رفتار با کودکان طلاق

برای کودکان جدایی می‌تواند خیلی ناراحت‌کننده، استرس‌آور و گیج‌کننده باشد، در هر سنی کودک ممکن است احساس شک، عدم اطمینان یا عصبانیت نسبت به پدر و مادر خود داشته و یا شاید احساس گناه کرده و خود را برای مشکلات خانه سرزنش کند، برای کودک غم و اندوه ناشی از طلاق همیشه یکسان نیست. رفتار با کودکان طلاق کودک می تواند کمک کند تا بیشتر با موضوع کنار آمده، بیشتر درک کرده و حتی با والدین ارتباط بهتری داشته باشد.

 رفتار با کودکان طلاق، چگونه می‌تواند به آن ها کمک کند؟

شیوه های رفتار با کودکان طلاق را بیاموزیم

جدایی یا طلاق تجربه بسیار استرس‌آوری بوده و برای همه افراد درگیری با مشکلات عاطفی را به همراه خواهد داشت، اما برای کودک تمام دنیای او زیر و رو می‌شود، در هر سنی دیدن جدایی والدین و از هم پاشیدن خانواده می‌تواند ترسناک باشد، به هر حال این دوران نمی‌تواند بدون سختی باشد اما شما می‌توانید با در اولویت قرار دادن کودک خود به میزان قابل توجهی درد و رنج او را کم کنید.

صبوری، گوش دادن و توجه شما می‌تواند فشار را از روی کودک بردارد تا بتواند با شرایط نا‌آشنای جدید تطابق پیدا کند، با ایجاد روال‌ها و برنامه‌هایی که کودکان بتوانند به آن تکیه کنند به آن‌ها یادآوری می‌کنید که می‌توانند روی مراقبت و حمایت شما حساب کنند.

چگونه می‌توان با کودکان طلاق صحبت کرد؟

برای صحبت کردن در مورد جدایی با کودکان، بسیاری از والدین خود را کنار می‌کشند، قبل از اینکه صحبت کردن را شروع کنید چیزی که قصد دارید بگویید را آماده کنید تا شرایط را برای خود و کودکتان ساده‌تر کنید، برای چیزهایی که می‌خواهید بگویید خوب برنامه‌ریزی کنید، با نگرانی‌های خود کنار بیایید و خود را برای پاسخگویی به سوالات سخت آماده کنید، حالا شما برای مدیریت گفتن آن به کودک خود آماده‌تر هستید.

چه بگوییم و چگونه؟

انجام این کار شاید سخت باشد، سعی کنید لحنی محکم داشته و مهم‌ترین نکات را در نظر داشته باشید، به کودک خود فایده‌ی راست‌گو بودن و صداقت را با لحنی دوستانه توضیح داده و با رعایت موارد زیر شروع کنید:

در رفتار با کودکان طلاق، حقیقت را بگویید.

کودکان می‌خواهند بدانند شما چرا جدا می‌شوید اما دلایل طولانی شما شاید او را گیج کند، چیزی ساده و صادقانه بگویید، مانند اینکه ما نمی‌توانیم بیشتر از این با هم باشیم. باید به کودک خود یادآوری کنید که درحالی‌که شاید شما همیشه در کنار کودک خود نباشید اما والدین و کودک هیچ‌گاه یکدیگر را رها نکرده و هیچ‌گاه دوست داشتن آن‌ها از بین نمی‌رود.

در رفتار با کودکان طلاق، بگویید دوستت دارم.

کار ساده ای که کوک بداند عشق شما به آن‌ها تغییری نکرده است. به آن‌ها بگویید هنوز هم همه‌جا مراقبشان هستید.

شیوه های رفتار با کودکان طلاق را بیاموزیم | مرکز مشاوره همکده

در رفتار با کودکان طلاق، تغییرات را توضیح دهید.

برای او بگویید که حالا برخی چیزها تغییر خواهند کرد و برخی چیزها نه و با این کار سؤالات کودک در مورد تغییرات در زندگی را پاسخ دهید، به او بگویید حالا شما می‌توانید با هم با هر مسئله‌ای برخورد کنید.

در رفتار با کودکان طلاق، کمک کنید ناراحتی خود را بیان کند.

برای کودکان جدایی یعنی از دست دادن می باشد، شما کمک کنید کودک ناراحتی خود را بیان کند. کودک با بیان احساسات خود با این اوضاع جدید خود را تطابق  می دهد.

در رفتار با کودکان طلاق، بیشتر گوش دهید.

شیوه های رفتار با کودکان طلاق را بیاموزیم

او را تشویق کنید تا احساسات خود را بیان کرده و واقعاً به او گوش دهید. شاید او احساس ناراحتی یا ترس در مورد چیزهایی داشته باشد که شما انتظارش را ندارید.

کمک کنید برای حس خود کلمه‌ای پیدا کند.

اینکه کودک نتواند حس خود را بیان کند عادی است، شما می‌توانید با تشویق کردنش به حرف زدن، به او کمک کنید.

بگذارید صادق باشد.

شاید کودکان از ترس نخواهند احساسات واقعی خود را بگویند. بگذارید بدانند هر چیزی بگویند اشکالی ندارد. او شاید شما را برای جدایی سرزنش کند. اگر کودک نتواند احساسات خود را صادقانه بگوید برای مواجه شدن با آن روزهای سختی را خواهد داشت.

نشان دهید مقصر نیستند.

کودکان باور دارند که کار آنها باعث طلاق شده است. زمان‌ی را به یاد می‌آورند که با والدین خود بحث کرده‌اند، نمرات کم گرفته یا مشکلی ایجاد کرده‌اند. بگذارید آن‌ها این تصورات غلط را بفهمند.

برای آن‌ ها تکرار کنید.

مرتباً تکرار کنید چرا شما طلاق می‌گیرید. گاهی شنیدن دلیل واقعی تصمیم شما می‌تواند به کودک کمک کند.

اطمینان خاطر دهید.

هر زمان نیاز است به او یادآوری کنید که هردو والدین او را دوست خواهند داشت و کودکان مسئول این جدایی نیستند.

ایجاد یک ثبات در طول طلاق

کودکان باید انعطاف‌پذیری را یاد بگیرند اما تطابق یک‌باره‌ی خود با چیزهای جدید کار سختی است. هرچقدر می‌توانید در زندگی روزانه‌ی آن‌ها ثبات ایجاد نمایید تا بتوانند خود را با تغییرات وفق دهند.

 ایجاد ثبات به این معنا نیست که برنامه‌های سخت‌گیرانه نیاز دارید. ایجاد برخی روال‌های مشابه در کارهای خانه و مکالمه‌ی متداوم با باعث می‌شود کودک احساس آرامش داشته باشد.

از خودتان مراقبت کنید.

شیوه های رفتار با کودکان طلاق را بیاموزیم

در مورد کمک کردن به کودکان در طول جدایی، پیام این است: از خودتان مراقبت کنید تا بتوانید به کودکان کمک کنید.

ورزش کرده و رژیم سالمی داشته باشید.

ورزش استرس و ترس شما در زمان طلاق را کاهش می‌دهد. سعی کنید از تنقلات و غذاهای آماده دور بمانید.

گاهی دوستانتان را ببینید.

شاید بخواهید تنها باشید و دوستان و خانواده‌ای که از شما در مورد جدایی سؤال می‌پرسند را نبینید. حمایت رودرروی دیگران برای کاهش استرس جدایی و گذر از روزهای سخت ضروری است. اگر دوست ندارید درباره‌ی طلاق حرف بزنید، مطمئنا دوستانتان شما را درک می‌کنند.

 کمک‌ های حرفه‌ ای برای کودکان در شرایط طلاق

بعضی از کودکان در طول طلاق مشکلات زیادی خواهند داشت و برخی نیز روزهای بسیار سختی را تجربه خواهند کرد، طبیعی است که کودک شرایط احساسی سختی داشته باشد اما زمان، عشق و اطمینان مجدد به آن‌ها کمک خواهد کرد، اگر کودک شما هنوز درگیر این موضوع  است شاید نیاز به کمک یک فرد متخصص داشته باشید، در واقع کمی زمان می‌برد تا کودکان با موضوع جدایی کنار بیایند اما شما باید به مرور زمان شاهد بهبودهای تدریجی در آن‌ها باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا