آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید

‌استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در دنیا وجود دارد. در جهانی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. روان شناسان هرکدام تعاریف متفاوتی را از اختلالات گفته اند. هر فردی باید این را بداند که اختلالات می توانند به شدت آسیب زا باشند. اگر فرایند درمان در افراد ایجاد نشود ممکن است با مشکل رو به رو شوند. یکی از این مشکلات می تواند اضطراب و آسیب های جسمی باشد. اگر اضطراب درمان نشود و استرس هم با آن ادامه داشته باشد می تواند در آینده مشکلات بسیار جدی برای فرد داشته باشد. در مقاله های  قبل در ارتباط با PTSD صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید چه چیزی است.

هر فردی به علت شرایط مختلف همان طور که در مقاله های قبل گفتیم می تواند دچار خشم یا استرس شود. حال این خشم می تواند یک خشم درونی چندین ساله باشد یا یک خشم آنی که به علت وجود شرایط مختلف ایجاد شده باشد. در دورانی که زندگی می کنیم ممکن است فرد به علت های مختلف دچار این فرآیند استرسی شوند. برخی با داشتن استرس ممکن است خشم را هم در خود به وجود بیاورند. در این موقعیت است که مشاوره وارد کار می شود.

در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید صحبت کنیم.

PTSD یک وضعیت بهداشتی رفتاری رایج است

آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید

PTSD یک وضعیت بهداشتی رفتاری رایج است که در صورت عدم درمان می تواند ناتوان کننده باشد و برای مدت طولانی ادامه یابد. این اختلال پس از یک رویداد آسیب زا رخ می دهد که در آن فرد یا از جان یا امنیت خود می ترسد. تحقیقات نشان داده است که بین این اختلال و علائم روان پریشی، از جمله پارانویا، توهم و هذیان ارتباط وجود دارد. اما این دو بیماری هر چند وقت یکبار دیده می شوند و بهترین روش درمانی کدام است؟ در این مقاله، ما اطلاعاتی در مورد هر یک از این شرایط ارائه می دهیم و ارتباط بین این دو را بررسی می کنیم و همچنین روش های درمانی موثر می تواند مورد بررسی قرار گیرد. درباره روان پریشی و PTSD ارتباط تحقیق کنید. امروز با یک متخصص روانشناسی دارای مجوز از طریق انجمن آنلاین در سایت های مختلف صحبت کنید.

PTSD در افراد مختلف چیست؟

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک وضعیت بهداشت روانی است که در اثر یک موقعیت شدید ترسناک مانند شرکت در نبرد فعال، تصادف رانندگی یا زنده ماندن از خشونت خانگی ایجاد می شود. تشخیص PTSD نیاز به یک محرک خاص دارد که منجر به ایجاد برخی علائم مرتبط می شود. آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید به موارد مختلفی تقسیم می شود.

علائم اصلی PTSD شامل چه چیزهایی می تواند باشد؟

علائم اصلی PTSD شامل اجتناب، خاطرات مزاحم، واکنش احساسی یا بی حسی، اختلالات خواب، حملات هراس، افزایش هوشیاری و تفکیک است. این علائم همچنین ممکن است منجر به حالت مزمن خلق و خو و الگوهای تفکر منفی شود. علائم PTSD می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و می تواند مانع از توانایی فرد برای داشتن یک زندگی عادی و کامل شود. این علائم نشان می دهد که سیستم پاسخ به ترس مغز به طور موثر در موقعیت روشن قرار گرفته و تهدیدها را از محرک های نسبتاً بی ضرر درک کرده و هشدارهای کاذب را به صدا در می آورد.

همه افراد  پس از سانحه به PTSD مبتلا نمی شوند

آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید

در حالی که همه پس از سانحه به PTSD مبتلا نمی شوند، این یک بیماری شایع است که تا 14 میلیون بزرگسال در دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد. ما هنوز دقیقاً یاد می گیریم که چه عواملی منجر به این بیماری می شود و برخی دیگر نه. به نظر می رسد تا حدی به ژنتیک و آسیب پذیری های فردی در ساختارهای مغزی مربوط می شود.

نکته ای در ارتباط با آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید

بیش فعالی در بخشهای خاصی از مغز، به ویژه آمیگدال، ممکن است فرد را در معرض خطر ابتلا به PTSD در پی آسیب قرار دهد. دوپامین، که معمولاً به عنوان پاداش و انگیزه تقویت کننده شیمیایی در نظر گرفته می شود. همچنین ممکن است در ارتقاء اضطراب و تشخیص ترس نقش داشته باشد. بی نظمی در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد تا نقش آن را در PTSD و سایر شرایط بهداشت روانی درک کنیم.

PTSD در سال 1980

PTSD در سال 1980 به دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) اضافه شد، اگر چه علائم آن دهه ها قبل تشخیص داده شده بود. جالب این جا است که در حالی که مردان از نظر آماری بیشتر از زنان در مقطعی از زندگی دچار PTSD می شوند، زنان بیشتر به دنبال درمان هستند. برای برخی از افراد، اختلالات روان پریشی ممکن است ثانویه پس از علائم PTSD رخ دهد. در حالی که ارتباط بین این دو حالت هنوز در حال بررسی است، شواهدی از ارتباط وجود دارد.

روان پریشی و PTSD

روان پریشی به مجموعه ای از علائم اشاره دارد که باعث می شود فرد با واقعیت ارتباط نداشته باشد.

علائم مثبت

 عبارتند از افزودن افکار، رفتارها و حالات روحی. ممکن است فرد این آگاهی را داشته باشد که این علائم نشان دهنده چیزهایی است که واقعی نیستند (به آن ها “بصیرت” گفته می شود) یا در موارد شدید تر ممکن است نتواند بین واقعی و غیر واقعی تفاوت قائل شود. علائم مثبت روان پریشی عبارتند از:

پارانویا و آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید

پارانویا به افکار نگران کننده ای اطلاق می شود که شامل سوءظن و بی اعتمادی به افراد دیگر، از جمله افرادی است که فرد نزدیک آن ها است، مانند اعضای خانواده و دوستان. ممکن است احساس کنید کسی یا چیزی در راه شماست. ممکن است فکر کنید که تحت تعقیب یا گوش دادن هستید، یا ممکن است افکار وسواسی داشته باشید که شخصی سعی دارد علیه شما توطئه کند.

توهم‌

توهم درک چیزی است که واقعی نیست. توهم می تواند بصری، شنیداری، لمسی (فیزیکی) یا حتی بو یا مزه باشد. ممکن است وقتی کسی در اطراف نیست صداهایی را بشنوید، بویی بدون آن که دیگران بفهمند استشمام کنید، یا چهره های سایه ای را ببینید که وجود ندارند.

هذیان

توهم اعتقادی است که با وجود شواهدی که ثابت می کند درست نیست. به آن پایبند هستید. یک مثال از توهم این است که اگر فکر می کنید می توانید با شخصیت های یک برنامه تلویزیونی ارتباط برقرار کنید یا فردی در دولت ردیاب را در ماشین شما قرار داده است. هذیان ها همچنین می توانند در مقیاس کوچک تر وجود داشته باشند، مانند احساس اینکه کسی در همه حال شما را زیر نظر دارد.

 دیگر گاهی آشکار می شود، از جمله افکار مسابقه ای، تحریک، پرخاشگری و تند گفتن.

علائم منفی

این علائم نشان دهنده از دست دادن عملکرد برای فرد است. علائم منفی شامل از دست دادن شدید انگیزه، کناره گیری احساسی، تفکیک، بی علاقگی، کناره گیری اجتماعی و سایر علائم است. علائم منفی با PTSD کمتر دیده می شود، اما وجود آن ها می تواند پیشرفت درمان را پیچیده کند. آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید در روند روان پریشی هم دیده می شود.

ارتباط بین PTSD و روان پریشی 

آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید

طی چند دهه گذشته، تحقیقات برای ارتباط بین PTSD و اختلالات روان پریشی آغاز شده است. میزان مادام العمر اختلالات روان پریشی همزمان در افرادی که با PTSD زندگی می کنند 30، تخمین زده می شود. در حالی که در جمعیت عمومی کمتر از 8 است. یک مطالعه روی بیش از 5000 نفر در ایالات متحده نشان داد که 52 درصد از PTSD و علائم روان پریشی مرتبط با هم هستند.

 اغلب در ارتباط با PTSD شناخته می شوند

 اغلب در ارتباط با PTSD شناخته می شوند، اگر چه گاهی اوقات علائم منفی در بیمارانی گزارش می شود که به مدت طولانی دچار PTSD بوده اند. تروما می تواند یک عامل خطر برای هر دو بیماری باشد، به ویژه اگر ضربه در اوایل زندگی رخ داده باشد. ترومای دوران کودکی با PTSD و اختلالات روان پریشی ارتباط قوی دارد. تروما می تواند باعث بروز یک دوره واقعی روان پریشی یا علائم روان پریشی نسبتاً خفیف و گذرا شود. علائم ممکن است بیایند و بروند و به نوعی با آسیب مرتبط باشند. ترس و اضطراب اغلب محرک مستقیم علائم روان پریشی مثبت هستند.

پارانویا و آن چه ممکن است درباره PTSD ندانید

پارانویا می تواند باعث شود اعتماد فرد به دیگران از بین برود و از نظر اجتماعی کنار گذاشته شود، که می تواند بر علائم PTSD تأثیر دایره ای داشته باشد. این بیماری می تواند ارتباط با دیگران را دشوار کند. ممکن است دائماً انگیزه های دیگران را بیش از حد تجزیه و تحلیل کنید. و از خود بپرسید که آیا آن ها به شما حقیقت می گویند. این اختلال به روابط آسیب می رساند و باعث منزوی شدن شما شود.

توهم

ممکن است احساس کنید چیزهایی را می بینید یا می شنوید که وجود ندارند، اما مربوط به ضربه هستند. توهمات می توانند با فلاش بک ها مرتبط باشند، اما متمایز از آن ها هستند.

 

منابع
.betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا