وقتی ازدواج به نقطه آخر می رسد

وقتی همسر شما فوت می کند مسلما باید منتظر یک ضربه ی روحی باشید و فرایند خاکسپاری می تواند برای شما و دیگران با استرس زیادی همراه گردد. اما اغلب افراد وقتی از همسر خود جدا می شوند خود را بدون نقشه ای برای این جدایی و ساخت یک زندگی جدید و جدا کردن این جدایی از ازدواج روبرو می بینند. با وجودی که برای برخی طلاق پایانی آرامش بخش بعد از یک زندگی بدون رضایت است برای برخی دیگر از هم پاشیدن رابطه و جدایی خود باعث استرس روانی شده و مانع از حرکت به سمت آینده می گردد. وقتی ازدواج به نقطه آخر می رسد مشکلاتی ایجاد می شود.

برای برخی احساسات متداولی چون خشم، گیجی، ترس، خجالت، اضطراب و رنجش در طول فرایند جدایی و بعد از آن ایجاد شده و در وضعیت روانی آن ها ماندگار گشته و سلامت فیزیکی و روانی شان را تضعیف می کند. حتی اگر شما جدایی را انتخاب کرده باشید بازهم امکان این مشکلات برایتان وجود دارد.

طلاق به عنوان بخشی از زندگی

آشفتگی عاطفی عمیق بعد از جدایی در نتیجه ی تغییرات بزرگ در زندگی، خود به عنوان مرحله ای از زندگی شما شناخته می شود. برخلاف اختلالات روانی، این آشفتگی های روحی ریشه در حوادث مهمی دارند که توانایی شما برای رسیدن به شادابی روانی و داشتن عملکردی سالم در زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. طلاق رایج ترین بخش از مشکلات زندگی است و به عنوان دومین حادثه ی استرس آور در زندگی که یک فرد می تواند تجربه کند شناخته می شود، اولین آن مرگ همسر است.

شاید ببینید ناگهان از خانواده و دوستان جدا شده و تنها مانده اید، عدم امنیت شدیدی را حس می کنید، رفتارهایی مخرب و غیرقابل توصیف دارید، افکار نادرستی وارد ذهنتان می شود و احساس ناامیدی زیادی دارید. احساس افسردگی و اضطراب می تواند ایجاد شده و شما را از تجربیات لذت بخش یا پیش بینی آینده ای شاد دور می سازد. طلاق این روزها رایج تر شده و جامعه ی پزشکی اثرات مخرب آن را روی هردو بخش سلامت روانی و فیزیکی تشخیص داده اند. همچنین برای حمایت از افرادی که با طلاق برخورد می کنند نیاز به درمان های حرفه ای وجود دارد.

وقتی ازدواج به نقطه آخر می رسد – تجربه ی اختلالات غذایی

وقتی ازدواج به نقطه آخر می رسد

اثرات طلاق تنها محدود به بخش عاطفی نیست بلکه می تواند باعث اختلالات رفتاری خاصی شود که به مشکلات فیزیکی منتهی می گردند. یک عارضه ی متداول که در افرادی که با استرس جدایی مقابله می کنند دیده می شود رشد اختلالات الگوهای غذایی است. شاید برخی در مورد رژیم غذایی جدایی جک هایی بسازند اما در حقیقت کاهش وزن بعد از جدایی و طلاق می تواند واکنش روانی جدی و مخربی به استرس شدید آن باشد. 

اگر اتفاق سختی مانند جدایی را پشت سر گذاشته اید ممکن است واکنش فیزیکی در بدن شما وجود داشته باشد. نمی خوابید، وعده های غذایی را کنار می گذارید یا استرس شدیدی دارید. اثرات سخت جدایی روی سیستم عاطفی بدن شما اثرگذار است؛ در مغز و این می تواند اشتها را از بین ببرد.

با این وجود از دست دادن اشتها تنها اختلال غذایی ایجاد شده بر اثر جدایی نیست. برخی تغییرات غذایی برای آرامش عاطفی می تواند متفاوت باشد، مانند پرخوری و گرفتار شدن به اختلال غذایی بینگ در تلاش برای تطابق با درد روانی طلاق. با وجودی که بسیاری از اختلالات غذایی خودشان در طول جدایی آغاز می شوند اما برخی از آن ها زمانی در فرد دیده می شود که می خواهد خود را با این تغییرات جدید تطابق دهد.

طلاق و مصرف مواد

وقتی ازدواج به نقطه آخر می رسد

در حالی که برخی برای آرامش به دنبال غذا می روند برخی برای درمان استرس شدید ناشی از جدایی و آرام کردن درد روانی خود با دست به مصرف خودسرانه ی دارو و استفاده از الکل می زنند. این موضوع خصوصا برای مردان صدق می کند. تحقیقی که اخیرا منتشر شده است نشان داده مردانی که جدا شده اند نسبت به مردانی که در روابط طولانی مدت هستند بیشتر از نوشیدنی های الکی استفاده می کنند.

همچنین این تحقیق نشان داده است در کل زنان در رابطه الکل کمتری از زنانی که جدا شده اند مصرف می کنند. می توان گفت مصرف الکل در بین زنانی که ازدواج کرده اند کمتر از کسانی است که به تازگی جدا شده اند. یا حتی مدت زیادی از جداییشان می گذرد.  وقتی مصرف الکل در نتیجه ی فروپاشی رابطه ی زناشویی باشد باید حتما مصرف مواد یا الکل درمان گردد. مشکل کاملا برای یک متخصص شرح داده شده و برای همیشه حل گردد.

وقتی ازدواج به نقطه آخر می رسد – اثرات فیزیکی طلاق روی زنان

وقتی زنان واکنش های فیزیکی مشابهی برای طلاق از مردان دارند اما میزان تاثیر آن برهریک متفاوت است.

برای مثال میزان حملات قلبی در هردو مردان و زنان افزایش می یابد. زنانی که جدا شده اند احتمال سکته در آن ها 24 درصد افزایش یافته است.

اثرات روانی و عاطفی طلاق روی مردان

زنان اغلب بیشتر از مردان آغازکننده ی طلاق هستند. با این وجود اختلالات عاطفی روی مردان نیز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس گناه
  • اضطراب/ استرس
  • افسردگی
  • بی خوابی
  • مصرف مواد
  • بحران هویت

البته نمی توان گفت اثرات طلاق روی تمامی افراد یکسان باشد.

اثرات فیزیکی طلاق روی مردان

وقتی ازدواج به نقطه آخر می رسد

تحقیق منتشر شده نشان داده است هردو مردان و زنان از افسردگی و بیماری ها رنج می برند. و مصرف مواد در این گروه از افراد بیشتر است. در اینجا مشکلات سلامت فیزیکی و عاطفی افرادی که طلاق را تجربه کرده اند را می بینید:

  • به خاطر ضعیف شدن سیستم ایمنی، مردان و زنان جدا شده اغلب سرماخوردگی و آنفولانزای بیشتری را تجربه می کنند.
  • مردان جدا شده به مقدار بیشتری دچار سرطان و بیماری های قلبی می شوند.
  • هردو مردان و زنان جدا شده شاهد تغییرات شدیدی در وزن هستند.
  • میزان مرگ و میر در مردان جدا شده 25درصد بیشتر از مردان مزدوج است.
  • مردان جدا شده اغلب بیشتر از حملات قلبی و سکته رنج می برند.

وقتی ازدواج به نقطه آخر می رسد – گامی به سوی درمان کامل

اگر در واکنش به جدایی حس کردید نمی توانید به خاطر طلاق یا الگوهای رفتاری مخرب در زندگی به سمت جلو حرکت کنید. شاید وقت آن رسیده باشد تا با برنامه ریزی کامل به سراغ درمان های حرفه ای بروید. در بسیاری از مراکز منابع و متخصصانی برای حمایت از کسانی وجود دارد که با مشکلات روحی و همراه شدن آن با اختلالات غذایی و مصرف مواد درگیرند. این مشکلات ریشه در بخشی از مسائل زندگی فرد دارند. از جمله ازهم پاشیدن زندگی زناشویی.

منابع
bridgestorecovery.comrightlawyers.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا