آگاه نمودن فرزندان از طلاق | فرزندتان را چگونه از طلاق آگاه کنید؟

هرچقدر هم که شما انسانی قوی باشید طلاق از شروع تا پایانش قطاری با مشکلات مالی و عاطفی بسیار است. شما در طول راه با چالش های مختلفی برخورد می کنید و یکی از دشوارترین ان ها می تواند رساندن این خبر به کودکانتان باشد. آگاه نمودن فرزندان از طلاق چطور باید پیش رود؟

شاید فکر کنید طلاق برای کودکان در سنین کمتر با مشکلات بیشتری همراه خواهد بود اما حقیقت این است که طلاق یک شکاف عاطفی برای کودکان در هر سنی خواهد بود، حتی بعد از اینکه بزرگ شده و خانه ی شما را ترک کرده باشند.

از قبل برای خود یک استراتژی داشته باشید.

فرزندتان را چگونه از تصمیم نهایی برای طلاق آگاه کنید

به جز کودکانی که در سنین خیلی کم هستند اغلب آن ها بسیار باهوش بوده و متوجه می شوند اوضاع بین مادر و پدرشان خوب پیش نمی رود. این حرف به این معنا نیست که می توانید هر زمان خواستید بمب طلاق را روی ان ها پرتاب کنید.

آگاه نمودن فرزندان از طلاق – برای به حداقل رساندن مشکلات عاطفی که اهمیت زیادی دارد شما و همسرتان باید استراتژی ای را از قبل در نظر بگیرید.

در صورت امکان سعی کنید موضوع را باهم به کودک بگویید. وقتی خانواده در حال از هم فروپاشی است هنوز ممکن است تا مقداری شاهد سطحی از اتحاد باشیم. زمانی را با هم مشخص کنید که همزمان موضوع را با کودک در میان بگذارید. بعد از گفتن حقیقت شاید لازم باشدزمانی را یک به یک و تنها با هر کودک بگذرانید اما در ابتدا در یک زمان خبر را به همه اعلام کنید. این کار باعث می شود کودکی که از موضوع خبر دارد برای حفظ راز از کودکان دیگر آسیب نبیند.

برای چیزی که می خواهید بگویید برنامه ریزی داشته باشید. احتمال کودکان شما از اولین افرادی هستند که از این خبر مطلع می شوند در نتیجه داشتن داستانی نامتناقض و بدون اتهام برای طلاق در این شرایط می تواند کار شما را ساده تر سازد. برخی افراد راحت ترند که از قبل نکات را نوشته و یا  خلاصه نویسی کنند. برخی دیگر شاید بخواهند از روان شناس یا متخصص کودکان برای کمک به روش رساندن پیام درست کمک بگیرند.

پیام شما باید ساده، واضح و کوتاه باشد. اطمینان یابید پیام هایتان مناسب با سن کودک هستند در نتیجه درک اشتباه برای شما ایجاد نخواهد شد. اگر کودکان شما در سنین متفاوت هستند شاید لازم باشد پیام را در فرمت های مختلفی اماده کنید.

سعی داشته باشید زمان و مکان مناسبی را برای رساندن خبر انتخاب کنید. شاید فکر کنید هیچ جایی برای رساندن این خبر به کودکتان خوب نیست اما باید محیط ساکت و خصوصی باشد.

آگاه نمودن فرزندان از طلاق – وقتی خبر جدایی را می دهید چه بگویید.

فرزندتان را چگونه از تصمیم نهایی برای طلاق آگاه کنید

هر مادر و پدری چیزهای مختلف را به شکل متفاوتی نشان می دهند اما راهنمایی هایی کلی هستند که کمک می کنند پیام های دشواری که لازم است منتقل کنید را بگویید.

در ابتدا بگذارید کودک شما بداند این جدایی اصلا تقصیر او نیست.

برخی کودکان شاید خود را مقصر دانسته و برای اینکه زندگی والدینشان و ازدواج ان ها شکست خورده است خود را سرزنش کنند. اصلا نگذارید حتی فکر کردن در این مورد را شروع کنند. نقش خود به عنوان دو فرد در این رابطه را به عهده گرفته و تقصیر خود برای شکست خوردن این ازدواج را بپذیرید.

دوم اینکه بگذارید کودکان بدانند هردو شما هنوز ان ها را خیلی دوست دارید.

برای کودکی که تحت فشار عاطفی زیاد است نشان دادن دوست داشتن زیاد و بیان کردن آن می تواند در رساندن خبر این جدایی نقش مهمی داشته باشد. حالا بیشتر از هر زمان دیگری باید به ان ها توجه کرده و بگذارید دوست داشتن شما را دیده، حس کرده و بشنوند. همیشه خوب است بگذارید کارهایتان درست به اندازه ی صدایتان بلند باشند، با هردو دوست داشتن خود را نشان دهید.

آگاه نمودن فرزندان از طلاق – سوم اینکه بگذارید کودکان بدانند شما هنوز هم یک خانواده هستند اما شرایط کمی متفاوت از قبل خواهد بود.

پدر او هنوز پدرش است و مادر او مادرش، تنها نقش ها حالا تعریف دوباره ای دارند. دو خانه ی متفاوت به این معنا نیست که دو خانواده ی مختلف می شوید. شما هنوز با هم نسبت خونی دارید و این بخش تغییری نخواهد کرد. اگر خواهر و برادرها در مشکلی باشند در زمان نیاز هریک به دیگری بازهم کمک خواهند کرد.

چهارم اینکه به یاد داشته باشید هرچه کمتر بگویید بهتر است.

نباید جزئیات زشتی که منجر به تصمیم شما برای جدایی شده اند را به زبان بیاورید. پیام های خود را خلاصه و مستقیم بیان کنید. توضیح دهید چرا این تغییر برای خانواده خوب است، زیرا باعث از بین رفتن تنش ها و اختلافات، عصبانیت و ناراحتی ها خواهد شد. استرس این تغییر شاید ساده نباشد اما این تغییرات برای شادی همه ی افراد خانواده در طولانی مدت لازم است.

پنجم اینکه کودک خود را تشویق به سوال پرسیدن کنید، نه تنها وقتی برای اولین بار این خبر را می شنود بلکه هر زمان که سوالی برای او پیش امد. طلاق شاید برای شما هم حس بدی باشد اما برای کودکتان یک تجربه ی ذهنی دیوانه کننده خواهد بود.

آگاه نمودن فرزندان از طلاق – پیام را متناسب با سن کودک برسانید.

انتقال پیام باید متناسب با سن کودک شما باشد، البته نه فقط سنی که تقویم به شما می گوید. برخی کودکان از نظر عاطفی اماده تر بوده و شخصیت یا سطح بلوغ آن ها برای مدیریت خبرهای جدید در مورد جدایی بهتر از دیگران خواهد بود.

شرایط فردی هر کودک به شما می گوید چطور پیام را متناسب با سن او ارسال کنید. بنابراین وقتی با یک کودک صحبت می کنید شاید لازم باشد حرف های شما متفاوت با کودک دیگری در همان سم باشندن

به هر کودک در هر سن چه بگویید.

بعد از رساندن خبر جدایی، باید بدانید طلاق مکالمه ای ادامه دار خواهد بود. گاهی حرف ها متناسب با نیاز کودک برای داشتن اطلاعات بیشتر ادامه خواهند داشت. گاهی نیز شما مکالمه را با تغییراتی که اتفاق می افتد هدایت می کنید، چه رفتن از این خانه باشد، گذراندن زمان با هریک از والدین در زمان جدایی یا هر تغییر بزرگی دیگری که در زندگی ایجاد خواهد شد.

شاید کودک شما دوست نداشته باشد در مورد جدایی حرف بزنید بنابراین هر زمان ممکن بود اجازه دهید خودش هر زمان خواست حرف بزند.  تنها مرتبا به ان ها اطمینان خاطر داده و تا حد ممکن ذهنشان را اماده کنید.

به عنوان والدین شما باید فاکتورهای اصلی ای را بشناسید که به کودکان در سنین مختلف کمک می کنند بعد از جدایی هر زمان نیاز بود و می خواستند با هردو والدین ارتباطی قوی داشته باشید. با نگرفتن تصمیم های بد به عنوان والدین و با کمتر قرار دادن کودکان در بحث ها اجازه دهید رابطه ی خوب خود با والدینشان را حفظ کنند.

در اینجا راه هایی اورده شده است که می توانند به بهبود شرایط کودک شما کمک کرده و مانع از اتفاقات بد بعد از جدایی شوند:
  • زبانتان را نگه دارید.

تحت هیچ شرایطی نباید از همسر خود مقابل کودکانتان بدگویی کنید.شاید لازم باشد برای مقابله با تمایل به این کار با خودتان سخت بجنگید اما به یاد داشته باشید حتی اگر رابطه ی شما با همسرتان به پایان رسیده باشد رابطه ی فرزندانتان با هردو والدین هنوز نیاز به حفظ ارتباط دارد.

وقتی چیز بدی در مورد همسر خود می گویید به طور خودکار کودکانتان را در این بین قرار می دهید، حرکتی که در نهایت باعث می شود مقاومت بیشتری در مقابل شما داشته و در عین حال به اعتماد به نفس او آسیب خواهد رسید. افکار منفی خود را نزد دوستان نزدیک، بزرگان خانواده یا حتی یک مشاور خالی کنید اما کودکان خود را در این شرایط سخت نگذارید.

  • آگاه نمودن فرزندان از طلاق – کودکان شما پیام رسان نیستند.

از کودکان خود به عنوان پیام رسان برای گفتن چیز مهمی به همسر خود استفاده نکنید. هرچقدر هم که مکالمات شما سخت باشند باید کار درست را انجام داده و وقتی نیاز است حرفی زده شود خودتان ان را منتقل کنید. وقتی کودک خود را یک پیام رسان می کنید آن ها را بخشی از یک مبارزه خواهید کرد، چه متوجه ان باشید یا نه.

فرزندتان را چگونه از تصمیم نهایی برای طلاق آگاه کنید
  • صحبت کردن در مورد پول را محدود کنید.

مسلما منابع مالی خانواده بخش مهمی از مشکلات در طلاق هستند. صحبت کردن در مورد مشکلات مالی زیاد که مرتبط با طلاق هستند در جلوی کودکان کار درستی نیست مگر اینکه بخواهید در مورد حساب مالی خود کودک حرف بزنید.

اگر کودک شما سن بالاتری داشته و مشکلات مالی می توانند روی توانایی او برای دانشگاه یا فعالیت های مدرسه اثر بگذارند باید در مورد کاری که می توانید انجام دهید یا نمی توانید صحبت داشته باشید. ایرادی ندارد به او بگویید به خاطر جدایی شرایط مالی خانواده تغییر کرده است و شاید برخی کارها دیگر امکان پذیر نباشند.

  • احساسات همه ی افراد ارزشمند است.

گاه کودک شما گیج شده و شاید از احساس کردن چیزهایی که فکر می کند حقش نیست تجربه کند آسیب ببیند. عصبانی، افسرده، ناراحت و گوشه گیر بودن همه عادی هستند و شما باید بگذارید کودکتان بداند این احساسات مشکلی ندارند.

او را مجبور به حرف زدن نکنید اما به دنبال راهی برای صحبت کردن در مورد احساسات خود باشید. بگذارید کودک شما بداند هر کودک واکنش متفاوتی خواهد داشت و هیچ احساس او ایرادی ندارد. شما نیز احساسات خود را باید با او در میان بگذارید. این کار کمک می کند کودک شما حس کند او در تجربه ی این تغییرات بزرگ در زندگی خود تنها نیست.

  • آگاه نمودن فرزندان از طلاق – ایرادی ندارد تا درخواست کمک کنید.

اگر کودک شما با مشکلات متعددی برخورد دارد بگذارید بداند افراد زیادی هستند که درخواست کمک می کنند. کودکی که همه چیز را در خود می ریزد، چه به خاطر احساس گناه، ترس یا عصبانیت، می تواند آسیبی طولانی مدت به خودش بزند زیرا قادر نخواهد بود احساسات خود را به سادگی افراد بزرگسال سازماندهی کند و افکارش می تواند برای او آزاردهنده و مخرب شوند.

با توجه به شرایط خانواده، صحبت کردن با یکی از بزرگان، پدربزرگ یا مادربزرگ، عمه و دایی..، یک دوست خانوادگی یا یک مشاور با حمایت بیشتر می تواند برای تنظیم احساسات کمک بزرگی باشد.

  • ما هردو تو را دوست داریم.

با وجودی که بعد از طلاق بسیاری از مسائل خانواده از نو نوشته می شوند، اما کودک نیاز دارد مرتبا بشنود که والدینش هردو او را دوست دارند. هرگونه کاستی و مشکلی از سوی زن و شوهر را می توانید اینطور به کودک شرح دهید. شاید نظم زندگی به هم بخورد اما عشق شما باید هنوز بدون هیچ شرطی ادامه داشته باشد و کودک شما باید حتما آن را بشنود.

نه تنها باید به او بگویید دوستش دارید بلکه باید کمک کنید با مجبور کردن همسر خود به ابراز علاقه در روال بهبود به کودکتان کمک کنید. بگذارید کودک شما بداند هنوز عشق را از هر یک از والدین دریافت می کند. شاید لازم باشد بیشتر از هر زمان دیگری با او وقت بگذرانید. شاید یکی از زوج ها پول بیشتری را صرف کودک کند. کودک کارهای دو طرف را باهم مقایسه کرده و داشتن راه های مختلف برای نشان دادن علاقه به رشد کودک و بهبود عاطفی او کمک خواهد کرد.

منابع
survivedivorce.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا