منظور از روانشناسی مثبت چیست؟!

وقتی به اهداف خود نرسیدید چه می کنید؟ اگر همه چیز در زندگی شما بسیار خوب باشد، اما به نظر می رسد چیزی از دست رفته است، می توانید به چه کسی مراجعه کنید؟ شما می دانید که بیشتر می خواهید یا می توانید کارهای بیشتری انجام دهید، اما نمی توانید انگشت خود را روی آنچه که هست قرار دهید. شما در مورد جریان و ذهن آگاهی خوانده اید. مردم درمورد “ریزه کاری” و تمرین خود شفقت صحبت می کنند. بيست سال گذشته، مردم امكان ديدار با يك درمانگر را كه بر اين سوالات يا مفاهيم متمركز بود، نداشتند. این حوزه روانشناسی مثبت است.

اکنون پزشکان، مربیان، معلمان، مددکاران اجتماعی و سایر متخصصان به بسیاری از مطالب مورد حمایت تحقیقات برای کمک به رشد و شکوفایی مردم دسترسی دارند. یکی از جنبه های مهم روانشناسی مثبت تمرکز آن بر روی آنچه که به خوبی پیش می رود و چگونگی دستیابی به موارد بیشتر در زندگی خود است. این کار را می توانید به تنهایی و با ارائه دهنده بهداشت روان انجام دهید.

استفاده از روانشناسی مثبت در درمان

منظور از روانشناسی مثبت چیست؟! | مرکز مشاوره همکده

هدف اصلی روان درمانی کمک به یک شخص است که از طریق بلوک های خود کار کند. این بلوک ها می توانند نتیجه رفتار های منفی یا الگو های تفکر باشند. آن ها همچنین می توانند از روابط ناکارآمد با دیگران ایجاد شوند. علت آن هر چه باشد، درمانگران برای حل مشکلات با شخص همکاری می کنند. عنصر مشترک این است که مسائل بر سلامت فرد تأثیر منفی می گذارد. هدف از روانشناسی مثبت کمک به شکوفایی افراد است. این تحقیق درباره آنچه زندگی را ارزش زندگی می کند است. این روش برای طیف گسترده ای از شرایط زندگی مفید و سالم است. بسیاری از تکنیک ها و ابزارهای مختلف روانشناسی مثبت وجود دارد که توسط درمانگران استفاده می شود. یک موضوع اصلی در این رویکرد ایجاد فضای کافی برای اعتماد به نفس نسبت به پاسخ هایی است که به دنبال آن است.

نکته قابل توجه

چندین سال پیش ، مارتین سلیگمن ، یکی از بنیانگذاران روانشناسی مثبت، نحوه استفاده از روانشناسی مثبت را در یک رابطه درمانی توضیح داد. وی روانشناسی مثبت را به عنوان “مکمل” درمانی سنتی توصیف کرد (PsychotherapyNet ، 2009). سلیگمن اشاره می کند که درمان متداول با تکنیک های روانشناسی مثبت سازگار است.

Robert Biswas-Diener (2010) درمانگر و مربی یک سیستم تشخیص مثبت ایجاد کرد. این سیستم یک لیست چک است، دقیقاً مانند کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) که به طور سنتی استفاده می شود. سیستم تشخیص مثبت به یک درمانگر کمک می کند تا به طور موثرتری با مشتریان خود کار کند..

  • ظرفیت ها (نقاط قوت ، منافع و منابع)
  • تندرستی
  • آینده گرایی
  • خیرین وضعیتی
  • حس رسالت

وی در کتاب خود با عنوان، تمرین مربیگری روانشناسی مثبت: ارزیابی ، فعالیتها و راهکارهای موفقیت، ابزارهای مختلفی را برای هر محور ترسیم می کند. به عنوان مثال او مقیاس رضایت از زندگی را برای ارزیابی رفاه پیشنهاد می کند. برای محور جهت گیری آینده ، Biswas-Diener توصیه می کند از مقیاس امید بزرگسالان استفاده کنید. زمینه دیگر برای بررسی ارزیابی های جهانی (UA) است. این قضاوتهایی است که ما در مورد جهان به عنوان یک کل انجام می دهیم (کلیفتون ، 2013). اینها را در گفتار و رفتار خود بیان می کنیم. به عنوان مثال، اگر غالباً نقل قول خاصی را بیان می کنید یا به اشتراک می گذارید، به احتمال زیاد این یک UA را نشان می دهد که برای شما مهم است.

مامه در این نمایشنامه ، خاله مامه می گوید: “زندگی یک ضیافت است و بیشتر مکنده های فقیر از گرسنگی می میرند!” به نظر شما یک UA که او در مورد جهان باور دارد چیست؟ به عنوان یک درمانگر ، می توانید با مشتری ها همکاری کنید تا UA های آنها را شناسایی کنید. سپس ، مشتری می تواند دریابد که UA چگونه بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد. برخی ممکن است به آنها خوب خدمت کنند، در حالی که دیگران آنها را از رسیدن به اهدافشان بازمی دارند.

روانشناسی مثبت چیست؟

منظور از روانشناسی مثبت چیست؟! | مرکز مشاوره همکده

 “روانشناسی مثبت چیست؟” به دنبال آن ، “آیا واقعا کار می کند؟”وروانشناسی مثبت منطقه ای است که با بیش از بیست سال کاوش مورد تحقیق قرار گرفته است. محققان همه چیز را مطالعه می کنند، از چگونگی افزایش رفاه فرد تا چگونگی انعطاف پذیری بیشتر. اگر می خواهید به یک فرد دلسوز تر تبدیل شوید یا جریان را تجربه کنید، تحقیقات مبتنی بر شواهد نشان می دهد که چگونه این کار را انجام می دهید. اگر می خواهید زندگی کامل و شکوفا تری داشته باشید

یک رویکرد روانشناسی مثبت می تواند به شما در انجام این کار کمک کند. بحث بعد در مورد ابزارها و فنون است. به عنوان مثال، آیا مراقبه از روی مهربانی باعث دلسوزی بیشتر شخص می شود؟ آیا صرفه جویی به انسان کمک می کند تا چیزهای کوچک را بیشتر درک کند؟ یک منبع عالی برای مقدمه ای در تحقیقات روانشناسی مثبت است: علم خوشبختی و شکوفایی. نویسندگان کامپتون و هافمن (2013) در مورد طیف گسترده ای از موضوعات بحث می کنند، از جمله:

  • مقدمه ای بر روانشناسی مثبت (ابعاد، دامنه، مضامین، تاریخچه)
  • مبانی: احساس ، انگیزه و ماهیت رفاه
  • رفاه ذهنی
  • اوقات فراغت، جریان، ذهن آگاهی و اوج عملکرد
  • عشق و رفاه
  • سلامتی مثبت
  • برتری، زیبایی شناسی، خلاقیت و نبوغ
  • رفاه در طول عمر
  • رفاه بهینه
  • دین، ​​معنویت و بهزیستی
  • نهادهای مثبت و رفاه فرهنگی
  • آینده روانشناسی مثبت

نوروسایکولوژی مثبت

منظور از روانشناسی مثبت چیست؟! | مرکز مشاوره همکده

چشم اندازهای مبتنی بر شواهد در ارتقا سلامت شناختی را بررسی می کنیم. راندولف منبع مفیدی را برای شما فراهم آورده است:

  • عصب روانشناسی مثبت چیست،
  • مقابله با اختلالات عصبی،
  • ترویج عملکردهای اجرایی،
  • فاکتورهای سبک زندگی قابل اصلاح،
  • فن آوری برای ارزیابی.

روانشناسی مثبت به عنوان تغییر اجتماعی

چگونه می توانیم از روانشناسی مثبت استفاده کنیم تا بر تغییرات پایدار و جهانی که به نفع همه است تأثیر بگذاریم؟” مجموعه مقالات و تحقیقات در بخشهایی که بحث می کنند به این سوال پاسخ می دهند که عبارتند از؛

  • سیاست عمومی،
  • فقر،
  • سازمان،
  • با تمرکز بر دیگران،
  • مداخلات تغییر اجتماعی و
  • تغییر جهان.

تکنیک های محبوب مورد استفاده در روانشناسی مثبت

منظور از روانشناسی مثبت چیست؟! | مرکز مشاوره همکده

اکنون نحوه استفاده از قدرت را تجسم کنید. تصور کنید اگر از این قدرت استفاده نمی کردید زندگی شما چگونه خواهد بود. به عنوان مثال، اگر یک نقطه قوت اصلی شما کنجکاوی است زندگی روزمره شما بدون آن چگونه متفاوت خواهد بود؟ نبود آن چه تاثیری بر روابط یا کار شما دارد؟ خلاصه زندگی فرصتی است برای نوشتن اینکه چگونه می خواهید دیگران شما را به یاد بیاورند. به طور مشخص، چگونه می خواهید نوه های شما از شما یاد کنند؟ دوست دارید چه داستان هایی راجع به شما بشنوند؟ یک پاراگراف کوتاه بنویسید ، سپس آن را برای چند روز کنار بگذارید. چرخ بزنید و سپس دوباره آن را مرور کنید. کدام شخصیت دارای قدرت است؟ آیا اکنون این موارد در زندگی روزمره شما مشهود است؟

در غیر اینصورت، چه تغییراتی می توانید ایجاد کنید تا تغییر کنند؟ آخرین باری که فکر کرده اید چه چیزی بیشتر از همه برای شما مهم است، کی بوده است؟ برای این فعالیت شما تصور می کنید که یک منطقه خاص از زندگی شما در آینده شش ماه یا یک سال چگونه خواهد بود. می توانید منطقه ای را انتخاب کنید که قوی باشد یا منطقه ای که قوی نباشد. تجسم کنید که چگونه آن منطقه بهتر یا قوی تر خواهد شد.

نکته قابل توجه در زمینه روانشناسی مثبت

نیتی ایجاد کنید که انرژی شما را روی آن منطقه متمرکز کند. به عنوان مثال ، شما می توانید سلامتی خود را بهبود ببخشید ، درجه خود را تکمیل کنید یا در کار کارآمدتر شوید. با استفاده از پنج نقطه قوت برتر خود ، لیستی از چگونگی کمک هر یک به خود در تحقق هدف خود تهیه کنید. اکنون پنج برنامه مختلف دارید تا شما را به آنچه برای شما بیشترین اهمیت را دارد نزدیک کند. ورزش سه چیز خوب قدردانی را افزایش می دهد. به ما کمک می کند از چیزهای کوچک در تعاملات روزمره خود قدردانی کنیم (Niemiec، 2018). در پایان روز خود ، سه مورد را بنویسید که به خوبی پیش رفته و چرا. این کار را به مدت یک هفته انجام دهید.

تحقیقات پشتیبانی می کند که انجام این کار یک بار در هفته باعث می شود فرد در مقایسه با سه بار در هفته شادتر شود. نکته این است: اگر می خواهید شادی خود را افزایش دهید ، بیش از گفتن “متشکرم” سپاسگزاری را تمرین کنید. پاسخ سازنده فعال، ارزش گوش دادن و تعامل با دیگران را می آموزد. این یک روش قدرتمند برای ایجاد روابط است. این تمرین از شرکت کنندگان دعوت می کند تا روش سازنده تری برای بازخورد یاد بگیرند. این روش تهدیدآمیز و درک آن آسان است.

نکته قابل توجه

این فعالیت به شرکت کنندگان فرصت می دهد تا مهارت های جدید خود را در یک گروه انجام دهند. گروه را با برخی که به عنوان مصاحبه کننده و دیگران به عنوان مصاحبه شونده تعیین شده اند، تقسیم کنید. مصاحبه کنندگان دستورالعمل هایی را برای پاسخگویی به داستان مثبت مصاحبه شونده خود به یکی از چهار روش دریافت می کنند:

  • سازنده فعال – درگیر ، سوال کردن ، حفظ تماس چشمی ، جهت گیری بدن به سمت بلندگو
  • فعال-مخرب – درگیر ، پاسخ منفی یا اشاره به نکات منفی به تجربه شخص ، اهمیت رویداد را به حداقل می رساند
  • سازنده منفعل – تعامل کم و جزئی ، واکنش مثبت نشان می دهد ، اما خیلی علاقه مند نیست ، اشتیاق کم ، بدون شرح در مورد اظهارات شخص
  • منفعل-مخرب – بدن شرقی کمی از فرد دور است ، کم علاقه و علاقه نشان می دهد ، ارتباط چشمی را قطع می کند ، موضوع را عوض می کند ، درباره خود صحبت می کند

این تمرین بخشی از مجموعه ابزارهای روانشناسی مثبت است که  می توان انجام داد.

نگاهی به استفاده از روانشناسی مثبت با کودکان

مگیار مو و همکارانش (2015) در مورد گنجاندن چندین ساختار مثبت روانشناختی در رویکردهای درمانی آشنا تر بحث می کنند. اینها شامل تنظیم عاطفی ، احساسات مثبت و نقاط قوت یکپارچه در بازی درمان شناختی- رفتاری ، حمایت رفتاری مثبت (PBS) و مداخله مثبت در خانواده (PFI) است.

آنها همچنین برنامه انعطاف پذیری پن (PRP) را برجسته می کنند. هدف این برنامه “افزایش تاب آوری در کودکان و جوانان با کنار آمدن با عوامل استرس زای روزمره” است. این برنامه 12 هفته ای شامل نقش آفرینی ها، بازی ها، کارتون ها و داستان ها است. PRP برای افزایش استفاده از مهارت های شناختی برای ایجاد انعطاف پذیری، از الگوی ABC الیس استفاده می کند.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا