلامت روانی که افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهند رسیدگی کنند. این موارد شامل موارد زیر است:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • زوال عقل
  • هذیان
  • اختلالات خلقی
  • روانی ها
  • مصرف الکل و مواد
  • اختلالات شخصیت
  • اختلالات خواب

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به لطف تحقیقات علمی، اکنون می دانیم که سن بالا شما را در معرض خطر بیشتری برای برخی بیماری های روانی قرار می دهد. که شایع ترین آن ها هذیان، زوال عقل و افسردگی است. افزایش سن همچنین بزرگترین عامل خطر شناخته شده برای بیماری آلزایمر (AD)، یک اختلال عصبی است که بیش از شش میلیون فرد در کشور های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد.

نقش مهم روانپزشکی سالمندان در بیماری های اواخر عمر

روانپزشکان سالمندان نقش مهمی در پیشگیری، مداخله و درمان بیماری های اواخر عمر دارند. آن ها همچنین در زمینه آموزش، تحقیق و ارائه مراقبت‌های بالینی برای سندرم‌های عصبی-روان‌پزشکی مرتبط با افزایش سن پیشرو هستند.

برای رفع این مشکل، باید استراتژی‌های بیشتری برای تشویق یا ترغیب افراد برای پیوستن به این حوزه رو به رشد ایجاد شود. برخی از توصیه‌ها شامل افزودن این آموزش فوق‌تخصصی به آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، و همچنین ایجاد مسیرهای جایگزین کوتاه‌تر مانند فلوشیپ‌های کوچک است.

چگونه یک روانپزشک سالمندان پیدا کنیم؟

برای حمایت از سلامت کلی و رفاه افراد مسن، مهم است که به سلامت روان نیز توجه داشته باشید، همانطور که به سلامت جسمی می پردازید. شما می خواهید عزیزان مسن خود را با یک تیم پشتیبانی اجتماعی اختصاص داده شده درمان کنید. این می تواند شامل اعضای خانواده، مراقبان و متخصصان بهداشت روانی باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسته به محل زندگی شما، ممکن است دسترسی آسان به متخصص روانپزشکی سالمندان داشته باشید یا نداشته باشید. اما می توانید ارائه دهندگانی را بیابید که خدمات مجازی ارائه می دهند. از پایگاه داده انجمن روانپزشکی  برای جستجوی تخصص روانپزشکی سالمندان استفاده کنید و ببینید که آیا در کشور شما چه شخصی را می توانید پیدا کنید.

محیط های مختلف کاری برای این افراد

روانپزشکی سالمندان چیست؟

روانپزشکان سالمندان در بسیاری از محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی مختلف، از جمله مراکز مراقبت جانبازان، مطب‌های خصوصی، خانه‌های سالمندان، تسهیلات زندگی، و سایر امکانات مراقبت طولانی‌مدت حضور دارند.

سخن آخر

هیچ کس، صرف نظر از سن، نباید به تنهایی با مسائل مربوط به سلامت روان مقابله کند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان از دست دادن حافظه، سردرگمی، توهم، از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا تعاملات اجتماعی، اختلالات خواب، یا هر تعداد دیگری از علائم خلقی، ذهنی یا روانی را تجربه می کنید، مهم است که به دنبال متخصص روانپزشکی سالمندان باشید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا