علائم اندوه در کودکان و نحوه کمک به آنها

غم و اندوه کودکان متفاوت از بزرگسالان است. وقتی کودکی برای دست دادن یکی از عزیزان خود ناراحت می شود، شما حتی نمی توانید بفهمید که او در حال غصه خوردن است. کودکان احساسات پیچیده را متفاوت از بزرگسالان پردازش می کنند. سپس نمایش می دهند. با این حال، این بدان معنا نیست که اندوه رخ نمی دهد و فرزند شما تحت تأثیر احساسات خود قرار نمی گیرد. علاوه بر این، کودکان آنقدرها هم کوچک نیستند که بتوانند غصه بخورند. علائم اندوه در کودکان و نحوه کمک به آنها را در این مقاله از وب سایت همکده بررسی کرده ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

علائم اندوه در کودکان در موارد مختلف متفاوت است. شرایط ويژه ای نیز دارد. در ادامه به بررسی تمامی این موارد می پردازیم.

توانایی درک مرگ

علائم اندوه در کودکان و نحوه کمک به آنها

غم و اندوه در کودکان مشکل است زیرا کودکان کوچکتر ممکن است مفهوم مرگ و ماندگاری آن را درک نکنند. یک کودک ممکن است باور کند که مرگ موقتی است. به ویژه به این دلیل که بسیاری از کارتون ها شخصیتی را نشان می دهند که به شدت مجروح شده. سپس به زندگی باز می گردد. در نتیجه، بچه های کوچکتر غالباً دلشان برای عزیزانشان تنگ می شود و ممکن است هر چند وقت یکبار برای چند دقیقه ناراحت شوند. اما از آنجا که آنها در درک اینکه مرگ دائمی است مشکل دارند، به طور کامل درک نمی کنند که این ضرر واقعاً برای زندگی آنها چه معنایی خواهد داشت. بچه های کوچک می دانند که مثلا پدربزرگ بر نمی گردد. اما سوالاتی مانند این که آیا در جشن تولد بعدی من می آید را می پرسند.

درست مانند درک مرگ بر اساس سن، علائم غم نیز متفاوت است. مهم است که تشخیص دهید کودک شما در حال عزاداری است، بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که او با احساسات به شیوه ای سالم برخورد می کند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که مداخلات می تواند به کودک کمک کند تا با از دست دادن به طور سالم کنار بیاید. از بروز مسائل مربوط به سلامت روان و یا اندوه آسیب زا جلوگیری کند. علائم اندوه کودکان می تواند متفاوت باشد که در ادامه بررسی می کنیم.

نشانه هایی که کودک در اندوه است

وقتی یک فرد بزرگسال غمگین می شود، به نظر می رسد که حتی در لحظات شادی همواره وجود دارد. با این حال، کودکان اغلب در یک لحظه خوب به نظر می رسند، اما در لحظه بعدی بسیار ناراحت می شوند، زیرا به نظر می رسد مغز آنها نمی تواند برای مدت طولانی با غم و اندوه کنار بیاید. در مراحل اولیه غم و اندوه، طبیعی است که کودکان کمی انکار کنند. انکار که عزیزشان رفته است. آنها ممکن است همچنان انتظار داشته باشند که فرد درگذشته هر لحظه ظاهر شود. این انکار برای مدتی طبیعی است. اما با گذشت زمان، واقعیت از دست دادن باید شروع به فرو رفتن کند. به ویژه در مورد کودکان بزرگتر.

حس وابستگی و چسپندگی یکی از علائم اندوه در کودکان

بچه ها ممکن است بعد از از دست دادن بیشتر وابسته شوند. آن ها ممکن است برای رفتن به مدرسه گریه کنند. یا این که ممکن است برای کارهایی که قبلا انجام داده اند فقط برای جلب توجه شما کمک بخواهند. نوزادان و کودکان نوپا می توانند ناراحتی مراقبین خود را احساس کنند، بنابراین ممکن است با تحریک پذیری، گریه بیشتر و تمایل به نگهداشتن حتی در صورت عدم اطلاع از فقدان، پاسخ دهند.

انجام رفتار های خاص

کودکان نوپا و پیش دبستانی ممکن است شروع به خیس کردن تخت کنند یا خوابیدن را در طول شب متوقف کنند. به عبارتی شب بیداری داشته باشند. در همین حال کودک با سن پایین تر می تواند برای صحبت کردن اقدام کند. یا بخواهد دوباره برای خوردن شیشه شیر یا بطری شیر خود اقدام کند. این رفتار های خاص نشان دهنده ذهن ناراحت و اندوه در وجود آن ها است.

مسائل تحصیلی و مشکلات مربوط به آن

یکی از مهم ترین علائم اندوه در کودکان داشتن مسائل و مشکلات تحصیلی است. کودکان و نوجوانان بزرگتر که از دست دادن را تجربه کرده اند غالباً با عقب افتادن از درس یا شکست در کلاس هایی که قبلاً برگزار کرده بودند، غم و اندوه خود را نشان می دهند. آن ها همچنین ممکن است برای تمرکز بر روی وظایف یا عدم انجام تکالیف خود مشکل داشته باشند.

مشکلات خواب یکی از علائم اندوه در کودکان

کودکان ناراحت ممکن است بخواهند با والدین یا اطرافیان خود بخوابند. ممکن است در مورد شخص کشته شده کابوس یا خواب ببینند. در همین حال، کودکان بزرگتر ممکن است کمی بی خوابی داشته باشند یا از مرگ بترسند که باعث می شود آنها به خواب نروند.

مشکل در تمرکز

گاهی اوقات ممکن است کودکان نتوانند روی فعالیت خاصی تمرکز کنند یا در تصمیم گیری یا حل مشکلات دچار مشکل شوند. آنها همچنین تمرکز زیادی ندارند و ممکن است حواسشان پرت شود یا در فضا گم شوند.

اضطراب

علائم اندوه در کودکان و نحوه کمک به آنها

یکی از مهم ترین علائم اندوه در کودکان اضطراب است. این گزینه دارای چالش های بسیاری می باشد. در سنین مختلف نیز خود را نشان می دهد. هم کودکان و هم نوجوانان ممکن است نگران همه چیز باشند، بخصوص در مورد مرگ سایر افراد در زندگی. آنها به اطمینان خاطر نیاز خواهند داشت که در امنیت و مراقبت روزانه قرار دارند. این نیاز به ویژه در میان کودکان پیش دبستانی مشهود است.

احساس رها شدن

کودکان ممکن است احساس خیانت، طرد یا رها شدن توسط شخص درگذشته و شاید دیگران نیز داشته باشند. در نتیجه، ممکن است لازم باشد به آنها اطمینان داده شود که شما در کنار آنها خواهید بود. اطمینان حاصل کنید که به وعده های خود عمل می کنید، به ویژه در این دوره زمانی، به طوری که این ترس ها در مورد رها شدن ادامه پیدا نکند. این رفتار می تواند به افزایش علائم اندوه در کودکان دامن بزند. از این رو شما می توانید به راحتی به رفع مشکل خود بپردازید.

واکنش های رفتاری

کودکان در هر سنی ممکن است با نشان دادن مشکلات رفتاری که قبلاً وجود نداشت، نسبت به اندوه واکنش نشان دهند. آنها ممکن است در مدرسه بازی کنند یا در خانه صحبت کنند. به همین ترتیب، نوجوانان ممکن است به سمت رفتارهای پرخطرتر بروند. مانند نوشیدن مواد الکلی یا مصرف مواد مخدر.

داشتن احساس گناه یکی از علائم اندوه در کودکان

علائم اندوه در کودکان و نحوه کمک به آنها

معمول است که بچه ها خودشان را برای مرگ یکی از عزیزان سرزنش می کنند. کودکان ممکن است فکر کنند این تقصیر آنهاست. زیرا زمانی آرزو می کردند که فرد “برود”. یا ممکن است به نوعی فکر کنند که اقدامات آنها باعث مرگ فرد شده است. این یکی از سخت ترین علائمی است که می تواند در کودکان پدید بیاید.

چه زمانی از کمک حرفه ای استفاده کنید؟

برای رفع علائم اندوه کودکان نیاز به کمک حرفه ای است. اما سوال این جا است که چه زمانی برای این کار مناسب تر است؟ همه کودکانی که عزادارند نیاز به مشاوره غم ندارند. اما این مهم است که به دنبال نشانه هایی باشید که نشان می دهد فرزند شما در پردازش شرایط مشکل دارد. در اینجا برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارد که ممکن است نشان دهد فرزند شما می تواند از کمک حرفه ای بهره مند شود.

  • تقلید بیش از حد از شخص متوفی
  • اعتقاد بر این است که آنها با فرد متوفی صحبت می کنند
  • علائمی که با گذشت زمان بدتر می شوند
  • تمایل مکرر برای پیوستن به شخص متوفی

چگونه به مقابله با علائم اندوه در کودکان بپردازیم؟

علائم اندوه در کودکان و نحوه کمک به آنها

برای یک بزرگسال آسان نیست که با اندوه خود کنار بیاید و به کودک کمک کند تا با غم و اندوه خود کنار بیاید. اما این مهم است که به کودکان کمک کنیم نحوه برخورد را یاد بگیرند. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می توانید برای کمک به فرزند خود در مقابله با غم و اندوه استفاده کنید.

صادق باشید

استفاده از تعبیرهای مثبتی مانند “ما او را از دست دادیم” یا “او اکنون در خواب است” می تواند کودک را گیج کرده و بترساند. برای کودکان مهم است که بفهمند که این شخص نخوابیده. یا گم نشده است. بلکه بدن او دیگر کار نمی کند. دیگر برنمی گردد. البته، جزئیات وحشتناک لازم نیست. اما شما باید نکته ای را بیان کنید تا حقیقت گفته شود.

ضرر را بپذیرید

این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که آیا حضور فرزند شما در مراسم تشییع جنازه مناسب است یا خیر. اما اگر کودک از حضور در این مراسم می ترسد او را مجبور به انجام این کار نکنید. این اجبار علائم اندوه در کودکان را بیشتر می کند. می توانید راه های دیگری برای پذیرش فقدان فرزند خود بیابید. به طور مثال می توانید به او کمک کنید تا یک شمع کنار عکس فرد در خانه روشن کند.

برای رفع علائم اندوه در کودکان صبور باشید

غم و اندوه یک کودک در درون و بیرون او می چرخد. برای یک بزرگسال به این صورت است که به زندگی خود ادامه می دهد. اما بسیار مهم است که در مقابل کودک صبور باشیم. هر زمان که به یک لحظه غم و اندوه برمی گردیم، با آرامش و حقیقت پاسخ دهیم. به یاد داشته باشید که یک یادآوری، مانند سالگرد مرگ، می تواند روند غم و اندوه را دوباره بیدار کند.

منابع:

https://www.verywellfamily.com/signs-of-grief-in-children-and-how-to-help-them-cope-4174245

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا