چرا اضطراب در شب افزایش می یابد؟

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. هر کدام از اختلالات روانی می تواند به علت های مختلفی به وجود بیاید. برخی از افراد به علت مشکلاتی در دوران کودکی دچار اختلالات روانی می شوند. برخی هم هستند که به علت وجود مشکلات در زندگی دچار اختلالات روانی می شوند. یکی از اختلالات روانی شایع در دنیای امروز اضطراب در شب است. در مقاله های قبل در ارتباط با تعریف اضطراب صحبت کردیم.

اضطراب انواع مختلفی دارد. این اختلال اگر درمان نشود می تواند به افراد آسیب‌ بزند. در ادامه می خواهیم ببینیم که اضطراب در شب چگونه است و چرا افزایش می یابد؟ درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا اضطراب در شب افزایش می یابد؟ صحبت کنیم.

اضطراب در شب

اضطراب در شب

اگر اضطراب شما را شب ها بیدار نگه می دارد، تنها نیستید. اضطراب شبانه برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی مشکل ساز است، زیرا متوجه می شوند عصرهایشان پر از احساس ناراحتی، نگرانی و دلهره است. اضطراب شبانه می تواند شما را از خواب باز دارد، در حالی که کم خوابی می تواند اضطراب شما را افزایش دهد. خوشبختانه راه هایی برای کنترل اضطراب شما وجود دارد تا بتوانید استراحت کنید، روز بعد فعالیت کنید و زندگی رضایت بخشی داشته باشید.

چرا اضطراب در شب افزایش می یابد؟

هیچ دلیل ساده ای وجود ندارد که چرا اضطراب در برخی افراد در شب افزایش می یابد. در عوض، می تواند نتیجه عوامل مختلفی باشد. یک توضیح این است که وقتی چراغ ها خاموش می شوند و همه چیز آرام است، حواس پرتی کمتری وجود دارد.

در واقع فرصت بیشتری برای نگرانی و نشخوار ذهنی در مورد شغل، امور مالی یا روابط شما وجود دارد. مشکل در به خواب رفتن نیز ممکن است نگرانی های خاص خود را  داشته باشد. یا این که  در مورد  چگونگی قادر بودن شما در این که روز بعد عملکرد خوبی داشته باشید، برانگیزد.

دلایل دیگر افزایش اضطراب در شب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نوشیدن زیاد کافئین در طول روز یا نزدیک به خواب، که می تواند برخی افراد را عصبی و مضطرب کند
  • تجربه یک ضربه اخیر یا داشتن اختلال استرس پس از سانحه از قبل موجود
  • اضطراب سلامتی یا توجه بیشتر به دردها هنگام تلاش برای به خواب رفتن
  • داشتن شرایط خاص پزشکی؛ برای مثال، یک مطالعه اضطراب شبانه را با یائسگی مرتبط کرد
  • نگرانی یا ترس در روز بعد

علائم اضطراب در شب

هر کس اضطراب را متفاوت تجربه می کند و علائم ممکن است متفاوت باشد. علائم اضطراب شبانه ممکن است شبیه آن‌ هایی باشد که در طول روز تجربه می کنید. یا ممکن است مختص ساعات عصر باشد.

  • درد ها
  • مشکل در تنفس
  • تپش قلب
  • احساس عصبی بودن یا بیقراری
  • افکار کنترل نشده یا مسابقه ای
  • مشکل در افتادن و/یا خواب ماندن
  • کابوس ها
  • مشکلات گوارشی
  • حملات پانیک و حملات پانیک شبانه
  • ضربه

اضطرابی که عصرها بروز می کند می تواند بسیار آزاردهنده باشد. زیرا که ممکن است از وقت آزاد شما بکاهد، انرژی شما را از بین ببرد. یا حتی در مسائل مربوط به خواب نقش داشته باشد. از دست دادن خواب همچنین می تواند باعث ایجاد اضطراب در شب شود و یک چرخه معیوب ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اضطراب در شب

یکی دیگر از نتایج اضطراب شبانه حملات پانیک یا حملات عصبی شبانه است. این اتفاق در طول خواب غیر REM اتفاق می افتد. عمدتا در مراحل 2 و 3.4 حملات پانیک شبانه می تواند شما را از خواب بیدار کند.  و در طول روز یا روزهای بعد احساس خستگی کند.

چگونه اضطراب را در شب مدیریت کنیم؟

خوشبختانه، گام هایی وجود دارد که می توانید برای کاهش اضطراب شبانه خود انجام دهید. این ها به شما امکان می دهند یک عصر آرامش بخش و یک شب آرام داشته باشید.

قصد خوابیدن را برای نداشتن اضطراب در شب زودتر تنظیم کنید

بسیاری از ما در طول روز از یک فعالیت به فعالیت دیگر می پردازیم. این کار بدون آن که واقعا احساس خود را در نظر بگیریم انجمن می شود. چه برسد به این که آیا آن را دوست داریم یا خیر. به عنوان مثال، آیا تا به حال بعد از یک روز کاری طولانی به خانه آمده اید و سوالی پرسیدید. یا با خود فکر می کنید: “من واقعاً می خواهم از این شب استراحت کنم و لذت ببرم؟” به احتمال زیاد شما بسیار شلوغ یا مشغول هستید. بنابراین نمی توانید متوقف شده و در مورد چگونگی عصر خود فکر کنید. با این حال، با تعیین زودهنگام قصد، به احتمال زیاد به نتایج مورد نظر خود می رسید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر هر روز به خود یادآوری می کنید که مصمم هستید به نفع شما است. شما می توانیدیک عصر آرام داشته باشید و به احتمال زیاد آن را به واقع تجربه خواهید کرد.

به خاطر سپردن تعیین یک هدف وقتی ساده تر می شود که در آن نقطه خاصی را در روز مشخص کنید. به عنوان مثال، هنگام رانندگی از محل کار به خانه اتفاقات زیادی می افتد. ممکن است تمام استرس هایی را که آن روز تجربه کرده اید در ذهن خود مرور کنید.

رها کردن استرس برای کمک به اضطراب شب

در یک نقطه خاص در هنگام رانندگی به خانه، ممکن است زمانی از روی پل خاصی رانندگی کنید.  یا از نقطه عطفی خاصی عبور می کنید. شما می توانید استرس کار را از آن نقطه به بعد رها کرده و از بقیه عصر خود لذت ببرید. یک گزینه دیگر می تواند تنظیم زنگ خطر باشد. این گزینه به شما یادآوری می کند قصد خود را برای یک عصر خوب تنظیم کنید. مهم نیست  که چه نوع فوریتی برای شما مفید است.  این عادت را داشته باشید که هدف شخصی خود را از احساسی که می خواهید هر شب احساس کنید تعیین کنید.

برای اضطراب شب حاضر بودن را بیاموزید

در راستای عدم ارتباط با احساسی که می خواهیم، بسیاری از ما دچار مشکل می شویم. ما بیشتر زمان خود را کاملاً بی خبر یا جدا از لحظه حال می گذرانیم. با تلاش برای توجه بیشتر، ممکن است بتوانید از عصر خود لذت بیشتری ببرید.

ذهن آگاهی می تواند شما را از غلبه بر هر گونه نگرانی در سرتان باز دارد. در واقع  به شما این امکان را می دهد که تشخیص  های دقیق تر بدهید. لازم نیست در برابر هر فکری که در ذهن شما ایجاد می شود واکنش نشان دهید.

ممکن است فکر کنید ذهن آگاهانه ناخوشایند یا بیش از حد وقت گیر به نظر می رسد. اما بهتر است در حال  جستجوی عصبی بودن و ترس در ذهن خود نباشید.

سعی کنید از زندگی آن گونه که هست آگاهی بیشتری داشته باشید. با عزیزانتان، از غذایی که می خورید لذت ببرید، به زیبایی زمین توجه کنید.  این ها همه راه های ساده ای است که می توانید اضطراب را کنار گذاشته و توجه بیشتری داشته باشید.

کمی زمان اضافی برای خود بگذارید

زمان انتقال زمانی است که بین کارها خصوصا برای حل اضطراب شب لازم است. بسیاری از ما مقدار زمان مورد نیاز برای انتقال کار را دست کم می گیریم. به عنوان مثال، عصر شما ممکن است شامل کارهای مختلفی باشد که باید قبل از خواب انجام دهید. اگر کار ها را مدیریت نکنید باید آن را شب انجام دهید. این کار باعث اضطراب شب می شود.

یک  میزان زمان مناسب  برای هر کار اختصاص بدهید. در نظر بگیرید که اگر زمان کار بیشتر از آن چه فکر می کنید طول بکشد خطرناک است. شاید در واقع زمان بیشتری را به عنوان یک فرد دارای اضطراب شب اضافه کنید. به این ترتیب این کار از احساس فشار زیاد جلوگیری می کنید. سعی  کنید قبل از خواب بیش از حد احساس خستگی کنید.

به خاطر حل مشکلات اضطراب برای روز بعد آماده شوید

بسیاری از افراد فکر کردن در مورد همه کارهایی که باید در روز بعد انجام دهند، باعث نگرانی می شود. آمادگی یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از این نوع اضطراب است. تا آن جا که می توانید آماده شوید، مانند انتخاب لباس، چیدن ناهار و کیف و تنظیم ساعت زنگ دار. تلاش اندک در آماده سازی می تواند به کنترل اضطراب عصر کمک کند.

فضایی برای آرامش ایجاد کنید

اضطراب در شب

وقتی همه چیز برای شب انجام می شود باید برای روز بعد نیز آماده می شوید.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا