طلاق و کودکان

برای کودکان جدایی می‌تواند خیلی ناراحت‌کننده، استرس‌آور و گیج‌کننده باشد. در هر سن کودک دچار احساس شوک، عدم اطمینان یا عصبانیت از پدر و مادر خود خواهد شد. او شاید احساس گناه کرده و خود را برای مشکلات خانه سرزنش کند. طلاق همیشه یکسان نیست اما این نکات می‌توانند کمک کنند کودک بیشتر با موضوع کنار آمده، بیشتر شرایط را درک کرده و حتی با هردو والدین ارتباط بهتری داشته باشد. طلاق و کودکان شرایط سختی دارد.

چگونه می‌توان زمان طلاق به کودک کمک کرد؟

جدایی یا طلاق برای شما بسیار استرس‌آور بوده و برای هردو زوج ها مشکلات عاطفی همراه خواهد داشت اما در مورد کودک، تمام دنیای او زیر و رو می‌شود. در هر سنی که کودک باشد، دیدن جدایی والدین و از هم پاشیدن خانواده می‌تواند برای او ترسناک باشد. به‌هرحال این دوران نمی‌تواند بدون سختی پیش برود اما شما می‌توانید با در اولویت قرار دادن خوب بودن کودک خود به میزان قابل‌توجهی درد او را کم کنید.

صبوری، گوش دادن و توجه شما می‌تواند فشار را از روی کودک شما بردارد تا بتواند با شرایط ناآشنای جدید تطابق یابد. با ایجاد روال‌هایی که کودکان بتوانند به آن تکیه کنند به آن‌ها یادآوری می‌کنید که می‌توانند روی مراقبت و ایستادگی شما تکیه کنند.

چگونه در مورد طلاق به کودکان بگویید؟

طلاق و کودکان

بسیاری از والدین برای حرف زدن از جدایی با کودک خود را کنار می‌کشند. قبل از اینکه برای حرف زدن بنشینید چیزی که می‌خواهید بگویید را آماده کنید تا شرایط را برای خود و کودکتان ساده‌تر سازید. برای چیزی که می‌خواهید بگویید خوب برنامه‌ریزی کنید، با نگرانی‌های خود کنار بیایید و خود را برای سؤالات سخت آماده کنید. حالا شما برای مدیریت بیان خبرهای جدید به کودک خود آماده‌تر هستید.

چه بگویید و چگونه؟

انجام این کار شاید سخت باشد، سعی کنید لحنی محکم داشته و مهم‌ترین نکات را در نظر داشته باشید. به کودک خود فایده‌ی راست‌گو بودن را ذکر کنید – اما با لحنی دوستانه.

طلاق و کودکان – حقیقت را بگویید.

کودکان می‌خواهند بدانند شما چرا جدا می‌شوید اما دلایل طولانی شما شاید او را گیج کند. چیزی ساده و صادقانه بگویید، مانند اینکه” ما نمی‌توانیم بیشتر از این با هم باشیم”. باید به کودک خود یادآوری کنید که درحالی‌که شاید شما همیشه در کنار کودک خود نباشید اما والدین و کودک هیچ‌گاه یکدیگر را رها نکرده و هیچ‌گاه دوست داشتن آن‌ها از بین نمی‌رود.

بگویید دوستت دارم.

شاید این کار خیلی ساده و بی نتیجه به نظر برسد اما اینکه کودکان بدانند عشق شما به آن‌ها تغییری نکرده است پیامی قوی برای آن ها خواهد بود. به کودکان بگویید هنوز هم همه‌جا مراقبشان هستید، از آماده کردن صبحانه گرفته تا انجام تکالیف مدرسه.

تغییرات را توضیح دهید.

طلاق و کودکان

به او بگویید که حالا برخی چیزها تغییر خواهند کرد و برخی چیزها نه و با این کار سؤالات کودک در مورد تغییرات در زندگی را پاسخ دهید. به او بگویید حالا شما می‌توانید در کنار هم با هر مسئله‌ای برخورد کنید.

کمک کنید کودک شما ناراحتی خود برای جدایی را بیان کند.

برای کودکان جدایی مانند حس سخت از دست دادن است، از دست دادن خانواده، از دست دادن اجتماع خانواده یا از دست دادن زندگی‌ای که می‌شناخته است. شما می‌توانید کمک کنید کودک ناراحتی خود را بیان کرده و با بیان احساسات، با این اوضاع جدید خود را تطابق دهد.

طلاق و کودکان – فعالانه گوش دهید.

کودک را تشویق کنید تا احساسات خود را بیان کرده و با دقت به او گوش دهید. شاید او احساس ناراحتی یا ترس در مورد چیزهایی داشته باشد که شما انتظارش را ندارید.

کمک کنید برای بیان حس خود کلمه‌ای پیدا کند

طبیعی است کودک نتواند درست حس خود را بیان کند. می‌توانید با دقت به حس او و تشویق  کردنش، در حرف زدن به او کمک کنید.

طلاق و کودکان | مرکز مشاوره همکده

بگذارید صادق باشند.

شاید کودکان از ترس آسیب زدن به شما نخواهند احساسات واقعی خود را بگویند. بگذارید بدانند هر چیزی بگویند اشکالی ندارد. او شاید شما را برای جدایی سرزنش کند اما اگر نتواند احساسات خود را صادقانه بگوید برای فکر کردن و مواجه شدن با آن روزهای سختی خواهد داشت.

بگذارید بدانند مقصر نیستند.

بسیاری از کودکان بر این باورند که کاری کرده‌اند که باعث طلاق شده است، زمان‌هایی را به یاد می‌آورند که با والدین خود بحث کرده‌اند، نمرات کم گرفته یا مشکلی ایجاد کرده‌اند. بگذارید آن‌ها این تصورات غلط را بفهمند.

برای آن‌ها تکرار کنید.

مرتباً تکرار کنید چرا شما طلاق می‌گیرید. گاهی شنیدن دلیل واقعی تصمیم شما می‌تواند به او کمک کند

طلاق و کودکان – اطمینان خاطر دهید.

طلاق و کودکان

هر زمان نیاز است به او یادآوری کنید که هردو والدین او را دوست خواهند داشت و کودکان مسئول این جدایی نیستند.

ایجاد یک ثبات در طول طلاق

خوب است کودکان انعطاف‌پذیری را یاد بگیرند اما برای کودک تطابق دادن یک‌باره‌ی خود با چیزهای جدید زیاد کار خیلی سختی است. هرچقدر می‌توانید در زندگی روزانه‌ی آن‌ها ثبات ایجاد نمایید تا بتوانند خود را با تغییرات وفق دهند.

به یاد داشته باشید ایجاد ثبات به این معنا نیست که برنامه‌های سخت‌گیرانه ای نیاز دارید یا کارهای پدر باید دقیقاً به یک شکل باشند. ایجاد برخی روال‌های مشابه در کارهای خانه و مکالمه‌ی متداوم با کودک در مورد چیزی که انتظار دارید باعث می‌شود احساس آرامش داشته باشد.

از خودتان مراقبت کنید.

اولین راهنمای امنیتی برای یک وضعیت اورژانسی در هواپیما این است که قبل از گذاشتن ماسک اکسیژن برای کودکان آن را برای خودتان بگذارید. در مورد کمک کردن به کودکان در طول جدایی، پیام شما در خانه این است: از خودتان مراقبت کنید تا بتوانید برای کمک به کودکان حضور داشته باشید.

طلاق و کودکان – ورزش کرده و رژیم سالمی داشته باشید.

ورزش استرس و ترس شما در زمان طلاق را کاهش می‌دهد. آشپزی در خانه ( یا یادگیری آشپزی برای یک نفر ) از سفارش دادن نیاز به تلاش بیشتری غذا دارد. خوردن غذاهای سالم باعث می‌شود حس درونی و بیرونی بهتری داشته باشید، بنابراین از تنقلات و غذاهای آماده دور بمانید.

گاهی دوستانتان را ببینید.

شاید بخواهید تنها باشید و دوستان و خانواده‌ای که از شما در مورد جدایی سؤال می‌پرسند را نبینید – اما حقیقت این است که ارتباط رودررو با دیگران برای کاهش استرس جدایی و گذر از روزهای سخت ضروری است. اگر طلاق چیزی است که دوست ندارید درباره‌ی آن حرف بزنید تنها از دوستانتان بخواهید این موضوع را کنار بگذارند. آن‌ها این را می‌فهمند.

کمک‌های حرفه‌ای برای کودکان در شرایط طلاق

برخی کودکان در طول طلاق مشکلات نه‌چندان زیادی خواهند داشت ولی برخی دیگر روزهای بسیار سختی را می‌گذرانند. طبیعی است کودک شرایط احساسی سختی داشته باشد اما زمان، عشق و اطمینان مجدد به آن‌ها کمک خواهد کرد. اگر کودک شما هنوز درگیر این قضیه است شاید نیاز به کمک یک فرد متخصص داشته باشید.

کمی زمان می‌برد تا کودکان با موضوع جدایی کنار بیایند اما شما باید به مرور زمان شاهد بهبودهای تدریجی در آن‌ها باشید.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا