تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان

طلاق و جدایی می تواند روزهای سختی برای یک خانواده باشد. نه تنها والدین متوجه راه های جدیدی برای ارتباط با یکدیگر خواهند شد بلکه راه های تازه ای را یاد می گیرند تا از کودکان خود مراقبت کنند. زمانی که والدین از هم جدا می شوند اثرات طلاق روی کودکان متغیر خواهد بود. برخی کودکان به شکلی طبیعی و قابل درک به جدایی واکنش نشان می دهند در حالی که برخی دیگر ممکن است با این تغییر مقابله کنند. تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان دیده می شود.

کودکان انعطاف پذیر هستند و بودن آن ها در طول روال جدایی می تواند به جای بحران برای ان ها تطابق با تجربه ای جدیدی باشد. از انجایی که کودکان در طول جدایی متفاوت هستند. (خصوصیات اخلاقی متفاوت و سن های مختلف) اثرات جدایی نیز روی آن ها متفاوت خواهد بود. باید بررسی کنید که در شرایط مختلف چگونه می توان اثرات طلاق روی کودک را درک کرد.

با در ذهن داشتن این نکته، بیایید به برخی ز اثرات متداول جدایی روی کودکان نگاهی بیندازیم، چیزهایی که به مدیریت والدین کمک خواهد کرد:

کارایی ضعیف در محیط مدرسه

جدایی برای تمام اعضای خانواده دشوار است. برای کودکان، سعی کردن برای درک تغییرات در خانواده می تواند باعث حواس پرتی و عدم تمرکز شود. هرچه حواس کودک بیشتر پرت شود به احتمال بیشتری قادر نخواهد بود در مدرسه درست کار کند. و بسیاری از مشکلات دیگر برای کودک شما. 

این کار ساده است. اینکه بخواهید فرد کم سنی را در شرایط عاطفی سخت در مدرسه هدایت کنید می تواند نتیجه ی خیلی بدی را در پی داشته باشد. بنابراین بیشتر از این کودک خود را تحت فشار نگذارید. بعلاوه باید بدانید تفاوت های زیادی بین کودکان ر سنین مختلف وجود دارد، بین کودکی که در دبستان است با کودکی به دبیرستان می رود. ما این ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

درک درست از کودکان خود را دست کم نگیرید. مسلما همه ی شما می خواهید کودکتان دانش اموزی عالی باشد. از این رو تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان را بررسی کنید.

در اینجا نکاتی را اورده ایم که کمک می کنند نمرات فرزند شما در سطحی استاندارد باقی بماند:

چرا طلاق و جدایی روی عملکرد کودک در مدرسه اثر می گذارد؟

در ابتدا باید درک کنید که جدایی تاثیر متفاوتی روی هر کودک خواهد داشت. اما در این مورد دلایل مشابه زیادی هستند که می گویند چرا در طول جدایی والدین نمرات کودکان افت زیادی خواهد داشت.

هیچ کسی در این دنیا نیست که بتواند وقتی مشکل بزرگتری را در جایی دارد که باید حل شود تمرکز کامل و 100 درصد روی چیز دیگری داشته باشد.

خصوصا کودکان نمی توانند این کار را انجام دهند. در سنین کم کودکان نمی توانند به سادگی خودشان روی چیزی تمرکز کنند در نتیجه همیشه راهی است که یک حس یا خاطره ی بد بتواند از ذهن ان ها برود. این یک حلقه ی تکرار شدنی است.

یک جدایی سخت درست مانند یک عامل حواس پرتی دائمی برای کودک خواهد بود.

تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان در دبستان

تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان | مرکز مشاوره همکده

در مورد اثرات طلاق، کودکان در این سن از همیشه بیشتر آسیب پذیر هستند.

به خاطر سن کم، آن ها در زمان دعوای پدر و مادر خود درست نمی دانند چه اتفاقی می افتد. آن ها سعی می کنند تا حدس بزنند در این قضیه می توانند چه کار کنند و نتیجه این است که خود را برای این جدایی مقصر خواهند شناخت.

افکاری مانند این می توانند برای ذهن کودک سم باشند زیرا مقصر دانستن خود باعث ایجاد احساس درماندگی و فرومایگی خواهد شد.

باید واضح بیان کنید که این تصمیم شما (والدین) بوده است و هیچ کس نباید برای آن احساس گناه داشته باشد.

کودک شما تحت فشار زیادی قرار دارد و علت چیزهایی مانند احساس بی فایده بودن است. استرس داشتن علامت متداولی برای کودکان در این سن است.

بسیاری از کودکان وقتی چیزی ذهنشان را مشغول می کند دیگر در کلاس حضور ذهن کافی ندارند. بنابراین سعی کنید برای بخشی از کارهای کودک خود برنامه ریزی داشته باشید. مثلا می توانید یک ساختار کلی برای روز او مشخص کنید که بتواند به سادگی ان را دنبال کند.

تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان در راهنمایی

تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان | مرکز مشاوره همکده

کودکان در این سن نیاز دارند با آن ها رفتاری شبیه به کودکان دبستانی شود. آن ها سنشان خیلی بیشتر از کودک دبستان نیست و این باعث می شود همان کمبودها را داشته باشند. برای مثال کودکان راهنمایی در بین سنین 11 تا 15 اغلب با برنامه ریزی و سازماندهی کارهای خود برای مدرسه مشکل دارند.

مدیریت جدایی والدین در ذهن خود یا تحت تاثیر عاطفی قرار گرفتن همه در کنار کارهایی قرار می گیرند که باید برای مدرسه انجام شود و باعث می شود کاری که شما فکر می کنید باید کودک روی آن تنها تمرکز داشته باشد به شدت افت کند.

باید در ذهن داشته باشید این سن خاص تاثیر قابل توجهی روی رفتار کودک شما خواهد داشت و علت ان بلوغ و هورمون هاست. کودکان به احتمال بیشتری هرچیز را بزرگ نمایی می کنند، خصوصا در شرایطی گیج کننده مانند جدایی والدین. شاید فکر کنید کودک شما به هم ریخته است زیرا نمی تواند درست جدایی را درک کند. این رفتار را به جدایی خود ارتباط می دهید. اما متداول ترین راه که باعث خراب شدن نمرات کودک در دوران راهنمایی می شود تنبلی و لجاجت است که اغلب با مشکلات عاطفی مانند جدایی تشدید خواهد شد.

نکات مهم

در این شرایط می خواهید با تنبیه یا در نظر گرفتن عواقب و مجازات هایی کودک خود را به سمت نمرات بهتر هل دهید و اغلب این نتیجه ی عکس خواهد داشت.

با تواجه به تجربیات، می توان گفت بهترین ره برای گذر از این شرایط دادن بیشترین مسئولیت به کودک است. اینکه مرتبا کسی کاری به آن ها بگوید مسلما آخرین چیزی است که در این شرایط می خواهند. البته به عنوان والدین شما نیاز است سعی کنید کودکتان را قانع کنید که همیشه برای کمک کردن در کنار او خواهید بود اما این زندگی خودشان است و باید برای بهترین شدن زندگی شان، خودشان آن را بسازند.

تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان | مرکز مشاوره همکده

تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان در دبیرستان

تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان | مرکز مشاوره همکده

در این سن فرزند شما کمترین آسیب را از جدایی خواهد خورد. نوجوانان در سنین 14 تا 18 اغلب تا به حال تجربیاتی از جدایی والدین در بین دوستان یا اقوام داشته اند و این باعث می شود درک بیشتری از گام هایی که برمی دارید داشته باشند. بنابراین سعی کنید او را آرام نگه دارید. در حالت عادی نوجوانان در این سن باید بتوانند به زودی به مسیر عادی زندگی برگردند. 

چگونه می توانید از مشکلات درسی در مدرسه جلوگیری کنید.

تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان | مرکز مشاوره همکده

راه مشخصی وجود ندارد که بتوانید در روزهای سختی که کودک باید بر ان غلبه کند کاملا از کم شدن نمرات او جلوگیری کنید. همیشه مشکلات کمی در عملکرد او در مدرسه دیده خواهد شد اما کارهای ساده ای هستند که به کم شدن احتمال گرفتن بدترین نمرات کمک می کند:

  • یک برنامه داشته باشید.

  • وضعیت درسی او زمانی بدتر خواهد شد که برنامه ریزی خود در طول روزهای مدرسه را از دست داده باشد. به او روالی کلی بدهید که بتواند ان را دنبال کند. حتی چیزهایی مانند یک یادداشت روی میز یا روی یخچال می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
  • با معلمان او صحبت کنید.

  • در یک مرحله ی عاطفی مانند جدایی حالات خلقی کودک به سرعت تغییر خواهد کرد. بنابراین با یک فرد مسئول یا معلمان او در مورد موقعیتش حرف بزنید و اطلاع دهید چه اتفاقاتی در زندگی او افتاده است.

اغلب معلمان تجربه ی جدایی والدین در دانش آموزان خود را دارند و می دانند چه چیزی محرکی برای مشغولیت ذهن او خواهد بود. بنابراین از حرف زدن در این رابطه با هیچکس نترسید.

  • خودتان نیز برنامه ریزی داشته باشید.

  • به عبارت دیگر در کنار او بوده و همیشه برای کمک در مشکلات یا پاسخ به سوالات در دسترس باشید.
  • بیشتر کار کنید. اگر می خواهید به نتیجه ای برسید باید برای آن تلاش کنید. یادگیری پایه ی کلی سیستم آموزشی ست و اگر کودک شما حالا در وضعیت هوشی عادی خود قرار ندارد باید کمی زمان بیشتر را صرف کارهای مدرسه ی او کنید.
  • برای رفع تاثیر طلاق بر افت تحصیلی فرزندان، تعادل داشته باشید.

  • با وجودی که کودک شما باید زمان بیشتری برای مدرسه بگذارد اما باید تعادل سالمی بین کار و زمان استراحت برای او در طول هفته وجود داشته باشد. شاید باید چیزهایی مانند عضو شدن در یک باشگاه ورزشی یا انجام فعالیت های دیگری را انتخاب کنید تا کودک شما بتواند ذهن خود را از چیزهای بد دور نگه دارد.
  • برای کارهای مدرسه ی او برنامه ریزی کنید.

  • در مورد برنامه ریزی برای روزهای مدرسه به کودک خود کمک کنید. می توانید کارهای کوچکی مانند زدن یک یادداشت یاداوری روی یخچال یا مرتب کردن بعضی کشوها را انجام دهید تا همه چیز به سادگی در دسترس او باشد.
منابع
mykidsdivorce.netfamilymeans.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا