تکنیک های کمک به فرزندان طلاق

سالانه هزاران کودک استرس طلاق را تجربه می کنند. نحوه واکنش آن ها به سن، شخصیت و شرایط فرایند جدایی و طلاق بستگی دارد. اما نکته مهم این است که هر مدل طلاقی و به هر شیوه که باشد، بر فرزندان تاثیر بسیار زیادی می گذارد. بسیاری اوقات واکنش های اولیه به این مسئله برای کودکان شامل شوک، غم ، نا امیدی، عصبانیت و یا نگرانی است. با این حال می توان امیدوار بود که کودکان از پس این مشکل برآیند و بسیاری از جوانان با انعطاف پذیری و تحمل بزرگ تر می شوند. در این میان نقش والدین نیز حیاتی و مهم است. به همین دلیل در این مقاله ما به بررسی تکنیک های کمک به فرزندان طلاق پرداخته ایم. 

تکنیک های کمک به فرزندان طلاق

کار ها و فعالیت های بسیاری وجود دارد که هر دو والدین می توانند برای کمک به بچه ها در این دوران دشوار انجام دهند. والدین می بایست درگیری های قابل مشاهده، بحث های داغ و گفتگوی قانونی را از کودکان دور نگه دارند. والدین باید با برنامه ریزی های دقیق هر گونه تعارض و اختلال در برنامه روزمره کودکان را به حداقل برسانند. ترجیحا باید فضای منفی را از کودکان دور کرد و جلسات مشاوره یا روان شناسی را برای آن ها ترتیب داد. علاوه بر این هر کدام از والدین به تبع شرایط خود باید درگیر زندگی کودک باشند. در ادامه اما تکنیک های کمک به فرزندان طلاق را بیان می کنیم.

تکنیک های کمک به فرزندان طلاق خبر جدایی را به درستی برای کودکان توضیح دهید.

بزرگسالانی که جدایی و طلاق را طی می کنند، نیاز به حمایت دارند. اما حمایت هایی از طریق انواع پنهان کاری ها در مقابل کودک درست نخواهد بود. به محض اطمینان از برنامه های خود، با فرزندان خود در مورد تصمیم خود برای زندگی جداگانه صحبت کنید. اگرچه راهی آسان برای خبررسانی وجود ندارد، در صورت امکان هر دو والدین را برای این گفتگو در آنجا داشته باشید. در این حالت سعی کنید که تمامی احساسات منفی مانند خشم، احساس گناه یا سرزنش را از خود دور کنید. تمرین کنید که چگونه می خواهید این خبر را به کودکان خود بدهید و سعی کنید که در هنگام صحبت کردن با آن ها ناراحت یا عصبانی نباشید. این بحث باید متناسب با سن، بلوغ و خلق و خوی کودک باشد.

آنچه اتفاق افتاده بین مادر و پدر است و تقصیر کودک نیست.

بیشتر بچه ها احساس می کنند که مقصر هستند حتی بعد از اینکه والدین گفتند که اینگونه نیستند. بنابراین ادامه دادن این اطمینان برای والدین بسیار حیاتی است. به بچه های خود بگویید که بعضی اوقات بزرگسالان شیوه دوست داشتن یکدیگر را تغییر می دهند یا نمی توانند در مورد مسائل به توافق برسند و بنابراین مجبورند جدا زندگی کنند.

اما به آن ها یادآوری کنید که بچه ها و والدین از طریق تولد یا فرزندخواندگی برای زندگی به هم پیوند خورده اند. والدین و بچه ها غالباً در مورد مسائل توافق ندارند، اما این بخشی از دایره زندگی است. به بچه ها اطلاعات کافی بدهید تا آنها را برای تغییرات آینده زندگیشان آماده کند. سعی کنید به سوالات آنها تا حد ممکن صادقانه پاسخ دهید. به یاد داشته باشید که بچه ها نیازی به دانستن همه دلایل طلاق ندارند. صرفا کافی است تا بدانند چه تغییراتی قرار است در برنامه روزانه آن ها باشد و چه تغییراتی نباشد.

رسیدگی به واکنش های کودکان، یکی از تکنیک های کمک به فرزندان طلاق

کودک شما پس از شنیدن این خبر یقینا دارای شرایط سختی خواهد بود و احساسات متفاوتی خواهد داشت. شما حتما شرایط کودک یا فرزندان خود را می دانید. به این احساسات اهمیت دهید و به آن ها اطمینان دهید که تمام احساسات منفی و مثبت شان را درک می کنید. حتی می توانید بگویید: من می دانم که این مسئله برای شما بسیار ناراحت کننده است. آیا می توانیم سعی کنیم به چیزی فکر کنیم که باعث شود شما احساس بهتری داشته باشید؟ یا این که ما هر دو شما را دوست داریم و از این که مجبوریم جدا زندگی کنیم، متاسفیم. همه بچه ها بلافاصله واکنش نشان نمی دهند.

به خودتان هم بگویید که مشکلی نیست و می توانید وقتی آماده شدند صحبت کنید. برخی کودکان سعی دارند نشان دهند که همه چیز مرتب است و هیچ اتفاقی نیفتاده. تعدادی از کودکان احساساتی مانند عصبانیت و غم را بروز نمی دهد. البته گاهی اوقات هم استرس به روش های دیگری مانند رفتار در مدرسه با دوستان یا تغییر در اشتها و خواب، خود را نشان می دهد. خواه فرزندانتان از جدایی و طلاق شما ابراز ترس ، نگرانی یا آسودگی خاطر کنند ، آنها می خواهند بدانند که زندگی روزمره زندگی آنها چگونه تغییر می کند.

نکته قابل توجه

آماده پاسخگویی به سوالاتی مانند مدل های زیر باشید:

  • با کی زندگی می کنم؟
  • کجا میرم مدرسه؟
  • هر یک از والدین در کجا زندگی خواهند کرد؟
  • تعطیلات را کجا خواهیم گذراند؟
  • آیا هنوز هم می توانم دوستانم را ببینم؟
  • تابستان امسال هم می توانم به اردو بروم؟
  • آیا هنوز هم می توانم فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهم؟

وقتی همه جوابها را ندارید یا وقتی بچه ها از آنچه اتفاق می افتد احساس ترس یا گناه می کنند، صداقت داشتن آسان نخواهد بود. اما گفتن آنچه در آن لحظه باید بدانند همیشه کار درستی است.

کمک به کودکان برای مقابله با شرایط

بسیاری از بچه ها – و والدین – برای از دست دادن نوع خانواده ای که به آن امید داشتند غمگین هستند و بچه ها به خصوص حضور والدین و زندگی خانوادگی آن ها را از دست می دهند. به همین دلیل امری عادی و بسیار طبیعی است که امید دارند والدین آن ها روزی دوباره با هم دیدار کنند. عزاداری برای از دست دادن یک خانواده امری طبیعی است ، اما با گذشت زمان هم شما و هم فرزندانتان شرایط جدید را می پذیرید. بنابراین به آن ها اطمینان دهید که آرزو برای رسیدن پدر و مادر به هم هیچ ایرادی ندارد اما در مورد تصمیمات نهایی خود هم صحبت کنید. شما می توانید با روش های زیر برای کمک به کودک به جهت مقابله با شرایط اقدام نمایید:

صادق بودن را جدی بگیرید.

بچه ها باید بدانند که احساسات آنها برای والدینشان مهم است و جدی گرفته می شوند.

به آنها کمک کنید احساسات خود را به زبان بیاورند.

 رفتار بچه ها اغلب می تواند شما را درگیر احساس غم یا غضب آنها کند. ممکن است بگویید: “به نظر می رسد که اکنون احساس ناراحتی می کنید. آیا می دانید چه چیزی اینقدر شما را ناراحت می کند؟” شنونده خوبی باشید ، حتی اگر شنیدن سخنان آنها برای شما دشوار باشد.

احساسات آن ها را جدی بگیرید.

گفتن “می دانم که اکنون احساس غم می کنی” یا “می دانم بدون پدر در اینجا احساس تنهایی می کند” به بچه ها می فهماند که احساساتشان درست است. مهم این است که قبل از شروع به ارائه روش هایی برای بهتر کردن آن ، بچه ها را تشویق کنید تا همه چیز را بیرون بریزند. به بچه ها بگویید که احساس خوشبختی یا خیالی آسوده یا هیجان زده از آینده نیز درست است.

پشتیبانی را ارائه دهید.

 بپرسید ، “فکر می کنید چه چیزی به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید؟” ممکن است آن ها نتوانند چیزی را نام ببرند، اما شما می توانید چند ایده را پیشنهاد دهید – شاید فقط برای نشستن کنار هم، قدم زدن یا نگه داشتن یک حیوان مورد علاقه. بچه های کوچک تر ممکن است به خصوص از پیشنهاد تلفن با پدر یا تماس تصویری با مادر بیش از هر چیز دیگری خوشحال شوند.

خود را سالم نگه دارید.

برای بزرگسالان، جدایی و طلاق بسیار استرس زا است. این فشار ممکن است توسط حضانت ، دارایی و مسائل مالی تقویت شود، که می تواند بدترین وضعیت را در افراد ایجاد کند. یافتن راه هایی برای کنترل استرس خود برای خود و تمام خانواده ضروری است. حفظ سلامتی هرچه بیشتر از نظر جسمی و عاطفی می تواند به مقابله با اثرات استرس کمک کند و با اطمینان از رسیدگی به نیازهای خود می توانید از بهترین شکل ممکن برای مراقبت از فرزندان خود اطمینان حاصل کنید.

اهمیت سازگاری در تاثیر طلاق بر کودکان

سازگاری و زندگی روزمره می تواند کمک زیادی به تأمین آسایش و آشنایی کند که می تواند به خانواده شما در این تغییر عمده زندگی کمک کند. در صورت امکان، برنامه های غیرقابل پیش بینی، انتقال ها یا جدایی های ناگهانی را به حداقل برسانید. به خصوص در هنگام طلاق، بچه ها از یک بار با هر پدر و مادر بهره مند می شوند. مهم نیست چقدر ناخوشایند است، سعی کنید همسر سابق خود را در حالی که برنامه های بازدید را مشخص می کنید، جدی بگیرید.

طبیعی است که نگران نحوه کنار آمدن کودک با این تغییر باشید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به غریزه خود اعتماد کنید و به آنچه در مورد بچه های خود می دانید اعتماد کنید. به نظر می رسد آنها متفاوت از حد معمول رفتار می کنند؟ مراقبت از تغییرات رفتاری مهم است – علائم بدخلقی جدید یا در حال تغییر. غمگینی؛ اضطراب مشکلات مدرسه؛ یا مشکلات با دوستان، اشتها و خواب می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد. برای کودکان و نوجوانان بزرگ تر شرایط می تواند سخت هم شود. از این رو همه گزینه ها را جدی بگیرید.

نکته آخر در تکنیک های کمک به فرزندان طلاق

سالانه هزاران کودک استرس طلاق را تجربه می کنند. نحوه واکنش آن ها به سن، شخصیت و شرایط فرایند جدایی و طلاق بستگی دارد. اما نکته مهم این است که هر مدل طلاقی و به هر شیوه که باشد، بر فرزندان تاثیر بسیار زیادی می گذارد. بسیاری اوقات واکنش های اولیه به این مسئله برای کودکان شامل شوک، غم ، نا امیدی، عصبانیت و یا نگرانی است. با این حال می توان امیدوار بود که کودکان از پس این مشکل برآیند و بسیاری از جوانان با انعطاف پذیری و تحمل بزرگ تر می شوند. در این میان نقش والدین نیز حیاتی و مهم است. به همین دلیل در این مقاله ما به بررسی تکنیک های کمک به فرزندان طلاق پرداخته ایم. 

 

منابع
kidshealth.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا