تاثیر طلاق بر زوجین و روش های کنار آمدن با آن

تاثیر طلاق بر زوجین عاملی جدا نشدنی است که هر چقدر که زوجین مشتاق به طلاق باشند باز هم این مشکلات به درجاتی برای هم زن و هم مرد وجود دارد. این تأثیر بر روی زنان و مردان می تواند متفاوت باشد و باید راهکارهایی برای حل معضلات ناشی از طلاق برای این افراد ارائه داد تا با زندگی جدید خود راحت تر کنار بیایند.

با توجه به این که معمولاً مدت زمان زیادی قبل از طلاق خانواده ها درگیر مشکلات عاطفی و دعواهای مداوم هستند، افراد در این زمان نیز تنش زیادی را تجربه کردند و به همین علت کم حوصله شده اند و به آرامش بیشتری نیاز دارند. استرس های پس از طلاق نیز مزید بر علت می شود تا مشکلات عاطفی و احساسی زیادی را به زوجین وارد کند که کمترین اتفاقی که می افتد افسردگی و ایجاد مشکلات احساسی است.

تاثیر طلاق بر زوجین بویژه زنان و روش های کاهش این آثار

تاثیر طلاق بر زوجین و روش های کنار آمدن با آن

هر چند یک زندگی دارای تنش های زیادی باشد، باز هم هنگامی که به هم می خورد احساس شکست و ناامیدی را به افراد القا می کند. شکست در زندگی مشترک، زنان را که احساساتی تر هستند بیشتر دچار اختلال می کند. اکثر خانم ها بعد از طلاق مدت ها دچار احساسات منفی می شوند و مشکلات رفتاری زیادی خواهند داشت. مشکلات عصبی و افسردگی باعث می شود تا مدت ها نتوانند به زندگی برگردند. انزوا و دوری از جمع متداول ترین تأثیر طلاق بر زنان است که بسته به شخصیت فرد ممکن است تا مدت ها ادامه یابد.

هنگامی که فرزندان نیز در این خانواده ها حضور داشته باشند، ناراحتی زوجین چند برابر خواهد شد و ارتباطات به علتی که نمی تواند به واسطه فرزندان کاملاً قطع شود، باعث می شود تا این افراد خاطرات زندگی گذشته خود را دائم به یاد آورند و دیرتر بتوانند شکست را در زندگی خود فراموش کنند.

مشکلات مالی در زندگی اکثر زنان مطلقه به چشم می خورد. البته در صورتی که زن دارای درآمد مستقل باشد، مشکلات در این بخش برای او کمتر خواهد شد و می تواند راحت تر به زندگی خود به صورت مستقل ادامه دهد؛ اما این افراد می توانند پس از طلاق نیز فعالیت اقتصادی داشته باشند و از این طریق راحت تر وقت خود را بگذرانند تا کمتر به زندگی گذشته ی خود فکر کنند و دچار افسردگی نشوند.

تاثیر طلاق بر زوجین و روش های کنار آمدن با آن

همچنین زنان برای گرفتن حضانت فرزندان خود مشکلاتی دارند که باعث ناراحتی بیشتر آن ها در زمان دور از فرزندان می شود. از این رو فشارهای چند جانبه بر روی این افراد وجود دارد. اگر در این شرایط قرار دارید می توانید روش های مختلفی برای کم کردن تأثیر طلاق بر روحیه خود پیش گیرید. به عنوان مثال سعی کنید روابط خود را با دوستان تان از سر بگیرید. در این صورت به جای فکر کردن به مشکلات زندگی خود شرایط آرام و شادتری را برای خود ایجاد می کنید که می تواند به بهتر شدن روحیه تان کمک کند تا به زندگی جدید خود زودتر عادت کنید.

با همسر سابق تان قرار بگذارید که در مورد نگهداری از فرزندان خود به توافق برسید تا بتوانید زمان بیشتری را در کنار آن ها باشید و احساس دلتنگی باعث نشود مشکلات روحی بیشتر داشته باشید. اگر نمی توانید با هم به توافق برسید، مسیرهای قانونی را برای این امر طی کنید.

تأثیر طلاق بر زوجین و روش های کنار آمدن با آن | مرکز مشاوره همکده

خودتان را با فعالیت های سالم سرگرم کنید، سعی کنید یک شغل مناسب پیدا کنید تا بتوانید هم درآمد کافی داشته باشید هم افکار خود را از تفکرات منفی دور کنید.

مثبت نگر باشید، قطعاً زندگی روزهای بسیار بهتری را برای شما در آستین دارد. فقط کافی است نیمه پر لیوان را ببینید و با زندگی آشتی کنید. در این صورت تأثیر طلاق بر شما کمتر خواهد بود.

تاثیر طلاق بر زوجین این بار بر مردان و روش های کاهش آن

تاثیر طلاق بر زوجین و روش های کنار آمدن با آن

ظاهراً هنگامی که طلاق در یک خانواده رخ می دهد، اگر مسئله پرداخت مهریه مشکل ایجاد نکند، از نظر احساسی و عاطفی مردان آرام تر از زنان به نظر می رسند. شخصیت یک مرد به او اجازه نمی دهد راحت ابراز ناراحتی کند و احساسات خود را بروز دهد؛ اما به هر حال این افراد هم می توانند مشکلات خاص خود را داشته باشند. تقریباً تمام مردان پس از طلاق احساس تنهایی می کنند. البته واکنش آن ها به این احساسات و تأثیر طلاق بر آن ها نسبت به زنان متفاوت است.

مردان سعی می کنند خود را بیشتر درگیر کار کنند. به همین علت مشکلات آن ها کمتر به چشم می آید. همچنین ممکن است برنامه های متعددی با دوستان خود بریزند. تعداد اندکی از مردان نیز تا مدتی منزوی می شوند. هر چند در ظاهر ناراحتی در بین مردان کمتر به چشم می خورد ولی از درون معمولاً بیشتر احساس ناراحتی می کنند و حتی در برخی مواقع رشد منفی را در جنبه های مختلف زندگی از خود نشان می دهند.

نکته قابل ذکر

تأثیر طلاق بر مردان به خصوص زمانی که حضانت فرزندان نیز بر عهده آن ها قرار می گیرد، کمبود وقت است. همچنین بسیاری از مسئولیت هایی که قبلاً توسط خانم خانه انجام می گرفت الآن به دوش مرد است و ممکن است به راحتی نتواند از پس آن ها برآید.

آثار اجتماعی طلاق بر روی مردان نیز مشهود است. به هر حال هنگامی که فرد احساس می کند، در کنترل روابط خانوادگی خود ناموفق عمل کرده است، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و احساس می کند دیگران نیز او را فردی ناکارآمد می دانند.

از این رو با توجه به تأثیر طلاق بر زنان و مردان که ممکن است تا مدت ها به طول بیانجامد، بهتر است در صورتی که فرد احساس می کند دچار تنش های زیادی در هر جنبه از زندگی خود شده است، به یک مشاور مراجعه کند تا بتواند زودتر خود را با زندگی جدید وفق دهد و آسیب کمتری ببیند. در این صورت اگر زوجین فرزند نیز داشته باشند، طی کردن مراحل احساسی پس از طلاق برای ثبات زندگی و احساس آرامش فرزندان نیز می تواند مؤثر باشد.

نکته پایانی

تاثیر طلاق بر زوجین عاملی جدا نشدنی است که هر چقدر که زوجین مشتاق به طلاق باشند باز هم این مشکلات به درجاتی برای هم زن و هم مرد وجود دارد. این تأثیر بر روی زنان و مردان می تواند متفاوت باشد و باید راهکارهایی برای حل معضلات ناشی از طلاق برای این افراد ارائه داد تا با زندگی جدید خود راحت تر کنار بیایند.

منابع
mediate.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا