آثار روانی طلاق بر زنان

حتی در طلاق هایی که بدون بحث و اختلاف زیاد و تقریبا به شکلی متمدن انجام می شوند بازهم زندگی هردو زوج به نوعی خراب شده است. این ویرانی زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که بچه ها نیز درگیر ان شده باشند. برای مثال بر اساس امارهای انجمن طلاق در آمریکا، درآمد یک زن بعد از جدایی ممکن است تا چیزی حدود 45 درصد کمتر از قبل شود تاثیرات روانی و عاطفی طلاق ممکن است خیلی عمیق و شدید باشند و ممکن است تا زمان زیادی بعد از جنگ های قانونی که برای این جدایی داشته اید و حتی بعد از ثبات یافتن وضعیت مالی تان ماندگار باشند. آثار روانی طلاق بر زنان بسیارند.

اغلب گفته می شود هیچ ازدواج شادی به طلاق منتهی نخواهد شد. باید بدانید چه تصمیم دارید روی مشکلات زناشویی خود کار کنید یا به این نتیجه رسیده اید که تنها راه ممکن برای شما جدایی است، باید در ذهن داشته باششید ممکن است اثرات فیزیکی و عاطفی طلاق را تجربه کنید.

کسانی که به سراغ طلاق و جدایی می روند باید اماده باشند که این انتخاب تاثیرات عاطفی روی آن ها و خانواده شان داشته باشد. افراد کمتری هستند که به اثرات فیزیکی جدایی روی بزرگسالان توجه می کنند. جالب است بدانید اثرات این جدایی بین مردان و زنان متغیر می باشد.

آثار روانی طلاق بر زنان

آثار روانی طلاق بر زنان

همانطور که اغلب می دانید زنان بیشتر به دنبال دستیابی به شبکه های حمایتی برای خود هستند. اما این خصلت در غلبه بر تاثیرات عاطفی ناشی از جدایی زیاد ارزش نخواهد داشت. در طول جدایی و بعد از ان زنان نسبت به مردان بیشتر مشکلات شخصیتی را تجربه خواهند کرد. بسیاری از زنان روی این تمرکز کرده اند که در طول ازدواج بتوانند همسران یا مادرانی عالی باشند و حالا به طور ناگهانی بخش دوم از هویت خود را از دست داده اند.غلبه یافتن بر این حس می تواند برای شما چیز خیلی مثبتی باشد اما تقریبا هیچوقت این حس را نخواهید داشت. درست کردن یک بعد شخصیتی جدید می تواند شما را به سوی داشتن شخصیتی هدایت کند که از نظر فیزیکی و عاطفی سالم تر است.

همچنین استرس بعد از جدایی برای زنان زمان بیشتری نسبت به مردان ماندگار خواهد بود. دانشمندان این موضوع را به دلیل کاهش ناگهانی در استانداردهای زندگی می دانند که می تواند تا زمان زیادی بعد از جدایی ماندگار باشد.

مردان و زنانی که در مشکل طلاق قرار دارند اغلب از عوارض جانبی روانی ناشی از این شرایط رنج خواهند برد، البته می توان گفت زنان از نظر روانی، عاطفی، ذهنی، فیزیکی و اقتصادی بیشتر از مردان آسیب خواهند دید. تمامی جنبه های طلاق برای زنان نخواهد بود اما برای آن ها عذاب آور و همراه با غم و اندوه بسیار است. درست مانند هر تجربه ی استرس آور دیگر، کسانی که این چالش را تجربه می کنند در مقالب آن قوی تر شده و بهتر عمل خواهند کرد. اثرات روانی طلاق و جدایی روی زنان چندین بعد مختلف دارد.

انتظاراتی که دارید و آثار روانی طلاق بر زنان

طلاق تجربه ای مخرب است. این اتفاق زندگی شما را ویران خواهد کرد، خصوصا اگر کودکان شما در این بین هستند. درست مانند زمانی که شغل خود را از دست داده اید، به کشور دیگری مهاجرت کرده اید یا خانه ی شما آتش گرفته است جدایی نیز می تواند ریتم عادی زندگی روزانه ی شما را مختل نماید و باعث هجوم موج بزرگی از تصمیم های سخت به سمت هردو نفر خواهد شد.

بخشی از چالشی که در زمان جدایی دارید این است که این تصمیم را به صورت داوطلبانه گرفته اید یا حداقل نیمی از ان از جانب شما بوده است. این تاییدی است که رویاهایی که برای زندگی باهم داشته اید حالا دیگر از بین رفته اند. برخی واکنش های عاطفی در این بین متداول هستند و کلیدی برای تاثیرات روانی جدایی روی زنان می باشند:

آثار روانی طلاق بر زنان | مرکز مشاوره همکده

 

  • افسردگی؛

  • زنان اغلب نسبت به مردان بیشتر به اتفاقات سخت و دردناک واکنش نشان می دهد، با وجودی که هردو سمت ممکن است به خاطر از دست دادن این رابطه و ازدواج خود احساس نابودی داشته باشند. گوشه گیری و افسردگی واکنش های متداولی به جدایی هستند. زنان نسبت به مردان احتمال بیشتری وجود دارد که در طول سه سال بعد از جدایی از حملات افسردگی رنج ببرند. با وجودی که داروهای تجویزی و مشاور می توانند در این بین کمک کنند شما باید برای تغییر روال های عادی زندگی خود گامی بردارید در نتیجه احساساتی که همراه با محیط قدیمی بوده اند تبدیل به احساسات مثبت جدیدی برای خانه، شغل یا حتی حلقه ای از دوستان جدید خواهد شد.
  • ترس از آثار روانی طلاق بر زنان

  • طلاق و جدایی می تواند وحشتناک باشد. شما از همه ی چیزهای کوچک پیش رو حس تس دارید و به خاطر مشکلاتی که می دانید می رسند وحشت می کنید. گفتن این حرف ساده است و عمل کردن به ان سخت، اما باید انتخاب کنید که نگران نباشید. 
  • عصبانیت؛

  • عصبانیت اغلب ریشه در ترس دارد. اگر روال طلاق طولانی شده باشد یا با اتفاقات ناخوشایندی همراه باشد یا احساسات فرد را تحت تاثیر زیاد قرار دهد، عصبانیت واکنشی متداول خواهد بود. او به شما آسیب زده است. شما می خواهید او را اذیت کنید زیرا به بچه هایتان آزار رسانده است. اغلب افراد از اینکه دوباره آسیب ببینند یا اینکه کودکانشان متحمل آسیب های عاطفی ناشی از جدایی شوند می ترسند. باید بدانید عصبانیت شما روی همسر قبلی تان هیچ تاثیری نخواهد داشت. این حس تنها باعث می شود نتوانید درست فکر کنید و انتخاب های عقلانه ای برای خودتان و فرزندانتان داشته باشید. باید بدانید عصبانیت شما از ترس هایتان ریشه می گیرد و باید تلاش کنید تا بر این ترس ها غلبه یابید.
آثار روانی طلاق بر زنان | مرکز مشاوره همکده
  • احساس گناه؛

  • فردی در رابطه که درخواست طلاق داده است اغلب این حس دیده می شود. 
  • سوگواری از آثار روانی طلاق بر زنان

  • عزاداری برای از دست دادن این رابطه چیزی سالم و عادی است. شما باید به خودتان اجازه دهید این ناراحتی و سوگواری را حس کنید، از آن بگذرید و بهبود یابید. این موضوع خصوصا زمانی درست است که خیانت در روابط زناشویی ان ها وجود داشته یا در خانه ی خود کودکان کم سنی را دارند.
  • تغییرات خلقی

آثار روانی طلاق بر زنان

با وجودی که پذیرش انتهای ازدواج شما برای هردو سمت این رابطه لازم است اما باید بدانید که جدایی کار سختی خواهد بود. تقریبا 2.3 زوج هایی که جدا شده اند ادعا دارند اولین کسی که بعد از گرفتار شدن در یک بحران با او تماس می گیرند همسر قبلی شان است. زنان بسیاری هستند که همیشه امید به اصلاح این رابطه دارند، حتی اگر همسر قبلی شان شریک عاطفی جدیدی برای خود داشته یا حتی دوباره ازدواج کرده باشد. این احساسات باعث می شود همسر قبلی و فرزندان به سختی بتوانند در زندگی خود به تعادل رسیده و بتوانند مسیرشان را ادامه دهند.

در واکنش به این احساسات عمیق، مغز اغلب برای مبارزه کردن یا داشتن واکنش های درست غفلت می کند. زنانی که قبلا طلاق گرفته اند یا به تازگی آن را تجربه کرده اند گزینه های کمتر و کمتری در مدیریت مشکلات روزانه ی خود خواهند داشت. چه کسی از کودکان مراقبت خواهد کرد؟ چگونه می توانم هزینه های درمانی را بپردازم؟ اگر ماشینم خراب شد چه کار کنم؟

از آنجایی که بدن شما تحت استرس زیادی است و احساساتتان شما را به سمت حس هایی منفی مانند احساس گناه، افسردگی و اضطراب می برند ممکن است در چرخه ای از چالش های روزانه برای کارهای خود گرفتار شوید. در این مواقع شما به عنوان تصمیم گیرنده ی کلیدی نیاز دارید استراحت کنید، افکار خود را جمع کرده و موارد را اولویت بندی کنید. شناخت واکنش های نامناسب در کنار اثرات روانی جدایی می تواند به زنان کمک کند تا مانع از ان ها شوند.

راه حل ها برای آثار روانی طلاق بر زنان

آثار روانی طلاق بر زنان

زنی که از عوارض روانی جدایی رنج می برد برای مدیریت رشته ای از بحران های پیش رو مشکل خواهد داشت. اینکه بتوانید گامی به عقب برداشته و شرایط را ارزیابی کنید برای شما مفید خواهد بود:

  • نفسی عمیق بکشید؛ نفس های مکرر و ارام کمک می کنند ریتم بدن خود را آرام کرده و با رساندن اکسیژن به مغز خود دوباره آن را شاداب خواهید کرد و کمک می کنید بتوانید درست فکر کنید.
  • ارزیابی حاد بودن وضعیت؛ با در نظر گرفتن سیگنال های درونی مداوم، تصمیم بگیرید باید در ابتدا چه کار کنید و چه تلاش هایی برای شما بی نتیجه خواهند بود. اگر برای سفر کردن به پول نیاز دارید می توانید منتظر بمانید. 
  • عمل کنید؛با وجودی که آن واکنش های فرار یا مبارزه و متوقف شدن مغز یکی از اثرات روانی جدایی روی زنان هستند، هر فردی هنوز عملکرد مغزی بالاتری دارد که می تواند این غرایز را تحت تاثیر قرار داده و کنترل کند. یک استراتژی مفید بر اساس وضعیت فرد باشد بهتر خواهد بود. انجام ندادن هیچ کاری برای خودتان نیز راه حل خوبی نخواهد بود.
منابع
torontodivorcelaw.comoureverydaylife.comrightlawyers.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا