اثر مک گورک چیست؟

در دوران امروز و به علت بیماری کرونا متاسفانه راه های ارتباطی نزدیک برای افراد به طرز جدی محدود شده است. ارتباط برقرار کردن افراد با یکدیگر چه در زندگی و چه در محل کار حايز اهمیت است. نکته مهم این است که در این دوره ای که هستیم چگونه می توانیم با افراد ارتباط برقرار کنیم و در واقع این ارتباط به چه شکلی ایجاد می شود. اثر مک گورک به عنوان موضوع امروز مقاله ما به تمامی این سوالات پاسخ خواهد داد.

اثر مک گورک چیست؟

این نوع ارتباط نادرست اولین بار در سال 1976 توسط هری مک گورک و جان مک دونالد توصیف شد. اکنون که متخصصان بهداشت عمومی به مردم توصیه می کنند به دلیل COVID-19 از ماسک استفاده کنند، تلاش برای برقراری ارتباط با دیگران از طریق ماسک می تواند چالش های بسیاری را به همراه داشته باشد. هنگام صحبت با دیگران از طریق ماسک، آن چه را که می بینید و می شنوید در یک راستا نیست و ممکن است به سختی بتوانید مکالمه را به همان روشی که بدون ماسک دنبال می کنید دنبال کنید. حتی ممکن است آن چه را که به اشتراک گذاشته می شود، سو تعبیر کنید.

در نتیجه، مغز شما ممکن است سعی کند شما را متقاعد کند که چیزی را می شنوید که اصلاً گفته نشده است. وقتی این اتفاق می افتد، این به عنوان اثر مک گورک شناخته می شود. اثر مک گورک یک پدیده ارتباطی است و هنگامی رخ می دهد که کسی درک کند که حرکات لب شخص دیگری با آن چه که او در واقع می گوید مطابقت ندارد. بنابراین، برای برخی از افراد، آن چه می شنوند کاملاً متفاوت از آن چه در واقع گفته می شود، زیرا ورودی دید آن ها چیزی را که می شنوند نادیده می گیرد و مغز را متقاعد می کند که چیز کاملاً متفاوتی را می شنود.

تحقیق درباره اثر مک گورک

در مطالعه اثر مک گورک که توسط دانشمندان علوم مغز و اعصاب در کالج پزشکی بیلور انجام شد، از شرکت کنندگان خواسته شد هنگام گوش دادن به یک فیلم با شخصی که صدای “ba ba ba” را می دهد، چشمان خود را بسته نگه دارند. وقتی از شرکت کنندگان خواسته شد چشمان خود را باز کنند و همان فیلم را از نزدیک اما بدون صدا تماشا کنند، آن ها گزارش دادند که به نظر می رسد فرد در حال گفتن “ga ga ga” است.

در قسمت آخر آزمایش، ویدیو با صدای روشن پخش شد. شرکت کنندگان این فیلم را تماشا کردند و به آن گوش دادند و کسانی که نسبت به اثر مک گورک مهر تايید زدند که “دا دا دا” را شنیده بودند. واضح است که این صدا با سرنخ های دیداری یا شنیداری که از قسمت قبلی آزمایش گزارش کرده اند مطابقت ندارد. بنابراین، این آزمایش تصویری از اثر مک گورک بود. اثر مک گورک به این دلیل اتفاق می افتد که مغز سعی دارد آن چه را که فکر می کند می شنود با صدایی نزدیک به آن چه می بیند حل کند.

چگونه ماسک ها بر ارتباطات تأثیر می گذارند؟

وقتی صحبت از استفاده از ماسک صورت در طول بیماری همه گیر COVID-19 می شود، اثر مک گورک یکی از مفاهیمی است که ممکن است در درک این مسئله مفید باشد که چرا ندیدن لب های شخص ممکن است ارتباط را حتی دشوار تر کند. به عنوان مثال، اثر مک گورک تأکید می کند که مردم از چشم و گوش خود برای درک آن چه مردم می گویند استفاده می کنند  حتی اگر در بعضی مواقع نتایج نادرستی ایجاد کند. اگرچه درست است که اثر دهان مک گورک ممکن است در مواردی که دهان فرد پوشیده شده باشد کمتر اتفاق می افتد، اما همچنین نشان می دهد که وقتی دهان فرد پوشیده شده باشد دیگران بخشی از روند ارتباطی خود را از دست داده اند.

عمل پوشاندن صورت با ماسک می تواند درک مشکل از احساس و یا احساس ارتباط با دیگران را برای افراد ایجاد کند. ماسک ها نشانه های کلامی و غیرکلامی را مختل می کنند. به طور کلی، ارتباطات به نشانه های کلامی و غیرکلامی وابسته است، اما ماسک در هر دو مورد دخالت می کند.

نکته قابل توجه درباره اثر مک گورک

به عنوان مثال، ماسک ها اغلب قسمت عمده ای از صورت فرد را می پوشانند که این امر خواندن لب ها یا پردازش نشانه های غیرکلامی را برای افراد مشکل می کند. در همین حال، به دلیل پوشانده شدن دهان، می تواند منجر به صحبت کردن شود. هر دوی این عوامل ارتباط با ماسک را حتی دشوارتر می کند. علاوه بر این، در شرایط عادی، لب ها و دهان شما را از حالت روحی خارج می کند. اما، در حالی که دهان فرد با ماسک پوشانده شده است، افراد می توانند احساسات دیگران را با نشانه های بصری بسیار محدود تعیین کنند.

این امر به ویژه برای افراد کم شنوا که اغلب به لب خوانی متکی هستند و این گونه درک می کنند که مردم چه می گویند، سخت تر می باشد. به واقع اگر لب های یک فرد با  ماسک پوشانده شود، آن ها در درک آن چه به دیگران  گفته می شود تلاش می کنند. در حقیقت COVID-19 در حال تغییر روش برقراری ارتباط است.

از زبان بدن استفاده کنید.

یک روش عالی برای بهبود ارتباطات با ماسک، تلاش و تفکر درباره قسمت هایی از بدن است که قابل مشاهده هستند. همه این موارد به شما کمک می کند تا از زبان بدن برای برقراری ارتباط با افراد دیگر استفاده کنید. در واقع، طبق توصیه های ارائه شده برای پزشکان اورژانس در تحقیقات اسکیزوفرنیا، محققان پیشنهاد کردند که افراد به بدن قابل مشاهده خود اعتماد کنند. محققان برخی از حرکات بدن را که می توانید برای بهبود ارتباطات هنگام استفاده از ماسک به آن ها اعتماد کنید، توصیه کردند:

ابرو و اثر مک گورک

 می توانید برای نشان دادن تعجب، ابروهای خود را بلند کنید یا برای نمایش عصبانیت “V” ایجاد کنید. در حقیقت، افرادی که کم شنوایی دارند اغلب از ابرو های شخص برای تفسیر گفته های دیگران استفاده می کنند.

دست ها

می توانید از حرکات دست برای انتقال بهتر آن چه می خواهید بیان کنید استفاده کنید. به عنوان مثال، حرکت سریع دست ممکن است نشان دهد که شما از چیزی هیجان زده شده اید.

وضعیت بدن و اثر مک گورک

نحوه ایستادن شما می تواند چیزهای زیادی در مورد احساسی که دارید بیان کنید. به عنوان مثال، اگر خمیده باشید، ممکن است احساس افسردگی کنید. اگر با شانه های پهن و بلند قد ایستاده اید، ممکن است تنش دیده یا در حالت آماده باش باشید. برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران هنگام پوشیدن ماسک، یادتان باشد که حرکات بدن را بیشتر در مکالمات خود بگنجانید.

بهبود ارتباطات با ماسک برای افراد کم شنوا

اثر مک گورک

به همین ترتیب، فاصله اجتماعی ممکن است یک مزیت ناخواسته نیز داشته باشد. در نتیجه، آن ها ممکن است این نوع جلسات را مفیدتر از جلسات حضوری بدانند.

برخی از افراد ارتباط با ماسک را ترجیح می دهند.

مهم است که تشخیص دهیم برخی از افراد ممکن است با استفاده از ماسک در مورد ارتباطات خود راحت تر باشند و بیشتر صحبت کنند. همان طور که نویسندگان تحقیق اسکیزوفرنیا خاطرنشان کردند، برای برخی از افراد  به ویژه کسانی که نگران بررسی دقیق حالت های چهره خود نیستند استفاده از ماسک می تواند آن ها را در برقراری ارتباط راحت تر کند. بنابراین، برای این افراد ماسک باعث بهبود ارتباطات می شود.

در زمینه بهبود ارتباطات می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا