فرزندان طلاق در چه سنی بیشتر آسیب می بینند؟

فرزندان طلاق خواسته یا ناخواسته از به هم خوردن بنیان خانواده آسیب می بینند. اما اکثر خانواده ها سعی می کنند در مورد سن فرزندان شان در موقع طلاق اطلاعاتی به دست آورند تا بتوانند از این طریق بهترین زمان را برای جدایی خود برگزینند تا فرزندان آسیب کمتری ببینند. باید به این نکته توجه داشت که آسیب های طلاق همیشه وجود دارند. ولی در هر سنی فرزندان طلاق یک سری آسیب ها را به جان می خرند. شناخت آسیب هایی که در هر سن متوجه فرزندان است می تواند در عملکرد بهتر والدین و توجه به آن نکات بیشتر تأثیر داشته باشد. فرزندان طلاق در چه سنی بیشتر آسیب می بینند

در این مقاله به بررسی نقش سن در فرزندان طلاق و مواجه شدن آن ها با مشکلات شان می پردازیم.

فرزندان طلاق زیر سه سال

فرزندان طلاق در چه سنی بیشتر آسیب می بینند؟

کودکان که سن آن ها زیر سه سال است ممکن است از نظر پدر و مادر چندان مشکلی با طلاق نداشته باشند و نتوانند آن را تشخیص دهند؛ اما بهتر است بدانید که جدایی برای فرزندان طلاق زیر سه سال مانند از دست دادن یک مراقب است. کودکان در هر سنی حضور هر دو والد را در زندگی تشخیص می دهند و هر چه سن بالاتر رود این عامل تشدید می شود. معمولاً در این مواقع فرزند تنش های موجود را درک می کند و هر چند در ظاهر نشان ندهد، ولی به صورت پرخاشگری، گریه و شب ادراری در خود آثار آن را نشان می دهد. سعی کنید به زمان های بودن با فرزندتان بیشتر اهمیت دهید. به خصوص برنامه های قبل از خواب را مانند روال قبل ادامه دهید.

فرزندان طلاق سه سال تا قبل از مدرسه

در این سنین فرزندان درک بیشتری نسبت به نظام خانواده دارند و اختلافات بین والدین را به خوبی درک می کند. همچنین در اطراف خود با دیدن کودکان هم سن و سال که با پدر و مادر خود زندگی می کنند، بیشتر متوجه کمبودهای زندگی خانوادگی خود می شوند. در این مواقع باید ارتباط با والدین حفظ شود تا کودک احساس اعتماد به نفس بیشتری کند. بهتر است والدین در خانه ی خود که ممکن است کودک هر چند وقت یک بار بین آن ها رد و بدل شود، قوانین مربوط به خانه باید اثبات شده و یکسان باشد تا کودک نظم را یاد بگیرد.

فرزندان طلاق در چه سنی بیشتر آسیب می بینند؟ فرزندان طلاق در سنین مدرسه

فرزندان طلاق در چه سنی بیشتر آسیب می بینند؟

در این سن کودک ارتباط بیشتری با هم سن و سالان خود دارد و بیشتر تحت تأثیر نداشتن نظام خانوادگی مستحکم قرار می گیرد. در سنین 7 تا 13 سال نیز کودکان مشکلات خاصی را تجربه می کنند. معنی نفرت را می فهمند و در برخی مواقع خود را مقصر مشکلات پدر و مادرشان می دانند. احساس اندوه و غم در این سنین بیشتر بروز می کند و اکثر فرزندان طلاق در این سن منزوی و گوشه گیر می شوند. هر چه در این سن فرزندان بیشتر مورد توجه قرار گیرند بهتر است. این کودکان بسیاری از مسائل را می فهمند و می توانند درک کنند. از این رو باید در این سنین می توانید دلایل طلاق خود را به کودکان بگویید.

همچنین باید دقت کنید به هیچ عنوان همدیگر را مقصر اصلی جلوه ندهید و والد دیگر را در ذهن کودک خود تخریب نکنید.

کودک به هر دو نفر شما به عنوان الگو نیاز دارد. حال اگر همسر سابقتان فردی مناسب برای زندگی با شما نبود، دلیل بر این نیست که در دیگر روابط خود از جمله روابط با فرزندان خود نیز فرد مناسبی نیست. به گونه ای این مسئله را توضیح دهید که فرزند نقش خود را کاملاً در حاشیه طلاق شما ببیند و به هیچ عنوان احساس گناه از طلاق گرفتن تان نکند. اگر فرزندان طلاق ارتباط بین والدین خود را ببینند بسیار بیشتر آرامش خواهند داشت.

به هر حال می توانید همدیگر را به عنوان دوست خانوادگی بپذیرید و حتی در مواقعی رفت و آمد نیز داشته باشید. برخی از والدین از فرزندان خود به عنوان جاسوس دو جانبه استفاده می کنند. این کار بسیار خطرناک است و روحیه ی کودک را به مراتب حساس تر می کند. همچنین باعث می شود تا کودک به جای لذت بردن از زندگی و داشته های خود بیشتر دنبال پیدا کردن عواملی باشد که جالب نیستند و برای خبر دادن به والد دیگر استفاده می شوند.

فرزندان طلاق در چه سنی بیشتر آسیب می بینند؟ سنین نوجوانی و بلوغ در کودکان طلاق

این سن حساس ترین سنی است که کودکان می توانند با پدیده ی طلاق روبرو شوند و بیشترین آسیب را به آن ها می زند. در سن بلوغ کودکان طلاق بحران هویت را تجربه می کنند، از این رو اگر قصد دارید از همسرتان جدا شوید یا زودتر از زمان بلوغ آن ها اقدام کنید که تا رسیدن به سن نوجوانی کودک خود را با شرایط وفق داده باشد، یا آن را به زمان دیگری موکول کنید. در این سن باید بیشترین توجه را روی فرزندان بگذارید.

اگر مجبور به طلاق هستید باید با فرزندتان صحبت کنید و استدلال های خود را برای او بیان کنید. از او نظر بخواهید و فواید طلاق و آرام شدن اوضاع خانواده و دوری از دعواهای مداوم را برای او شرح دهید. سعی کنید توافق او را برای جدا شدنتان بگیرید تا راحت تر با این پدیده ی خانمان برانداز کنار بیاید. احتمال افت تحصیلی، خودکشی، افتادن در دام ناهنجاری های اجتماعی و … در این سن فرزندان طلاق بیشتر است.

سنین بالاتر از 18 سالگی برای فرزندان طلاق

فرزندان طلاق در چه سنی بیشتر آسیب می بینند؟

معمولاً طلاق برای والدین در سنین کمتر اتفاق می افتد مگر این که مشکلاتی بزرگ تر رخ دهد. از این رو فرزندان طلاق که سن بالای 18 سال دارند تقریباً به ثباتی نسبی در زندگی رسیده اند مگر این که جزو معدود افرادی باشند که تازه والدینشان از هم جدا شده اند. در این سن دیگر فرزندان خود را بزرگ می دانند و بسیاری از مسائل را درک و پذیرش می کنند. اگر یک نفر از والدین از نظر فرزند گناهکار شناخته شود به احتمال زیاد دیگر به توصیه و حرف هایش بی تفاوت می شود و او را از الگو بودن در زندگی خود حذف می کند.

با توجه به مسائلی که بیان شد، در هر سنی طلاق آسیب های خود را برای فرزندان طلاق به همراه دارد و نمی توان یک سن مناسب را برای آن ها در نظر گرفت؛ اما آسیب زننده ترین سن در زمان نوجوانی و بلوغ فرزندان طلاق است.

منابع
gbfamilylaw.comhuffpost.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا